Denons nya audiofil kabel.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-18 01:28

Moment-23 skrev:Ni som fortfarande tror att det är något magiskt över denna kabel, har ni aldrig funderat över varför ingen konkurrent har en "lika bra" kabel för "bara" 3000kr?
Men vänta, det finns ju konkurrenter! Man kan tom köpa dem på claes ohlsson eller kjell & co för ett par tior. Fast det är klart, då får man ju korsa ledarna själv 8)

Finns det någon här som tror att den är magisk?
Jag tycker det verkar vara rörande enighet att kabeln är en bluff.
Även på Hififorum tycks konsensus vara att den är...tveksam.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-06-18 01:46

KarlXII skrev:
Moment-23 skrev:Ni som fortfarande tror att det är något magiskt över denna kabel, har ni aldrig funderat över varför ingen konkurrent har en "lika bra" kabel för "bara" 3000kr?
Men vänta, det finns ju konkurrenter! Man kan tom köpa dem på claes ohlsson eller kjell & co för ett par tior. Fast det är klart, då får man ju korsa ledarna själv 8)

Wow, så dom kunde sträcka sig till tveksam? Men helt säkra var de inte på att det är en bluff? :wink:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-18 01:50

Moment-23 skrev:
KarlXII skrev:

Wow, så dom kunde sträcka sig till tveksam? Men helt säkra var de inte på att det är en bluff? :wink:

Kommer inte ihåg riktigt nu. Och jag ooorkar inte se efter. :lol:

Men en bluff är det ju inte. Egentligen. Den funkar ju säkert fint, men den är ju alldeles för dyr. Bluffen ligger ju i säljargumenten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 02:50

Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.

Däremot kan den säljas med felaktiga argument eller med rena lögner. Dessa argument kan mycket väl vara en produkt av marknadsförare. Prissättningen kan vara gjord av en strateg som har förstått att många människor anser att dyrare är lika med bättre.

Men produkten som sådan är med all säkerhet inte konstruerad av en marknadsförare. Grunden till de argument som marknadsföraren använder sig av kommer från personer med teknisk kunskap/insikt. Dvs marknadsföraren litar på vad teknikerna/ingenjörerna säger och destillerar fram det sk budskapet.

Fortfarande är det så att allt det skräp som säljs är konstruerat och framtaget av personer som har långt större teknisk kunskap än vad en normal marknadsförare har. Så vems fel är det att skiten finns?

/ B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-06-18 07:06

Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.

Däremot kan den säljas med felaktiga argument eller med rena lögner. Dessa argument kan mycket väl vara en produkt av marknadsförare. Prissättningen kan vara gjord av en strateg som har förstått att många människor anser att dyrare är lika med bättre.

Men produkten som sådan är med all säkerhet inte konstruerad av en marknadsförare. Grunden till de argument som marknadsföraren använder sig av kommer från personer med teknisk kunskap/insikt. Dvs marknadsföraren litar på vad teknikerna/ingenjörerna säger och destillerar fram det sk budskapet.

Fortfarande är det så att allt det skräp som säljs är konstruerat och framtaget av personer som har långt större teknisk kunskap än vad en normal marknadsförare har. Så vems fel är det att skiten finns?

/ B

Det är riktigt, det finns bra och snälla marknadsförare och de ska inte alla dras över en kam. Med det ska inte ingenjörer heller. Den där kabeln har inte "ingenjörats" fram om du förstår vad jag menar.

Och skulle man göra en låtvara överdriven jämförelse med knark så vem tycker du är mest skyldig, den fattige bonden som odlar koka, knarkbaronen som tjänar stora pengar eller langaren som säljer till knarkarna nere på plattan?
Jag skyller i alla fall inte på den fattige bonden.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 08:04

Moment-23 skrev:Och skulle man göra en låtvara överdriven jämförelse med knark så vem tycker du är mest skyldig, den fattige bonden som odlar koka, knarkbaronen som tjänar stora pengar eller langaren som säljer till knarkarna nere på plattan?
Jag skyller i alla fall inte på den fattige bonden.

Och i denna jämförelse är det ingenjören som är den fattige bonden?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 08:17

Se det så här, det finns bra och dåliga yrkesutövare i alla läger. Men att med automatik skylla på budbäraren är inte speciellt smart. Oavsett om Denons kabel är ingejörsmässigt framtagen eller inte, det är ingen marknadsförare som tagit fram den. Oavsett om denne är snäll eller inte.

Men vem är det då som konstruerat kabeln? Vem har försett marknadsföraren med tekniska data, fakta och argumentation?

Jag menar att de alla sitter i samma båt och någon fattig bonde i Bolivia handlar det inte alls om. Såväl ingenjörn, teknikern, marknadsföraren, receptionisten, vd´n och alla andra inblandade har sin utkomst av dessa grejor. Att tro att just ingenjören bara sitter och gör värdens bästa grejor och att det är alla andra runtomkring som lurar oss konsumenter är väl att vara väl naiv, eller hur?

För övrigt, vad är ingenjörsmässigt konstruerat/framtaget? Det verkar i alla fall inte vara någon garanti för välljud. Om jag inte missminner mig anses Audio Pros tidigare subbar och aktiva högtalare av vissa vara ingenjörsmässigt konstruerade men samtidigt låter dom bajs. Eller finns det någon här som tycker att de tidiga subbarna tillför något positivt i en anläggning?

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-06-18 08:22

Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.

Det troligaste är att inte ens någon Denon-anställd ingenjör varit med i utvecklingen av denna kabel. Men har troligen engagerat någon av sina OEM:er (original equipment manufacturer) med kablage som specialitet. Tanken från början har troligen varit att kunna ha en kabel med Denon-loggan i sortimentet för deras eget gränssnitt. Förmodligen har man önskat "bästa möjliga kabel" från OEM:en, och dom har också fått en "bästa möjliga" nätverkssladd.

Vad den kostar vete tusan, men kolla t.ex. på Clicktronics sortment där en sån här sladd säkert skulle gå på mellan 100 och 200 spänn i butik med schysst förpackning å allt.

Sedan får en viss avdelning på Denon ansvaret för prissättning och marknadsföring och det är nu vi är i dagsläget med en skrattretande överprissatt produkt med tillhörande svammel i reklamen.

Nu kan vi ju debattera ingenjörens roll i hela soppan, men jag tror att den tekniska konstruktionen av kabeln har väldigt lite att göra med hur den i slutändan är prissatt och hur den marknadsförs.

"Problemet" är inte att kabeln finns, men den borde kosta 199:- och marknadsföras med "Högkvalitets Denon Link-kablage för stabil och säker överföring".

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-18 08:42

Laila skrev:
Kaffekoppen skrev:
Vem prissätter kabeln? Jag som tittat på kabeln ser absolut inget nydanande med den överhuvudtaget. . . . .

O hur har du "tittat" på kabeln ?
Den skilljer inte i funktion mot någon av de 2000 TP-kablar jag patchat upp senaste halvåret. Den transporterar digitala signaler precis lika bra, och förlorar inga paket. Den är funktionelll. Den klarade vår mätning och fick godkänt för 100mb/s. Tyvärr kan inte min utrustning testa 1Gb som körs över cat6.

Den avviker inte från http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable och den standard som finns där. Möjligen har den lite bättre specar och kan klassas som en cat6 kabel. Då kanske 20 spänn kan ökas till 40:- för 1,5m...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-18 08:43

Mycket bra skrivet!

Conan skrev:

Det troligaste är att inte ens någon Denon-anställd ingenjör varit med i utvecklingen av denna kabel. Men har troligen engagerat någon av sina OEM:er (original equipment manufacturer) med kablage som specialitet. Tanken från början har troligen varit att kunna ha en kabel med Denon-loggan i sortimentet för deras eget gränssnitt. Förmodligen har man önskat "bästa möjliga kabel" från OEM:en, och dom har också fått en "bästa möjliga" nätverkssladd.

Vad den kostar vete tusan, men kolla t.ex. på Clicktronics sortment där en sån här sladd säkert skulle gå på mellan 100 och 200 spänn i butik med schysst förpackning å allt.

Sedan får en viss avdelning på Denon ansvaret för prissättning och marknadsföring och det är nu vi är i dagsläget med en skrattretande överprissatt produkt med tillhörande svammel i reklamen.

Nu kan vi ju debattera ingenjörens roll i hela soppan, men jag tror att den tekniska konstruktionen av kabeln har väldigt lite att göra med hur den i slutändan är prissatt och hur den marknadsförs.

"Problemet" är inte att kabeln finns, men den borde kosta 199:- och marknadsföras med "Högkvalitets Denon Link-kablage för stabil och säker överföring".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-18 08:57

Det absolut troligaste enligt mina erfarenheter är att man har en tekniskt ansvarig ingenjör, kan ju också vara tekn.dr. som absolut kontrollerar att man säljer produkter som passar till firmans apparater.
För mig är det otänkbart att inte tekniker hos Denon skulle ha kontrollerat och testat att kabeln fungerar utmärkt med deras apparater, allt annat är ju bara löjligt att tro enligt mina erfarenheter.
Sen har dom japanska teknikerna på ett språk som marknadsförarna inte behärskar (jo teknisk japanska är inget marknadsavdelningen förstår, lika lite som den vanlige japanska ingenjören har lärt sig engelska) förklarat vad man vill ha sagt och så skriver den japanska marknadsavdelningen en beskrivning på japengelska som skickas till dotterbolag för deras marknadsavdelningar.
Minns en av dom första Yamaha CD-10X eller nått som på engelska kunde stråla "strålning" på danska kunde den stråla laserstrålning och på svenska kunde den stråla radioktivitet om man lyfte på locket. Sånt är fel marknadsföringsavdelningens fel enligt mina erfarenheter, inte att kabeln existerar.
Och har Denon's ingenjörer släppt ut en kabel som kommer ifrån en underleverantör utan att testa den så borde dom få sparken hela högen. Givetvis är dom tekniskt ansvariga för allt som släpps ifrån firman. Tester måste ha gjorts att den inte får apparaterna att självsvänga, sprida "strålning" eller att den får apparaterna att låta sämre.

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-18 09:00

Det är klart som korvspad en tekniker testat och godkänt kabeln :)

Det är bara det att så länge den överrensstämmer med specifikationen för cat5e/cat6 kommer vilken kabel som än testas passera. Det är det standarder är till för.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 09:01

Conan skrev:

Du har troligen rätt (mycket troligen och förmodligen här :-)) i dina tankar. Samtidigt är det som så att det bara är spekulationer, vi vet ju faktiskt inte.

Idag lever vi i en värld där många produkter inte är prissatta efter tillverkningskostnaden utan efter vad de levererar. Dvs kommer jag med en ny produkt som är bättre än den jag redan har så tar jag ut ett högre pris även om tillverkningskostnaden skulle vara lägre. I ett sådant läge verkar det vara frestande för många att sätta ett högre pris enbart för att indikera att produkten är "bättre".

I slutänden är det ändå konsumenten som får avgöra om en produkt är värd pengarna eller inte. Som konsument måste man vara medveten om att all reklam och marknadsföring är en partsinlaga, inte en objektiv beskrivning. Man ska med andra ord vara kritisk och ifrågasättande.

Vi har dessutom lagar som reglerar vad man får påstå och finns det rent lögnaktiga utfästelser så ska man anmäla företaget.

Personligen kan jag tänka mig att betala mer för en kabel som är stabil, med bra kontakter, smidig att använda och lite lagom snygg. Men att betala nära fem tusen för en nätverkskabel skulle aldrig falla mig in. OM inte handlaren i en direkt jämförelse kan påvisa ljudmässiga skillnader som motiverar beloppet.

Ytterst ansvarig i ett företag är VD och ledningsgruppen (och bakom dessa finns ägarna som egentligen - och oftast - inte har några andra krav än god avkastning). Det är dom som lägger upp riktlinjerna för företaget, policy, produktmix etc. Det är ledningsgruppen som bestämmer inriktning, skapar företagets image och önskad position på marknaden. Ingenjören och marknadsföraren är viktiga kuggar i maskineriet, men inte mer än så.

Ansvaret för denna kabel faller naturligtvis tillbaka på ledningen i företaget även om jag gissar att de har betydligt viktigare saker att tänka på än en enskild kabel :-)

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-18 09:05

Vill man vara noga med reklamtexter så kan man göra som Apple gör/gjorde. Man skriver en text på engelska skickar den till Sverige för översättning. Dotterbolaget skickar tillbaka den nya svenska texten som skickas till en ny översättningsbyrå som översätter den till engelska som skickas till moderbolaget. Där jämför man dom 2 olika engelska versionerna och skiljer dom sig åt rättar man felet och skickar texten på en ny rundtur.
Tar förstås tid, kostar extra men blir bra.
Ett modernt skräckexempel på broschyr är manualen till min Panasonic 42PZ-70 eller vad den heter. Sämsta svenska skiten jag har läst på evigheter. Man kan inte ens med god vilja och tekniska kunskaper gissa vad man försöker säga med vissa meningar. Stor bakläxa till hela firman, däremot tror jag inte att det i deras fall heller är marknadsavdelningen som konstruerat TV'n.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-18 09:05

Kaffekoppen skrev:Det är klart som korvspad en tekniker testat och godkänt kabeln :)

Det är bara det att så länge den överrensstämmer med specifikationen för cat5e/cat6 kommer vilken kabel som än testas passera. Det är det standarder är till för.

Jajamänsan

mvh/Harry

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-18 09:07

Vad det klagas! Jag tycker de verkar ganska seriösa. De märker ju till och med ut riktningen på kabeln för att digitalsignalen skall gå i rätt riktning? Hur fasen hade det funkat om digitalsignalen gått i andra riktningen?

Hifi-klubben skrev:AK-DL1 är riktningsbestämd och den rätta signalriktningen finns naturligtvis angiven på kabeln så att du inte riskerar att få minskad prestanda på grund av felaktig montering.

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 09:07

Kaffekoppen skrev:Det är klart som korvspad en tekniker testat och godkänt kabeln :)

Jomenvisst. Men en bra tekniker kontrollerar inte bara att den uppfyller standard utan även att den fungerar bra i verkligheten också. Dessutom finns det inget i standarden som hindrar att man gör en bättre produkt än vad som specas även om många tekniker/ingenjörer verkar tro det.

När standarden tog fram var det med all säkerhet inte tänkt att kablarna skulle användas i ljudsammanhang, där man kopplar ihop datorer med ljudutrustning. Nu har jag inte den standarden i huvudet, men jag kan inte föreställa mig specar som begränsar störningar och liknande som kan störa analog utrustning i ena änden.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 09:10

UrSv skrev:Vad det klagas! Jag tycker de verkar ganska seriösa. De märker ju till och med ut riktningen på kabeln för att digitalsignalen skall gå i rätt riktning? Hur fasen hade det funkat om digitalsignalen gått i andra riktningen?

Hifi-klubben skrev:AK-DL1 är riktningsbestämd och den rätta signalriktningen finns naturligtvis angiven på kabeln så att du inte riskerar att få minskad prestanda på grund av felaktig montering.

Bild

Och för säkerhets skull har man markerat med en pil som pekar i båda riktningarna. Allt för att underlätta att inte konsumenten ska koppla fel :D

/ B

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-18 09:11

Precis, ett under av precision.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-18 09:14

Bill50x skrev: Om jag inte missminner mig anses Audio Pros tidigare subbar och aktiva högtalare av vissa vara ingenjörsmässigt konstruerade men samtidigt låter dom bajs. Eller finns det någon här som tycker att de tidiga subbarna tillför något positivt i en anläggning?

/ B

Ja, jag tycker det.

Men som vanligt: Det beror på. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-18 09:28

UrSv skrev:Vad det klagas! Jag tycker de verkar ganska seriösa. De märker ju till och med ut riktningen på kabeln för att digitalsignalen skall gå i rätt riktning? Hur fasen hade det funkat om digitalsignalen gått i andra riktningen?

Bild

Precis! Bilden visar ju tydligt det som står i reklamen: Kabeln måste kopplas in på längden. Väldigt bra med pilen så man inte kopplar in den på tvären av misstag...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 09:44

Max_Headroom skrev:Precis! Bilden visar ju tydligt det som står i reklamen: Kabeln måste kopplas in på längden. Väldigt bra med pilen så man inte kopplar in den på tvären av misstag...

:mrgreen:

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-18 10:12

Bill50x skrev:

Jomenvisst. Men en bra tekniker kontrollerar inte bara att den uppfyller standard utan även att den fungerar bra i verkligheten också. Dessutom finns det inget i standarden som hindrar att man gör en bättre produkt än vad som specas även om många tekniker/ingenjörer verkar tro det./ B
Om jag säger att den här kabeln inte i funktionell mening avviker från andra välingenjörade TP-kablar, tror du mig då?

Det finns dåliga kablar där fästet går av, helt enkelt dåligt materialval. Det verkar inte den här ha. I gengäld kan man alltså i runda slag byta en bra cat6 kabel 100 gånger innan man når prissättningen på denna. Och jag undrar hur många i och urkopplingar som görs egentligen ;)

Nu undrar jag om Bill inte får ta sig en funderare om han inte försvarar en yrkeskår mer än kabeln i sig ;)

Vi tar och tittar på försäljningargumenten:

-Du behöver i princip bara en vanlig datornätverkskabel för att kunna använda DenonLink men precis som när det gäller andra kabeltyper finns det extra ljudkvalitet att hämta om du väljer en kvalitetsprodukt som är optimerad för ändamålet.

Mig veterliggen är CAT6 utomordentligt framprövad för att göra just den transporten av ettor och nollor det handlar om. Tro mig Bill, det är en helt vanlig TP-kabel. Den har inte bättre "ljudliga" egenskaper. Den är Denons sorgebarn och det är krass ekonomi och en tidigare outforskad nisch som testas. Tjänar de bra med pengar på den här kommer den följas av fler liknande släpp. Var så säker.

-Alla ledare är av ultraren koppar, kabeln är grundligt avskärmad mot störningar, och den avancerade isoleringen av fluoropolymer kommer att tåla många år av användning och påverkan från omgivningen.

Flourpolymer låter avancerat (klart mer än teflon eller beteckningen på teflon som allla andra använder som materialbeskrivning) och nog är det bra att den skall klara många års drift utan störningar. De kablage jag satte upp i fabriksmiljö 1999 i längder om 113m (överskrider standard) påvisar ingen degradering avseende på funktion, trots att den i vissa fall samsas på kabelstegarna med rätt kraftiga starkströmsledningar. Men det kanske är tuffare miljö hemma hos privatpersoner. Eller så är Denons kabel varken bättre eller sämre. Jo, kabeln jag såg till att få dragen kostade 5:90 metern, plus moms iof ;)

-AK-DL1 är riktningsbestämd och den rätta signalriktningen finns naturligtvis angiven på kabeln så att du inte riskerar att få minskad prestanda på grund av felaktig montering.

TP-kablar (inte ens den här Bill) kan monteras åt fel håll. Påstår du att det är en tekniker som kommit på den genialiska märkningen/formuleringen? Isåfall kan man fundera på varför anslutningsdonen inte utformats olika för att definitivt undvika en så viktig parameter som felaktig montering :lol: Kass konstruktionsavdelning som inte kan utforma en kabel som undviker så allvarliga fel ;)

-Det samma gäller de solida kontakterna, där själva låstappen utformats i en speciell, avrundad design som inte böjs eller knäcks.

Folk måste vara brutala hemma. Så mycket som vi sliter i patchskåpen där det hänger 100-tals TP-kablar och det är sällsynt att de går sönder. Men det låter som en bra lösning, säkert påkostad med en krona.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-18 11:09

Det där är ju som att säga "det här mordet är inte utfört av beställaren av det, så släng inte skit på beställaren för att det blev av". Skillnaden är bara att ingenjören inte är jämförbar med en yrkesmördare, om han eller hon inte visste vad som skedde, så kanske en bättre liknelse är "det här mordet är inte utfört av mördaren, så släng inte skit på honom, han kan inte konstruera en pistol".

Hur kan du tycka att marknadsförare och säljare inte är ansvariga för att kabeln finns till?

Bill50x skrev:Däremot kan den säljas med felaktiga argument eller med rena lögner. Dessa argument kan mycket väl vara en produkt av marknadsförare. Prissättningen kan vara gjord av en strateg som har förstått att många människor anser att dyrare är lika med bättre.

Och har du sett att något annat än det du nämner nu har kritiserats i den här tråden? Det är väl ingen som ifrågasatt att själva kabeln fungerar? Bara ormoljekomponenten som (för andra gången) inte har med den fysiska komponenten att göra.

Bill50x skrev:Men produkten som sådan är med all säkerhet inte konstruerad av en marknadsförare.

Det vet alla redan. Ingen har trott något annat. Det som diskuterats är hur ormoljeprodukten kom till, vilket inte har något med den fysiska kabeln att göra, utan bara med beslut och marknadsföring.

Bill50x skrev:Grunden till de argument som marknadsföraren använder sig av kommer från personer med teknisk kunskap/insikt.

Givet argumenten skulle jag vilja hävda motsatsen. De argument som marknadsföraren använder sig av kan INTE komma från någon som vet något om fysiken.

Bill50x skrev:Dvs marknadsföraren litar på vad teknikerna/ingenjörerna säger och destillerar fram det sk budskapet.

Varför tror du att det är något fel att den fysikaliska produkterna finns överhuvudtaget?

Felet med produkterna är ormoljan, det vill säga den lögnaktiga sälj-förpackningen och prislappen. En väl så stor del av produkten, och en som ingen kompetent och ärlig ingenjör kan ha haft något med att göra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-18 11:35

Bondfångeriet tar aldrig slut.

Det finns bara ett sätt att skydda sig mot skojarna och det är kunskap och en sunt skeptisk inställning.

Måste dock tillstå att det är extra tråkigt när en historiskt sett seriös aktör allierar sig med bondfångarna. Kommer icke att handla något med denons varumärke på.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-18 11:44

Bill50x skrev: Eller finns det någon här som tycker att de tidiga subbarna tillför något positivt i en anläggning?

/ B

Definiera tidig.

Jag har en gammal B1.39 som är riktigt, riktigt bra. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-18 11:46

I sammanhanget bör tilläggas att ethernet medger full duplex.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-18 12:16

Morello skrev:I sammanhanget bör tilläggas att ethernet medger full duplex.
:lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 14:42

Morello skrev:I sammanhanget bör tilläggas att ethernet medger full duplex.

Så du menar att signalen går i BÅDA riktningarna? Ujuj, det här börjar bli svårt....

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-06-18 14:54

Nej du. Som ingenjör blir jag förnärmad av detta uttalande.

Denna kabel är ett ytterligt exempel på vad som brukar kallas "management design". Det är slipsbärarna som hittar på vad som ska säljas och talar om för ingenjören vad som ska göras.

Försök inte skydda marknadsförare, de är inte alltid så rumsrena som du påskiner.
- Militant slacker

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi