Philip TESTAR F/E

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-10 23:12

IngOehman skrev:Tycker alltid det är trist när sakfrågorna kommer i skymundan bara för att
vissa tar varje tillfälle i akt att leverera en strid ström av ovänligheter till
deras utsedda offer. Till vilken nytta? :? :(

Ingvar !

Vill inte ställa till med något rabalder, men måste samtidigt "lite försiktigt"
undra vilka du avser med "vissa" ? Det kan ju bli något svårt att hänga med
i diskussionen, om de personer som avses med "vissa" anonymiseras, d.v.s.
man får gissa sig till vilka det är som du menar ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-10 23:20

Tror nog det framgår vem eller vilka de är för den som tycker det är
viktigt att hitta någon att klandra, vilket jag inte tycker att det är.

Vill inte utpeka någon, utan bara kort sätta ljus på fenomenet, och
beklaga det generellt, men framförallt vill jag ju göra reklam för det
mycket trevligare konceptet att alltid fokusera på sakfrågan! ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-06-10 23:31

Laila skrev:Ingvar !

Kan inte annat än att hålla med dig Laila. Ingvar rättfärdigar på sätt utsagor som (ett exempel ur en annan tråd)
Jag tillhör ju inte dem som ser f/e-lyssningen som den heliga graal som vissa gör....

utsagor som jag och andra brukar reagera på och ber om att få preciserat "vissa" varvid vederbörande alltid menar att det inte behövs för alla vet ju vilka som menas.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-10 23:57

dimitri !

Jag har sagt det förut, o jag säger det igen, tack ! :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-11 00:16

dimitri skrev:
Laila skrev:Ingvar !

Kan inte annat än att hålla med dig Laila. Ingvar rättfärdigar på sätt utsagor som (ett exempel ur en annan tråd)
Jag tillhör ju inte dem som ser f/e-lyssningen som den heliga graal som vissa gör....

utsagor som jag och andra brukar reagera på och ber om att få preciserat "vissa" varvid vederbörande alltid menar att det inte behövs för alla vet ju vilka som menas.

Jag håller med er, men bara delvis. Eller rättare sagt bara potentiellt. ;)

Tycker det kan kännas viktigt att fråga vilka "vissa" är, när man uppfattar att det kan ha antyds att man är en av dem (och får jag då svaret nej, så är jag mer än nöjd, och ser inget skäl att ifrågasätta att de uppfattat att det finns någon annan som ingår i gruppen vissa).

Annars inte.

(Möjligen undantaget om det är ett tendensiöst påstående utan grund. Men om jag själv sett att det finns de som yttrat sådant så vet jag inte varför jag skulle vilja ha dem upekade? Då är jag mera intresserad av sakskälet till att personen som skrev "vissa..." inte håller med om det.)

När det gäller exemplet tycker jag dock att det inte är så viktigt att få veta vem som (Bill50x? MM?) åsyftades, men mera intressant att få veta vad han rent sakligt menade var skälet till skeptiken mot F/E-lyssningen. Det är för mig lite som med musikrecencenter som hellre berättar om sina egna känslor, än om den musik de känner dem för.

För att backa till exemplet: Jag är mindre intresserad av att få läsa...

1. "Att" någon inte tycker att något är den heliga graalen, och,

2. "Att" samma någon tycker (/tror) att andra tycker att den är det.

(Känsloredovisningar)

...än att att få veta:

3. VARFÖR personen alls vill säga något negativt om
F/E-lyssningen utan att precisera vad det är som är grunden till skeptiken. SAKINFORMATIONEN alltså.

Ursäkta att jag introducerade en tredje parameter. :oops: Min avsikt var inte att krängla till det, bara att ha med saker med den krängelgrad de faktiskt har. Alltså undvika den förenkling det är att ställa en åsikt mot en annan åsikt, och helt glömma att söka det saknade - sakfrågan.

Jag hoppas även att ingen missade att jag redovisade orsaken till att jag tycker det är synd när folk använder diskussioner till söka saker att vända och vrida på för att föra krig med de av dem själva deklarerade fienderna - nämligen att det gör att sakfrågorna kommer i kläm, eller ibland rent av helt kommer bort.

Det var det jag ville säga - och nu säger jag det med andra ord, igen: Heja sakfrågorna!

Vh, iö

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-11 06:59

Ingvar, Ingvar... Nu blev det ett sånt där långt inlägg igen. Jag orkar inte läsa igenom det förstår du.
/M

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-06-11 09:41

Martin:

Javisst är det jobbigt att läsa när någon på ett tydligt pedagogiskt sätt förklarar/utvecklar viktiga saker i en diskussion :wink: .

Om man skulle ta hänsyn till vad man tror att andra "orkar" att läsa/ta till sig så skulle Faktiskt.se utvecklas till ett mediokert "Fikaforum".

För min egen del brukar jag ta en paus i forumläsandet när jag märker en tendens hos mig själv att tappa läslust och fokus på diskussionen.

Förlåt om jag gled lite OT och sorry IÖ [s]om[/s] för att jag gick in och försvarade/svarade i ditt ställe :oops: .

/stefan

PS. Jag läser på Faktiskt.se just för att man här ger sig tid att diskutera och lägga ut texten. Sedan kan jag visst tappa lusten att läsa långa inlägg om innehållet är mediokert eller illa genomtänkt utan sakinnehåll. Ds.

edit: ett ord för mycket.
Senast redigerad av stefanolo 2008-06-11 22:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-11 18:56

-Martin- skrev:Ingvar, Ingvar... Nu blev det ett sånt där långt inlägg igen. Jag orkar inte läsa igenom det förstår du.
/M

Martin, Martin...

Jag orkar sällan läsa dina inlägg alls, men detta var ju rätt kort så jag orkade, men ångrade mig direkt efteråt. Förstår du.

Vh, iö

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-12 09:01

IngOehman skrev:
-Martin- skrev:Ingvar, Ingvar... Nu blev det ett sånt där långt inlägg igen. Jag orkar inte läsa igenom det förstår du.
/M

Martin, Martin...

Jag orkar sällan läsa dina inlägg alls, men detta var ju rätt kort så jag orkade, men ångrade mig direkt efteråt. Förstår du.

Vh, iö
'
Jag ska försöka hålla mina inlägg ännu kortare. Vi vill ju inte att du ska bli matt...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-12 09:07

Yada yada.

Hur går det, Philip? Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-12 09:31

stefanolo skrev:Martin:

Javisst är det jobbigt att läsa när någon på ett tydligt pedagogiskt sätt förklarar/utvecklar viktiga saker i en diskussion :wink: .

Om man skulle ta hänsyn till vad man tror att andra "orkar" att läsa/ta till sig så skulle Faktiskt.se utvecklas till ett mediokert "Fikaforum".

För min egen del brukar jag ta en paus i forumläsandet när jag märker en tendens hos mig själv att tappa läslust och fokus på diskussionen.

Förlåt om jag gled lite OT och sorry IÖ [s]om[/s] för att jag gick in och försvarade/svarade i ditt ställe :oops: .

/stefan

PS. Jag läser på Faktiskt.se just för att man här ger sig tid att diskutera och lägga ut texten. Sedan kan jag visst tappa lusten att läsa långa inlägg om innehållet är mediokert eller illa genomtänkt utan sakinnehåll. Ds.

Detta skulle jag vilja påstå var ett ypperligt inlägg, både vad gäller språket och "läsvänligheten". Lär av det.

Jag ser inte pedagogiken i ordbajseri.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-12 10:22

Just nu händer ingenting eftersom jag håller på att ta körkort (bättre sent än aldrig), men efter det hoppas jag kunna sätta fart igen.

KarlXII skrev:Yada yada.

Hur går det, Philip? Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-12 10:30

philip skrev:Just nu händer ingenting eftersom jag håller på att ta körkort (bättre sent än aldrig), men efter det hoppas jag kunna sätta fart igen.

Hals und Beinbruch, ta i trä, good luck.

Kör hårt som man säger :D

MvH
Peter

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-06-12 11:07

Vill passa på att tacka Philip (och andra i tråden som konstruktivt bidragit med synpunkter och frågor) för den öppenhet och envishet med vilken han angriper problemet. Det gör det mindre svårt för mig, som inte har någon djupare teknisk kunskap, att lära mig "tänket" kring F/E-lyssning/-test.

stefanolo skrev:
Martin:

Förlåt om jag gled lite OT och sorry IÖ om för att jag gick in och försvarade/svarade i ditt ställe .

/stefan

-Martin- skrev
Detta skulle jag vilja påstå var ett ypperligt inlägg, både vad gäller språket och "läsvänligheten". Lär av det.

Jag ser inte pedagogiken i ordbajseri.

Om ordbajseri tycker vi inte. Där är vi överens (alla, antar jag) :wink: .

Skillnaden är dock stor mellan ordbajseri och pedagogisk "mångordighet" (underligt ord. Finns det? :?) Jag har inte varit medlem på Faktiskt.se så länge men har med stor behållning läst här i ca två år. Kan inte påminna mig om att jag någon gång funnit IngOehmans inlägg tillhöra kategorin "ordbajseri" (vilket Du, -Martin-, verkar tycka. Rätta mig om jag har fel). Tvärtom gillar jag hans sätt att skriva inlägg. De framstår för mig som författade med tålamod,välvilja och ödmjukhet samt med en hög grad av vetenskaplig och intellektuell hederlighet. Dessa färdigheter/egenskaper delar kan med ganska många här på Faktiskt.se :) .

Sorry för OT igen :oops: . Ser fram emot en fortsättning av tråden om det finns mer att belysa.

Lycka till Philip! Härlig känsla när man har "lappen" i fickan så småningom.

/s

edit: missad smiley
Senast redigerad av stefanolo 2008-06-12 12:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-12 11:17

philip skrev:Just nu händer ingenting eftersom jag håller på att ta körkort (bättre sent än aldrig)

Aaaahhhh, herr Larsson har inget kööörkort! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-12 12:27

Almen skrev:
philip skrev:Just nu händer ingenting eftersom jag håller på att ta körkort (bättre sent än aldrig)

Aaaahhhh, herr Larsson har inget kööörkort! :D

nä, :oops:

hoppas jag klarar det nu, har för tusan köpt en bil och kuggar jag så får jag vänta 6 veckor (minst) till nästa uppkörning.

Sorry för OT.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-12 12:48

Bryt ett ben! ;)

Tror säkert du klarar det (uppkörningen alltså).

Min erfarenhet av att köra upp (för 30 år sedan förvisso) var att man skall
köra EXTREMT ÖVERDRIVET långsamt, och gärna vrida på huvudet så att
det verkigen syns att man gör det - även om det betyder att man rör det
så att man knappt ser någonting i verkligheten.

De verkade inte kugga "osäkra men försiktiga förare". Känslan jag fick var
helt enkelt att de tyckte att förare som verkade vara tillräckligt försiktiga
kunde få lära sig köra i efterhand istället, ute i trafiken.

Men det är mycket möjligt att de ställer större krav på att det skall finnas
rutin och bli lite flyt i körningen idag.

Vh, iö

- - - - -

Edit: Det var mindre än 30 år sedan jag körde upp för bil, och det är denna biluppkörning jag kommenterar i det senade. För 30 år sedan tog jag bara motorcykelkörkort, och den uppkörningen kändes mycket vettigare. Dels inkluderade den riktiga manöverprov, inklusive den klassiska garagevändningen och att man skulle klara att köra en konbana tillräckligt snabbt. På uppkörningen kuggades förare som int körde med flyt och uppvisade osäkerhet, alltså tvärtemot biluppkörningen.
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-12 15:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-12 12:55

IngOehman skrev:Min erfarenhet av att köra upp (för 30 år sedan förvisso) var att man skall
köra EXTREMT ÖVERDRIVET långsamt

:lol: :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-12 14:20

Det fungerade i varje fall. 8)

Bruka bara nästan omärkbar acceleration och aldrig komma upp
i hastigheten som ens tangerar de lagstadgat maximala. Det
svåraste var att ignorera den växande köbildningen som uppstod
bakom.

Med kortet väl i handen var min dominerande tanke - otäckt att
jag blev godkänd, för det betyder ju faktiskt att även förare som
är så katastofalt olämpliga för trafiken "på riktigt" som dem jag
härmade, blir godkända. :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-12 14:39

philip skrev:hoppas jag klarar det nu, har för tusan köpt en bil och kuggar jag så får jag vänta 6 veckor (minst) till nästa uppkörning.

Lycka till! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-12 15:17

Och överdriv alla blickar i backspegeln nått så jävla kopiöst!

Eftersom öhman tyckte du skulle bryta ett ben, så får jag väl uppmana dig att bryta det andra :)

Du kirrar det.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-13 09:57

Kaffekoppen skrev:Och överdriv alla blickar i backspegeln nått så jävla kopiöst!

Eftersom öhman tyckte du skulle bryta ett ben, så får jag väl uppmana dig att bryta det andra :)

Du kirrar det.

Sen får han dessutom gärna göra en F/E-redovisning av effekten på bilkörning av att ha ett körkort.

När min nu 34-åriga dotter tog kortet i 20-årsåldern så var det flyt och precision som räknades. Vild huvudvridning uppskattades inte alls. Kommentaren som en av hennes kompisar hade fått var just att om du vrider så där så ser du ju ingenting..
Däremot: Håll GOD marginal till hastighetsgränsen, och kör mjukt-till-mesigt. Det är ofta ett gott råd i okända trafikmiljöer öfver hufvud taget.

Missa inga skyltar!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
philip

Körkort klart

Inläggav philip » 2008-06-18 13:35

Tack för alla brytna ben och uppmuntrande ord! körkortet är klart och mer F/E lyssnig kommer.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-18 13:36

Grattis! :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-18 14:35

:D Jättebra! Grattis.

PS

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Körkort klart

Inläggav n3mmr » 2008-06-18 14:56

philip skrev:Tack för alla brytna ben och uppmuntrande ord! körkortet är klart och mer F/E lyssnig kommer.

Grattis! Det är inte alla som klarar det på ett försök.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-18 14:59

IngOehman skrev:Det fungerade i varje fall. 8)

Bruka bara nästan omärkbar acceleration och aldrig komma upp
i hastigheten som ens tangerar de lagstadgat maximala. Det
svåraste var att ignorera den växande köbildningen som uppstod
bakom.

Med kortet väl i handen var min dominerande tanke - otäckt att
jag blev godkänd, för det betyder ju faktiskt att även förare som
är så katastofalt olämpliga för trafiken "på riktigt" som dem jag
härmade, blir godkända. :?

Vh, iö

Jag träffade din dåvarande körkortsinspektör för ett tag sen. Han glömmer dig aldrig.
"Den där konstige typen som körde som om han aldrig sett en bil förut.
Men det var uppenbart att han kunde, och dessutom, vem fan vill ha tillbaka den där på fler uppkörningar! Nu får han plåga nån annan ett tag."

Nä! Jag bara skojar!

Han hade lyckats förtränga dig!

:-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-18 15:31

philip skrev:Tack för alla brytna ben och uppmuntrande ord! körkortet är klart och mer F/E lyssnig kommer.
Nu är det bara att gipsa benen och köra bil sedan.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-18 15:40

Kaffekoppen skrev:
Nu är det bara att gipsa benen och köra bil sedan.

jorå, jag lyckades med följande under ett dygn:
Köra upp, åka 20 mil och köpa bil, köra hem bilen och sist med inte minst, få parkeringsböter. :x

(jag glömde att jag hade bil när jag vaknade i morse så inte fan gick jag ner och flyttade på den)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-18 15:43

:lol: :cry:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi