Svante & Lilltroll bygger elektronik, nu smygs även DSP

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-19 13:55

Svante skrev:Vad som är optimalt för ett visst element beror på elementet men också på frekvensen. Därför kan man vilja ha en utimpedans som beror av frekvensen.

Ok, men vilka alternativ finns för att minska distorsionen för direktdrivna högtalare vid frekvenser >1000Hz?

Hög utimpedans hos förstärkaren.

Edit: vilket är detsamma som låg dämpfaktor.

Väntar spännt på fortsättningen, men...

...spolar tilbaka bandet lite...

Skulle det kunna vara en fördel att använda spolar med kärna och därmed lägre R i delningsfilter för bashögtalare? Eller, är ev mättnad ett större problem?

/Jocke

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2008-06-19 19:41

Tack för intressant och knepig läsning... :)

Svante sa i början:
Jag gillar ju bättre att se det som att högtalaren distar olika vid ström- och spänningsdrivning. Det är ju så att om man matar en högtalare med en distorsionsfri spänning, så kommer strömmen att innehålla dist. Matar man den i stället med distorsionsfri ström så kommer drivspänningen i stället att vara distad. Ibland är det ena bättre än det andra.

Kan detta åskådliggöras på något sätt? Pratar vi om att försöka realisera delningsfilter där en "icke ljudande" del i systemet filter+element skall ta emot den "distbemängda" ström eller spänning som INTE skall nå elementen? (Men som delvis genereras av elementens interaktion med filtret och slutsteget?)
Eller ingår även slutstegets utimpedans för "dumpningsplats" för distorsionen?

Blir det verkligen så? (Att ren ström ger dist i spänning och vice versa?)

Hade varit kul om någon kunde förklara?

/Alexander

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-19 22:03

Jocke skrev:Skulle det kunna vara en fördel att använda spolar med kärna och därmed lägre R i delningsfilter för bashögtalare? Eller, är ev mättnad ett större problem? /Jocke

OT:

Öhh... du får väl öka på tråddiametern lite ;) Det finns "0-ohmsspolar" ...fast det är klart, de kostar ju apa.

Mättnad i spolar skall nog inte underskattas, men upp mott 300hz är det väl inga problem med vanliga luftlindade. Lägre delningsfrekvenser än så anser jag det vara en kompromiss att inte köra aktivt. Skall man kompromissa kan man ju köra med järnskärnespolar om man tänker till lite, det gick ju utmärkt i NHT 3.3 för att nämna en kanonkonstruktion.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-19 22:12

W201 skrev:
Kan detta åskådliggöras på något sätt? Pratar vi om att försöka realisera delningsfilter där en "icke ljudande" del i systemet filter+element skall ta emot den "distbemängda" ström eller spänning som INTE skall nå elementen? (Men som delvis genereras av elementens interaktion med filtret och slutsteget?)
Eller ingår även slutstegets utimpedans för "dumpningsplats" för distorsionen?

Blir det verkligen så? (Att ren ström ger dist i spänning och vice versa?)

Hade varit kul om någon kunde förklara?

/Alexander

Man försöker mata elementet mer lågohmigt i vissa delområden, och mer högohmigt i andra delområden.

Lågohmigt är då mer som spänningsmatat medan en högohmigare matning gör att det blir mer som strömmatat.

Det där trixar man till i filtret, Lilltroll trixar till det i en PC istället. (både filtret och matningen :) )
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-19 22:22

Det är ju det traditionella sättet att se det och jag håller med. Har inte upplevt några problem med den filosofin. Å andra sidan handlar det om just "upplevt"! Man kan visst ta hänsyn till R:et i dimensioneringen men resonemanget här indikerar ju att disten blir lägre för låga frekvenser med minimal R medans högre frekvenser ger lägre dist med mer R! Det var i alla fall nytt för mig.

Min fundering gäller väl snarast vilket som är att föredra för låga frekvenser -

1. Luftlindad spole = mer R = högre dist men ingen risk för mättnad.

eller

2 Spole med kärna = lägre R = lägre dist men risk för mättnad.

dvs

Ger lägre R i en spole med järnkärna så pass mycket lägre dist vid låga frekvenser att den är att föredra trots risken för mättnad?

/Jocke

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-19 22:28

Jocke skrev: ...... men resonemanget här indikerar ju att disten blir lägre för låga frekvenser med minimal R medans högre frekvenser ger lägre dist med mer R! Det var i alla fall nytt för mig.

/Jocke

Ja, det var ju det jag skrev, delområden. :)

Själv har jag mest provat på diskanter, alldeles vid delningen resp högre upp då. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-19 22:33

Jocke skrev:1. Luftlindad spole = mer R = högre dist men ingen risk för mättnad.

eller

dvs

Ger lägre R i en spole med järnkärna så pass mycket lägre dist vid låga frekvenser att den är att föredra trots risken för mättnad?

/Jocke
Varför inte luftlindad spole med litet R ? :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-19 22:45

Jodu, det där med lite R i serie med diskanten gör susen! :) Så långt var allt frid och fröjd...

Kollade spolar på HiFikit men de har bara luftlindade så jag kollade på bmm-electronics.com

Ett exempel 4,7mH med 1,4mm tråd.

luft=0,74ohm
kärna=0.19ohm

Kanske ett lite extremt exempel men i alla fall en typisk basspole.

Till en början så stiger ju Qts (exempel) från 0,33 till 0,38 med 0,75ohm - medans det med kärna ändras från 0,33 til 0,34 (försumbart). Det kan man väl ta hänsyn till men vilken effekt har då en halv ohm på disten?

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-19 22:46

Kaffekoppen skrev:
Jocke skrev:1. Luftlindad spole = mer R = högre dist men ingen risk för mättnad.

eller

dvs

/Jocke

Vilken då? Hur litet R?

/J

Edit. Jag svarar själv!

Air core coil 4.70mH 0.43Ohm 2.0mm

Det är ju fortfarande mer än 4 ggr högre än spolen med kärna! Alltså - jag har inga problem att hantera R:n i dimensionering och filter. Då låga R är att föredra vid låga frekvenser för att få låg dist vill jag bara veta om kärna eller R är att föredra!

/J

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2008-06-21 19:11

phon sa:
Man försöker mata elementet mer lågohmigt i vissa delområden, och mer högohmigt i andra delområden.

Lågohmigt är då mer som spänningsmatat medan en högohmigare matning gör att det blir mer som strömmatat.

Tack för förklaringen, det är jag helt med på. Så vad man skapar här är alltså vad förstärkarkonstruktörer slitit i decennier med att UNDVIKA; en enhet (i detta fallet ej slutsteget, dock) som varierar drivimpedans/"dämpfaktor" med frekvens! 8O :wink: :D

Och om jag fattat rätt så kommer denna varierande drivimpedans radikalt minska ofördelaktiga spännings- eller strömgenererade distorsionsfenomen.

Det blir intressant att se hur detta kommer att mäta när det är klart.

/Alexander

edit: "typo"
Senast redigerad av W201 2008-06-22 00:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-21 23:45

Alltså, så här är det väl. För varje frekvens finns det en utimpedans som minimerar distorsionen*. Om man bara har som syfte att minimera distorsionen ska utimpedansen variera med frekvensen.

Det krångliga blir när man dessutom har önskemål på hur tonkurvan ska se ut. Utimpedansen påverkar ju även tonkurvan (och det är den påverkan som brukar diskuteras i samband med dämpfaktorer). Ska man leka med utimpedansen så måste man utöver impedansen leka med vilken förstärkning man har och göra även den frekvensberoende.

Det vi försöker få till är en modifierad version av ACE-bass, som funkar över hela frekvensområdet. Detta i den meningen att den inte slutar att fungera över en viss frekvens (som ju ACE gör) och att den dessutom ordnar med allt högohmigare drivning mot högre frekvenser. Detta utan att utspänningen faller.

Jag tror att vi är nåt på spåren, men vi har inte testat det seriöst på nåt element ännu.

När ACE kom så var nog distminskningen mest en bonus, det stora var den kontroll man fick över tonkurvan i basen. Idag finns det element som fixar det utan ACE och nu kanske vi kan koncentrera oss på distvinsterna i stället.

*Möjligen måste man låsa sig till en av distorsionsdeltonerns eller summan av alla för att det ska finnas en sån. Och så finns det ett nivåberoende också. Man kan iaf börja med ansatsen att det finns utimpedanser som är bättre än noll ohm.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2008-07-01 10:24

Nu är filtrena uppe och snurrar både mjukvarumässigt och hårdvarumässigt. Har en hårdvarubugg på något märkligt sätt, men det rör bara 1 av de 8 bitarna som styr filterkoef.
Filterkoeff för ljud fungerar :)
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-01 17:56

Jocke skrev:
Kaffekoppen skrev:

eller

dvs

/Jocke

Vilken då? Hur litet R?

/J

Edit. Jag svarar själv!

Air core coil 4.70mH 0.43Ohm 2.0mm

Det är ju fortfarande mer än 4 ggr högre än spolen med kärna! Alltså - jag har inga problem att hantera R:n i dimensionering och filter. Då låga R är att föredra vid låga frekvenser för att få låg dist vill jag bara veta om kärna eller R är att föredra!

/J

Din fråga är bra, men det du efterlyser är ett tumregelsvar. :?

Det finns inget entydigt svar på frågan eftersom det saknar så mycket
information. Vad man måste veta är bland annat detta:

1. Hur mycket resistans skall (får maximalt) spolen ha?

2. Hur mycket effekt skall systemet tåla?

3. Hur ser baselementets impedans ut i basområdet? (Inte bara min-
impedansen, utan även de reaktiva bitarna.)

4. Vilken bandbredd har basfiltret?

Den 4:e punkten kanske verkar lite konstig, men det är faktiskt bety-
delsefullare än man kan tro, eftersom den avgör hur "illa" mättnings-
distorsion kommer att låta. Bandbredden kan därför indirekt påverka
vilka krav man vill ställa för att mättnadseffekterna skall vara ohörbara.

Punkt 1 bestämmer hur det luftlindade alternativet ser ut. Och från
det kan man även lista ut hur mycket den spolen kommer att kosta,
och hur stor den blir (vilket faktiskt kan vara en signifikant parameter
det också i små högtalare).

Punkt 2 till sammans med punkt 3 gör att man kan beräkna maxström-
men genom spolen (med det är tyvärr inte så enkelt som att den blir
SQR(2P/Zmin), där P är verklig effekt vid minimpedansen, även om
man kan använda det som en approximation.)

Och vad kommer man fram till då?

Jo, att det definitivt finns fall där en spole med kärna är det ekonomiskt
fördelaktigare alternativet om man fastställer specifika ljudkvalitetskrav.
Men bara om man kan definiera vilken maxeffekt systemet kommer att
utsättas för. Å andra sidan kan man alltid det i basområdet, eftersom
det finns en gräns redan, nämligen den som baselementet ställer upp
genom sin ändliga slaglängd.

Man kan även vända på resonemanget och säga att om det finns en
specifik fastlagd budget så kan X antal kronor spenderade på en spole
med kärna vara lösningen som renderar den bättre ljudkvaliteten, men
det beror förstås på hur svåra krav man ställer. Om kravet t ex är ett
resistansen skall vara 1 ohm (ty det ger optimala prestanda i den
aktuella konstruktioner) finns det troligen inget skäl att satsa på en
spole med kärna. Om kravet är 0,01 ohm emellertid, kommer defintivt
spolen med kärna att komma närmast, givet en ändlig budget.

Nu fick du inget tumregelsvar på frågan, men jag hoppas att du är
nöjd med svaret du fick - att det definitivt finns fall där en spole med
kärna är det bättre alternativet! ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-01 19:53

Toppen Ingvar! :)

Det kan ju vara så att låg R i en spole med kärna möjliggör användandet av ett element i en given tillämpning (eller tvärtom naturligtvis), men hur var det med disten (för att återgå till trådämnet)?

/Jocke

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2008-07-13 14:09

Finns en byggkloss nu som är en digital hybrid. Digitalt styrd analogelektronik. Klossarna kan 'Daisy chain' kopplas så man kan styra x, antal utan att behöva ändra något förutom att supporta det i mjukvaran.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-13 14:50

Häftigt!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-13 15:37

Törs man be om en lekmannabeskrivning av projektets status ? :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2008-07-18 14:55

Det är ett projekt som långsamt men säkert tar positiva steg framåt, och sällan några helt bakåt 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-19 16:14

lilltroll skrev:Det är ett projekt som långsamt men säkert tar positiva steg framåt, och sällan några helt bakåt 8)

Nu retas du ! :cry: :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-28 21:56

De här mätningarna som du lilltroll gjorde på element med och utan filterkomponenter som visar på sänkt distortion med komponent (iaf. spole) på plats... vilken tråd finns dessa i?

Vem som helst är såklart fri att upplysa mig! :)

/Peter

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-12-11 16:32

lilltroll skrev:Det är ett projekt som långsamt men säkert tar positiva steg framåt, och sällan några helt bakåt 8)

Hur går det?

Användarvisningsbild
lilltroll

Nya framsteg

Inläggav lilltroll » 2009-01-07 18:08

Medan Svante har svettas med kurser under hösten så har jag varit inblandad i några projekt runt 'inbyggda system'. Och nu ska jag försöka dra nytta av mina nya kunskaper.

Idag kan man få in kapacitet av en Pentium I eller mer i en liten krets som knappt blir varm.

Min första prototyp är dock inte så krallig utan nöjer sig med 40 MIPS.

Bild

Kortet inkl. IDE kan köpas färdigt från microchip för 400+ kr.

Mer info
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=1406&dDocName=en534506

I grova drag är det en 16-bitars PIC (Enchipsdator) som är optimerad för att även klara addition och multiplikation smärtfritt tillsammans med en mono-CODEC, 3 lysdioder 2 knappar plus en integrerad debugger/programmerare.

I går fick jag realtidsfiltrering att fungera som önskat. Det är således möjligt att använda den till (en lite haltande) AC-bass.

Nästa vers. är tänk att ha en 32 bitars processor med direkt USB2 stöd samt en stereo-CODEC med ställbara antivikningsfilter :) . Men koponentkostnaden kommer inte vara > 100 kr

Två trevliga saker är att det var väldigt lätt att komma igång med + mycket mjukvara är färdig och helt licensfri=lagligen kostnadsfritt, mycket låg komponentkostnad.

Min erfarenhet tidigare är att man kan få svettas i dagar för att lyckas skriva ett enkelt 'Hello World' exempel - men det tog mig bara 7 minuter att få en lysdiod att blinka på kortet efter installation.

Användarvisningsbild
lilltroll

Litet bevis

Inläggav lilltroll » 2009-01-07 18:53

Här visas ett litet mätbevis med ett 6 sample långt hanningfönster som LP-filter @ 16 kHz, blocksize=4 sample.

Bild.

Det sitter lite mer kretsar än bara CODECen i ljudvägen för att kunna även köra ljud rakt in i PICens egen AD om man vill bygga 'LoFI', tyvärr sitter flertalet av kretsarna alltid med i CODEC kedjan (om man inte tar fram lödkolven) - så ta HP-filter effekten och den relativt höga distortionen med en nypa salt. (Mäter inte differentiellt och har lite jordloopar dessutom här)

Största problemet med denna lösning är tidsdelayen på 10 ms vilken är bättre än Windows men för dålig för ACE.

Den ska minskas...

Användarvisningsbild
lilltroll

Minsta tidsfördröjning är

Inläggav lilltroll » 2009-01-08 18:46

1.25 ms med nuvarande CODEC i praktiken.

Minsta oversamplingsfaktor = 64 ggr.

Enligt databladet är:

Den minsta gruppdelayen 21 samples på ADC sidan samt 29 samples på DAC sidan. (CODECen har några olika tabeller på filtercoeff beroende på fs och inställningar)

I det extremaste fallet skulle man klara att få igenom en signal på 29+21+1 samples @48 kHz = 1.06 ms

Med inställningen jag kör med just nu får jag 1.25 ms vid mätning.

CODECen har dock en inbyggd PLL för att kunna generera en nästan helt valfri fs utifrån en stabil klocksignal. Databladet garanterar endast fs=[8kHz-48 kHz] men det går förmodligen att 'överklocka' eller 'underklocka' fs. Måste bara prövas. Vad händer när man överklockar en CODEC, vad ballar ur först ?

Mellan tummen och pekfingret så betyder det att man har ett ACE område upp till 100 Hz- för högre krekvenser påverkar den digitala fördröjningen såpass att disten ökar istället för att miskar.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-20 19:10

Hej Svante och Lilltroll,
Hur går det med era frekvensberoende utimpedanser? Det är nu ett halvår sedan den senaste posten i denna rekordintressanta tråd.
Passiva kontra aktiva delningsfilter har ju diskuterats förut, så vår käre IngOehman kanske är trött på det. Men eftersom man med aktiva filter kan få vilken överföringsfunktion man vill, är den avgörande skillnaden hurvida ett element ger mindre distorsion vid en annan drivimpedans än noll ohm (tillfälligtvis den som ett passivt filter ger? Nåväl, med lämpliga (stabila) impedansnät i slutstegets motkoppling kan ge det ges i stort sett vilken utgångsimpedans man vill också).
Man tenderar ju i den akademiska världen till att betrakta allt som är linjärt och snällt och sopa resten under mattan. Därför är ert bidrag så välkommet!!!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-20 22:00

Jag har inte ägnat mig åt detta på ganska lång tid, möjligen har Lilltroll gjort det, men jag tror han har fått annat att göra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2010-01-20 04:06

Jag har pulat i det fördolda. I 8 år har jag letat i snigelfart efter en teknisk plattform som kan produceras till ett lågt pris, och där man inte fastnar i dryga begränsningar.
Nu tror jag den är hittad :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-01-20 05:29

lilltroll skrev:Jag har pulat i det fördolda. I 8 år har jag letat i snigelfart efter en teknisk plattform som kan produceras till ett lågt pris, och där man inte fastnar i dryga begränsningar.
Nu tror jag den är hittad :)

Eller snarare: den har anlänt ? :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-01-21 23:27

Piotr skrev:De här mätningarna som du lilltroll gjorde på element med och utan filterkomponenter som visar på sänkt distortion med komponent (iaf. spole) på plats... vilken tråd finns dessa i?

/Peter

*host host*

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-01-22 00:07

Piotr skrev:
Piotr skrev:De här mätningarna som du lilltroll gjorde på element med och utan filterkomponenter som visar på sänkt distortion med komponent (iaf. spole) på plats... vilken tråd finns dessa i?

/Peter

*host host*

/Peter

I den här tråden kanske?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 033#473033
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum