Luxor 8071 Transmission line högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sanoj66

Luxor 8071 Transmission line högtalare

Inläggav sanoj66 » 2008-06-17 23:14

Hej
jag lyckades nyligen komma över ett par relativt fina 8071 Luxorhögtalare i teak? finish. Båda basarnas skumkanter måste bytas. Är det någon här på forumet som har koll på var man kan köpa skumkanter av korrekt dimension till dessa baselement?
Mvh
Jonas Östling
Uppsala

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-18 06:56

Träslaget är inte teak utan palisander eller jakaranda. Jag är inte riktig säker på vilket det är. 8071 finns också i svartbetsat utförande.

www.fynda.se finns s k "slavbasar" för 39 kr/stk. Det är hela koner utan spole. Jag har köpt sådana och klippt bort konen så att bara skumringen blir kvar. Även dammskyddet, den s k "kalotten" på dessa slavbasar kan användas, eftersom originalkalotten på luxorbasen brukar gå sönder när man tar bort den. Den måste nämligen tas bort för att man ska kunna komma åt att "låsa" spolen i centrerat läge.
Denna länk går till danska "HiFi4All". Där har jag lagt ut bilder på hur jag bytte skumkant på en 10 tums Tandberg-bas:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... =1&TPN=140

Om man inte vill byta skumkanten, finns alternativet att montera en Peerless-bas, som HiFi Kit har. Den kostar dock över 600 kr.

Lycka till med högtalaren.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-18 08:32

Renovera filtren också medans du håller på så har du ett par välljudande högtalare sen.mvh

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-18 08:37

En fråga Kjell, eftersom jag står inför lite omkantningar av andra element så har jag försökt läsa mig in lite på ämnet. Några anser att man inte bör byta till kanter som inte hör exakt till det element man har. Detta av den anledning att olika skumkanter har olika mycket motstånd och egenskaper. Har man ingen annan utväg så förstår jag lösningen men om man verkligen vill hålla sig på originalsidan och bevara 8071:ans ljud, borde man inte leta efter hela element alt. hitta rätt skumkant alt. köpa peerlessbas?

Jag antar att det lät bra i Tandbergbasen?

Med vänligaste hälsning

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sanoj66

Inläggav sanoj66 » 2008-06-18 14:09

Tack för all respons!
jag har skaffat fyndas 10 tums slavbasmembran och de passar så där, de är har lite för stor diameter men det kommer nog att gå att använda det som ersättning (tack Kjell K för din erfarenhet av detta - blev du nöjd med ljudet dessa fyndaomkantade element presterar?).
Vidare Kjell K, limmande du fyndas kant skarv under eller över konen?

Men finns det någon som har kantat om dessa 8071 Luxor baselement med kanter med samma mått som orginalkanterna har med avseende på yttre och inre diameter och kantens "bulle"? och kan hjälpa till med var man kan köpa sådana kanter?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-18 17:21

Fjonkalicious skrev:En fråga Kjell, eftersom jag står inför lite omkantningar av andra element så har jag försökt läsa mig in lite på ämnet. Några anser att man inte bör byta till kanter som inte hör exakt till det element man har. Detta av den anledning att olika skumkanter har olika mycket motstånd och egenskaper. Har man ingen annan utväg så förstår jag lösningen men om man verkligen vill hålla sig på originalsidan och bevara 8071:ans ljud, borde man inte leta efter hela element alt. hitta rätt skumkant alt. köpa peerlessbas?

Jag antar att det lät bra i Tandbergbasen?

Med vänligaste hälsning

Filip

Lycka till i letandet efter originalkanter till Luxor-basarna!

Ang Tandbergbasen: Läs vad "Tante Berg" tycker längre fram i tråden!

Peerlessbasen har jag ingen erfarenhet av. En karl som jobbat på luxors audioavdelning och som nu driver en liten firma här i Motala rekommenderar den basen. Jag kantade som sagt om mina basar.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-18 17:34

sanoj66 skrev:Tack för all respons!
jag har skaffat fyndas 10 tums slavbasmembran och de passar så där, de är har lite för stor diameter men det kommer nog att gå att använda det som ersättning (tack Kjell K för din erfarenhet av detta - blev du nöjd med ljudet dessa fyndaomkantade element presterar?).

Men finns det någon som har kantat om dessa 8071 Luxor baselement med kanter med samma mått som orginalkanterna har med avseende på yttre och inre diameter och kantens "bulle"? och kan hjälpa till med var man kan köpa sådana kanter?

Fyndas slavbasar passar utmärkt. Man klipper så att ca 10 mm av pappkonen blir kvar innanför skumkanten.
Klipp INTE kant i kant med skumkanten.
Man limmar mot originalkonens UNDERSIDA. Då stämmer vinkeln.
Tandbergbasen limmade jag mot ovansidan, vilket framgår av bilderna på HiFi4All.

Alltså: För att klargöra det hela. Det är fullständigt meningslöst att försöka få tag i originalkanter till Luxorbasarna. Det finns inte. Det förefaller mig också meningslöst att lägga ner någon större möda på att hitta en så passande skumkant som möjligt. Man kan aldrig få tillbaka elementets orignalkaraktäristika genom att bara byta skumkanten. I så fall skulle man behöva byta hela konen inklusive den nedre upphängningen, den sk spidern. Men det finns inga kompletta koner att få tag i.

I nuläget har jag två slavbasar från Fynda liggande. Jag kan mot skälig ersättning utföra omkantning av Luxors basar om någon är intresserad av att få hjälp med detta.

M v h

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-18 17:39

sanoj66 skrev:Tack för all respons!

Hej,jag har kantat om ett flertal luxorbasar med fynda kanterna,limmas under konen.Har även kantat om 4 st luxorbasar med kanter jag köpte av en på forumet här,dom ska ha samma egenskaper som orginalkanterna(såna kanter har jag till mina 8071 ock i ett till par 8071 som är bortlovade)men har testat dessa basar mot dom jag kantat om med fyndakanter ock jag kunde då inte höra nån skillnad.Mvh

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-18 17:46

[quote="zapanastaHar även kantat om 4 st luxorbasar med kanter jag köpte av en på forumet här,dom ska ha samma egenskaper som orginalkanterna[/quote]

Zapanasta! Inget ont riktat till dig, jag vet att du är en trovärdig person.
Men jag bara undrar? Hur i all världen kan den som sålde dessa kanter till dig påstå att de har samma egenskaper som originalkanterna?
Hur vet han det? Hur mäter man egenskaper hos skumkanter?
För mig låter detta som rent nonsens.
Och återigen: Man får INTE tillbaka orignalkaraktäristika genom att byta bara skumkanten. Ny skumkant och gammal uppmjukad spider - hur går det ihop?
Det går inte att återställa elementet original; så är det.

M v h

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-18 18:07

Kjell_Kranzberg skrev:[quote="zapanastaHar även kantat om 4 st luxorbasar med kanter jag köpte av en på forumet här,dom ska ha samma egenskaper som orginalkanterna

Zapanasta! Inget ont riktat till dig, jag vet att du är en trovärdig person.
Men jag bara undrar? Hur i all världen kan den som sålde dessa kanter till dig påstå att de har samma egenskaper som originalkanterna?
Hur vet han det? Hur mäter man egenskaper hos skumkanter?
För mig låter detta som rent nonsens.
Och återigen: Man får INTE tillbaka orignalkaraktäristika genom att byta bara skumkanten. Ny skumkant och gammal uppmjukad spider - hur går det ihop?
Det går inte att återställa elementet original; så är det.

M v h[/quote]Hej,du har så rätt,ock sen sa väl han jag köpte kanterna av att dom hade liknande egenskaper som orginal(jag som formulerade det fel)Men som sagt fyndakanter går lika bra.Mvh

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-18 18:41

Ja, som sagt Zapanasta, inget ont om dig.
Det som upprör mig är att hifi-branschen är full av oärliga lycksökare och lurendrejare.

Det faller ju på sin egen orimlighet att någon kan tillverka skumkanter med samma egenskaper som originalkanterna. Det förutsätter ju att man har tillgång till friska orignalkanter att ha som måttstock.

Eller att påstå att kanterna har liknande egenskaper. Vad är liknande? Även Fyndas kanter har liknande egenskaper som originalkanterna. De är ju tillverkade av skumplast och är mjuka; eller hur?

Och hur stor är sannolikheten att någon tillverkare av skumkanter skulle tillverka likadana kanter eller ens "liknande" kanter jämfört med de som sitter på Luxors basar? Marknaden måste ju vara mindre än minimal. Det är ju i stort sett bara jag och Zapanasta och några till som är intresserade av att köpa dem.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-18 19:19

kranzberg skrev,,,Det är ju i stort sett bara jag och Zapanasta och några till som är intresserade av att köpa dem
.[quote] synd nog,det är bättre högtalare än folk i allmänhet tror dessa 8071.Fick föressten tag i ett par orginalbasar för nån vecka sen som jag rensat bort gamla kanterna ock shimsat talspolen på,undanlagda nu för framtida behov,för till sist kommer det naturligtvis bli svårt att få tag i dessa orginalbasar iom att säkert 90% kastas bort pga av ren okunnlighet,ock ja,jag har också kastat bort ett par orginalbasar för ett antal år sen på ett par 5061 ock klämde dit ett par mgr basar,men man visste ju inte bättre.Mvh

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-06-18 19:22

Jag har för mig att jag läst nånstans att den mesta mekaniska kompliansen (Qm) sitter i spidern och att kanten mest ska ha med dämpning att göra (förutom att hjälpa till med centreringen så klart) , så en skumkant med samma dimensioner och densitet borde ju ha samma egenskaper som originalen. :) Bara att jämföra jue.

Fast jag har ju haft fel förr.... En gång.
Back in black!

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-18 19:41

Rookie skrev:Jag har för mig att jag läst nånstans att den mesta mekaniska kompliansen (Qm) sitter i spidern och att kanten mest ska ha med dämpning att göra (förutom att hjälpa till med centreringen så klart) , så en skumkant med samma dimensioner och densitet borde ju ha samma egenskaper som originalen. :) Bara att jämföra jue.

Fast jag har ju haft fel förr.... En gång.

Ja, det har jag också hört. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Jag kan väl få passa på att visa mitt lilla (med betoning på lilla) sommarprojekt.
Det är riktigt som Zapanasta skriver att kondensatorerna i filtret bör bytas till foliekondensatorer. Just nu har jag moderna foliekondensatorer i filtret. Det stör mig lite. Jag vill gärna ha tidstypiska, d v s från samma tid som högtalaren. På Ecotec här i Motala fick jag tag på ett par gamla luxorfilter (från en annan luxormodell) på platta, helt oanvända, bestyckade med bipolära elektrolyter och en spole på 1,2 mH. Kopparbanorna på kortet ger samma koppling som hos originalfiltret i 8071. Jag köpte två betyckade kort, och lödde bort alla komponenter.
Därefter var det dags för tidstypiska foliekondensatorer. Även sådana finns på Ecotec. De EVOX och RIFA som sitter på kortet på bilden är oanvända vintage från 70-talet. De har alltså legat på lagerhyllan i bortåt 30 år. Sådant brukar väl kallas NOS (New old stock) i USA. Anledningen till att det är fyra kondingar är att jag parallellkopplat upp till så nära 12 uF som möjligt. Spolen är original från 8071; 1,6 mH.
Bild

Densen

Inläggav Densen » 2008-06-18 20:44

Vilka Luxormodeller har samma bas som 8071, det lär ju vara fler.
Den infon kan ju underlätta utifall någon letar efter basar, och inte vill använda ersättningselement.
Kjell varför skall du egentligen använda äldre komponenter? Är det inte bättre att ersätta dem med erkänt mycket bättre resultat/ljud, de syns ju ändå inte.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-18 20:53

@Kjell: Jag vill poängtera att jag menade inget illa med det jag skrev, jag bara ställde en öppen fråga för att själv kunna ta ställning i frågan i fall jag hittar ett par Luxorbasar som behöver omkantning. Fyndas skumkant från slavbasen är nog rätt väg att gå. Också bra att veta att det inte finns större möjlighet att hitta rätt skumkant, så slipper man stånga sig blodig i letandet efter original. Tack för info!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-18 21:13

Densen skrev:Vilka Luxormodeller har samma bas som 8071, det lär ju vara fler.
Den infon kan ju underlätta utifall någon letar efter basar, och inte vill använda ersättningselement.
Kjell varför skall du egentligen använda äldre komponenter? Är det inte bättre att ersätta dem med erkänt mycket bättre resultat/ljud, de syns ju ändå inte.

Samma baselement sitter i följande lådor:
5061 (ca 1978)
6001 (ca 1980)
6092 (ca 1980)
Orchestra (ca 1982)
Samt ev någon luxorlåda senare under 80-talet,men där är jag osäker.

Jag har sett detta element i flera olika varianter. Korg i galvad plåt, korg i blank plåt, korg lackad i grå/grön färg. Även dammskyddet såg olika ut beroende på när elementet tillverkades. De senare varianterna har större dammkåpa än de tidiga. även utseendet på magneten skiftar. Det finns en variant med plast-ring runt magneten.

Nämnas bör också:
6031 (ca 1976)
(Jag är inte helt säker på att 10 tums basen i denna är exakt samma som i 8071.)

5061 som Zapanasta gillar, är en basreflexkonstruktion och en föregångare till 8071. Den är bestyckad med samma typer av element, även i mellanregistret och diskanten, som 8071. Även 6001, 6092 och Orchestra har exakt samma element som 8071, fast av senare serie.
Tidiga diskanter har frontplatta i aluminium. Senare diskanter, från 8071 och framåt, har frontplatta i plast.
Värt att veta kan också vara att diskanten sitter i några av Luxors mindre 70-talsmodeller. Titta in genom gallret på en mindre luxorhögtalare från denna tid, så ser du om där sitter en domediskant eller kondiskant.

Densen... Hur vet du att moderna foliekondensatorer har "erkänt mycket bättre ljud"? Vem har bevisat det? Visa mig en test som jämför foliekondensatorer från 70-talet med nya, moderna.

I grund och botten bryr jag mig inte om i fall nya kondensatorer ger "bättre ljud". Jag är inte ute efter att få modernt ljud ur mina 8071. Jag vill ha det ljud som var då, men jag vill ha det något bättre än vad bipolära elektrolyter kan åstadkomma.

Om jag vore intresserad av modernt ljud, skulle jag köpa en modern högtalare och en modern förstärkare. Men jag är inte intresserad av det. Jag har i stort sett inte seriöst lyssnat på något i hifi-väg tillverkat senare än 80-talets mitt. Jag läser aldrig hifi-tidskrifter och besöker aldrig hifi-affärer. Däremot är jag flitig besökare på loppisar.

Användarvisningsbild
sanoj66

Inläggav sanoj66 » 2008-06-18 21:37

Tack för alla bidrag i tråden!
Nu känner jag mig bättre till mods med att omkanta med de nyinköpta fyndakanterna. Tack Kjell och Zapanasta för info om hur ni kantade om ("underkant").
Jag återkommer efter midsommar med resultat. Mycket spännande sommarprojekt.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-18 21:41

Fjonkalicious skrev:@Kjell: Jag vill poängtera att jag menade inget illa med det jag skrev, jag bara ställde en öppen fråga för att själv kunna ta ställning i frågan i fall jag hittar ett par Luxorbasar som behöver omkantning. Fyndas skumkant från slavbasen är nog rätt väg att gå. Också bra att veta att det inte finns större möjlighet att hitta rätt skumkant, så slipper man stånga sig blodig i letandet efter original. Tack för info!

Mvh

Filip

Ingen fara.
Jag tog det inte så.
Enligt Franz (han som jobbat på Luxor) på HiFi Akustik i Motala, är också ett "Pro Audio"-element som HiFi Kit säljer, användbart i 8071:orna. Det elementet kostar runt 150 kr.

Vilket element man än monterar (jag har sett 8071:or med MGR) är det kanske bra att tänka på att det ska vara ett 4 ohms-element.

Upplysningsvis och som lite kuriosa kanske det kan vara kul att veta att 8071 egentligen var ett "man tager vad man haver"-projekt. De använda elementen utvecklades inte speciellt för 8071. De fanns redan på hyllorna i fabrikens lager. De användes ju i föregångaren 5061. även filtret fanns på hyllorna. Samma filter sitter i 5061. Enligt Rolf Z och Zap finns dock 5061 i en version med annat filter. Jag har har inte sett någon sådan 5061, men jag tvivlar inte på att Rolf och Zap har rätt. De har säkert mer erfarenhet av 5061 än vad jag har.
Även Orchestra är konstruerad enligt detta sätt.
Att beställa lådor färdigmonterade var naturligtvis billigare än att utveckla nya element.
8071-lådorna tillverkades i Finland och kom tomma, och utan påskruvat bakstycke, till Motala. Montören skruvade i elementen och filtret, lödde kablarna, stoppade i dämpmaterial osv. Till sist stämplade han sitt personliga nummer på etiketten på högtalarens baksida. Något serienummer finns inte på 8071.

Användarvisningsbild
sanoj66

Inläggav sanoj66 » 2008-06-25 08:20

Nu är jag igång med omkantandet. Jag använder kanterna från Fyndas 10 tums slavbasmembran. Har börjat med ett av de två elementen och har nu limmat den nya kanten mot undersidan av konen. Då hämtade jag den svarta plastramen som satt skruvad över baselementet och kollade om den passar över den nya kanten, och fann att nya kanten är lite för stor för att kunna trycka dit den där plastramen. Plastramens kant trycker emot den nya kanten. Är det en erfarenhet som delas av andra 8071 omkantare? Åtgärd?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-25 08:58

Hej,hade samma problem här,vänd på ramen,kolla i luxors bildtråd på mina,syns att dom sitter bak ock fram om man tittar noga.Mvh

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-25 09:17

sanoj66 skrev:Då hämtade jag den svarta plastramen som satt skruvad över baselementet och kollade om den passar över den nya kanten, och fann att nya kanten är lite för stor för att kunna trycka dit den där plastramen. Plast-ramens kant trycker emot den nya kanten. Är det en erfarenhet som delas av andra 8071 omkantare? Åtgärd?

Ja, så är det.
Du kan göra som Zap föreslår...
eller:
1. Strunta i plast-ramen; den har ändå bara en kosmetisk funktion.
2. Montera plast-ramen på distansrör som bör vara ca 10 mm höga.

Jag valde alternativ nr 2 och klippte till "distanser" av vanlig transparent plast-slang, köpt på OK.

Lycka till med omkantningen.

M v h

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-06-25 20:44

Jaha,då kan ni räkna in en till i 8071-gänget!Fann ett par renoveringsobjekt i valnöt.Vad som var bra,var att basarna faktiskt är i gott skick.Däremot hade någon(ett nyfiket barn,kanske?)petat sönder bägge mellanregistren.Inget problem för undertecknad.Fronterna saknas tyvärr.Det hade tydligen suttit något skumplastsjok tidigare.
När jag kollade mitt förråd av Luxordelar,la jag märke till att det finns (minst)tre varianter av den här 10cm-högtalaren.Original var i mina 4304 med svagt grönfärgad dopad kon,inverterad dammkåpa.4304S har större dammskydd och svart dopad kon.4308 har skumkant och icke dopad kon.Ganska stark magnet-12500 Gauss.Prova i närheten av skärmen,så får ni se på färgspel!
Den här silikondopningen ska minska en del resonanser och ge lägre dist enligt Luxor.
På bashögtalaren är det två skikt som lär dämpa en del bumlighet runt 100-200Hz i 5061an,och samma element verkar det ju det vara i våra 8071or.
Nu har rengöringen börjat och jobbet med att ta bort taperester mm lär väl ta några dar bara det...
Kan någon vänlig själ som har originalfronter mäta upp dom?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-25 20:52

Hej,va kul att du fått tag i ett par,orinalfronterna har yttermåtten 44,7x78,3,,matrealet är 18-19 mm tjockt ock 40mm djupt +en stagning av ramen som ska sitta alldeles under bas,mellareg som är 15mm tjock ock 50mm bred.mvh

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-25 21:07

Gratulerar!
Är du säker på att träslaget är valnöt? Jag har för mig att 8071 förutom svartbetsade fanns i jakaranda. Mellanregistren på mina har svart coatad kon och inverterad dammkåpa.
Orchestra har mellanregister med "vanlig" dammkalott och gråaktig kon.
Än en gång! Gratulerar till köpet. Det ska bli spännande att höra dina omdömen.
M v h
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2008-06-25 22:02, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-25 21:14

Rolf, vad kul!

Valnöt har jag inte hört tidigare, finns bilder?

Hoppas att du får ordning på dom(vilket jag är övertygad om)

Mvh

Filip

(som också saknar fronter, men känner sig rel. nöjd utan)

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-06-25 21:17

Tack för hjälpen,Zapanasta!
Jo,såvitt jag kan se är de gjorda i valnöt,inte teak.Kanske kan stämma med tanke på att också 5061an fanns i valnöt.Undrar om jag inte har fått tag på ett ganska tidigt par.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-25 21:17

Hej,mina mellanregister har grönaktig färg,så även mellanregistren på det andra bortlovade paret jag har här.mvh

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-25 21:20

Bilder löser alla träslagsfrågor ;-)

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-25 21:21

rolfzetterberg skrev:Tack för hjälpen,Zapanasta!
Jo,såvitt jag kan se är de gjorda i valnöt,inte teak.Kanske kan stämma med tanke på att också 5061an fanns i valnöt.Undrar om jag inte har fått tag på ett ganska tidigt par.
Hej ,du kan ju mäta yttermåtten själv så inte jag lurar dig,ramen ska va 1 mm mindre än yttermåtten på bredden ock höjden.Mvh

Nästa

Återgå till Vintage-hifi