Snart inga skivbutiker kvar

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-06-26 00:14

Klart man handlar där det är billigast(nätet), men hur kul är det?

Mvh

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-26 08:32

Ganska kul faktiskt! Tycker jag i alla fall.
:)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-26 10:43

vad tror ni den största boven är , legal/ilegal nedladdning eller internetbutiker?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-26 11:48

Britt-Gunnar skrev:vad tror ni den största boven är , legal/ilegal nedladdning eller internetbutiker?

Jag gick förbi stans skivbutik, utanför stod ett ställ med rea-skivor. Fick lite lust att faktiskt köpa en riktig skiva, nästan oavsett musik, bara för att det är kul att köpa skivor - men så dog lusten när jag insåg att de har ju inget värde som skivor...! Tänk, om skivorna hade haft ett värde förutom själva musiken, så att man hade kunnat motivera ett köp med det. Men nej. Det är bara slit och släng. Man kan lika gärna gå hem o ladda ner....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-26 13:16

phloam skrev:
Britt-Gunnar skrev:vad tror ni den största boven är , legal/ilegal nedladdning eller internetbutiker?

Jag gick förbi stans skivbutik, utanför stod ett ställ med rea-skivor. Fick lite lust att faktiskt köpa en riktig skiva, nästan oavsett musik, bara för att det är kul att köpa skivor - men så dog lusten när jag insåg att de har ju inget värde som skivor...! Tänk, om skivorna hade haft ett värde förutom själva musiken, så att man hade kunnat motivera ett köp med det. Men nej. Det är bara slit och släng. Man kan lika gärna gå hem o ladda ner....

Visst har skivan som fysiskt medium ett värde! Bara skivomslaget (om det innehåller något läsbart eller är allmänt snyggt) kan vara värt en slant, än mer om det är en vinylskiva förstås.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-26 13:20

Störst anledning är nog nätbutikerna och sen illegal och legal nerladdning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-26 14:00

Bill50x skrev:
Visst har skivan som fysiskt medium ett värde! Bara skivomslaget (om det innehåller något läsbart eller är allmänt snyggt) kan vara värt en slant, än mer om det är en vinylskiva förstås.

/ B

Ja, precis, håller med helt - i mitt speciella fall kanske känslan kom av att det var cd-skivor, rea, massutgåvor, totalt osexiga...

Jag tänkte när jag gick förbi; "tänk om ALLA skivor var lite speciella och värdefulla i sig" typ. Nu är det ju som du säger; "om det innehåller något läsbart eller är allmänt snyggt". OM de gör der. Borde vara självklart menar jag. Vadsomhelst är bättre än mp3-filer iofs.

Fast en cd-skiva är ju egentligen rätt vacker.... :) När den är ny och orepad... de blir snabbt så sunkiga. :(

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-06-26 14:35

Då byter man bara plastask och får en till synes ny skiva för ett par kronor!

Själv menar jag definitivt att kompaktskivan har ett värde, inte minst i form av den ljudkvalitet den kan härbärgera och den behändiga storleken. Få saker gör mig så upprymd som åsynen av ett hav av begagnade skivor i en butik eller på en mässa.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-26 16:23

PekkaJohansson skrev:... Få saker gör mig så upprymd som åsynen av ett hav av begagnade skivor i en butik eller på en mässa.

Tänk, det har vi nog redan förstått ;-)

/ B

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-06-26 20:41

Just att cd-butiker försvinner reagerar jag inte på. Känns som ett ganska dött koncept i dag när man kan handla på nätet. Värre är det när vinyl butiker försvinner. För en tid sedan försvann Jukebox här i Malmö. Denna butik har funnits säkert sedan tidigt 80-tal. Skivorna de sålde var främst lite ovanliga vinylplattor ex. demo/promo plattor. Hoppas gubbarna som drev butiken sitter på en söderhavsö idag och inte avvecklade under andra former. Samtidigt så har det kommit några vinylbutiker som drivs av yngre. Dessa har intressanta koncept där man kombinerar ex. skivförsäljning och caffe, vilket verkar fungerar väldigt bra.

Föregående

Återgå till Musikstugan