Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-26 19:17

Svante skrev:Tänk vad roligt det vore med en kondenserad faktiskt-bok med alla diskussioner där allt jidder är bortplockat.

Det skulle bli rätt läsvärt tror jag.

...och tack och lov skulle inte det här inlägget komma med. :oops:

Jag började på det en gång i tiden... men inläggen kom snabbare än jag hann med, så det är nedlagt projekt...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-06-26 19:27

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Tänk vad roligt det vore med en kondenserad faktiskt-bok med alla diskussioner där allt jidder är bortplockat.

Jag började på det en gång i tiden... men inläggen kom snabbare än jag hann med, så det är nedlagt projekt...

Att du orkade tanken bara 8O Men varför samlas ni inte hemma hos Ingvar (för det är ju han som har de bästa förutsättningarna) och visa att F/E test inte är någon bluff. Då är det omöjligt (hm) att missförstå varandra. Dessutom kan det ju blir riktigt trevligt förhoppningsvis.

Jag och Ingvar är väl inte alltid världens bästa kompisar. Men det känns som vad än Ingvar gör så är han en ond människa, han och hans hejdukar, fanatism bla bla bla. Vet inte om jag har rätt men det känns som ni gnäller på Ingvar för att det är just Ingvar som säger det.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-26 19:29

mats skrev:Att du orkade tanken bara 8O

8O Tänka är inte jobbigt.... inte för mig i alla fall...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-06-26 19:58

Nattlorden skrev:
mats skrev:Att du orkade tanken bara 8O

8O Tänka är inte jobbigt.... inte för mig i alla fall...

Hm nu driver du med mig allt, skojare där :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Ericson

Inläggav Ericson » 2008-06-27 01:40

mats skrev:
Nattlorden skrev:

Att du orkade tanken bara 8O Men varför samlas ni inte hemma hos Ingvar (för det är ju han som har de bästa förutsättningarna) och visa att F/E test inte är någon bluff. Då är det omöjligt (hm) att missförstå varandra. Dessutom kan det ju blir riktigt trevligt förhoppningsvis.

Jag och Ingvar är väl inte alltid världens bästa kompisar. Men det känns som vad än Ingvar gör så är han en ond människa, han och hans hejdukar, fanatism bla bla bla. Vet inte om jag har rätt men det känns som ni gnäller på Ingvar för att det är just Ingvar som säger det.

Är helt enig med dig Mats. Det är märkligt det där, IÖ har massor att lära ut, varför slår man då dövörat till? Jag fattar inte att folk beter sig så....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-27 09:46

Ingvar är ofarlig och dessutom trevlig. Historiskt sätt har han fått lida av alltför ivriga försvarare som dessutom mer än en gång tolkat Ingvar och dessutom fel istället för citera direkt. Ingvar klarar sig alldeles utmärkt själv.
Ingvar har också använts så källa typ " det där är fel för det har Ingvar skrivit om i Molt för några år sedan". Eftersom något sådant oftast inte är möjligt att kontrollera för "motståndaren" så har stämningen då och då kommit upp i ett ogynnsamt tonläge då Ingvar är till sist tvungen att ingripa för att korrigera diskussionen. Och då får även han en släng av diskussionsklimatet.

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-27 11:28

Ja, absolut är det så!

Vi har alla olika sätt att skriva dessutom och det vore bra om man försökte läsa vad någon verkligen skrev istället för hur de skriver.

Även om det tar i ibland om någon kallar en för totalt okunnig och andra mindre väl valda formuleringar. Vissa saker kan man kanske tycka men det är ju inte direkt bidragande till diskussionen att utrycka det. Det känns ju mer som ett sätt att få folk att lyssna mindre till den man kritiserar. Ofta är det ju klart bättre att istället leta efter andra infallsvinklar om man inte når fram, även om det känns som om någon inte vill förstå. Det är ju oftast inte så.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-27 19:44

Att så många har en sådan prestige att dom inte kan erkänna när dom har fel, är så otroligt korkat. Vad vinner dom på det? Tänk vad mycket mer man kan lära sig, förstå och framförallt, hur mycket bättre ljud (=större njutning) man kan få om man är prestigelös. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-06-27 20:03

Kaffekoppen skrev:Även om det tar i ibland om någon kallar en för totalt okunnig och andra mindre väl valda formuleringar.quote]

:) Får mig att tänka på en bok jag läste om mental träning och självhyptnos för ett tag sedan...

Författaren berättade att ett av hans personliga mål hade varit att kunna ta vilken skit som helst från vem som helst utan att hamna ur ballans. Sitsta ledet i hans "träningsprogram" (som han själv designat!) var att iförd klänning och med en gigantisk dildo fastspänd på huvet gå fram och prata med tjejer på stan.

Hur bizart skulle det inte se ut på stan om alla på faktiskt.se skulle köra samma träningsprogram :)

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-06-27 21:06

hevi skrev:
Kaffekoppen skrev:Även om det tar i ibland om någon kallar en för totalt okunnig och andra mindre väl valda formuleringar.quote]

:) Får mig att tänka på en bok jag läste om mental träning och självhyptnos för ett tag sedan...

Författaren berättade att ett av hans personliga mål hade varit att kunna ta vilken skit som helst från vem som helst utan att hamna ur ballans. Sitsta ledet i hans "träningsprogram" (som han själv designat!) var att iförd klänning och med en gigantisk dildo fastspänd på huvet gå fram och prata med tjejer på stan.

Hur bizart skulle det inte se ut på stan om alla på faktiskt.se skulle köra samma träningsprogram :)

H

Var hittar man den boken, låter intressant :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-28 01:56

subjektivisten skrev:Att så många har en sådan prestige att dom inte kan erkänna när dom har fel, är så otroligt korkat. Vad vinner dom på det? Tänk vad mycket mer man kan lära sig, förstå och framförallt, hur mycket bättre ljud (=större njutning) man kan få om man är prestigelös. :P

Det är lite sådana här uttalanden i förväg som gör att framtida diskussioner kommer också att misslyckas om man tror att bara motparten har fel och det jämt.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-28 02:42

Sa jag det? Snacka om läsa in sina fördommar i andras uttalande. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-28 03:21

Jo, alltså, det är ju inte alltid det finns rätt och fel :)

Många blandar ihop en subjektiv syn på återgivning (vilket kan vara precis hur som helst och alltid rätt - det bestämmer man ju själv) med hårda saker som faktiskt frekvensgång eller djupbasförmåga (där det faktiskt finns ett exakt svar).

Inte alltid lätt det där, att veta om någon menar hur de uppfattar/upplever något eller något de faktiskt objektivt kollat. Det gäller att läsa in och lära känna personen.

Internet är inte alltid den lättaste kommunikationsplattformen.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-06-28 08:39

Kaffekoppen skrev:Många blandar ihop en subjektiv syn på återgivning (vilket kan vara precis hur som helst och alltid rätt - det bestämmer man ju själv) med hårda saker som faktiskt frekvensgång eller djupbasförmåga (där det faktiskt finns ett exakt svar).

Viktigt! Och kort och kärnfull formulerat! Den där borde vi skriva på väggen i forumet.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-06-28 11:22

Hm den där kaffekoppen verkar var en man med ett stort sunt förnuft :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-28 11:59

Kaffekoppen skrev:Många blandar ihop en subjektiv syn på återgivning (vilket kan vara precis hur som helst och alltid rätt - det bestämmer man ju själv) med hårda saker som faktiskt frekvensgång eller djupbasförmåga (där det faktiskt finns ett exakt svar).

Ja, det är inget jag säger emot alls. Men fortfarande så verkar det ligga massa prestige över objektiva saker.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-28 12:15

Bra inlägg på MHB svante. Tror dom flesta förstår nu hur lättare det är att höra skillnader i F/E lyssning.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-29 23:03

Oj, nu vakna Krasse till liv i MHB tråden. Intressant fortsättning.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-30 08:34

subjektivisten skrev:Oj, nu vakna Krasse till liv i MHB tråden. Intressant fortsättning.

Jo.....och han har ganska många rätt i det han skriver också....
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-06-30 11:38

subjektivisten skrev:Att så många har en sådan prestige att dom inte kan erkänna när dom har fel, är så otroligt korkat. Vad vinner dom på det? Tänk vad mycket mer man kan lära sig, förstå och framförallt, hur mycket bättre ljud (=större njutning) man kan få om man är prestigelös. :P

Man kan också se det så att det som en kallar prestige kallar en annan person för berättigat försvar av välgrundade ståndpunkter. Bara för att någon har fel och försvarar en felaktig ståndpunkt kan man inte automatiskt förutsätta att personen ifråga vet att den har fel (och således med ont uppsåt försvarar en ståndpunkt som man vet är falsk i syfte att upprätthålla sin surt förvärvade social prestige).

Att säga att det bara handlar om "prestige" är att göra det lite väl enkelt för sig tycker jag. Att det som jag tror du anser vara brist på prestigelöshet är vanligt tyder ju på att det fyller en funktion för många (de flesta) människor. Denna funktion tror jag inte främst handlar om att behålla social prestige, dvs. försvara den egna positionen i en social hierarki, utan om självbilden. Man vill vara bra på det man bestämt sig för att man vill vara bra på. Var och när människor försvarar sina åsikter varierar alltså med hur viktigt något är för dem själva. Det är lätt att se att människor ofta blir extra irriterade när de får höra att de inte kan sitt jobb (de flesta vill vara bra på sitt jobb) medan perifera fritidsintressen kan vara mindre kontroversiella.

Ibland gör man misstaget att "exportera" tron på sin förmåga inom ett området till ett annat trots att detta inte är relevant. Då tror jag att det kan bli så att man "importerar" problem med självbilden från det område man inte behärskar till det område man behärskar trots att det egentligen skulle kunna gå att upprätthålla en gräns. Man misstar domänspecifika kunskaper och färdigheter med en allmän "smarthet" som man tror är kärnan när det egentligen var något annat. Men det är klart, vem vill inte vara smart?

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-06-30 11:44

Floyd skrev:
subjektivisten skrev:Oj, nu vakna Krasse till liv i MHB tråden. Intressant fortsättning.

Det har han. Hans problem är dock att han inte begriper när han har fel eller att det han har rätt i redan har sagts av dem han anser har fel...

Men rätt skall vara rätt...

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-06-30 11:45

HATTRICK!!!

/D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-06-30 12:11

Dahlqvist skrev:HATTRICK!!!

/D

Grattis :lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-30 13:55

Dahlqvist skrev:Man kan också se det så att det som en kallar prestige kallar en annan person för berättigat försvar av välgrundade ståndpunkter. Bara för att någon har fel och försvarar en felaktig ståndpunkt kan man inte automatiskt förutsätta att personen ifråga vet att den har fel (och således med ont uppsåt försvarar en ståndpunkt som man vet är falsk i syfte att upprätthålla sin surt förvärvade social prestige).

Att säga att det bara handlar om "prestige" är att göra det lite väl enkelt för sig tycker jag. Att det som jag tror du anser vara brist på prestigelöshet är vanligt tyder ju på att det fyller en funktion för många (de flesta) människor. Denna funktion tror jag inte främst handlar om att behålla social prestige, dvs. försvara den egna positionen i en social hierarki, utan om självbilden. Man vill vara bra på det man bestämt sig för att man vill vara bra på. Var och när människor försvarar sina åsikter varierar alltså med hur viktigt något är för dem själva. Det är lätt att se att människor ofta blir extra irriterade när de får höra att de inte kan sitt jobb (de flesta vill vara bra på sitt jobb) medan perifera fritidsintressen kan vara mindre kontroversiella.

Ibland gör man misstaget att "exportera" tron på sin förmåga inom ett området till ett annat trots att detta inte är relevant. Då tror jag att det kan bli så att man "importerar" problem med självbilden från det område man inte behärskar till det område man behärskar trots att det egentligen skulle kunna gå att upprätthålla en gräns. Man misstar domänspecifika kunskaper och färdigheter med en allmän "smarthet" som man tror är kärnan när det egentligen var något annat. Men det är klart, vem vill inte vara smart?

/D

Du är smart iallafall. Åtminstone det här inlägget.
Och exempel på det sista stycket behöver man inte gå långt för att hitta. :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-30 15:30

Dahlqvist, Håller med det mesta. Dock så tycker jag man fortfarande skulle tjäna mer på att vara prestigelös. Är hyffsat säker att många står för saker endast för sin egen prestige, jag talar av egen erfarenhet. :oops:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-30 15:32

Floyd skrev:

Och han har flera fel med.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-30 15:36

mats skrev:

/D

Det ska vara mellanslag mellan "hat" och "trick". Om det inte är Rick med hatten som ropas efter förstås.... :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-06-30 16:47

-Martin- skrev:
mats skrev:

/D

Det ska vara mellanslag mellan "hat" och "trick". Om det inte är Rick med hatten som ropas efter förstås.... :D

Tycker jag inte. Min exklamationer uttalas vanligtvis på svenska. Svenskan har som signum att skriva ihop uttryck som uttalas som ett ord och ett så gammalt uttryck som hattrick är väl förankarat i det svenska språket. Jämför med t.ex. beachvolleyboll för att ta ett yngre och längre ord. Att stava hattrick som "hat trick" skulle jag vilja säga är direkt olämpligt och bör sorteras under kategorin särskrivning.

Alltså: hattrick.

Jag vill tillägga att jag är helt prestigelös och ödmjuk i denna fråga. Jag inser att jag naturligtvis kan ha fel och mottager tacksamt andra åsikter i frågan.

/D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-30 17:21

Kaffekoppen skrev:Jo, alltså, det är ju inte alltid det finns rätt och fel :)

Många blandar ihop en subjektiv syn på återgivning (vilket kan vara precis hur som helst och alltid rätt - det bestämmer man ju själv) med hårda saker som faktiskt frekvensgång eller djupbasförmåga (där det faktiskt finns ett exakt svar).

Är glad att du håller med om det.

Inte alla kan skilja mellan subjektivt och objektivt dock, och de som inte kan det fordrar ofta att allting skall betraktas som "åsikter" (=subjektiva), och att något de säger därför inte kan vara fel, och därför inte heller kan få kallas fel, eller kritiseras, ens om det är fel, det vill säga har varit ett uttalande som gör anspråk på objektivitet men är felaktigt.

Kort sagt: Ibland finns det rätt och fel. Och det kan vara en viktigare information än att det inte alltid gör det. ;)

Dahlqvist skrev:

Man kan också se det så att det som en kallar prestige kallar en annan person för berättigat försvar av välgrundade ståndpunkter. Bara för att någon har fel och försvarar en felaktig ståndpunkt kan man inte automatiskt förutsätta att personen ifråga vet att den har fel (och således med ont uppsåt försvarar en ståndpunkt som man vet är falsk i syfte att upprätthålla sin surt förvärvade social prestige).

/D

Hur menar du då?

(Eller: Javisst självklart, men vad har det med det Subjektivisten skrev?
Du bekräftar ju bara att problemet han pekar på finns.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-30 20:55

Den skulle gå fort att läsa igenom, också...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi