Slutsats? Jo, att 668 inte håller måttet som integrerad CD-spelare! Tveklöst var även Onkyon bättre på 2-kanalshifi än Sonys biovärsting, men klart störst lyft blev det alltså då vi körde DVD-spelaren som drive tillsammans med min DA9. Detta oavsett vilken förstärkare vi använde.
Föga förvånande för undertecknad, men ändå roligt att anläggningens innehavare nu fick upptäcka denna genväg till en bra mycket bättre musikåtergivning än innan. Tilläggas kan att han köpt 668 efter att ha läst LTS hyllningar, nu inser han att den inte alls håller måttet som integrerad CD-spelare men att den däremot funkar utmärkt som CD-drive och bildbehandlare...
Min personliga fundering blir hur LTS - med så stort inflytande på musikälskare landet runt - ärligt kan rekommendera denna DVD-spelare som ett seriöst CD-spelaralternativ? En rekommendation som för mig är totalt obegriplig och ställer LTS i en, om möjligt, ännu sämre dager än innan. I mina ögon alltså...
Jag vill inte ha något nytt "LTS-krig" men gärna en förklaring till hur LTS gått tillväga för att komma till slutsatsen att Pioneer 668 är en bra CD-spelare?
Edit (den första sen 15/9): Jag fyller på med lite åsikter som stöder mina...
Home Cinema Choice ger 4 stjärnor (ljud och totalt) till 668:an och tycker att man hellre bör spara ihop några extra tusenlappar för att få DV-757 istället. Jag citerar denna artikel:CD-playback is a little thin and lacks real dynamics and midrange body.
Smartson har några testutdrag:Essential Home Cinema gillar att denna DVD-spelare stöder alla format. Speciellt när det gäller musikbiten då man slipper välja mellan SACD och DVD-Audio. Återgivningen av dessa två format är också av mycket hög kvalitet. Uppspelning av vanliga CD-skivor är dock något tunn och saknar dynamik.
Man citerar oxå What Hifis recension av 668:Ljud i filmer gör ingen besviken, men uppspelning i stereo är inte den bästa.
Och till sist har man tagit del av en recension i Video:Även om ljudet inte är det bästa med vanliga CD-skivor är det totala intrycket av ljudet ganska bra, tack vare god reproducering av DVD-Audio och SACD.
Referenser
Essential Home Cinema, nr 32, 2004
What Hifi, maj 2004
Video, nr 12, 2004