Hur många anläggningar från arken skulle du kunna leva med?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur många anläggningar kan ni leva med från Arken?

Omröstningen slutade 2004-09-24 23:35

0 st!
1
3%
1 st!
2
6%
2-3 st!
4
13%
4-5st!
5
16%
Fler än 5 st!
10
31%
Fler än 5 st!
10
31%

Antal röster : 32

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Hur många anläggningar från arken skulle du kunna leva med?

Inläggav Naqref » 2004-09-14 23:35

Skulle var intressant att få veta det från er som var på Arken. Jag kommer att skapa en annan tråd som har en lite annorlunda innebörd strax så läs gärna den och försök tyda skillnaderna mellan den och denna. :)

Frågan lyder helt kort hur många anläggningar av de som ni hörde på Arken -04 skulle ni kunna leva med på obestämd tid?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-15 00:08

Jag kan nöja mig med datorhögtalarna bara musiken är bra :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-15 00:09

Tror jag skulle kunna leva med Coltrane. Datorhögtalare skulle jag tröttna på efter 1 minut ungefär. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-15 00:13

Psst Morello, Coltrane var inte med på mässan! :wink:

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-09-15 00:20

Coltrane var som sagt var inte med på mässan.
Men dom spelades på 2 ställen på kvällarna efter mässan och det var synd att du inte har hört dom hos mig Morelllo.
Det spelar lite annorlunda i mitt lilla rum.
Coltrane kan jag leva med länge. Har inte haft lust att byta till något annat under dom 1,5 år som dom har varit här.
Men visst fanns det en del annat som jag skulle överleva med av det som fanns på mässan. Men bara under vapenhot 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-15 00:21

Coltrane var förvisso inte med på mässan, men jag var tvungen att ta med den ändå 8)

Fanns en hel del på mässan som jag absolut inte skulle släpa in i mitt vardagsrum. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-15 10:44

Svar: De flesta.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-09-15 11:21

Det var en hel del som lät allt från OK till bra tyckte jag.

Vad som emellertid förvånade mig var att det (med tanke på prislapparna) inte lät bättre än vad det gjorde jämfört med mitt lågbudgethopplock därhemma! (Jag är aldrig "ute" och lyssnar, så jag vet inte hur "high end" låter.)

En hel del av anläggningarna borde (återigen med tanke på prislapparna) fått mig att tappa hakan och tänka "oj, kan musik låta så här bra genom hifi!".

I stället noterade jag att det lät litet instängt här, litet vasst där, litet bumligt någonstans, litet grällt någon annanstans, ungefär som hemma i en del rum och riktigt trevligt i något rum.

Och de som lät "ungefär som hemma", eller "riktigt trevligt" skulle jag naturligtvis kunna leva med.

Men aldrig i h.....e att jag skulle betala 100 tusen (eller mer) för det!

Hälsn. Michael

EngelholmAudio_inaktiv

Re: Hur många anläggningar från arken skulle du kunna leva m

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-15 11:37

Naqref skrev:Skulle var intressant att få veta det från er som var på Arken. Jag kommer att skapa en annan tråd som har en lite annorlunda innebörd strax så läs gärna den och försök tyda skillnaderna mellan den och denna. :)
Frågan lyder helt kort hur många anläggningar av de som ni hörde på Arken -04 skulle ni kunna leva med på obestämd tid?
Det är säkert en väldig massa som man skulle kunna leva med förutsatt man lyckas bätter i sitt egna lyssningsrum än vad dom gör under en stressad mässhelg!

Konstig fråga, Naqref...eller snarare otydlig...eller fattar jag dåligt! 8O

Man kan ju inte ta med en mässanläggning in i sitt egna rum och tro att det skall låta likadant hemma som på mässan!!!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Hur många anläggningar från arken skulle du kunna leva m

Inläggav Naqref » 2004-09-15 14:36

EngelholmAudio skrev:Man kan ju inte ta med en mässanläggning in i sitt egna rum och tro att det skall låta likadant hemma som på mässan!!!

Jodå! Det går bra att tro! :wink: Om det är realistiskt däremot är ju en annan sak. Det beror ju på hur man bor.

Allvarligt så kan man antingen säga vad man tycker om anläggningens ljud så som den stod i mässrummet eller så får man göraen bedömning med hjälp av sina erfarenheter om hur det hade låtit om man hade flyttat anläggningen till det egna hushållet och fått ställa upp det på ett sätt som man uppfattar som optimalt. Valfritt! :)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-15 15:09

Aha! Tack N-dog!

Det fanns ju massor med trevligheter som man säkert kan få till bättre hemma. Slipper man sen också sitta på pinnstolar med 20 andra okända dårar så kan de tväl inte bli sämre? :roll:

Om man väljer att leva med 5 eller fler får man gå döra det samtidigt och på så sätt kunna mixa ihop en egen blandning, ett subset av fler anläggningar?

Näee...jag e nog för frågvis...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-15 17:20

Hej!

Ljuda en hifiapparat/högtalare inte bra på en mässa så ljuda den ej heller bra hemma!
Ljuder det bra så ljuda det bra! Ljuder det dåligt så ljuda det dåligt och inga mätningar
och/eller ursäkter i världen kan på detta ändra! Det här snacket om att mässo-ljud är
sååå fantastiskt svårt... NjA*lltså huuur svårt är detta med all den expertis och alla de
resurser (vanliga dödliga ju saknar!) egentligen att fixa till stort fint lyssningsrum så det
åtminstone blir nääästan lika bra som ett litet och fult (dåligt) m.a.o. det lyssningsrum
många mässbesökare faktiskt.se (tyvärr :cry:) har hemmavid :?? Färdigutveckla produkter,
matcha dem med esoteriska kablar & Co, går ändå inte sådant o göra innan en mässa, elle?

Mvh A*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-15 18:17

A*: Ett av de stora bekymren med mäss(o)ljud är ju att de akustiska förutsättningarna ändras i takt med att folkmängden i rummet varierar. Det finns förstås fler fallgropar... :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-15 19:25

Jo det förändrar sig ju beroende på hur systemen kombineras inom rummet och hur mycket människor där är men man får väl göra en egen bedömning om välljuspotentialen. Att kombinera anläggningar från OLIKA rum tycker jag nog är lite väl utanför frågeställningen :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-15 19:56

Hej!

Förvisso! Du har rätt i att det finns en hel del nackdelar/svårigheter!

A* bara belysa några utav alla de fördelar (som alltid tycks glömmas bort 8)!) På HiFiFor@ kan man
vara Stora Experten mellan mässor medan liiiten a*matör alltid dyka upp så fort mässa nyss ändat!
Innan mässor kan man berätta huuur mkt mer man vet om mässljud hit än alla andra dit, efter mässa
så få exakt samma saker agera syndabock om (för) många ansåg ens hifiprodukter lät hmmmindre bra!

Mvh A*

(Eventuellt var det ej heller Totti´s elakA* för små skor och dummA* trånga strumpor som gjorde så att Italien ej vann Fotbolls EM utan att...
... Sverige såklart slöt konspiratorisk 2-2 Pakt med broderlandet Danmark! (som ju inte skulle klara av o se deras favorit-land Sverige utslaget))

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-15 20:11

MichaelG skrev:Det var en hel del som lät allt från OK till bra tyckte jag.

Vad som emellertid förvånade mig var att det (med tanke på prislapparna) inte lät bättre än vad det gjorde jämfört med mitt lågbudgethopplock därhemma! (Jag är aldrig "ute" och lyssnar, så jag vet inte hur "high end" låter.)

En hel del av anläggningarna borde (återigen med tanke på prislapparna) fått mig att tappa hakan och tänka "oj, kan musik låta så här bra genom hifi!".

I stället noterade jag att det lät litet instängt här, litet vasst där, litet bumligt någonstans, litet grällt någon annanstans, ungefär som hemma i en del rum och riktigt trevligt i något rum.

Och de som lät "ungefär som hemma", eller "riktigt trevligt" skulle jag naturligtvis kunna leva med.

Men aldrig i h.....e att jag skulle betala 100 tusen (eller mer) för det!

Hälsn. Michael

Exakt samma intryck fick jag på Sheraton i Stockholm i våras. Groteskt dyra apparater låter ofta väldigt mediokert. På Sheraton var det ofta diskanten/övre mellanregistret som stod ut som extra dåligt. Men gissa vad man sparar pengar på detta :-)

/ B

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-15 20:24

Jag var inte på Arken i år.

Jag var där dock förra året (alltså förra året då arken gick av stapeln (dvs 2002)), och då fanns det en anläggning jag skulle kunna leva med.

Det stod inte att det var årets arken det gällde, men det kanske var underförstått! :roll: :wink:

Återgå till Generellt om hifi