Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-07-01 01:15

satt och läste tråden på mhb(varför vet jag inte man har väl sina dagar med självpllågeri)
här är ett flagrant exempel på hur krasse vrider till värkligheten och helt väljer att inte förstå
Bryston steget ÄR kanske inte så transparant ändå, utanför testriggen och inkopplad i en mer normal uppställning...

Sen att jag är synnerligen misstänksam mot just detta specifika test också, eftersom I.Ö. tydligen har varit involverade i produktutvecklingen av Bryston steget är en helt annan sak...

iö har ju bara efter testen bidragit med förslag på ändringar'

phon:s inlägg är lysande liksom svantes

fö behöver nog det forumet piggas upp med lite länkar till aftonbladet :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-07-01 11:24

profbd skrev:satt och läste tråden på mhb(varför vet jag inte man har väl sina dagar med självpllågeri)
här är ett flagrant exempel på hur krasse vrider till värkligheten och helt väljer att inte förstå
Bryston steget ÄR kanske inte så transparant ändå, utanför testriggen och inkopplad i en mer normal uppställning...

Sen att jag är synnerligen misstänksam mot just detta specifika test också, eftersom I.Ö. tydligen har varit involverade i produktutvecklingen av Bryston steget är en helt annan sak...

iö har ju bara efter testen bidragit med förslag på ändringar'

phon:s inlägg är lysande liksom svantes

fö behöver nog det forumet piggas upp med lite länkar till aftonbladet :wink:

Proffan du kan ju snart hoppa av ditt jobb som chaffis och börja på Aftonbladet. Du har ju gjort så många tjänster till dem så nu skall du kräva betalt :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-07-01 11:40

mats så mycket kan jag inte ljuga hela dagarna
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-07-01 12:46

profbd skrev:mats så mycket kan jag inte ljuga hela dagarna

tänkte på alla dina länkar från Affan. Ha ha Proffan länkar från Affan
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-01 14:58

haha, Chris är för mkt. Verkar som kunskap är dumt enligt han. :roll: 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-01 16:30

Kunskap kan vara dumt för den som värnar om sin egna personliga vinkling av hifi som hobby - alltså att det handlar mer om ens självbild som Dahlqvist skrev, eller den egna bild av hifihobbyn man har, där vetenskapliga lagar inte nödvändigtvis behöver gälla.

Alltså blir det två rätt olika diskussioner - dels den man, på ett vänligt och accepterande sätt, för med personer som har en annorlunda "bild", att man diskuterar och jämför _personliga_ vinkklingar och synsätt, där man kan låta andra ha sina "konstiga" uppfattningar utan att det är så himla katastrofalt.

Dels den rent objektiva, vetenskapliga diskussionen där man helt borde lägga alla personliga aspekter åt sidan.

Borde - eftersom jag tror att det sällan blir så i praktiken, det blir missförstånd och sammanblandningar på alla sätt o vis. Därav dessa långa F/E-trådar, där båda sidor gör onödiga intrång på varandras områden (personligt/vetenskapligt).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-01 17:08

haha... då hamnade jag som "avskräckande exempel". :lol: :lol:

Att han inte går och försöker slå vatten på en gås istället... större chans till att något händer då.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-07-01 17:33

subjektivisten skrev:haha, Chris är för mkt. Verkar som kunskap är dumt enligt han. :roll: 8)

Vad syftar du på? Jag måste ha missat något.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-01 17:49

phloam skrev:Därav dessa långa F/E-trådar, där båda sidor gör onödiga intrång på varandras områden (personligt/vetenskapligt).

Nja, dom blir onödigt långa eftersom vissa har svårt att förstå vad man får fram med F/E lyssning. Innan jag fick det förklarat för mig så var jag också mkt tveksamt till det, men när allt sen kom på sin plats så blev det rätt så glasklart.

Finns ju ingen anledning att hitta på saker, ljuga och förvränga vad andra säger bara för man själv inte förstår eller vill inte förstå.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-01 17:59

Floyd skrev:
subjektivisten skrev:haha, Chris är för mkt. Verkar som kunskap är dumt enligt han. :roll: 8)

Att personen är en idiot och fortsätter att lägga ut andras bilder för att förlöjliga dom. Äckel är vad han är, han har redan trampat i klaveret när han la ut Stefans bild. Men sådan idiot lär sig aldrig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-01 18:01

Nattlorden skrev:haha... då hamnade jag som "avskräckande exempel". :lol: :lol:

Att han inte går och försöker slå vatten på en gås istället... större chans till att något händer då.

Är du teflonbehandlad? ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-01 18:04

IngOehman skrev:
Nattlorden skrev:haha... då hamnade jag som "avskräckande exempel". :lol: :lol:

Är du teflonbehandlad? ;)

Nej, men Faktiskt-härdad. (Fast sambon anser nog att mitt närminne är teflonbehandlat också...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-01 18:47

Gratulerar hur som helst!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-01 20:25

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:

Att personen är en idiot och fortsätter att lägga ut andras bilder för att förlöjliga dom. Äckel är vad han är, han har redan trampat i klaveret när han la ut Stefans bild. Men sådan idiot lär sig aldrig.

Ta sån kritik med rätt person på rätt forum via ett PM.
Inte ens på prisjakt passar det att skriva så.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-01 21:07

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Därav dessa långa F/E-trådar, där båda sidor gör onödiga intrång på varandras områden (personligt/vetenskapligt).

Nja, dom blir onödigt långa eftersom vissa har svårt att förstå vad man får fram med F/E lyssning. Innan jag fick det förklarat för mig så var jag också mkt tveksamt till det, men när allt sen kom på sin plats så blev det rätt så glasklart.

Finns ju ingen anledning att hitta på saker, ljuga och förvränga vad andra säger bara för man själv inte förstår eller vill inte förstå.

Nej iofs, men det är just den personliga sidan (enl ovan) som orsakar att man upplever att andra håller på så, "ljuger och förvränger" osv. När de kanske egentligen mest förvränger saker för sig själva.

Jag menar då, är det inte egentligen rätt lätt att urskilja vad som är att diskutera vad folk tycker (vilket ofta spårar ur i bråk och är meningslöst) och att hålla en saklig debatt om fakta?

De som har tagit till sig sakliga fakta gör ofta samma misstag som de som tror och tycker; de gör sanningen till en egen åsikt som de sen slår andra i huvet med. Resultatet är två sidor som bitchar mot varandra och själva sanningen kommer i kläm.

Att F/E är krångligt att förstå kan inte vara enda orsaken till allt detta tjafs om metoden, eller hur :)

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-07-01 21:29

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:

Vilken tur att du är en person som enligt dig själv aaaaaaldriiiiig går till personangrepp.... :roll:

Han har bett om ursäkt för Stefans bild, och Nattlordens bild diskuterar de båda ganska glatt på MHB. Det är dessutom en bild som Nattlorden själv har lagt upp på sin sida (som alla kan se) i första läget.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-01 21:31

Jag har inte sett några ursäkter från honom avseende på att han lagt
ut bilder på människors boende för att förnedra dem, annat än det han
skrivit för att urskulda sig själv - vilket ju bara gjorde det värre och visar
att han varken förstod eller förstår hur illa han beter sig (vilket däremot
möjligen är en ursäkt).

Han har ju dessutom fortsatt på samma linje därefter. Att nattlorden är
tålig gör ju inte angreppen mot honom mindre otrevliga.

phloam skrev:
subjektivisten skrev:

Nej iofs, men det är just den personliga sidan (enl ovan) som orsakar att man upplever att andra håller på så, "ljuger och förvränger" osv. När de kanske egentligen mest förvränger saker för sig själva.

Jag menar då, är det inte egentligen rätt lätt att urskilja vad som är att diskutera vad folk tycker (vilket ofta spårar ur i bråk och är meningslöst) och att hålla en saklig debatt om fakta?

De som har tagit till sig sakliga fakta gör ofta samma misstag som de som tror och tycker; de gör sanningen till en egen åsikt som de sen slår andra i huvet med. Resultatet är två sidor som bitchar mot varandra och själva sanningen kommer i kläm.

Att F/E är krångligt att förstå kan inte vara enda orsaken till allt detta tjafs om metoden, eller hur :)

Berätta om vilka andra orsaker som kan finnas! :P

Hoppas det inte är några som får mig att helt tappa hoppet om
mänskligheten. :?

Vad jag menar med det, är att jag inte ser några andra skäl än
just "hur svårt det nog är att förstå sådana här saker för vissa"
som är en ursäkt för hur vissa beter sig.

Men överraska mig gärna! :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-01 21:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-01 21:35

Floyd skrev:Vilken tur att du är en person som enligt dig själv aaaaaaldriiiiig går till personangrepp.... :roll:

Jag gör det när folk förtjänar det.
Han la in bilden för att håna, vilket han även blev anmäld för.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-01 21:38

phloam skrev:Att F/E är krångligt att förstå kan inte vara enda orsaken till allt detta tjafs om metoden, eller hur :)

Nej, det stora problemet är nog att F/E lyssningar visar tvärtemot vad hifi blaskor och dyl säger; "att man får det man betalar för". Folk vill helt enkelt inte höra sanningen att en dyrt slutsteg kan vara sämre än ett billigt slutsteg till exempel.

Själv så ler jag, för jag kan få bättre ljud för en bråkdel av pengarna. 8)
Senast redigerad av subjektivisten 2008-07-01 23:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-07-01 21:53

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:

Lägg inte energi och hetsa upp dig. Tyck synd om killen istället. Tror inte han mår speciellt bra med tanke på de utstuderat otrevliga inlägg han gör.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-01 22:07

Nej, det är lugnt, jag bryr mig inte om honom alls. Tycker mest det är trist att andra så få skit på grund av han. Själv så har jag lyssnat på musik i 8 timmar idag och mer blir det. Och aldrig har det låtit så bra som nu. :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-01 22:14

Allmän fråga:

Ligger det verkligen något i att människor blir utstuderat elaka när de mår dåligt?

:o

Ligger det inte närmare till hands att tro att den som mår dåligt tappar lusten att
skriva på internetforum?

De flesta som jag sett skriva påfallande ovänliga saker på internetforum, har jag
snarare uppfattat som människor som tycker om att göra andra illa. :(

Jag kan i och för sig förstå att DET i sig själv i längden får dem att må dåligt, för
ingen är väl helt fri från både samvete och empati? (Även om vissas empati nog
är rätt outvecklad och kanske även förträngd.)

Så den som bygger sig en dålig karma kommer nog att få känna den komma ikapp
dem, till sist. :?

Kort sagt: Du har kanske rätt - det finns nog skäl att tycka synd om dem, men
jag är inte säker på att de mår dåligt - ännu.

Vh iö

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-07-01 22:56

Jag tycker det är synd, när en tråd lyfter på det viset som den gjorde rent pedagogiskt, blir förstörd av ett fåtal personer som trollar :cry:

Jag tycker att Kaffekoppen, Phon och Svante har gjort ett lysande jobb och jag har även omvärderat min syn på Krasse :D

Om debatten får fortsätta att vara saklig och trevlig så kommer MHB´s medlemmar definitivt att tjäna på det och framför allt jag :D I värsta fall så får man kämpa sig igenom denna tråd 8) om det går helt åt skogen på MHB.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-07-01 23:21

IngOehman skrev:Allmän fråga:
Ligger det verkligen något i att människor blir utstuderat elaka när de mår dåligt?

Vh iö

det tror jag absolut, varför skulle man annars känna för att vara elak, jag tycker det verkar mer konstigt att må på topp och vara elak, men det är jag det :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-01 23:28

Britt-Gunnar skrev:

Vh iö

det tror jag absolut, varför skulle man annars känna för att vara elak, jag tycker det verkar mer konstigt att må på topp och vara elak, men det är jag det :)

Håller med helt :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-01 23:30

Vh iö

Det gäller för hästar i alla fall, dom kan bita varandra och hålla på om dom har ont nånstans.

Ligger det inte närmare till hands att tro att den som mår dåligt tappar lusten att skriva på internetforum?

Åsså läste jag lite längre och tänkte att det verkar faktiskt rimligare. Jag tröttnar på att skriva när jag mår dåligt.

Det finns kanske lite olika sätt att reagera, beroende på i vilket tillstånd människan är från början. Jag menar mer vilken livsfilosofi man lutar sig mot.

Äh, jag frågar pållarna imorgon om dom brukar vara ute på nätet ofta .... :)
Senast redigerad av phon 2008-07-01 23:50, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-01 23:48

subjektivisten skrev:
Britt-Gunnar skrev:

Vh iö

Mjae:
1:"något" -- en näbbmus eller en elefanat?
2: "utstuderat" -- att göra ngt verkligen utstuderat kräver planering och tid. Dessutom sett ur ett taftologiskt perspektiv: "utstuderat snällt" låter inte speciellt snällt.
3: "elaka" -- det är ett vanligt fel att förväxla elakt med ärligt.
4: "mår dåligt" -- detta är det största problemet med frågan. Det är nämligen 2: 3: att pådyvla ngn mådåligt position. Det är fulretorik.

Detta är inget inlägg i själva diskussionen. VH Dimitri

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-01 23:50

phon skrev:

Vh iö

Det gäller för hästar i alla fall, dom kan bita varandra och hålla på om dom har ont nånstans.

Men frågan gällde "utstuderat elaka". Alltså är ditt svar ett "nej".

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-01 23:52

Bra, jag blev lite orolig för hästarna ett tag. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-07-01 23:54

dimitri skrev:
subjektivisten skrev:
Britt-Gunnar skrev:

Vh iö

Mjae:
1:"något" -- en näbbmus eller en elefanat?
2: "utstuderat" -- att göra ngt verkligen utstuderat kräver planering och tid. Dessutom sett ur ett taftologiskt perspektiv: "utstuderat snällt" låter inte speciellt snällt.
3: "elaka" -- det är ett vanligt fel att förväxla elakt med ärligt.
4: "mår dåligt" -- detta är det största problemet med frågan. Det är nämligen 2: 3: att pådyvla ngn mådåligt position. Det är fulretorik.

Detta är inget inlägg i själva diskussionen. VH Dimitri

snacka om att märka ord :D är du också en språkbegåvning :wink: jag tror jag tolkade budskapet rätt dvs som det var menat :)
Senast redigerad av Britt-Gunnar 2008-07-01 23:59, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi