Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-07-01 23:58

IngOehman skrev:Allmän fråga:
De flesta som jag sett skriva påfallande ovänliga saker på internetforum, har jag
snarare uppfattat som människor som tycker om att göra andra illa. :(

Att avsiktligt vara ute efter att nedvärdera en enskild eller grupp (tex genom att visa upp en persons hembilder och kommentera dessa negativt*) tror jag oftast visar på dålig självkänsla. Folk som är trygga i sig själva använder inte den typen av påhopp. Man känner av gränsen för anständighet och i och med sin trygghet och eventuella kunskap använder man vettiga (nåja - vettigare kanske får räcka :wink: ) argument. Detta är i alla fall min erfarenhet.

*Att dessutom dra nedvärderande slutsatser om andra baserat på en persons hembild är högst märkligt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-02 00:21

Ser Krasse fortsätter med sin "uttröttnings-teknik" som man blandar till med lite väl valda missuppfattningar av det som skrivs.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-02 02:17

"En sak till som gjort mig lite tveksam till F/E tester är ju exemplet i MOLT där tre Denon förstärkare F/E testades och där alla tre förstärkare ansågs klara F/E testet med gott resultat (endast små färgningar kunde uppfattas) men där mätresultatet visade att två av dessa förstärkare mätte rent undermåligt med avseende på övergångsdistorsion.

Detta leder till frågan om det är F/E testet som fallerat eller där tolkningen av mätresultaten har fallerat?"

Jag repeterar Zipp's fråga ifall någon glömt topic.
Vad som händer på andra forum har inte Zipp frågat efter.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-02 07:05

Harryup skrev:"En sak till som gjort mig lite tveksam till F/E tester är ju exemplet i MOLT där tre Denon förstärkare F/E testades och där alla tre förstärkare ansågs klara F/E testet med gott resultat (endast små färgningar kunde uppfattas) men där mätresultatet visade att två av dessa förstärkare mätte rent undermåligt med avseende på övergångsdistorsion.

Detta leder till frågan om det är F/E testet som fallerat eller där tolkningen av mätresultaten har fallerat?"

mvh/Harry

Frågan är konstig. Varför skulle man dra slutsatsen att något fallerat baserat på beskrivningen ?

Att en förstärkare anses mäta undermåligt måste väl inte innebära att att "stora" färgningar måste höras ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2008-07-02 07:48

Harryup skrev:"En sak till som gjort mig lite tveksam till F/E tester är ju exemplet i MOLT där tre Denon förstärkare F/E testades och där alla tre förstärkare ansågs klara F/E testet med gott resultat (endast små färgningar kunde uppfattas) men där mätresultatet visade att två av dessa förstärkare mätte rent undermåligt med avseende på övergångsdistorsion.

mvh/Harry

Frågan är intressant. Det skulle behöva fastställas någon form av korrelation mellan mätvärden och lyssningsintryck

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-02 08:29

Jag tycker också den är intressant. Frågan är väl isf om det man har hört kan kopplas till övergångsdist? Jag har inte läst testen så jag har ingen aning om vad man har funnit. Finns det andra förstärkare med snarlika fel som har underkännts just med tanke på dom och har i lyssningstesten upptäckts på ett annat sätt?

mvh/harry

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Fråga om F/E test

Inläggav Almen » 2008-07-02 08:29

RMA skrev:Det anades övergångsdist vid f/e testet & därmed ändrade iö förutsättningarna så att konstlasten motsvarade en väldigt känslig högtalare,över 100db har jag för mig,varpå disten blev lätt att höra i f/e testet.Så vid användande av normal känsliga högtalare så var inte problemet så stort & iö kom även med lösning på problemet där bias strömmen skulle ändras.Har du läst testet eller bara hört rykten?

Vad är det för fel på svaret i TREDJE INLÄGGET i tråden?

Jag förmodat att de flesta läskunniga antog att frågan var utagerad i och med detta, och eftersom ingen ställde några följdfrågor.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-02 08:33

Zipp skrev:
RMA skrev:Har du läst testet eller bara hört rykten?

Japp, jag har läst testet och slutsatserna är fortfarande desamma!

Läste du det 4:e?
Zipp ville ju veta mera.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-07-02 08:34

subjektivisten skrev:Ser Krasse fortsätter med sin "uttröttnings-teknik" som man blandar till med lite väl valda missuppfattningar av det som skrivs.

Detta är väl en teknik som du är tämligen väl bekant med.... :wink:
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-02 08:36

Floyd skrev:
subjektivisten skrev:Ser Krasse fortsätter med sin "uttröttnings-teknik" som man blandar till med lite väl valda missuppfattningar av det som skrivs.

Mata inte Trollen.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-02 08:49

Harryup skrev:
Zipp skrev:
RMA skrev:Har du läst testet eller bara hört rykten?

Japp, jag har läst testet och slutsatserna är fortfarande desamma!

Läste du det 4:e?
Zipp ville ju veta mera.

mvh/Harry

Nej, han ville inte veta mera. I sådana fall hade han ju ställt fler frågor, eller förtydligat sin egen frågeställning.

Efter Zipps svar, är det för dig några oklarheter, Harryup? Har du några följdfrågor?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-02 09:39

Ok, så du vet att han inte vill veta mera.
Då har jag inget att tilägga.

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-02 10:05

Ganska bra och central fråga.

Läser man testet framkommer faktiskt vad jag kallar oenighet mellan den som mäter och Ingvar som kommenterar testet.

Det här är också just en sådan fråga som gör att jag tycker att testet är så bra. Den som mäter jämför med tidigare mätningar och sina erfarenheter av vad bra apparater presterar, medans de som lyssnar gör just det och förutom de objektiva mätningarna så lägger de sin subjektiva bedömning på det. Ingvar har ju god koll och vet vad som kan göras för att få apparaterna att prestera bättre, medans jag nog tycker att de borde komma mer kontrollerade från fabrik.

För mig är således apparaterna inte tillräckligt bra - produktionen känns som om den inte kör tillräcklig QC och det tycker jag är mindre bra. Jag misstänker nämligen att justering av bias skulle drastiskt minska den uppmätta övergångsdisten.

Just möjligheten att själv göra en bedömning utifrån lyssningsövningarna och mätningarna ger mig som läsare fler kriterier. I det här fallet går åtminstonde jag mer på mätningarna. Även om Ingvar anser att avvikelserna är mycket ringa i de testade apparaterna - så indikerar de för mig att de kan vara större på andra apparater.

Ingen av den finns på rekommenderatlistan.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-02 10:10

Harryup skrev:Jag tycker också den är intressant.

Almen skrev:...är det för dig några oklarheter, Harryup? Har du några följdfrågor?
Harryup skrev:...inget att tilägga.

Nähä, OK.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-02 11:55

Harryup skrev:Mata inte Trollen.

mvh/Harry

8O 8O 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-07-02 12:50

Harryup skrev:
Floyd skrev:

Mata inte Trollen.

mvh/Harry

Nej du har rätt, det skulle jag inte ha gjort.... :roll:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-02 14:22

OT ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-02 15:47

Nä, BT 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-02 17:31

Harryup skrev:
Zipp skrev:"En sak till som gjort mig lite tveksam till F/E tester är ju exemplet i MOLT där tre Denon förstärkare F/E testades och där alla tre förstärkare ansågs klara F/E testet med gott resultat (endast små färgningar kunde uppfattas) men där mätresultatet visade att två av dessa förstärkare mätte rent undermåligt med avseende på övergångsdistorsion.

Det fanns två tolkningar av (/kommentarer till) mätningarna. Läste du båda?

Jag tror nog att du finner att min kommentar till mätningarna har en helt annan infallsvinkel än Gustafs.

Min kommentar utgår ifrån vad mätiningarna kan förmodas betyda lyssningsmässigt. Gustafs var nog snarare en kommentar från en ingenjörs synvinkel, som bara visar att han tycker att det var dåligt att de inte presterade lägre distorsion, eftersom han vet att det går att uppnå.

Vill även påminna om att mätningarna som vanligt gjordes obereonde av F/E-lyssningen. Dock renderade den en "omlyssning" där specalfokus lades på att försöka höra eventuella effekter av övergångsdistorisonen, Kan säga att inte ens med högtalare med känslighet på uppåt 100 dB per 2,83 volt gav distorsionen några större problem.

Jag skulle säga att utfallet blev som väntat. "Övergångsdistorsion" är säkert ett ord som uppfattas som skräckingivande (respektinjagande?) av många, men nivåerna var trots allt här låga. Dessutom kan man ju trimma upp tomgångsströmmen om man så vill. Även det gick att läsa om.

Harryup skrev:Jag repeterar Zipp's fråga ifall någon glömt topic.

mvh/Harry

Glömde du repetera frågan eller? ;)

Vh, iö

- - -

Edit: Har förbättrat Harryups citat-teknik ;), således att hans citattecken kompletterats med riktiga Faktiskt-citat-ramar, så det skall framgå vem som faktiskt skrev det han skrivit inom citattecken, alltså att det inte vad han själv. 8)
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-03 11:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2008-07-02 21:01

Kaffekoppen skrev:Ganska bra och central fråga.

Läser man testet framkommer faktiskt vad jag kallar oenighet mellan den som mäter och Ingvar som kommenterar testet.

Precis, skönt att veta att jag inte är ensam om mina slutsatser.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-02 23:36

Hmm IÖ, kanske träna lite citatteknik? :-)

Jag skrev alltså inte det första stycket. Men citerade det.

Dock är sista meningen frågan men den avslutas utan frågetecken av Zipp.
Och jag ville inte ändra på någon annans citat.

Så, Nääe jag glömde inte Zipps fråga.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-02 23:39

Floyd skrev:Nej du har rätt, det skulle jag inte ha gjort.... :roll:

Kommer från huvudtrollet med 99% trollinlägg. 8)

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-07-03 08:27

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:Nej du har rätt, det skulle jag inte ha gjort.... :roll:

Kommer från huvudtrollet med 99% trollinlägg. 8)

Hur många gånger har du fått semester från något forum? Personligen så har jag fått semester exakt noll gånger.... :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-03 11:35

Vad har du att säga om F/E metoden? Eller du kanske inte har något alls att säga om sakfrågor? 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-03 12:07

dimitri skrev:
subjektivisten skrev:
Britt-Gunnar skrev:
IngOehman skrev:Allmän fråga:
Ligger det verkligen något i att människor blir utstuderat elaka när de mår dåligt?

:o
Vh iö

det tror jag absolut, varför skulle man annars känna för att vara elak, jag tycker det verkar mer konstigt att må på topp och vara elak, men det är jag det :)

Håller med helt :)

Mjae:
1:"något" -- en näbbmus eller en elefanat?
2: "utstuderat" -- att göra ngt verkligen utstuderat kräver planering och tid. Dessutom sett ur ett taftologiskt perspektiv: "utstuderat snällt" låter inte speciellt snällt.
3: "elaka" -- det är ett vanligt fel att förväxla elakt med ärligt.
4: "mår dåligt" -- detta är det största problemet med frågan. Det är nämligen 2: 3: att pådyvla ngn mådåligt position. Det är fulretorik.

Detta är inget inlägg i själva diskussionen. VH Dimitri

Tack för det fenomenala svaret.

Tyckte även att det du skrev till Phon om hästar var mycket intressant:

dimitri skrev:
phon skrev:
IngOehman skrev:Allmän fråga: Ligger det verkligen något i att människor blir utstuderat elaka när de mår dåligt? :o

Det gäller för hästar i alla fall, dom kan bita varandra och hålla på om dom har ont nånstans.

Men frågan gällde "utstuderat elaka". Alltså är ditt svar ett "nej".

Alltså det att man kanske måste skilja mellan utstuderad elakhet och att de som har ont kanske biter ifrån om de blir angripna (eftersom den som har ont oftast helt enkelt vill bli lämnad ifred?).

Så tror i varje fall jag att det är.

Och det är just därför jag ifrågasätter att den utstuderade elakhet man ibland sett från vissa Faktiskt-skribenter har något att göra med att de skulle må dåligt. För mig känns det mycket naturligare att den som mår dåligt drar sig undan, än blandar sig i för att göra illa.

Det jag sett här på faktiskt och reagerat på, är inlägg som jag uppfattat som rätt utstuderade elakheter - konstruerade för att göra illa, inte för att skaka om och väcka, och definitivt inte för att säga "lämna mig i fred". Alltså INTE människor som biter ifrån eller som vill väcka upp någon som sover för djupt - utan som agerar medvetet och avsiktligt för att göra andra illa. :( Inte minst just genom att pådyvla andra mådåligt-position.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-07-03 12:34

subjektivisten skrev:Vad har du att säga om F/E metoden? Eller du kanske inte har något alls att säga om sakfrågor? 8)

Jag anser att F/E metoden har ett berättigande i allra högsta grad, men att den inte på något sätt ska ses "facit". Min uppfattning om vad som anses statistiskt säkerställd avviker från LTS uppfattning. (Jag anser att det borde krävas att fler än en person hör ett fel för att det ska räknas som säkerställt)

Vidare anser jag att F/E lyssningar också borde göras med olika konstlaster, istället för som nu, med bara en tämligen elak last. Många förstärkare som uppvisar fel/färgningar i nuvarande F/E lyssningar skulle kanske vara felfria vid en enklare last. Många högtalare på marknaden är tämligen lättdrivna och många entusiaster pressar dem inte så hårt. Därför är det enligt mig mycket relevant att testa även med en enklare last.

Detta min gode vän är i korta drag vad jag anser om F/E. Kul att se att du har gått ifrån de uppenbara brutala personliga påhoppen, och övergått till att vara lite mer subtil... :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-03 12:45

Floyd skrev:Jag anser att F/E metoden har ett berättigande i allra högsta grad, men att den inte på något sätt ska ses "facit". Min uppfattning om vad som anses statistiskt säkerställd avviker från LTS uppfattning. (Jag anser att det borde krävas att fler än en person hör ett fel för att det ska räknas som säkerställt)

Det där är en mycket intressant synpunkt, som jag tror grundar sig på en missuppfattning.

Frågeställningen man har valt i LTS F/E är om någon person överhuvudtaget kan höra apparatens påverkan. Hittar man någon person som kan det är frågan besvarad med "ja".

Däremot så är det så att varje enskild person som testas utsätts för kravet att visa det med viss konfidens. Det är alltså inte så att slumpen gör att en av många "råkar" höra skillnaden*.

Alternativet vore att kräva att alla hörde skillnaden, eller hälften kanske. Valde man hälften så skulle en apparat kunna passera trots att den kommer att ge hörbar påverkan hemma hos hälften av de som köper apparaten.

Det tycker jag inte är nån bra princip.

*Det finns lite statistiskt kneperi med upprepade tester som man måste ta hand om dock. Man måste höja konfidenskraven om man har många lyssnare. Tex ger ett test där man kräver 99% konfidens av var och en av fem lyssnare sett som helhet lägre konfidens, c:a 95%.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-03 13:05

Utvecklingen brukar ju gå framåt i större eller mindre steg, här står vi kanske inför ett sådant språng?

Floyd skrev: Min uppfattning om vad som anses statistiskt säkerställd avviker från LTS uppfattning. (Jag anser att det borde krävas att fler än en person hör ett fel för att det ska räknas som säkerställt).

Det är inte LTS som bestämmer vad som är statistiskt säkerställt.

Du har alltså tänkt visa att de statistiska regler som lärs ut på högskolorna inte är riktiga, utan borde skrivas om på ett nytt sätt?

Spännande. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-03 13:09

Floyd skrev:Jag anser att F/E metoden har ett berättigande i allra högsta grad, men att den inte på något sätt ska ses "facit". Min uppfattning om vad som anses statistiskt säkerställd avviker från LTS uppfattning. (Jag anser att det borde krävas att fler än en person hör ett fel för att det ska räknas som säkerställt)

Anser du samma sak vid tester med t.ex läkemedel, att en enstaka allergichock med dödlig utgång inte borde räknas, eftersom det inte är fler än en?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-03 13:28

Floyd skrev:
subjektivisten skrev:Vad har du att säga om F/E metoden? Eller du kanske inte har något alls att säga om sakfrågor? 8)

Jag anser att F/E metoden har ett berättigande i allra högsta grad, men att den inte på något sätt ska ses "facit". Min uppfattning om vad som anses statistiskt säkerställd avviker från LTS uppfattning. (Jag anser att det borde krävas att fler än en person hör ett fel för att det ska räknas som säkerställt)

Du skriver knasigt.

Vet du vad statistiska slutsatser betyder? Dra inga andra slutsatser av de slutsatser som dragits av andra (med konfidenser inräknade) så behöver du inte bekymmra dig över sådant där.

Du verkar tro att andra slutsatser dragits, än de som dragits i verkligheten. Om en person hör skillnad så visar det inte att någon annan kan göra det. Trodde du det? Eller rättare sagt: Trodde du att något sådant har påståtts? :o

Du kan inte "anse" att det är på något sätt som skiljer sig från vad väletablerad matematik och vetenskaplig metodologi berättar, om inte ditt mål bara är att visa att du inte förstår statistik och vad som skrivits i MoLt. Detta är inte subjektiva frågor.

Om du undrar över något så fråga.

Exempel:

Floyd: -Är det meningen att man skall tolka en detektion som beskrivs i MoLt som att ALLA lyssnare garanterat kan höra den detekterade färgningen?

LTS: Nej. Det betyder bara att minst en har kunnat göra det, men de statistiska signifikans som du kan utläsa ur testrapporten. Om du tror att det betyder att färgningen finns får du bedöma från den statistiska signifikansen som givits av studien. Om du tror att du kan höra färgningen måste du ta ställning till själv.

Floyd skrev:Vidare anser jag att F/E lyssningar också borde göras med olika konstlaster, istället för som nu, med bara en tämligen elak last. Många förstärkare som uppvisar fel/färgningar i nuvarande F/E lyssningar skulle kanske vara felfria vid en enklare last. Många högtalare på marknaden är tämligen lättdrivna och många entusiaster pressar dem inte så hårt. Därför är det enligt mig mycket relevant att testa även med en enklare last.

Vad som är "tämligen elakt" kan man diskutera, liksom ditt påstående att många högtalare på marknaden är tämligen lättdrivna, liksom vad just du menar med "lättdrivna". För det mesta betyder det hög känslighet, och inte hög impedans, men visst borde ordet kunna användas i båda fallen. Hur som helst kan vi med nuvarande konstlast variera känslighetsparametern helt fritt under lyssningarna. Det vill säga välja förhållande mellan signalnivå i testobjektet och lyssningshögtalarna som renderar en arbetssituation som gäller för högtalare med fritt vald känslighet. Vi har i förekommande fall använt större span än 75 - 100 dB.

Jag, som gjort sådana här F/E-lyssningar med många olika konstlaster kan dessutom berätta att problemen i förekommande fall blir proportionella mot konstlastens svårighet, ändå tills man når den gränsen då impedansen triggar strömbegränsningskretser. Då ökar felen lavinartat. Sådana högtalare existerar förvisso i verkligheten, men den konstlast som vi använder är inte så svår att det mig veterligt hänt någonsin hittills, så synpunkter om att konstlasten är för lätt är nog relevantare än motsatsen.

Men som sagt - hörbarheten av felen är normalt från "oberoende av konstlasten" till att vara "uppemot proportionella mot lastens svårighet". Och eftersom även högtalare med extremt lätt impedans att driva bara är kanske tre gånger snällare än de allra värsta impedansmonstren, så betyder inte skillnaderna så mycket som man kanske kan tro. Jämför man konstlasten vi använder med de lättaste högtalarna är skillnaden mycket mindre än tre gånger, och nog mindre än två gånger också. Det är förhållandevis beskedliga 0 - 6 dB i "färgningsnivå". Allt detta är alltså inte teoretiseringar, utan noga utprovade saker.

Byter man från nuvarande konstlast till en som motsvarar en väldigt impedans-snäll högtalare, så minskar färningarna från "samma som de var" (ingen minskning) till att de kanske halveras. Allt är gradskillnader, och vi har hellre en uppställning som är lite bättre på att ta fram fel än en som är sämre på det. (Av samma orsak som vi hellre använder bra lyssnare än dåliga.)

Det går ju alltid att läsa omdömena, och ta ställning till hur stort problem man tror att det kommer att vara i den egna appliaktionen. Den som läser en detektion vi gjort som att det betyder "denna apparats färgning kommer alla att höra och störas av", har inte förstått riktigt hur det hela fungerar.

Testerna är inte avsedda som tumregelinformation till den icketänkande läsaren, utan precis tvärtom - som en information till den förhoppningsvis sätter sig in i problemetiken så mycket som möjligt (kan börja med att läsa de artikelar som skrivit som F/E-lyssning) och blir duktig på att dra egna slutsatser.

Floyd skrev:Detta min gode vän är i korta drag vad jag anser om F/E. Kul att se att du har gått ifrån de uppenbara brutala personliga påhoppen, och övergått till att vara lite mer subtil... :wink:

Hur skulle du beskriva den där slängen? Handlade den om sakfrågan, eller?

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi