Hifi myter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-30 20:16

Jax skrev:
Poppen skrev:Jag lät min fru som inte är någon HI fi nörd. gjöra en F/E - test.
Testet gick ut på att avmagnitisera CDn med en Defluxer som låg på en Aliminium bit.
-Hon sa det låter mycket bätre.
Vad det gäller cd och pennor beror ofta på vilken spelare du har.
Frågan är bara hur pass bättre eller anorlunda ljudet blir.
En annorlunda ljubild behöver inte innebära en bättre ljudbild.

Det är en A/B-test och inte F/E.

Detta kan man ju rätt enkelt testa. Rippa skivan i en dator. Avmagnetisera sedan skivan och rippa igen. Jämför resultaten i datorn.

Vilket ju möjligen inte alls är samma sak eftersom en dator läser skivan så många gånger den har lust med mot vanliga CD-spelare som kanske bara läser den en gång. Utom Meridian då och säkert några till som använder DVD-drivar.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
pingvinen

Re: Hifi myter

Inläggav pingvinen » 2008-06-30 21:15

Piotr skrev:
phloam skrev:
subjektivisten skrev:för att kunna höra en 20 Hz ton! Vart ifrån kommer denna myten och varför lever den kvar?

Folk minns väl lite vagt från gymnasiet kring det det är med "stående vågor", att ett rum på 17m skulle orsaka resonans vid 20hz (eller hur det nu är) - sen blandar man ihop saker (spela/resonans).

Rum på17m = resonans på 10Hz.

/Peter Von Obenschmitten

Japp, det var dit jag ville komma. Halva våglängden och inte hela. Dessutom inte rummets längd utan rymddiagonal (8,5 m), alltså ett helt vanligt vardagsrum.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-07-01 10:10

Även om det blir bättre så är frågan är det värt besväret,
jag är lat så jag orkar inte bry mig för små detaljer.

Svarta gummi saken som man la på cd får spelaren att låpta som ett tröskverk.

Ljudet bli dessutom hellt anorlunda. Det behövs ingen teknisk mätutrustning för att påvisa det.
Ljudet blev basigare men bättre, njae annorlunda. Var den prisvärd ?
NEJ !

Densens Avmagniserings CD är deremot ett fynd. Detr blir bättre.

Har du en Gryphon aparat kan du ju bränna din egen Cd och DVD.

Annars använder man ju den direkt via linje ingången.

( jag kan bränna en cd / DVD gratis via min AVID M-Audio firewire AD omvandlare på jobbet om någon så önskar )

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-01 11:29

Strauss skrev:
Jocke skrev:
Poppen skrev:...
Vad det gäller cd och pennor beror ofta på vilken spelare du har.
Frågan är bara hur pass bättre eller anorlunda ljudet blir.
...

Jag har också deltagit i sammanhang där alla varit överens om att det fins en hörbar skillnad och kan peka ut den "ritade" bland två likadana spelare med två ex av samma skiva där den ena är "ritad". Jag vill ju helst inte tro på sånt här men det var nog fel på prylarna, eller...?

/Jocke

Hur var själva testet utformat?

Nu ska vi minnas att det här var på 80-talet och jag skulle tro att det hänt en del med spelarna sedan dess och kanske även med pressningarna.

Två exemplar av CD-skivor (tror det var Brothers in Arms och Opus 3, Testskiva 1) spelades i 2 likadana CD-spelare (Yamaha CD520, kan den ha hetat så?). Ett exemplar av var skiva "målades" med en därför avsedd penna. Spelarna var anslutna till varsin linjeingång i förstärkarna (Tror det var en Quad-stack och en Luxman 550) som drev bla ESL63 och OA52.

Skivorna spelades parallellet och vi byttes om att växla ingång. De som lyssnade visste inte vilken som var vilken men pekade ut den "målade" som den de föredrog gång efter annan trots att spelare, ingång växlades emellanåt.

Det finns nog mycket som kan ifrågasättas i förfarandet och syftet var heller inte att nå någon statistisk signifikans. Vi var bara nyfikna! Man ska komma ihåg att det var ett gäng som sällan hade samma uppfattning annars! :wink:

/Jocke

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-07-01 16:32

Harryup skrev:Vilket ju möjligen inte alls är samma sak eftersom en dator läser skivan så många gånger den har lust med mot vanliga CD-spelare som kanske bara läser den en gång. Utom Meridian då och säkert några till som använder DVD-drivar.

mvh/Harry

Rip-programmet måste ha den funktionen för att omläsningar ska göras. Annars sker det inte.

EAC kan ställas in så att den läser rakt av utan omförsök.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-01 20:30

Jax skrev:
Harryup skrev:Vilket ju möjligen inte alls är samma sak eftersom en dator läser skivan så många gånger den har lust med mot vanliga CD-spelare som kanske bara läser den en gång. Utom Meridian då och säkert några till som använder DVD-drivar.

mvh/Harry

Rip-programmet måste ha den funktionen för att omläsningar ska göras. Annars sker det inte.

EAC kan ställas in så att den läser rakt av utan omförsök.

Trots allt testar man i 2 olika sorters apparater, man jämför dator med CD-spelare. Skulle inte påstå att det är exakt samma. Och jag tror inte att du kan se nån skillnad heller ifs.

mvh/harry

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-07-01 23:27

Harryup skrev:Trots allt testar man i 2 olika sorters apparater, man jämför dator med CD-spelare. Skulle inte påstå att det är exakt samma. Och jag tror inte att du kan se nån skillnad heller ifs.

mvh/harry

Blir det skillnad om man använder en spelare borde det rimligen även bli det i en dators läsare. Det bör till och med vara lättare att få fram skillnad i dator då deras läsare inte kan interpolera och maskera bort läsfel.

Om nu avmagnetisering gör skillnad borde det rimligtvis framträda som skillnader mellan filerna på datorn efter rip.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-07-02 08:40

kruxet är bara det är olika typer av läsare i PCn sonm CDn vet inte om det påverkar men det är men aspekt som kan påpverka.
Om skilnaden blir större lika dan eller mindre vet jag inte.

Jag är fortfarande skeptis mot avmagnitisering men ska teata en gång till hemma.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-07-02 08:46

En myt är ju kabelriktingen.

En annan fasern på ström kabel - beror nog från aparat till aparat om skilnaden blir stor eller liten.

Kantslipa cdn

etc.

Jag tror att myter uppstår för att folk inte har vettigare saker för sig än att expremintera.

Frågan är bara hur man kommer på idén att avmagnitisera CDn
måla kanter etc.

Vad blir nästa grej ?

Stppa kablarna i flytande kväve innan man spelar musiken
borde fungera i teorin. - resistansen blir nog liten i alla falll.

- men pröva tänker jag inte göra.

Användarvisningsbild
IAmAWalRus

Inläggav IAmAWalRus » 2008-07-02 09:12

Poppen skrev:Vad blir nästa grej ?

- men pröva tänker jag inte göra.

Lite OT.. Men Eddie Van Halen kokade sina gitarrmickar i vax innan han installerade dom på guran... Detta för att minska oönskad feedback.. :D

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-07-02 09:14

Poppen skrev:Vad blir nästa grej ?

Kryogenisk behandling krängs väl redan? Det måste ju trots allt vara den mest geniala/ondsinta av alla ormoljeprylar, 100% omöjligt stt verifiera huruvida man fått produkten eller inte. Lite som osynligt rostskydd.

Jag kan tänka mig att man skulle kunna bryta sig in på marknaden och låta folk skicka sina pryttlar till en för att få marknadens billigast kryo-behandling. Sen skickar man tillbaks dem en vecka senare tillsammans med faktura.

Sen kan man :lol: hela vägen till banken!
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-02 09:54

Jax skrev:
Harryup skrev:Trots allt testar man i 2 olika sorters apparater, man jämför dator med CD-spelare. Skulle inte påstå att det är exakt samma. Och jag tror inte att du kan se nån skillnad heller ifs.

mvh/harry

Blir det skillnad om man använder en spelare borde det rimligen även bli det i en dators läsare. Det bör till och med vara lättare att få fram skillnad i dator då deras läsare inte kan interpolera och maskera bort läsfel.

Om nu avmagnetisering gör skillnad borde det rimligtvis framträda som skillnader mellan filerna på datorn efter rip.

Jag kan inte bevisa att det är samma enligt vetenskapens första tes.
Går inte att besvisa att skillnader aldrig kommer förekomma.
Så ingen aning om man verkligen kan göra ett sådant antagande, för mig känns det fortfarande som att du kanske inte ens kommer få samma resultat med 10 olika datorer vid 100 olika försök per styck. Vet du ens vad du skall mäta? Ponera att en eventuell magnetism påverkar analogdelen eller vissa kretsar eller vad som helst checksumman kommer nog alltid vara den samma vid lyckad läsning. Så jag tror att möjlig påverkan är ytterst begränsad kanske enbart till vissa apparater.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-07-02 10:15

Harryup skrev:Jag kan inte bevisa att det är samma enligt vetenskapens första tes.
Så ingen aning om man verkligen kan göra ett sådant antagande, för mig känns det fortfarande som att du kanske inte ens kommer få samma resultat med 10 olika datorer vid 100 olika försök per styck. Vet du ens vad du skall mäta? Ponera att en eventuell magnetism påverkar analogdelen eller vissa kretsar eller vad som helst checksumman kommer nog alltid vara den samma vid lyckad läsning. Så jag tror att möjlig påverkan är ytterst begränsad kanske enbart till vissa apparater.

mvh/Harry

Det är riktigt, ser man ingen skillnad så är det ett nollresultat.

Påverkan på analogdelen kan mätas även den. Om det nu är så att eventuell magnetism i skivan stör så bör det inte vara särskilt svårt att mäta till sig en störsignal vars frekvens är starkt korrelerad till skivans rotationshastighet. Samma problem dyker dock upp här, hittar man ingen skillnad är det även här ett nollresultat. I så fall kan man fortsätta att påstå att avmagnetisering har effekt men det blir inte mer än ett påstående.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-02 10:17

Jax skrev:
Harryup skrev:Jag kan inte bevisa att det är samma enligt vetenskapens första tes.

mvh/Harry

Det är riktigt, ser man ingen skillnad så är det ett nollresultat.

Påverkan på analogdelen kan mätas även den. Om det nu är så att eventuell magnetism i skivan stör så bör det inte vara särskilt svårt att mäta till sig en störsignal vars frekvens är starkt korrelerad till skivans rotationshastighet. Samma problem dyker dock upp här, hittar man ingen skillnad är det även här ett nollresultat. I så fall kan man fortsätta att påstå att avmagnetisering har effekt men det blir inte mer än ett påstående.

Fast var hittar du analogdelen i datorn? Ganska långt ifrån DVD-driven misstänker jag.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-07-02 10:22

Harryup skrev:Fast var hittar du analogdelen i datorn? Ganska långt ifrån DVD-driven misstänker jag.

mvh/Harry

Nu avsåg jag inte dator utan en spelare för analogmätningen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-02 10:29

Jax skrev:
Harryup skrev:Fast var hittar du analogdelen i datorn? Ganska långt ifrån DVD-driven misstänker jag.

mvh/Harry

Nu avsåg jag inte dator utan en spelare för analogmätningen.

Aha, du har ändrat dig. :)

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-07-02 14:49

Harryup skrev:Aha, du har ändrat dig. :)

mvh/Harry

Försök inte :D

Jag var inte uttömmande nog i svaret bara :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-02 15:31

Svaret på trådfrågan är nog denna:

Okunskap.

Myter sprids av människor som har "partiell kunskap utan grepp om partialiteten", vilket är en sorts okunskap.

De VILL förstå verkligheten men utan att de lärt sig på riktigt, och då tar de (medvetet eller omedvetet) till förenklingar/tumregler, det vill säga osanningar, istället för att lära sig att förstå hur det är på riktigt (och tills dess avstå från att anse något om hur det fungerar).

Tendensen kan beror på att de vill gå den enkla vägen, men det kan lika gärna bero på att deras "lärare" (livet själv ibland, behöver inte vara en person, utan bara summan av vad de har upplevt) inte klargjort för dem hur lite de vet, i det stadium de är.

De som undviker tumregler och vågar hålla saker (som de inte har klart för sig i detalj fysikaliskt) öppna (avstå ifrån att ha en åsikt), varken skapar eller sprider myter och dogmer. :)

Tyvärr är de tumregeltroende längre från sanningen än de som inte vet något alls, eftersom de förstnämnda har olärandet att gå igenom - innan de är nere på noll.

Vh, iö

- - - - -

PS. Påminner om Yoda: To learn, you must first unlearn. 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-02 15:41

Kunde du inte bara skrivit: Ni/Du har fel?

Och sedan bidragit till tråden istället för att bara peka åt hel..te med hela handen? :wink:

Jag bara undrar och menar inget mer än just detta. :P

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-07-02 15:44

ja eller som Sokrates: den som vet att han inte vet vet mer en den som tror han vet, eller hur det nu var :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-02 15:47

screen skrev:Kunde du inte bara skrivit: Ni/Du har fel?

Och sedan bidragit till tråden istället för att bara peka åt hel..te med hela handen? :wink:

Jag bara undrar och menar inget mer än just detta. :P

Mvh Björn//

Ehhh...?

Jag försökte bara svara på frågan som ställdes i trådens början.

Alla andra verkar försöka utreda det där med 20 Hz i ett 17 meter långt rum, men vad skall det vara bra för när redan det första inlägget fastslår att det är en myt?

Tyckte därför att det var rimligare att svara på frågan som ställdes istället.

Vem skulle jag ha skrivit "Ni/Du har fel", till, menar du? :?

ATT det är fel att ett rum behöver vara 17 meter långt för att det där skall gå att återge 20 Hz är ju redan utrett, och vem som påstod det har väl inte varit föremål för noggrannare utredningar överhuvudtaget.

Att det var någon hos en hifi-handlare, och att det var fel, vet vi för det var ju liksom förutsättningen till att hela tråden startades. Eller?

Kort sagt: Handlar inte denna tråd om att söka svar på varför myter bildas och sprids? Det trodde jag. Med det som utgångspunkt försökte jag bidra till tråden, med mitt förslag på svar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-02 15:57

Svante skrev: Om våglängden blir längre än så får ljudet inte plats och då blir det ingen bas.

Jag har kommit på att om våglängden blir kortare än avståndet mellan mina öron så låter diskanten konstig. 8O

Det ekar på nåt sätt, finns det något bra tweak mot det? :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-02 16:32

Är det jag som missförstått den här tråden, och trott att den handlar om vad det beror på att alla dessa myter och dogmer uppstår? :o

Alla andra verkar ju uppfatta att tråden handlar om hur det kommer sig att 20 Hz kan skapas i ett rum mindre än 17 meter, eller om så inte är fallet - vad det beror på...

Det tycker jag dock borde vara en icke-fråga för alla som använt hörlurar åtminstone en gång under deras hittillsvarande liv.

Återstår gör då: Frågan om vad det beror på att det ändå finns dom som inte bara tror, utan dessutom tagit på sina axlar att utbilda andra i, att man inte kan återge 20 Hz i rum mindre än 17 meter långa...

Eller med andra ord - vad som gör att myter uppkommer! ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-02 16:37

phon skrev:
Svante skrev: Om våglängden blir längre än så får ljudet inte plats och då blir det ingen bas.

Jag har kommit på att om våglängden blir kortare än avståndet mellan mina öron så låter diskanten konstig. 8O

Det ekar på nåt sätt, finns det något bra tweak mot det? :roll:

Det betyder nog helt enkelt att du tycker att diskant låter konstigt, eftersom det förhållande du berättar om gäller för alla frekvenser över sisådär 2500 Hz - Det vill säga just diskantområdet. ;)

Om det ekar misstänker jag antingen inspelningen, eller gårdagens begivenheter. Hade du för kul?

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-02 22:30

IngOehman skrev:
Om det ekar misstänker jag antingen inspelningen, eller gårdagens begivenheter. Hade du för kul?

Vh, iö

Åh, skönt att höra. Hoppas det är inspelningen. :)

Jag befarade att det var ståendevågor mellan trumhinnornas insidor, tvärs genom hela kaviteten ...... och att bara diskanten fick plats .... 8O

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

matson

Inläggav matson » 2008-07-02 22:59

Hifi-myter?

Finns mängder.....stora element kräver kraftfulla förstärkare.......små baselement ger snabbare bas.......ju högre pris desto högre upplösning......hela kabelbranschen.........neutralt ljud är tråkigt.......förstärkare måste kunna leverera mängder av ström, gärna minst 100 A.......2-kanalare är alltid bättre än surroundrecievers för samma pengar....osv.

Det finns ju hur mycket som helst och det tillkommer ständigt nya.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-03 10:31

IÖ skrev:
Jag försökte bara svara på frågan som ställdes i trådens början.

Nädå, det var bara jag som tog i lite väl mycket. :oops:

Jag tyckte att jag läst dina ord om: tumregler=dumregler lite för ofta och att det kanske hade varit roligare om du (med din långa erfarenhet) hade bidragit med sådant som du stött på "out there" som varandes tokiga uppfattningar om hur det skall vara.

Bara så alltså... :wink:

Ibland blir vissa uttalanden lite för tjatiga, och kanske speciellt bland dom/oss som varit på detta forum länge/förlänge?

Eller också är det bara jag som fått spelet...inget att bry sig om IÖ utan kör på som vanligt bara. Fast det gör du väl ändå, eftersom du har din bestämda uppfattning om det mesta som kommer upp.

Förlåt om jag trampade "lite" i klaveret här. :oops:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-03 11:36

De'e lugnt! 8)

Jag var bara orolig att jag kanske missförstått frågan.

Jag säger något om tumregler så sällan jag kan, det vill säga bara vid
de tillfällen som tumregler ånyo dyker upp som tillställare av problem.

Det är nog på sin höjd några gånger om dagen för de flesta människor,
tycks det. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-07-03 14:14

IngOehman skrev:Myter sprids av människor som har "partiell kunskap utan grepp om partialiteten", vilket är en sorts okunskap.

De VILL förstå verkligheten men utan att de lärt sig på riktigt, och då tar de (medvetet eller omedvetet) till förenklingar/tumregler, det vill säga osanningar, istället för att lära sig att förstå hur det är på riktigt (och tills dess avstå från att anse något om hur det fungerar).

Detta tror jag är den absolut största orsaken till mytspridning. Ett av mina första klavertramp här på Faktiskt var när jag försökte förklara för en person varför man inte kunde erhålla djupbas i ett litet rum. Efter att mitt inlägg tämligen snabbt och grundligt sågats jämns med fotknölarna, insåg jag att jag hade mindre kunskaper om saker och ting än jag trott. :wink:

Sedan dess har jag ägnat mig åt att olära all min samlade "kunskap" från ett par decenniers hifitidningsläsande.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-03 14:24

Det där var ett av de strongaste inlägg jag kan minnas mig ha
sett på faktiskt, någonsin!

Har man ingen Yoda gäller: Själv är bäste Yoda!

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi