Om de anger 0,1 % vid 200W kan man ju anta >0,1% vid full effekt.
Morello:
1,5kW peak är onekligen rätt saftigt!

Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Rydbgerg:
Om de anger 0,1 % vid 200W kan man ju anta >0,1% vid full effekt.
Morello:
1,5kW peak är onekligen rätt saftigt!Vad hade du för stärkare vid detta tillfälle, din vanliga lär det ju inte har varit...
Rydberg skrev:Jonasp> Njae, det brukar ju bli mindre dist procentmässigt för att sedan tvärt stiga (då steget klipper). Ofta är det så iallafall, det gäller för Rotel RB-1080 o Bryston 9B-ST för att nämna ett par.
Tank skrev:Om man kan lita på kuben till RB-1090 från H&M, så säger den att förstärkaren är stabil och lämnar, om jag minns rätt, 1450W/kanal i 2 ohm. 4 ohm bryggat borde funka?
Jo visst är det så, det var därför jag skrev procentmässigt (alltså förhållande dist/amplitud)Morello skrev:Rydberg skrev:Jonasp> Njae, det brukar ju bli mindre dist procentmässigt för att sedan tvärt stiga (då steget klipper). Ofta är det så iallafall, det gäller för Rotel RB-1080 o Bryston 9B-ST för att nämna ett par.
Precis, men det är inte disten som sjunker, utan det faktum att bruset blir förhållandevis svagare relativt amplituden, varför det ser ut som att disten sjunker. I själva verket är det extremt ovanligt att disten sjunker. Gör den det kan man misstäka svår övergångsdist.
En liten rörhäck med 10 W ut i kombination med konventionella högtalare har inte en chans att återge orkesterns fulla dynamik med låg distorsion.
Men är det verkligen det man försöker åstakomma hemma.. Är det inte därför man går på konser, för att få uppleva det live.
Att trycka in 10 par JBL-horn + 5st 1000W steg stackade på varrandra tycker jag låter måttligt kul i en/ett lägenhet/hus...
David_A skrev:Varför inte? Att kunna återge en livekonsert hemma innebär väl snarare att man kommer ännu närmare den ultimata anläggningen. Men givetvis ska det inte behöva ske på bekostnad av kvaliten.
Personligen har jag tröttnat på futtiga highend skapelser som ballar ur totalt när ljudnivån överskrider 100db.. Man ska inte behöva ha en Cerwin Vega i garderoben bara för att tillfredställa livekänslan lite då och då. Hellre då en STÖRRE anläggning av bra kvalitet. Men kostar gör det onekligen, och nästan inga highend tillverkare har något dylikt i sortimentet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster