Moderator: Redaktörer
Conan skrev:OK, då tror jag faktiskt att du har en poäng. Den ena filen (F) skulle då i princip kunna vara en inspelning direkt efter CD-spelarens analogutgång, och den andra filen (E) en nivåmatchad inspelning av samma spår fast även efter testobjekt + konstlast?
Intressant idé!
Richard skrev:Varför vill en del ständigt och jämt missuppfatta F/E metoden, hur den görs och de konsekvenser man kan utläsa ?
hajfi skrev:Det verkar inte som om LTS har svårt att hantera skötebarnet f/e. Ska man lägga locket på eller ska man sprida tekniken till den förhatliga "pöbeln" som det så fint heter när massan där ute ska beskrivas? Eller är det uppfinnarjocke själv som inte vill släppa till och bjuda in till gemensamt vetenskapande? Är det kanske kuligare att omgärda testet med hemlighetsfulla riter och högtidlig trimning på milliBellen så att inte distansen till pöbeln krymper och därmed makten över myten. Hur tokigt det än låter så får man ibland den känslan även om den förstås är totalt felaktig. Allt handlar förstås bara om tidsbrist eftersom det rör sig om obetalt idealistiskt arbete och sånt är som vi alla vet mycket dyrt idag.
Richard skrev:Varför vill en del ständigt och jämt missuppfatta F/E metoden, hur den görs och de konsekvenser man kan utläsa ?
Detta finns ju att läsa på LTS hemsida.
Kan det vara så att trådskaparen har andra syften än F/E metodens förträfflighet på sin agenda ?
(Om det inte är så, ber jag om ursäkt.)
H. Richard.
berma skrev:
Det enda jag föreslår är att man spelar in insignalen till testobjektet (F) samt utsignalen från testobjektet (E) samt tar ut skillnadssignelen dvs, den eventuella förvrängning som testobjektet tillför.
phloam skrev:Richard skrev:Varför vill en del ständigt och jämt missuppfatta F/E metoden, hur den görs och de konsekvenser man kan utläsa ?
Kanske för att F/E tar död på allt som är roligt inom hifi, dvs. att själv leta fel som ingen annan hör, tycka en massa hit o dit, ifrågasätta, smygknarka placebo osv?
F/E som företeelse är ungefär lika kul som "jag tänkte bygga en skalenlig modell av Vasa men eftersom det är så svårt och ville få den exakt rätt så lät jag en snickare göra jobbet".
Edit: Ursäkta om jag är elak men man blir lite less på F/E-tjatet ibland.
berma skrev:Svante skrev:Mja, det där gjordes i MoLT redan i Kalle Ståhls A/B-test, kan det ha varit 1980? Han gjorde en analog skillnadssignal och fann visst nöje i att lyssna på skillnadssignalen förstärkt.
Jo, jag vet att det har gjorts förr (30-40 år sedan) vilket väl inte behöver betyda att man inte kan göra det igen, och på ett bättre sätt
Svante skrev:Det stora probelemet med metoden är att den inte relaterar resultatet till hörbarheten. Gör man den där mätningen på objetktet "mp3-fil" så blir det ruskigt mycket skräp, men det hörs inte (nåja) eftersom skräpets spektrum har knådats till så att den hörs minimalt.
RMS-värdet är alltså inte ett 100%-igt korrelat till hörbarheten.
Nja, jag säger ju inte att man ska sluta F/E-lyssna, det är inget som hindrar att man gör det.
Jag menar att skillnadssignalen kan vara ett bra komplement, som man ju kan mäta på och analysera. Och man kan ju lyssna på den också, framförallt utan! att förstärka den, då får man ju en bra uppfattning om hur svag den faktiskt är!
Och inspelningen kan väl göras i så bra kvalitet man önskar, det behöver ju inte vara MP3.
mvh.
(Man kan ju också diskutera korrelation mellan hörbarhet och testresultat i LTS tester, men då lämpligen i någon av de andra infekterade metadebattrådarna)
Bra! Någon kommentar har jag inte mer an att det ar varmt som tusan i Roskilde och har spelas en massa musik..berma skrev:Kaffekoppen skrev:
....
Sorry om du tog illa upp berma. Skitkommentar av mig som inte hade ett dugg med din frågeställning att göra, utan nått helt annat.
det är ok, jag reagerade väl också på UrSv's spydiga kommentar på min konstiga formulering.
Har du någon kommentar till trådens ämne?
IngOehman skrev:
Det stämmer ju att de som är rädda för F/E-lyssning är just den grupp du pekar mot, medan de som egentligen inte är speciellt hifi-apparat-intresserade utan bara älskar musik, verkar vara mycket mera entydligt positiva.
IngOehman skrev:
Frågan jag ställer mig är dock - vad beror det på att de som inte vill veta tycker att det är så svårt att inte lyssna? Den som vill behålla den tekniska mystiken* behöver ju bara undvika vetenskapen och låta bli att lära sig något nytt. Det gör man inte bäst genom att blanda sig i debatten och försöka försvara ett spöke. Det gör man bättre genom att slå dövörat till och låtsas som om debatten inte finns alls.
phloam skrev:IngOehman skrev:
Frågan jag ställer mig är dock - vad beror det på att de som inte vill veta tycker att det är så svårt att inte lyssna? Den som vill behålla den tekniska mystiken* behöver ju bara undvika vetenskapen och låta bli att lära sig något nytt. Det gör man inte bäst genom att blanda sig i debatten och försöka försvara ett spöke. Det gör man bättre genom att slå dövörat till och låtsas som om debatten inte finns alls.
Glömde detta; jag tror att F/E - som ju onekligen har en vetenskaplig karaktär och kanske mest hör hemma i rent objektiva sammanhang (som t.ex. konstruktion) - ofta förs in i hobby-domänen och som en slags mirakelmedicin. Och visst, den är ju bra, men passar den verkligen helt väl på den subjektiva, personliga sidan av hifi?
IngOehman skrev:...
Skillnadssignalen är ju en konsekvens av alla skillnader, alltså inte bara olinjära fel. När man har linjära fel i både amplitud och tidsdomän är det svårt att tolka resultatet om man inte är BÅDE extremt insatt i hur sådana här saker fungerar, och dessutom lyckats börja med att analysera länkens förvrängningar i sådan detalj att man vet hur kancellationen skall gå till för att visa de "adderade signalkomponenterna".
...
Det stämmer ju att de som är rädda för F/E-lyssning är just den grupp du pekar mot, medan de som egentligen inte är speciellt hifi-apparat-intresserade utan bara älskar musik, verkar vara mycket mera entydligt positiva.
Bra att du ser min poäng, men jag skulle definitivt lämna musiken utanför det hela. Musikintresse kan vara hur stort som helst utan att det har med hur man förhåller sig till HiFi (hobby, vetenskap, whatever) att göra.
phloam skrev:Så det handlar snarare om just det - att olika människor förhåller sig helt olika till HiFi (minus musiken). Du själv är ju ett exempel på hur olika det kan te sig - konstruktör, men utan apparat/teknikintresse, och stort musikintresse. Alla kombinationer är tänkbara och lika välkomna.
Glömde detta; jag tror att F/E - som ju onekligen har en vetenskaplig karaktär och kanske mest hör hemma i rent objektiva sammanhang (som t.ex. konstruktion) - ofta förs in i hobby-domänen och som en slags mirakelmedicin. Och visst, den är ju bra, men passar den verkligen helt väl på den subjektiva, personliga sidan av hifi?
IngOehman skrev:phloam skrev:IngOehman skrev:
Bra att du ser min poäng, men jag skulle definitivt lämna musiken utanför det hela. Musikintresse kan vara hur stort som helst utan att det har med hur man förhåller sig till HiFi (hobby, vetenskap, whatever) att göra.
Jag skrev ingenting alls om olika stora musikintressen. Du läste fel. Jag underförstod tvärtemot vad du antyder att ALLA har ett stort musikintresse! Det märker du nog om du läser det jag skrev igen.
IngOehman skrev:
Kort sagt: Var och en är ansvarig för vad de väljer att läsa. Men rimligtvis inte vad andra skall skriva*.
Kort sagt: Var och en är ansvarig för vad de väljer att läsa. Men rimligtvis inte vad andra skall skriva*.
Visst, det är väl mer en fråga om _hur_ man skriver. F/E är ju inte bara ett effektivt redskap för att detektera icke-transparens, det kan också lätt användas för att tränga in folk i ett hörn och legitimera att sätta idiotstämpel på dem när de värjer sig. Något motsvarande verktyg för "motståndarsidan" finns liksom inte.
Att sen båda sidor bör ta ansvar och tala så "mjukt" som möjligt kring F/E behöver vi kanske inte diskutera
Kaffekoppen skrev:Bra! Någon kommentar har jag inte mer an att det ar varmt som tusan i Roskilde och har spelas en massa musik..berma skrev:Kaffekoppen skrev:
....
Sorry om du tog illa upp berma. Skitkommentar av mig som inte hade ett dugg med din frågeställning att göra, utan nått helt annat.
det är ok, jag reagerade väl också på UrSv's spydiga kommentar på min konstiga formulering.
Har du någon kommentar till trådens ämne?
Far se om jag har någon kommentar nar jag ar på hemmaplan!
Tengil skrev:Vad är det för sida som Du och många andra pratar om,
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster