Springsteen på Ullevi - perspektiv!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Springsteen på Ullevi - perspektiv!

Inläggav Trams » 2008-07-06 13:25

Såg fredagens konsert (fick en biljett för 200 kr utanför) och kan bara hålla med om att den var bra, t.o.m. en mycket bra konsert. MEN när jag läser tidningarnas recensioner blir jag bara trött, så jävla fantastiskt var det ändå inte! Värst var kanske GP:s recensent som satte ett toppbetyg på fredagskonserten och sen inte vågade skriva att lördagskonserten var ännu lite bättre (som alla andra recensenter tyckte). Sen att "Ullevi lyfte" av den fantastiska allsången är bara bullshit, svenskarna kan bara sjunga med i nån enstaka refräng, annat var det på Wembley 1988. Bara så ni vet...

Aftonbladet skrev:Herrejävlar.
Herrejävlar.
Mina superlativ har antingen svimmat eller ligger på marken och kippar efter luft.
Nu har jag sett allt.
Be mig inte sammanfatta och analysera detta.
Det går inte.
Konserten är för stor, för omfattande och för bra.
Jag orkar inte heller samla ihop en stor hög av spektakulära adjektiv. De skulle bara skymma sikten.
Men herresatansjävlar.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-07-06 15:41

Det är väl trevligt att det finns de som fick större utbyte av konserten än du?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-07-06 15:50

Vee-Eight skrev:Det är väl trevligt att det finns de som fick större utbyte av konserten än du?

Det handlar ju inte om det, utan om en kollektiv psykos bland recensenterna.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-07-06 16:24

Trams skrev:
Vee-Eight skrev:Det är väl trevligt att det finns de som fick större utbyte av konserten än du?

Nu var jag inte på fredagskonserten utan på lördagen. Och jag även om jag håller med att det var lite dåligt med allsången här och var så var det otroligt bra i ett antal låtar. Tillsammans med konserten 2003 det klart bästa jag sett live. Kan inte riktigt se vem som skulle kunna prestera en konsert som skulle imponera mer på mig med min musiksmak (och som älskar arenarock). :)

Vad gäller recensenterna så ska man minnas att dom skriver det där direkt efter konserten och inte dagen efter när man sovit på saken. Lätt att det blir mycket superlativ då. Även om jag som sagt verkligen tyckte konserten var ruggigt bra.

/Erik

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-07-06 17:04

Skillnaden kanske ligger i att gemene besökare inte säljer lösnummer. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-07-06 17:09

Erik_Johansson skrev:
Trams skrev:
Vad gäller recensenterna så ska man minnas att dom skriver det där direkt efter konserten och inte dagen efter när man sovit på saken. Lätt att det blir mycket superlativ då.

Jag har själv suttit på Ullevis pressläktare och recenserat (bl.a. Rolling Stones) och det som retar mig är att hyllningarna blir så onyanserade. Visst fasen var det en bra konsert i fredags men det är ju väntat när det gäller kombinationen Bruce och Ullevi, vilket vi ska vara glada för. Å andra sidan kör Bruce & Co i nästan tre timmar och de som inte var där förleds tro att det var fantastiskt hela tiden, vilket det förstås inte alls var. Varken 2008, 2003 eller 1985.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-07-06 17:36

Trams skrev:
Erik_Johansson skrev:
Trams skrev:
Vad gäller recensenterna så ska man minnas att dom skriver det där direkt efter konserten och inte dagen efter när man sovit på saken. Lätt att det blir mycket superlativ då.

Jag har själv suttit på Ullevis pressläktare och recenserat (bl.a. Rolling Stones) och det som retar mig är att hyllningarna blir så onyanserade. Visst fasen var det en bra konsert i fredags men det är ju väntat när det gäller kombinationen Bruce och Ullevi, vilket vi ska vara glada för. Å andra sidan kör Bruce & Co i nästan tre timmar och de som inte var där förleds tro att det var fantastiskt hela tiden, vilket det förstås inte alls var. Varken 2008, 2003 eller 1985.

Nej det där håller jag definitivt med om. Men frågan är om det kunnat vara så mycket bättre än det var? Att hålla den klass som det var under de bästa stunderna (t.ex. under i stort sett alla extranummer på lördagen) under 3 timmar tror jag inte är möjligt.

Och nog var lägstanivån ändå rätt hög på lördagen ändå. :)

/Erik

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2008-07-07 00:33

Äh, kvällstidningar lever på att blåsa upp saker..

Var allsången dålig? Jag bor ca 3-4 km fågelvägen från Ullevi och allsången i slutet hördes hit. Mäktigt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-07-07 22:04

Hur som helst verkar det ju vara väldigt uppblåst av rescensenterna.

Tycker att Bruce har gjort en hel del bra. Men om detta klipp är bra så undrar jag nog om inte en hel del får tänka efter. Detta låter ju enligt mig som en ko som fått en krokodil i halsen eller nått :)

http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/article2837783.ab

Fruktansvärt hur illa han sjunger, vad har hänt med karln?

Har han någon cancersjukdom i halsen eller, någon som kan förklara?
Eller någon som kan förklara hur de säger att detta kan vara bra? 8O

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-07-08 04:52

Såg lördagens spelning, och det va riktigt bra. Att ha en sån skatt av låtar, och våga spela några som sällan spelas är stort, att hoppa över "givna" nummer som the river och atlantic city, utan att de saknas är ännu större. Respekt. Versionen av Thunder Road va ju helt sinnesjukt bra

Att han är en av få artister kvar på den stora scenen som inte använder massa "fusk", kan ibland göra att det blir fel, men i det stora hela tar jag verklighet i stället för konstgjordhet varje gång.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-07-10 23:33

Håller nog med i att recensionerna var lite överdrivna även om det var en kanonkonsert på fredagen. Verkar som Bruce fått lite av "Palmesyndromet" i svensk press, ingen (törs?) snackar illa om honom...
Det svängde om Max medan Clarence verkade trött i fredags... :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
milesahead

Inläggav milesahead » 2008-07-16 11:18

Jag gick på lördagens konsert och var mycket imponerad och tagen efteråt. Av egen erfarenhet kan jag konstatera att när man går på en konsert som denna när man delar Ullevi med nästa 60 000 andra så beror upplevelsen mycket på var och hur man sitter/står. Omges man av människor som gärna bidrar till konsertupplevelsen och deltar på alla möjliga sätt blir en konsert som denna lätt magisk ocm man dras lätt med i masspsykosen. Blir man däremot tillrättavisad och hela tiden hänsvisad till sin sittplats för att man skymmer sikten så kan detta naturligtvis påverka konsertupplevelsen. Sen kan ju kvällstidningarna ta i lite extra. Oavsett, Springsteen levererade på alla sätt!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-16 12:07

verdad skrev:Hur som helst verkar det ju vara väldigt uppblåst av rescensenterna.

Tycker att Bruce har gjort en hel del bra. Men om detta klipp är bra så undrar jag nog om inte en hel del får tänka efter. Detta låter ju enligt mig som en ko som fått en krokodil i halsen eller nått :)

http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/article2837783.ab

Fruktansvärt hur illa han sjunger, vad har hänt med karln?

Han sjöng verkligen kass ibörjan blev bättre efter en 4-5 låtar.
Överlag var det en mycket bra konsert men ljudet var DÅLIGT.
Herre jävlar vilken energi han har gubben!!!
Kul att varit där, något att minnas.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-07-22 21:55

Springsteen.....Gääääsp....intresseklubben antecknar.

Mvh

Återgå till Musikstugan