Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-16 09:20

Hallå alla!

Nu tar vi och lugnar oss betydligt. Denna uppretade stämning leder absolut ingenstans och slutar här. Ni diskuterar i cirklar, samma gamla saker kommer upp och bemöts på exakt samma uppretade sätt från alla håll. Jag har övervakat denna tråden ett tag och det verkade som om den mot alla odds klarade sig fint efter ett tag. Men här kommer första pekfingret för att ni skärper er, allesammans. Tänk på att en diskussion skall föras, inte ett munhuggeri. Och hifivärlden består inte av 90% konspiration.

m.v.h.

Daniel Roth. redaktör
Senast redigerad av Vee-Eight 2004-09-16 09:20, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-16 09:20

Vee-eight:
Jag tog bort min dumma text, men sedan modererade du så att den kom tillbaka igen!

Nu tar jag bort den igen!

Du har rätt. Detta leder ingenvart. Jag ger mig frivilligt. :D
Senast redigerad av jonasp 2004-09-16 09:26, redigerad totalt 2 gånger.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-16 09:21

Hifirocker:

Men kanske är Hotspur rädd

Hoppsan, ännu en fundamentalist som drar slutsatsen att jag måste vara rädd eftersom jag inte är intresserad av att hörsamma något önskemål från LTS. Faktiskt börjar jag nästan bli rädd nu, för den hifi-fascism som breder ut sig på detta forum!

Edit: Sorry Vee-Eight, såg din tillrättavisning försent. :oops:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-16 09:26

hotspur:

Det är lugnt, sånt händer i trådar med fart i! 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-16 09:49

Istället för att argumentera hit och dit kan inte någon av de som talar om nivåmatchningar och blindtest ta fram en god metodik hur man kan göra relativt bra test hemma där man inte har tillgång till diverse mätapperatur.

Jag kan tycka att det är väldigt besvärligt att göra riktigt bra tester hemma, iallafall om det handlar om apparter som helst inte ska slås av heller för att prestera optimalt. Byta lite, lyssna tyck, precis som Hotspur och hans vän gjorde har jag väl mest gjort hemma också, allt annat blir så jädra jobbigt. Sen kan jag tycka att "Hotspur"-tester brukar säga en hel del faktiskt. Om man är ett gäng som lyssnar och sedan skriver ner varför sig vad man tyckte på respektive apprater och sedan jämför sina resultat brukar man få en ganska god uppfattning om skillnaden i "slutljud". Naturligtvis finns det massor av felkällor i ett sådant test men ofta får man en ganska god bild på hur skillnaderna i anläggningen blir med de olika apparaterna. Att veta hur apparaterna i sig låter kan man ju naturligtvis inte höra med denna metoden men ofta är det inte heller så jätterelevant imho.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-09-16 09:54

Klockrent Rydberg! En sån "testguide" vore perfekt, så kunde man kanske få lite relevantare resultat när man jämför apparater. Det känns ibland som att hur man än testar är det alltid något som är fel. Kanske kunde man plita ihop något här på forumet till och med, faktiskt.se:s hifitestarguide* :D

*bara rekommendationer då, man får ju fortfarande testa hur man vill :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-16 09:59

Sammanfattning:
1. Hotspur gillar inte ljudet hos Pioneer 668
2. LTS har testat maskinen och funnit att den sannolikt (inte osannolikt?) är transparent som CD-spelare. Kontentant är att det är bra enligt de specifika krav som LTS ställer upp.
3. Vissa i LTS testpanel tyckte dessutom att det lät bra enligt subjektiva kriterier. De subjektiva slutsatserna kan bara subjekten själva (=personer) förklara. Det måste alltså vara de som tycker att Pioneer 668 låter bra som yttrar sig i denna fråga. Individer alltså.
4. Testmetoderna som Hotspur och LTS tillämpar är sådana att om SAMMA person testar apparaterna genom dessa metoder så blir inte resultatet nödvändigtvis lika. Snarare bör man förvänta sig olikheter.
5. Det skiljer dessutom alltför många okända variabler mellan metoderna för att vi skall kunna säga VARFÖR det uppstår skillnader i slutsatser. Man kan bara spekulera.

Och spekulerats har det gjort friskt ser jag. Likt en bardval har man fått dra i sig kubik efter kubik med smutsvatten för att få i sig något matnyttigt. Trots ihärdighet var nog detta den magraste morgonen i mannaminne. Dags att styra kosan mot kallare och friskare vatten där jaktlyckan är bättre.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-16 10:02

Hotspur,

Du ifrågasätter blinda testresultat men själv vägrar du att din öppna testmetodik och testresultat blir ifrågasatt på ett öppet forum. Om den nu blir det kallar du alla som gör det för fascister. Vem är det som förtalar?

Jösses!

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-16 10:02

Dahlqvist skrev:Och spekulerats har det gjort friskt ser jag. Likt en bardval har man fått dra i sig kubik efter kubik med smutsvatten för att få i sig något matnyttigt. Trots ihärdighet var nog detta den magraste morgonen i mannaminne. Dags att styra kosan mot kallare och friskare vatten där jaktlyckan är bättre.

/Dahlqvist

Synd om du försvinner DQ! Tycker att dina inlägg har varit läsvärda.

matson

Inläggav matson » 2004-09-16 10:05

Det kan väl knappast vara LTS fel att vuxna män i Sverige har läs och skrivsvårigheter?(för det måste väl ändå vara orsaken att man fortfarande inte förstår skillnaden mellan bra ljud och korrekt återgivning)

Angående Hotspurs recension så är det ju som vanligt att varje ny apparat är BÄST och det skall förklaras för ALLA. Då blir det ju mycket prat om apparaten i fråga vilket gör att den betingar ett bra pris på Hifimagasinet.com ca 2 veckor från nu...... :twisted:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-16 10:09

Otrevligheterna fortsätter, trots Vee-Eight (och därmed faktiskt.se's) tillrättavisning. Jag undviker mer bråk här och hoppas att andra oxå tar sitt förnuft till fånga. Detta inlägg gäller förstås inte Rydberg, Iffe eller Dahlqvist.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-09-16 10:11

Tycker också det var ett onödigt inlägg av matson, bra att du inte tar åt dig.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-16 10:14

Hotspur,

att du anser att det är otrevligt eller obekvämt att du får din testmetodik kritiserad så ligger detta hos dig. Om redaktionen delar din uppfattning om att detta är ett förtal så lär jag få veta detta. Fascist-stämpeln var det du som initierade, inte jag.

T

matson

Inläggav matson » 2004-09-16 10:21

Hotspur: Att kalla medlemmar av en ljudteknisk förening för fascister är ett beteende som är så, ja nästan overkligt korkat. Att det blir dag 2 gör definitivt inte att det framstår som bättre. Att sedan övergå till ordningsvakt och gnälla på tonen i svaren, känns inte helt fräscht.

:roll:

Edited och nedtonat
Senast redigerad av matson 2004-09-16 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-16 10:24

Faktiskt.se: Mitt tålamod börjar redan tryta, hur länge skall jag behöva ta emot all denna skit? Jag förväntar mig att det fanns substans i Vee Eights förmanande.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-16 10:25

Rydberg skrev:Istället för att argumentera hit och dit kan inte någon av de som talar om nivåmatchningar och blindtest ta fram en god metodik hur man kan göra relativt bra test hemma där man inte har tillgång till diverse mätapperatur.

Mycket bra idé!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-16 10:26

Iffe!

Visst kan tycka att Matson's inlägg var lite styggt, men det har hotspur's också varit...
Jag är dock inte förvånad att någon skriver ett sådant inlägg, efter allt detta tjafs. Ungefär som att man vill ta till släggan, när orden ändå inte går in. Det som är j-kligt förvånande är att Hotspur's inledande inlägg var en frågeställning och när han sen får svar, så reagerar han negativt. Jag vet inte vilka svar han hade förväntat sig, men det var ju faktiskt en hel del svar på sakfrågorna!

Det är också smått otroligt att någon (Hotspur i detta fall), hoppar in med synpunkter och frågeställningar, utan att ha satt sig in i vad LTS menar. Speciellt när bakgrunden till dessa frågor har avhandlats många ggr här på Faktiskt och Hotspur har varit medlem länge. Det är självklart upp till honom att strunta i LTS eller likasinnade, men då skall han väl heller inte bry sig om vad de pysslar med och resultaten av detta? Det blir en snedvriden och meningslös debatt annars.

Observera att Hotspur inte är unik i detta avseende, de flesta av oss kan bete sig på detta vis under vissa omständigheter, men nu har Hotspur's argumentation varit rejält låg.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-16 10:28

Hotspur,

om du menar med att "ta skit" är att få din lyssningsmetodik kritiserad, negativt eller positivt, så finns det ingen begränsning.

T

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-16 10:31

Faktiskt.se: Det är alltså helt okej att bli kallad idiot?
Edit: Matson har redigerat bort sin idiotförklaring...
Senast redigerad av Hetsporren 2004-09-16 10:51, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-09-16 10:32

Lugnt Markih,
D menade säkert andra trådar.
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-16 10:35

Hotspur,

jag väntar.

T

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-16 10:37

markih skrev:Synd om du försvinner DQ! Tycker att dina inlägg har varit läsvärda.

Så dramatiskt var det inte menat. Bara från tråden alltså. Faktiskt.se är ju ett juste forum jö, "warts and all". ;)

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-16 10:45

Mätdoktorn: Om du väntar, vad du väntar på eller varför du väntar intresserar mig lika lite som dina åsikter och här framförda önskemål.
Senast redigerad av Hetsporren 2004-09-16 10:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-09-16 10:45

Dahlqvist skrev: Likt en bardval har man fått dra i sig kubik efter kubik med smutsvatten för att få i sig något matnyttigt.

:lol: :lol: :lol:

Diskussionen här har ändå fått mig att fundera över följande;

Hur generellt giltigt är det att en objektivt "god återgivare" (=transparent i LTS-test) även är en subjektivt bra (=jag tycker att det låter bra när jag kopplar in den hemma hos mig)?

Bland annat följande parametrar spelar roll för vad man tycker låter bra:

- personliga klangpreferenser
- anpassning till övriga komponenter
- och då inte minst rummet
- musiksmak/referensskivor

...vilket kan göra att det som objektivt är "bäst" nödvändigtvis inte behöver vara bäst rent subjektivt.

Men vet någon hur stor träffsäkerheten är?

För om ovanstående parametrar (eller andra) spelar stor roll, så torde väl detta medföra att tranparenstestning har ett begränsat värde i praktiska hifi-sammanhang (=vad som låter bra hemma hos mig).

Om ovanstående (eller andra) parametrar spelar en mindre roll i praktiken, så torde det medföra att "transparenta" komponenter generellt (=av många och i flera fall) uppfattas som välljudande.

Alltså...är det någon som vet/tycker något om detta?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-09-16 10:48

Tråden påminner lite om det berömda Studio-Z programmet... "Vafan menade du med det där sista!?"

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-16 11:02

Bra frågeställning MichaelG, som jag inte har ett svar på. Spekulera utifrån erfarenhet och logik kan jag dock göra:

Alla de saker du nämner spelar roll. Därför är inte F/E-framlyssnade apparater 'idiotsäkra' rekommendationer, utan man måste själv förstå sammanhangen och ta reda på veta vilka preferenser man har. Dessa kan ju ändras under tiden, vilket inte gör detta lättare.

Så som verkligheten ser ut idag, med många taskiga inspelningar, dåliga högtalare och en rumsakustik som ofta kan förbättras, har F/E-testning ett begränsat men inte obefintligt värde. Fördelen är fortfarande att man slipper ifrån 'sameness'-distorsionen, dvs att anläggningen spelar skivorna på ett likartat och utslätat sätt. En bra återgivare plockar fram skillnaderna mellan inspelningarna maximalt.

Om inspelningar, högtalare och rum vore bättre, skulle värdet av F/E-lyssning ökan betydligt. Jag tror att det är ganska få människor som då skulle föredra något annat. Självklart kommer det alltid finnas undantag och det beror naturligtvis på preferenser men även hur stor färgingen är. En riktigt liten men 'romantisk' färgning kan säkert vara attraktivt för ganska många. En hård och oren klang är det nog ytterst få som gillar.

I längden tror jag dock att målsättningen med transparens är det som fungerar bäst även idag. Man slipper anpassa sina apparater efter sina skivor, vilket är himla svårt och tidskrävande, då skivor är olika och att samlingen dessutom ibland byts ut.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-16 11:04

Hoppsan, här var det liv! Så trevligt, det var ju sån't här jag efterlyste.

Min analys av tråden:

>> Hotspurs ljudideal och LTS ljudideal går inte ihop.

Därför kan det kanske vara en idé för Hotspur att inte ge sig på att köpa LTS-rekommenderade produkter. Vilket väl i sig själv är en köphjälp, fast på omvänt manér.

Skulle kunna tänka mig att flertalet av de positiva egenskaper som Hotspur anför att bytet ifrån pioneeren ger skulle i LTS-världen bockas av som färgningar.

Slutsats: personer med Hotspurs smak skall inte köpa den Pioneeren, för dem uppfattas spelaren som dålig.

( Och alla som är intresserade att köpa en sådan billigt, skall kanske vara tacksam för att Hotspur skriver ned den :wink: )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-16 11:06

Hotspur skrev:Faktiskt.se: Det är alltså helt okej att bli kallad idiot?
Edit: Matson har redigerat bort sin idiotförklaring...

Nej det är inte okej och det insåg nog matson också eftersom han editerade sitt inlägg.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-09-16 11:06

MichaelG:
Alltså...är det någon som vet/tycker något om detta?

Jag vet inte men älskar att tycka (ibland blir det svammel):
Tror att jag tog upp detta tidigare, men iallafall. Det finns ibland egenskaper eller variabler som har förmåga att sammanfatta eller styra flera andra egenskaper.
Exempelvis i fullblodsaveln har man bara ett kriterium för vilka hingstar och ston ska paras. Nämligen hur snabba de är/varit och hur framgångsrika de har varit. Exteriöra fel spelar ingen roll.
Aveln har pågått sedan slutet på 1700 talet.
Resultatet är de exteriört mest perfekta hästar (imho).

Och då undrar jag: finns det ngn teknisk eller ljudmässig egenskap som på motsvarande sätt kan inbegripa/styra andra egenskaper?
Är förmågan att icke färga en sådan egenskap?
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-16 11:10

Hotspur,

bra. Då kommer jag alltså inte få något svar.

T

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi