Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-07 23:10

Jag förstår hur du tänker, men förstår inte kopplingen till min kommentar.

MichaelG skrev:
Kaffekoppen skrev:Jo, men sedan gäller det nog att förstå att det är betydelselöst.

Är det? Ja - om frågan är "finns det en skillnad" så räcker det att en skillnad är mätbar. Är frågan "hörs det en skillnad" så räcker det att en person kan höra det.

Är frågan däremot "spelar en eventuell skillnad någon roll i praktiken" så är det väl inte helt givet att ett F/E-lyssning kan svara på detta? Därför att en "roll i praktiken" betyder att jag skall kunna höra skillnaden hemma hos mig med mina övriga komponenter och dessutom tycka att felet är så stort att jag bryr mig.

Och det svarar inget F/E-lyssning på! Däremot skulle ju en F/E-lyssning där komponenten är relativt svårdetektbar av de flesta indikera att testobjektet kanske är "good enough". Men bara kanske...

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-07 23:18

Floyd skrev:Jag har förstått att det är betydelselöst ur ett matematiskt/statistiskt perspektiv. Men jag angrep frågeställningen ur ett mer.....hmmmmm......demokratiskt (hittar inget bättre ord) perspektiv, vilket jag då ansåg var relevant. Jag kan fortfarande tycka att det borde ha viss relevans.

Nja, på jobbet så har vi instrument som vi kalibrerar olika beroende på hur stora enheter vi ska mäta. Samma instrument kan alltså visa inget spår av natrium, men vid hårdare kalibrering så finner den spår.

Det betyder ju att för vissa enheter så krävs speciella metoder för avläsa dom. Samma vid F/E lyssning kan jag tänka mig. Att man kanske behöver veta om hur vissa fel låter, eller hur man ska söka efter dom eller kanske till och med hur hörseln är på deltagarna.
Tänk på EE inom bildvärlden, där många inte såg det. Men efter man lärde sig att se problemet, så hade dom flesta inga problem att se det.

Så om dom flesta inte såg EE innan men såg sen när man förklara för dom, hur blir det då med "demokratin" om EE finns eller ej? :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-07 23:35

Kaffekoppen skrev:...Och visst kan det vara förvirrande att det saknar betydelse om fem-tio-hundra personer inte hör något som en person gör.

Men det vässentligaste är ju att faktiskt går att höra det, inte hur många som gör det. Det är ju apparaten som utvärderas - inte de olika deltagarna i lyssningstestets hörsel.

Floyd skrev:
Kaffekoppen skrev:Jo, men sedan gäller det nog att förstå att det är betydelselöst.

Jag har förstått att det är betydelselöst ur ett matematiskt/statistiskt perspektiv.

Då har du förstått fel, det vill säga nog förstod (eller kände på dig) mera rätt innan du lät dig övertygas. ;)

Kaffekoppen har fel. Det är inte alls betydelselöst, inte ens statistiskt, vad andra än den som hör konsekvent rätt, uppfattar och svarar. :?

Tvärtom har det stor betydelse för de statistiska beräkningarna. Om väldigt många ingår i testen, och dessutom avger ett mycket stort antal randomgissningar hjälper det inte att en person svarar 8 gånger rätt i rad för att man skall kunna dra slutsatsen att just den personen hörde skillnaden med 99 % statistisk signifikans.

Men - det som jag tror du missade (eller rättare sagt inte visste om) när du skrev ditt första inlägg - är att det är saker som LTS (och jag har gjort årtionden dessförinnan) alltid tar hänsyn till när det statisktiska beräkningarna görs. Det måste man nämligen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-07 23:44

Suck!

Jag orkar inte köra statistik mot Ingvar, så det skiter jag i.

Det finns redan en lång tråd om det :lol:
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-07-07 23:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-07 23:47

Ja, som du själv skrev, det är inte lätt med statistik. ;)

Därför är det klokt att söka kunskap från dem som förstår sig på det hela.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-07 23:49

Ja :lol:

Det är jättebra om man vet vad man gör :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-07 23:52

Och att inte erbjuda "information" om man inte förstår alla sammanhangen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-07 23:56

Floyd skrev:Skulle vara intressant (om än inte statistiskt viktigt) att få veta utfallen vid F/E lyssningar, d.v.s. hur många som vid olika tillfällen detekterar fel och hur många som inte gör det. Är snittet "felupptäckare" vid lyssningarna 20%? 40%? 80%? av testpanelen?

Mja, det får man ju veta numera. Testserierna redovisas ju.

Man måste dock vara försiktig när man tolkar resultatet "brist på detektion". För den enskilda personen kan det lika gärna betyda dålig dagsform som svårhört objekt. Detektion, däremot, vet man hur stor risken är att det uppkommer av en slump.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-07 23:59

Ja, det är jättebra att testserierna redovisas. Mycket lättare att bedömma testredovisningen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-08 00:05

IngOehman skrev:Kaffekoppen har fel. Det är inte alls betydelselöst, inte ens statistiskt, vad andra än den som hör konsekvent rätt, uppfattar och svarar. :?

Tvärtom har det stor betydelse för de statistiska beräkningarna. Om väldigt många ingår i testen, och dessutom avger ett mycket stort antal randomgissningar hjälper det inte att en person svarar 8 gånger rätt i rad för att man skall kunna dra slutsatsen att just den personen hörde skillnaden med 99 % statistisk signifikans.

Mja, det beror ju på hur man ser det. Man måste förstås vid försöksdesignen ta med hur många försöksserier man tänker göra och ställa kraven på varje serie utifrån det. Gör man det, kan man ta upp 100 serier om man vill, men då måste varje enskild serie ge nästan 99,99% konfidens om en enda serie ska räcka för att hela försöket ska ha 99% konfidens. 99,99% motsvarar tex en försöksdesign som kräver 15 lika svar i rad.

Så justerar man konfidenskraven, så räcker det fortfarande med att en enda person detekterar skillnaden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-08 00:07

Kaffekoppen skrev:Ja, det är jättebra att testserierna redovisas. Mycket lättare att bedömma testredovisningen.

Och ändå är det faktiskt inte tillräcklig information, i strikt mening.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-08 00:09

Nej, det kan bli än bättre. Men det vill man ju.

Imorgon är en spännande dag.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-07-08 00:20

Kaffekoppen skrev:Ja, det är jättebra att testserierna redovisas. Mycket lättare att bedömma testredovisningen.

Trött :?:

:wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-08 00:25

:?: :?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-07-08 00:27

Laila skrev:

Trött :?:

:wink:

...tror nog att det är Laila som alltid lurar i vassen :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-08 00:31

Svante skrev:
Kod: Markera allt
   Verklig förmåga (BT) Klarar    Klarar inte
Påstådd förmåga (ÖT)
                     +----------+-------------+
Klarar               |    A     |      B      | 
Klarar inte          |    C     |      D      |

Grupp A är okomplicerad
Grupp B är intressant, de är antingen påverkade av placebo eller stressade av blindtestsituationen. Eller ett dåligt utfört blindtest.
Grupp C har jag själv landat i flera gånger. Jag har trott att en skillnad inte är hörbar, men när jag har gissat mig genom ett blindtest så har jag faktiskt klarat det.
Grupp D skulle kunna vara okomplicerad, men kan som Dimman säger bero på att man inte vill höra skillnad och medvetet eller omedvetet svarar slumpmässigt. Uppstår också i brist på engagemang om man är övertygad om att ingen skillnad finns.

B och D bevisar ingenting.

Jag antar att ABCD är numeriska storheter.
Det kan fungera om svaret "jag hör ingen skillnad" räknas som rätt svar. Men det är (nog) fusk eftersom klassning av "ingen skillnad" svaret som ett rätt svar är deriverat från det slumpmässiga utfallet bland dem som svarade A eller B i BT. Alltså en cirkularitet.
utom i ett speciellt fall: att man inte växlade utan låtsades växla.

Som parentes: jag förstår inte varför du hade kategorier "verklig förmåga" resp "påstådd förmåga", var det för att kunna konstruera 2x2 tabellen? :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-07-08 00:39

Kaffekoppen skrev::?: :?

Ja så kan man ju också "läsa" inlägget !

Tänkte inte så långt, sorry :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-08 01:54

dimitri skrev:Jag antar att ABCD är numeriska storheter.

Nej det är bara de möjliga utfallen, namngivna så att jag kunde skriva om dem.

dimitri skrev:Som parentes: jag förstår inte varför du hade kategorier "verklig förmåga" resp "påstådd förmåga", var det för att kunna konstruera 2x2 tabellen? :wink:

Nja, lodrätt är resultat i öppet test (ÖT), vågrätt i blindtest (BT). Kanske var det dumt att blanda in ordet "förmåga", som ju har en viss värdeladdning.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-08 09:49

Floyd skrev:Jag kan acceptera ett faktum även om jag egentligen ogillar det.

För att dra en tämligen banal parallell: Det är 90 i hastighetsgräns på många breda, fina, öde och glest trafikerade vägar. Det är bara att acceptera även om jag anser att det stinker avföring och förmynderi lång väg.

Men nu ställer du dig ju på "andra sidan"! Att man har 90-skyltat innebär ju inte att ingen klarar av att köra i en speciell kurva i 130 på just den vägen, men att de flesta inte gör det. 90-skyltningen är just ett exempel på det demokratiska tankesättet.

Om man ställer frågan "Är kurvan körbar i 130?", testar det med sju personer varav en klarar kurvan - är frågan då med ja eller nej besvarad?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-08 11:17

Med ja förstås. 8)

(Och med två reservationer: 1. Med den bilen i det skick den var i", samt; 2. Någon av dessa reservationerna "vid det tillfället" eller "under de väg/väderleksförhållandena". De två sistnämnda alternativa reservationerna ställer identiska förutsättningskrav, men den senare är generösare och därför bättre (den generösaste som fortfarande är sann är alltid den bästa sett vetenskapligt, eftersom den utnyttjar informationen bäst).)

Svante skrev:
Floyd skrev:Skulle vara intressant (om än inte statistiskt viktigt) att få veta utfallen vid F/E lyssningar, d.v.s. hur många som vid olika tillfällen detekterar fel och hur många som inte gör det. Är snittet "felupptäckare" vid lyssningarna 20%? 40%? 80%? av testpanelen?

Mja, det får man ju veta numera. Testserierna redovisas ju.

Man måste dock vara försiktig när man tolkar resultatet "brist på detektion". För den enskilda personen kan det lika gärna betyda dålig dagsform som svårhört objekt. Detektion, däremot, vet man hur stor risken är att det uppkommer av en slump.

Exakt.

Vetenskaplens första tes i ett nötskal.

Försiktighet är till och med att uttrycka sig för försiktigt. ;) Man får ju helt enkelt inte dra sådana slutsatser. Nollresultat bevisar ingenting, annat än hur det blev just denna gång, under just de förutsättnigar som var rådande, där ALLT måste inkluderas. Repeterbarhet kan inte garanteras (man kan inte utesluta att detektion sker nästa gång).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-08 11:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-08 11:36

Svante skrev:
IngOehman skrev:Kaffekoppen har fel. Det är inte alls betydelselöst, inte ens statistiskt, vad andra än den som hör konsekvent rätt, uppfattar och svarar. :?

Mja, det beror ju på hur man ser det.

Nej, det jag skrev gäller hur man än ser på det.

Svante skrev:Man måste förstås vid försöksdesignen ta med hur många försöksserier man tänker göra och ställa kraven på varje serie utifrån det.

Nej, det behöver man inte göra. Man kan göra den statistiska beräkningen i efterhand, och behöver inte organisera de exakta reglerna i förväg för att kunna räkna i efterhand (även om det kostar en smula att ta höjd på det viset, men det kan kosta MYCKET mera att ta höjd genom att i förväg bestämma den exakta proceduren, vilket i själva verket riskerar att göra detektion av svaga effekter nästan omöjlig* :?).

Det är för övrigt därför det går att studera valfri händelse från verkligheten, retrospektivt, och göra statistiska beräkningar på validiteten från olika slutsatser man drar. Det har vi redan konstaterat i den där bautatråden förut, som du säkert kommer ihåg. ;)

Svante skrev:Gör man det, kan man ta upp 100 serier om man vill, men då måste varje enskild serie ge nästan 99,99% konfidens om en enda serie ska räcka för att hela försöket ska ha 99% konfidens. 99,99% motsvarar tex en försöksdesign som kräver 15 lika svar i rad.

Så justerar man konfidenskraven, så räcker det fortfarande med att en enda person detekterar skillnaden.

Det du skriver är ju ett bekräftande av det jag skrev - att kraven på svarsserien påverkas påtagligt av antalet deltagare.

Det vill säga det saknar inte alls betydelse att många inte hör någon skillnad (om de avger någgra svar), utan det har stor betydelse för vad den som hör måste prestera för att det skall ha tillräckligt signifikans för att man skall kunna dra några valida slutsatser från det.

Det jag kommenterade var:
Kaffekoppen skrev:...Och visst kan det vara förvirrande att det saknar betydelse om fem-tio-hundra personer inte hör något som en person gör.

Vh, iö

- - - - -

*Under förutsättning att frågan man ställt är "om NÅGON kan detektera en effekt".

Är istället frågan "om DE FLESTA kan göra det", blir förutsättningarna helt annorlunda. I själva verket är sådana frågor omöjliga att besvara utan att man definierar kringförutsätningarna väldigt noga, vilket i sin tur kan lösas genom att man adderar frågeelasticitet på ett annat plan. T ex genom att definiera frågan som:

"Kan majoriteten detektera skillnaden på NÅGOT programmaterial". Det gör dock att slutsatsen inte blir falsifierbar (eftersom man bara kan falsifiera det genom att få undermajoritet på allt programmaterial, och det tar det ju oändligt lång tid att testa), men det är det ju inte säkert att den behöver vara falsifierbart heller. Det beror ju på om man nöjer sig med resultatet av den studie som gjort eller inte, inkusive redovisning av de statistikbaserande förutsättningarna.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-08 11:39

Har du och Svante inte redan haft den här disskussionen? ;)

Dina synpunkter är kända.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-08 11:45

1, Jo.

2. Man kunde tro det, men minst två av dina inlägg antydde motsatsen*.

3. Varför strök du under ordet "synpunkter"? :o

Vh, iö

- - - - -

*Det vill säga: Det fanns bevis för att de inte var kända av alla, och att det därför kunde vara relevant att påminna om de försummade faktorerna. ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-08 12:07

Du har justerat ditt inlägg nu.

Jag skippar pseudodiskussionen och svarar på punkt tre:

Jag anser att du lägger fram saker som är dina synpunkter, på ett sätt så att det framställs som om det är odisskutabla fakta.

Du kan byta ut synpunkter mot ståndpunkter eller övertygelse om du vill. Iallafall behöver det inte tragglas igen.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-07-08 12:43

Almen skrev:
Floyd skrev:Jag kan acceptera ett faktum även om jag egentligen ogillar det.

För att dra en tämligen banal parallell: Det är 90 i hastighetsgräns på många breda, fina, öde och glest trafikerade vägar. Det är bara att acceptera även om jag anser att det stinker avföring och förmynderi lång väg.

Men nu ställer du dig ju på "andra sidan"! Att man har 90-skyltat innebär ju inte att ingen klarar av att köra i en speciell kurva i 130 på just den vägen, men att de flesta inte gör det. 90-skyltningen är just ett exempel på det demokratiska tankesättet.

Om man ställer frågan "Är kurvan körbar i 130?", testar det med sju personer varav en klarar kurvan - är frågan då med ja eller nej besvarad?

Äh, försök inte läsa in en massa tolkningar i en enkel mening. Vad jag avsåg var helt enkelt ett fastställt faktum som jag tvingas acceptera fastän jag har en avvikande åsikt. Svårare var det inte menat att vara....
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-08 12:57

Floyd skrev:Äh, försök inte läsa in en massa tolkningar i en enkel mening. Vad jag avsåg var helt enkelt ett fastställt faktum som jag tvingas acceptera fastän jag har en avvikande åsikt. Svårare var det inte menat att vara....

Vid vilken "gräns" anser du det skulle vara, enligt dig, helt klart att det är en färgning? Om 10% av världens befolkning hör det? 50%? 100%? Eller 3 st av 5 personer?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-07-08 13:32

Kaffekoppen skrev:Jag förstår hur du tänker, men förstår inte kopplingen till min kommentar.

Jag tolkade det som att du ansåg att man inte behövde fästa någon vikt vid de som inte hörde det som någon hörde. Men det tycker jag att man bör. Om det är flera som inte hör skillnader i ett F/E-test kan detta indikera att skillnaderna är små. Och det är inte oviktigt. Om du inte menade detta, så förstår jag inte heller kopplingen... :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-08 13:34

Kaffekoppen skrev:Du har justerat ditt inlägg nu.

Que?

Kaffekoppen skrev:Jag skippar pseudodiskussionen...

Ju förr dess bättre. ;)

Kaffekoppen skrev:...och svarar på punkt tre:

Jag anser att du lägger fram saker som är dina synpunkter, på ett sätt så att det framställs som om det är odisskutabla fakta.

Ja självklart. Det är de ju. Och?

Kaffekoppen skrev:Du kan byta ut synpunkter mot ståndpunkter eller övertygelse om du vill. Iallafall behöver det inte tragglas igen.

Varför strök du under ordet då? (Kan det leda till något annat än just att du på så vis ser till att saken traggas vidare?)

Hur som helst är min enkla fråga denna: Förstod du synpukterna jag lade fram, eller betraktar du dem som subjektiva åsikter? Även ditt "förtydligande" svar på frågan om understrykningen är luddigt och behöver tolkas, vilket jag inte gärna ägnar mig åt. Så vad är det du menar, i klartext?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-08 13:58

IngOehman skrev:Det är för övrigt därför det går att studera valfri händelse från verkligheten, retrospektivt, och göra statistiska beräkningar på validiteten från olika slutsatser man drar. Det har vi redan konstaterat i den där bautatråden förut, som du säkert kommer ihåg. ;)

Jo, tråden kommer jag ihåg, den är svår att glömma, men vi har nog olika bild av vad slutsatsen blev. Det var nog tom så att vi (du och jag) aldrig nådde enighet, där.

Men vi tar inte den vändan igen.

En sak bara. Vad betyder "...göra statistiska beräkningar på validiteten från olika slutsatser man drar."?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-08 14:03

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:Äh, försök inte läsa in en massa tolkningar i en enkel mening. Vad jag avsåg var helt enkelt ett fastställt faktum som jag tvingas acceptera fastän jag har en avvikande åsikt. Svårare var det inte menat att vara....

Vid vilken "gräns" anser du det skulle vara, enligt dig, helt klart att det är en färgning? Om 10% av världens befolkning hör det? 50%? 100%? Eller 3 st av 5 personer?

Det där är en intressant frågeställning också. Den är dock skild från frågan "kan NÅGON höra skillnad. Ta parallellen med allergiframkallande ämnen igen. Om man nu inte hittar något ämne (av typen man behöver) som är fritt från allergiska reaktioner, då är det intressant att veta hur stor andel av människorna som får allergiska reaktioner.

Det kan vara en mycket svårare fråga*, eftersom man måste testa på så många människor.

*...om frågan "kan NÅGON höra skillnad" kan besvaras med ja.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi