Ponera att Vifa TG9-10-04...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Ponera att Vifa TG9-10-04...

Inläggav i » 2008-07-06 19:53

..används till en "linjehögtalare", dvs att man har 4 element ovanför varandra i en hög smal högtalare, parallellkopplade ?

- Vad slag last för förstärkaren skulle det bli ? Dvs vilka krav ställs det ?

- Hur måste baffeln utformas för välljud ?

- Bör elementen placeras assymetriskt i sidled på baffeln ? Eller är det en obetydlig skillnad ?

- Vilken effekttålighet har en sådan konstruktion ?

- Hur ska filtret konstrueras om man vill dels ha en sänkning av nivån mellan 1 till 4khz på ung 3db och dessutom en jämnt nedåtlutande kurva mellan 200hz och 10khz på ung 3-6db ?

- Vilken är den prisvärdaste lösningen på en inbyggd effektförstärkare i högtalaren ?
Mundus Vult Decipi

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2008-07-07 00:08

Bara en kort inledande synpunkt: 4 parallellkopplade element kanske du inte menade då det ger ca 1 ohm impedans?

(Lägger (2 i serie) parallellt med (2 andra i serie), så blir det 4 ohm. Osv.)

En (ogenomtänkt) variant skulle kunna vara 2 st i serie delat nånstans kring 1KHz till ytterligare ett element. Detta skulle ge lite högre impedans och med lämpligt filter ev en frekvens respons liknande den du efterfrågar?

De övriga frågorna kräver mer koll än jag kan bidra med nu, men placering och baffel kan man säkert labba fram genom Svantes Edge.

Skall högtalaren vara fristående eller kloss an mot vägg?

Det fanns en snarlik tråd med flera element i linje: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=23806

Säkert ett intressant, lärorikt och ändå relativt billigt koncept att kombinera flera av dessa element på lämpligt sätt.
Eller kanske en liten basdel till Mupps-topp, där man delar vid ett par hundra Hz och vinner både effekttålighet, djupbas och ljudtrycksförmåga?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-07 01:37

Jag var osäker på viilken impedans elementen kommer att ha. Men vad händer om man förösker köra 4 parallelkopplade med t ex en kanal från Denons 2807:a ?

Alltochmedan, mitt användingsområde för högtalaren är till TV:n där en WAF-optimerad läsning krävs. Eftersom elementena är såpass små tänkte jag mig en väldigt smal högtalare, svartmålad som TV:n och inte alltför hög som skulle passa smidigt på bägge sidor om den.

Tänkte att filtret inte skulle bli alltför dyrt heller.

I vilket fall, ditt förslag med 2 x 2 seriekopplade låter vettigt. Men då förlorar man väl ljudnivåkapacitet ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-07 01:47

Maarten skrev:...
En (ogenomtänkt) variant skulle kunna vara 2 st i serie delat nånstans kring 1KHz till ytterligare ett element.
...
Skall högtalaren vara fristående eller kloss an mot vägg?
...

Högtalaren kommer nog i praktiken stå fristående (just nu skulle den kanske kunna stå tryckt mot väggen men eftersom jag inte vill att den ska bli placeringsberoende på det sättet då de ska följa TV:ns eventuella framtida placering så...).

Varför skulle det vara bättre att dela elementena olika ? Jag menar, de har ju alla samma frekvensgång osv. Tänkte att det vore en fördel om de fungerade som en "linjeljudkälla" ?
(Spridning horisontellt framför verikalt.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-07-07 16:48

De är egentligen för stora (konen) för att användas på detta sätt. Du skulle kunna köra med 3 element, där två st är seriekopplade och avrullade uppåt med en spole, och ett till element placerat i mitten körs "fullrange" fast avlastat lite nedåt med en konding och kanske ett motstånd för att matcha de seriekopplade elementen. Då kan du få ut högre känslighet utan att lida av kamfilter effekt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-08 08:11

i skrev:Jag var osäker på viilken impedans elementen kommer att ha. Men vad händer om man förösker köra 4 parallelkopplade med t ex en kanal från Denons 2807:a ?

Då lär man få lyssna mer på skyddskretsarna som slår till än själva högtalarna.

I vilket fall, ditt förslag med 2 x 2 seriekopplade låter vettigt. Men då förlorar man väl ljudnivåkapacitet ?

Ljudnivåkapaciteten ändras inte (så länge det är elementen som sätter begränsningen) men känsligheten går ner 6dB (fast verkningsgraden är identisk).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-08 09:31

Nwalmaer skrev:De är egentligen för stora (konen) för att användas på detta sätt. Du skulle kunna köra med 3 element, där två st är seriekopplade och avrullade uppåt med en spole, och ett till element placerat i mitten körs "fullrange" fast avlastat lite nedåt med en konding och kanske ett motstånd för att matcha de seriekopplade elementen. Då kan du få ut högre känslighet utan att lida av kamfilter effekt.

OK. Jag har en väldigt diffus förståelse för det här med kamfiltereffekten.
Är det interferensen mellan elementena i diskantregistret som avses ? Dvs våglängdena i de nedre registrena är för långa för att orsaka kamfiltereffekt men däremot i diskantregistret hamnar längden så att kamfiltereffekt uppstår ?

Om jag skulle använda endast 2 element för det övre registret (i övrigt som din beskrivning) med de två övriga på "ömse (verikala) sidor" får jag fortfarande kamfilterproblem ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-08 09:35

Naqref™ skrev:
i skrev:Jag var osäker på viilken impedans elementen kommer att ha. Men vad händer om man förösker köra 4 parallelkopplade med t ex en kanal från Denons 2807:a ?

Då lär man få lyssna mer på skyddskretsarna som slår till än själva högtalarna.

Ah. Misstänkte det men tyckte det här var så små och oförargliga element, så kunde det väl inte... :roll: :oops:

Naqref™ skrev:

Ljudnivåkapaciteten ändras inte (så länge det är elementen som sätter begränsningen) men känsligheten går ner 6dB (fast verkningsgraden är identisk).

Låter som det blir 2x2 (eller vad det nu blir för slutlig lösning).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-07-08 20:26

Det beror på hur kräsen du är. Dom flesta hör/märker nog inte ens kamfilter effekten om dom inte vet att den är där. Men generellt är det no-no att göra som du har tänkt göra. Ska det bara vara för lite skojlyssning så go for it.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-09 00:39

Nwalmaer skrev:Det beror på hur kräsen du är. Dom flesta hör/märker nog inte ens kamfilter effekten om dom inte vet att den är där. Men generellt är det no-no att göra som du har tänkt göra. Ska det bara vara för lite skojlyssning så go for it.

Jag är inte envisare än att böja mig för sakkunskapen. Speciellt som det är jag som ska leva med 'talarna... :D

Så jag funderar på 2 x 2 (2 seriepar parallellt).
Och kör low-pass på alla utom en som jag kör hig-pass på.
Vad tror ni slutresultatet skulle bli med 6 db skärning rätt över ? Borde jag ha mer för low-pass ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-07-09 23:13

Nja, du borde väl ha 5 st. En för 'allt' (sluten låda kanske) och fyra för extra bas (i basreflex).

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-07-10 12:28

Kan denna line array ha dessa vifa element?
http://www.ids25.com/FAQ's.htm#27.%20Wh ... e%20source
Mvh
Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-10 14:32

Mich skrev:Nja, du borde väl ha 5 st. En för 'allt' (sluten låda kanske) och fyra för extra bas (i basreflex).

Varför det ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-07-10 17:07

Det går inte att koppla elementen i två seriepar och sen köra ett högpass på bara ett av elementen i en serie. Ett udda antal element är därför att föredra. Då får du även symmetrisk spridning.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-11 14:06

Nwalmaer skrev:Det går inte att koppla elementen i två seriepar och sen köra ett högpass på bara ett av elementen i en serie. Ett udda antal element är därför att föredra. Då får du även symmetrisk spridning.

Of course.. Jag hade bilden av parallelkopplingen i huvudet... :roll: :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-07-11 14:25

Nwalmaer skrev:Det går inte att koppla elementen i två seriepar och sen köra ett högpass på bara ett av elementen i en serie.

Om man seriekopplar de två yttersta mad varandra, och högpassfiltrerar och seriekopplar de två innersta för att sedan paralellkoppla klasarna, vad blir fel då?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-07-11 15:09

Två stora element som spelar så pass riktade frekvenser kommer orsaka lobning och utsläckningar, speciellt med stort avstånd imellan talspolarna.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-07-11 16:43

Jo, givetvis. Men frånsett kamfiltereffekter off axis och minskad spridning vertikalt (vilket kanske inte alltid är någon entydig nackdel) så går det ju att dela på det viset, menade jag. Men så hade jag läst din post fel också... :oops:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-12 00:22

Hm. Det där med fem element kanske inte känns så bra. Dvs det känns som man borde titta på andra element(-kombinationer) när man når den kostnadsnivån. (Inte för att jag tycker det blir dyrt s a s, utan att det känns som en ooptimal konstruktion.)

Å andra sidan om man nu kan använda så smal baffel som jag hade i åtanke så blir det ju en väldigt smidig konstruktion med de här elementen. :?

Nåja det finns ju tid att fundera på saken.
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-12 00:25

Hmm.. det är en fördyring med 150 pix per sida...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-12 00:30

Kaffekoppen skrev:Hmm.. det är en fördyring med 150 pix per sida...

750:- spänn element per sida i st f 600:-.
Jovars, det är inte så mycket men det är inte längre "jättebilligt"... :? ..Fast det är klart, ska jag ändå ägna tid åt det här så... :)
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-12 00:33

Vad är skälet till multelementslösningen?

Högre känslighet och effekttålighet?

Prova att bygg med 4 element i en testlåda och kör 2+2 som nämts innan. Det kanske funkar finfint för dig.

PErsonligen skulle jag köra 5 elementlösningen med fyra element portade och ett slutet.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-12 00:44

Kaffekoppen skrev:Vad är skälet till multelementslösningen?

Högre känslighet och effekttålighet?

Prova att bygg med 4 element i en testlåda och kör 2+2 som nämts innan. Det kanske funkar finfint för dig.

PErsonligen skulle jag köra 5 elementlösningen med fyra element portade och ett slutet.

Orsak är mest effekttålighet och högre total utnivå.
Dvs få lite "headroom" i mellanbasen.

Varför är det bra med sluten låda för elementet som har high-pass ?
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-12 00:46

Lådan behöver inte vara lika stor...det finns ingen vinst i att den är basreflex :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-12 00:51

Kaffekoppen skrev:Lådan behöver inte vara lika stor...det finns ingen vinst i att den är basreflex :)

Iofs. Fast (utan att ha räknat på det) det här elementet kräver väl såpass lite volym att 20% mer inte spelar så stor roll... eller... ?
(Det blir ju - har jag tänkt mig - en golvstående talare med en höjd på 80-90 cm och bredd-djup på kanske 15x25 cm ?)

(Jag försöker förenkla bygget så mycket det går... Jag är professionellt lat... :) )
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-12 00:54

Du vill ha den så grund som möjligt. Gör ochså separata lådor "i lådan" till de olika elementen. Kul grej!

Skall du göra en sådan grej så kör med fem element!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-12 00:57

Kaffekoppen skrev:Du vill ha den så grund som möjligt. Gör ochså separata lådor "i lådan" till de olika elementen. Kul grej!

Skall du göra en sådan grej så kör med fem element!

OK. Har ökat beställningen. :)
Fast med separata kamrar blir det ju 4 separata bs-rör... Jooooobbigt... :)
(Vad blir det ung för dimejang på dom ? Som dasspappersrullar ? Får en lat idé... :D )
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-12 01:04

Den lataste idén är den som rekommenderas - 32mm avloppsrör ;)

Även konstruktören är tillfrisknande lat :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-07-12 01:16

En meter 32 mm avloppsrör kostar 39 kr hos Clas Ohlsson.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-12 21:11

PekkaJohansson skrev:En meter 32 mm avloppsrör kostar 39 kr hos Clas Ohlsson.

Med vänlig hälsning

Pekka

Smakar det så kostar det !
Mundus Vult Decipi

Nästa

Återgå till DIY-forum