Det kan vi ju bestämma direkt, innan något om tid och plats är bestämt!
Vh, iö
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Jag skulle på skoj kunna utgå ifrån den föreslagna rubriken:
Hur man konstruerar det perfekta rummet, från grunden
IngOehman skrev:Jag tycker att vi bestämmer direkt att det skall vara minst 50% tjejer!
Det kan vi ju bestämma direkt, innan något om tid och plats är bestämt!
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag skulle på skoj kunna utgå ifrån den föreslagna rubriken:
Men några av de allra första meningarna under föreläsingen skulle isåfall tvingas vara något i stil med:
-Jag måste tyvärr börja med att göra er alla besvikna, i varje fall dem som trott att de skall få de svar som rubriken gör anspråk på att föreläsningen skall ge: Musikakustik, som ju består av BÅDE ämnena akustik och psykoakustik, är en vetenskap med både en objektiv/fysikalisk sida, och en subjektiv/perseptionsvärderad sida. En entydig definition av vad som är "perfekt" går därför inte att formulera.Inte om man vill hålla sig sanningen i varje fall.
-Men - man kan hantera det där "subjektiva" på olika sätt. Ens fria preferenser är inte alls samma sak som att objektivisera det subjektiva genom att fokusera på vad man tycker om ursprungstroheten, det vill säga syssla med att värdera en återgivning baserat på ursprungsjämförelser snarare än fria synpunkter på återgivningens "trevlighet".
Både infallsvinklarna involverar helt subjektiva värderingar, men inte av samma sak. Det är som att de underförstådda frågorna är olika ställda. Hur sanna bilder tar den här kameran? Hur snygga bilder tar de här kameran? För att svara på den förstnämnda måste man känna ursprunget, eftersom det är en skillnad och inte en summa man fokuserar på.
-Så - det som denna föreläsning kommer att handla om är lite om de fysikaliska lagarna som berättar hur ljud beter sig i rum, och lite om vilka preferenser man från studier på hörselns "musikinriktade egenskaper", har kunnat sluta sig till finns..."
Och sedan några timmars pladder ytterligare.
Vh, iö
Conny skrev:Trots att jag inte tror att det är så lätt att få accept för ändringar här hemma, men kunskaper är ju aldrig tungt att bära!
Morgan skrev:IngOehman skrev:Jag skulle på skoj kunna utgå ifrån den föreslagna rubriken:
...
Skulle du kunna tänka dig att bli videoinspelad denna gång? Det vore en schysst föreläsning att lägga upp på faktiskts ftp och på lts hemsida!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster