Mer, Mer, Mer

Edit: på faktiskt.se är det klass på fikastämning

//DC
Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:BB skrev: Det är så pass många som frågat efter dessa "old timers" att jag ett tag övervägde nyproduktion. Vad som satte stopp för det var det faktum att KEF lade ner tillverkningen av B200. Började ett resultatlöst letande efter ett ersättningselement. (Ställs specifika krav emedan det är ett tvåvägssystem).
Detta pågick under ett antal år och var resultatlöst. Funderade även på att tillverka ett element i egen regi men det kom att visa sig omöjligt då det krävs för stora order för att det skall löna sig. Situationen var besvärlig, då jag, även om tillverkningen av CM3 lades ner för 17 år sedan, gärna ville kunna erbjuda kunder ett ersättningselement åtminstone.
Så sent som för 4 veckor sedan inträffade något som kan komma att ändra på situationen. Av en händelse fick jag ett elemet jag aldrig någonsin hade prövat, i min hand... För att uttrycka sig milt, blev resultatet så bra att jag knappt trodde mina örons vittnesbörd. Resultatet är i alla avseenden överlägset "orginalet". Snyggare kantvåg, högre effekttålighet och en upplösning i "gåshudsklass"![]()
En hel del pekar nu mot att viss nyproduktion av CM3 (inklusive Megatrend*), startas upp, (om än i mindra skala), parallellt med dagens sortiment. Men det bästa av allt är nog att livscykeln för existerande och i drift varande system på detta sätt förlängs ordentligt. Gamla kunder kommer om allt går som beräknat att kunna ombesörja elementutbyte själva när vi får in detta element på lager, vilket jag hoppas sker inom några månader.
*Athena - (den långa banddiskanten), kommer i förekommande fall att ersättas med en helt ny, modern konstruktion med ett mycket bredare band.
Mvh //BB
Hur gick det med detta??
Kaffekoppen skrev:Vifa leker med liknande element just nu.. verkar bli poppis..
Kraniet skrev:Förstod jag det rätt att elementen gick att köpa lösa från Transmissionaudio?
Vad har dom för magnetsystem dom där? Är det kortslutningsringar och koppar för lägre dist eller hur ser det ut?
Inte en susning..paa skrev:Kaffekoppen skrev:Vifa leker med liknande element just nu.. verkar bli poppis..
Är det inte Vifa som tillverkar åt Jordan också?
paa skrev:Kaffekoppen skrev:Vifa leker med liknande element just nu.. verkar bli poppis..
Kaffekoppen skrev:Jättekul BB!
BB skrev:paa skrev:Kaffekoppen skrev:Vifa leker med liknande element just nu.. verkar bli poppis..
Ansvaret för produktion och utveckling av Ted Jordans högtalarelement ligger numera på det svenska bolaget EAD.
Mvh/BB
paa skrev:BB skrev:paa skrev:Kaffekoppen skrev:Vifa leker med liknande element just nu.. verkar bli poppis..
Ansvaret för produktion och utveckling av Ted Jordans högtalarelement ligger numera på det svenska bolaget EAD.
Mvh/BB
Svenska EAD, har dom nån hemsida?
paa skrev:Spännande att E.J.Jordans framtid hamnat i Sverige.
rettep skrev:Jeg har selv ett sett CM3PRO/EST med heftig utbygde delefiltre liggende i påvente av nye elementer, så dette ser jeg virkelig frem til. Av alle de høyttalerne som har kommet og gått i stua her, er det vel ingen som har gitt så mye musikalsk glede som AudioTronic modellene.
Og jeg har eid mange av modellene:
CM2, CM3, CM3PRO og EST samt den lille MS10. Ellers har jeg lånt Megatrend/Athena, og hørt en del på CM3PRO Ultra. Forøvrig har jeg ett sett Point One ( hvite, pene som nye ) i daglig bruk.
Max_Headroom skrev:Jättekul tård detta! "Fyrkantsvaret" på Cm3orna imponerade på Max i allafall.
Tack BB för att du skriver här, kul med svensk HiFi-historia, som nu visat sig inte vara historia utan högst levande och med fortsatt intresse ute i stugorna! Det måste ju vara ett kvalitetstecken om något!
KarlXII skrev:Finns CM3 i Stockholm för provlyssning?
rettep skrev:Hei. Hva skjer'a, nå en god stund etterpå..?
Petter
subjektivisten skrev:hmmm, 2009 ska det väl vara antar jag BB?
Piotr skrev:Gäller detta även veckade band?
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster