Du sjunker allt djupare ned KK. Rädda dig själv innan det är för sent. Det är det i och för sig aldrig... vägen tillbaka blir bara allt längre.
Så jag tar tillbaka. Sjunk hur långt du vill!

Jag unnar dig dock ett bättre rykte än det du skaffar dig, så jag hoppas du kommer på bättre tankar - för din egen skull. Du skulle inte bli glad om du läste de PM som folk skickar till mig, om dig.
Det blir inte jag heller, men jag förstår varför de skrivits.
Svante skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:...visst kan det vara förvirrande att det saknar betydelse om fem-tio-hundra personer inte hör något som en person gör.
Men det vässentligaste är ju att faktiskt går att höra det, inte hur många som gör det. Det är ju apparaten som utvärderas - inte de olika deltagarna i lyssningstestets hörsel.
Njae... Det saknar inte alls betydelse. Statistiskt har det
stor betydelse om en person lyssnar ensam eller om en person testar tillsammans med en grupp andra människor som inte hör någon skillnad men ändå avger (randomfördelade) svar.
Mm, du har rätt om det statistiska, men jag tror att citatet är taget ur sitt sammanhang. Då diskuterades det inte signifikans, utan om betydelsen av att en lyckas med detektion (som väl får antas har gjorts med statistik enligt konstens alla regler) när de andra misslyckas med detektion.
Nejdu, jag tog upp det igen igår när vi träffades, och han vidhöll (
efter det att jag klargjort att man med en grupp om 1000 lyssnare faktiskt får sisådär 10 konsekventa serier om de är beräknade för att ge 99% med bara en lyssnare även om ingen hör någonting alls). Han sa att det han skrivit inte gäller 1000 lyssnare, utan normala antal, säg fem (alltså en helt normal LTS-lyssning).
Men det är fel. Inte ens två lyssnare kan man vara (om de släpper ifrån sig lika långa serier) utan att förlora en hel procent, det vill säga halvera säkerheten.
Svante skrev:Då spelar det ju faktiskt ingen roll om bara en person hör skillnaden (om man alltså har krävt högre konfidens (vilket man måste)). Man har ju då visat att någon kan höra skillnad.
Det är två olika diskussioner.
Fast nu spelar det väl inte så stor roll vem som har sagt vad, bara man får fram riktiga fakta i slutänden.
Det är riktigt. Det är ju just det jag försöker åstadkomma. Men det motarbetas av den som envisas med att fortsätta föreläsa utan att själv vara insatt i ämnet, och därför säger saker som är felaktiga i en strid ström. Jobbigt.
Det är bättre att den som förstår en ekvation (t ex du) redovisar den, än en som bara fått veta hur den ser ut.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).