Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-10 16:11

Kaffekoppen skrev:Japp, ordet hör hänvisar inte till att ha klarat en testserie, utan att man faktiskt hör en påverkan.

Jovisst... det trickiga är ju att de andra personernas serie rent statistiskt talar emot det, eftersom statistisk mätdata i sig inte normalt är behäftade med personliga variationer. Tärningssidor brukar inte ha dåliga dagar. Så om man undantar jag som kanske är uppenbart i mätsituationen, t.ex. vad personen säger själv.... så vore det väl lämpligt i så fall att den personen som uppvisar en avvikande dataserie i så fall får fortsätta den så högt att konfidensen över hela gruppens data blir tillfredställande. Ifall det var en slump så borde det märkas då.
Ifall förändringen är så svår att höra att koncentrationsnedgång påverkar... då får man väl presentera resultatet med en lite lägre konfidensnivå?

Tycker också det är bra att serierna presenteras i tidningen, även om serierna ibland ser lite väl små ut... som om folk gett upp?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-10 16:12

Svante skrev:
Nattlorden skrev:Är tanken med att förlänga serien enbart för att höja upp konfidensnivån eller är det för att försöka kolla av slumpen?

Jag vill svara på det här, men vill först förstå vad du menar med att "förlänga serien".

7-13-16
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-10 16:17

Morello skrev:Förvisso inte helt entydigt, men jag tolkar det som att Koppen menar att om en testgrupp består av tex 10 lyssnare och en deltagare allena ger en konfidens om 99%, så kan man bortse från de övrigas i förekommande fall slumpmässiga resultat.
Njae, det var mer så att om någon verkligen hört något (utom allt tvivel) så finns det där även om 1000 andra inte kan höra det.

Begreppet höra har inget med testserier eller signifikans att göra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-10 16:31

Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:Det kanske skulle tilläggas, ganska slarvigt av mig, att det gäller den testgrupp LTS använder sig av, men det har varit underförstått av mig. Det har ju handlat om LTS tester.

Det gäller alltså framförallt om samme person tidigare lyckats detektera samma typ av förgning tidigare, men sannolikheten för att man lyckas gissa i sådan omfattning på andra detektionsvariabler tidigare är så liten så att det skall anses kolosalt osannolikt att det vore slumpen.

LTS testgrupp är homogen och nya medarbetare har slussats in succesivt. Det har haft två positiva effekter som Ingvar skall ha all kredd för, och det är dels att personerna blir väldigt väl tränade på att höra små avvikelser, men rent statistiskt så förvandlas var och en av dem med tiden till det som kallas "säker person" inom statistiken. En "säker person" har genom flertal lyssningar påvisat att det är citat "helt uteslutet att resultatet beror på slumpen".

Har man alltså återkommande lyckats med detektioner är det åtminstonde enligt Göteborgs Universitet och de som sysslar med statistik lika osannolikt som att två grannar vinner på Lotto - och det anser de vara så osannolikt att det kan bortses från.

Att en godtycklig person kan gissa 7/7 kan visserliggen anses mycket osannolikt, men det är ju lika osannolikt att man kan vinna på lotto - och det händer. Det kan inte anses vara en detektion utan just mycket långa serier - och där kommer som sagt andra faktorer in.

Är det en godtycklig grupp på fem-sex personer krävs att minst två klarar testserien eftersom det tillsammans är så starkt att det inte kan vara slumprelaterat.

Lessen koppen, men det där måste jag punktera. ;)

Det krävs bara att en person klarar serien, men det krävs fler än 7 av 7 både om man har fler än en lyssnare eller om man gör flera serier, eller om man vill tillåta n fel i rad.

Att två personer klarar det betyder faktiskt ingenting, om man inte vet att korrelationen mellan deras svar är liten. Så som svaren har avgivits hittills (en person ropar, andra får hänga på) så kan man inte utesluta att korrelationen är hög. Därmed blir i praktiken deras serier inte värda mer än en enda.

Lösningen, om man har sex personer och vill tillåta konsekvent förväxling av rätt och fel, är att använda designen 11 16 20. Konfidensen i det testet sett som helhet och om bara en av lyssnarna lyckas blir då 99,1%. En sådan enskild serie skulle ge 99,8%.

Enligt statistikerna så skall det inte göra det.

Och jag utgår från att korrelationen av svaren är liten skall tilläggas, att de ges helt oberoende av varandra.

Då är det i en godtycklig grupp kravet att minst två personer klarar testserien 7-13-16 för att det inte skall kunna ses som ett slumpmässigt resultat.

I en grupp där testdeltagarna tidigare hanterat liknande tester med ett utfall där de klarat testserien ansåg de det osannolikt att slumpen skulle återkomma. Och ju fler tester de deltagit i och klarat en testserie ju starkare ansågs deras resultat vara. Men två tillfällen ansågs starkt nog för att resultaten inte skulle kunna ifrågasättas - då var testgruppsmedlemmen det de kalalde en "säker person".

De ansåg dessutom 7-13-16 vara en rimmlig testserie.

Men som sagt, för att en helt godtycklig person, utan att slumpen skulle anses vara en faktor, krävdes som du själv nämner, långa serier. De ansåg att runt 14 gånger i följd var tillräckligt, men som dimitri nämner är ju 22 gånger inte fel direkt. Men som sagt, erfarenheten av koncentrationen för sådan långa testserier är inte god vad jag förstår.

Vad anser du de missar i ovan resonamang?

Jag kan inte direkt se något?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-10 16:35

Nattlorden skrev:
Svante skrev:
Nattlorden skrev:Är tanken med att förlänga serien enbart för att höja upp konfidensnivån eller är det för att försöka kolla av slumpen?

Jag vill svara på det här, men vill först förstå vad du menar med att "förlänga serien".

7-13-16

Ok, trodde det.

Synsättet som gör att det blir begripligt statistiskt är att man inte ser det som en förlängd serie, utan som en förkortad serie som är 16 lång.
Är det så att man efter 7 har alla rätt tillåts man bryta.

Av alla de 65536 kombinationer av rätt och fel som kan uppstå med 16 lyssningar så godtar man under 1% av dem om man väljer designen 7 13 16, enkelsidigt. Därmed uppnås 99% konfidens.

Detta finns att läsa om i en MoLT 1/2006 och även på nätet:
http://user.faktiskt.io/svante/om_blindtester.htm
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2008-07-10 17:12

Kaffekoppen skrev:Och jag utgår från att korrelationen av svaren är liten skall tilläggas, att de ges helt oberoende av varandra.

Men det kan man ju inte göra om testpersonerna får prata med varandra.
Tillochmed något så oskyldigt som att sitta i samma rum kan ge korrelation.

I en grupp där testdeltagarna tidigare hanterat liknande tester med ett utfall där de klarat testserien ansåg de det osannolikt att slumpen skulle återkomma. Och ju fler tester de deltagit i och klarat en testserie ju starkare ansågs deras resultat vara.

Vad menar du här?
Ett lyckat test följt av 1000 misslyckade och sen ett lyckat till är ju inte någe vidare om testerna ligger på 99% konfidens.
Det är väl såklart inte det du menar, men menar du att man konsekvent kan peka ut apparaten eller att man kanske gjort det en gång och misslyckats en gång?

Men som sagt, för att en helt godtycklig person, utan att slumpen skulle anses vara en faktor, krävdes som du själv nämner, långa serier. De ansåg att runt 14 gånger i följd var tillräckligt, men som dimitri nämner är ju 22 gånger inte fel direkt. Men som sagt, erfarenheten av koncentrationen för sådan långa testserier är inte god vad jag förstår.

Man kan ju alltid ta en paus mitt i serien om man blir trött :)

/sebastian

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-10 20:23

Kaffekoppen skrev:Och jag utgår från att korrelationen av svaren är liten skall tilläggas, att de ges helt oberoende av varandra.

sebatlh skrev:Men det kan man ju inte göra om testpersonerna får prata med varandra.
Sant, man kan utväxla blickar, tåflirta och läsa kroppsspråk.

Men varför skulle man vilja det?

Omedvetet? Japp, den faktorn finns!

Det ultimata vore att köra ett enskillt test med varje deltagare, men någonstans måste man göra det praktiskt också. Man får helt enkelt själv avgöra och bedömma utefter de redovisade testresultaten. I det test jag var med på kan jag säga att alla var väldigt fokuserade och att någon påverkan till hur man skulle bedömma verkligen inte gick att se. Testpanelen var liksom mer fokuserade på att följa sin övertygelse än att liksom "inte få mindre rätt än X". De är ju medvetna om att uppgiften är att utvärdera apparaten och inte varandras guldöronkapacitet.

I sak har du rätt, det räcker att man är i samma rum för att det teoretiskt skall finnas korrelans. Min bedömning är utifrån mina observationer som deltagare och observant.

I en grupp där testdeltagarna tidigare hanterat liknande tester med ett utfall där de klarat testserien ansåg de det osannolikt att slumpen skulle återkomma. Och ju fler tester de deltagit i och klarat en testserie ju starkare ansågs deras resultat vara.

sebatlh skrev:Vad menar du här?
Ett lyckat test följt av 1000 misslyckade och sen ett lyckat till är ju inte någe vidare om testerna ligger på 99% konfidens.
Det är väl såklart inte det du menar, men menar du att man konsekvent kan peka ut apparaten eller att man kanske gjort det en gång och misslyckats en gång?
Helt rätt där med.

Nu har det ju inte genomförts i närheten av 1000 tester men det får ju följas upp så att man inte kommer ner på en nivå där slumpen blir en faktor igen.

sebatlh skrev:Man kan ju alltid ta en paus mitt i serien om man blir trött :)
Ja, men hela testningen tar vansinnigt lång tid som det är :) Men får hård mangling tar ju ner detektionströskeln så ibland måste man pausa. Det sker mellan olika testmoment också.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-10 23:02

Du sjunker allt djupare ned KK. Rädda dig själv innan det är för sent. Det är det i och för sig aldrig... vägen tillbaka blir bara allt längre.

Så jag tar tillbaka. Sjunk hur långt du vill! ;) Jag unnar dig dock ett bättre rykte än det du skaffar dig, så jag hoppas du kommer på bättre tankar, för din egen skull. Du skulle inte bli glad om du läste de PM som folk skickar till mig, om dig. :?

Det blir inte jag heller, men jag förstår varför de skrivits.

Kaffekoppen skrev:
Morello skrev:
Kaffekoppen skrev:Visst var det så, det såg jag sedan.

"Vikt" är ett begrepp som inte alla känner sig hemma vid. Jag översätter det till "Betydelse".

Och visst kan det vara förvirrande att det saknar betydelse om fem-tio-hundra personer inte hör något som en person gör.

Men det vässentligaste är ju att faktiskt går att höra det, inte hur många som gör det. Det är ju apparaten som utvärderas - inte de olika deltagarna i lyssningstestets hörsel.

NU lägger jag näsan i blöt.

Av vikt är resultatet från lyssnare som deltagit i det specifika testet.
Det koppen skriver stämmer således inte.

Det kanske skulle tilläggas, ganska slarvigt av mig, att det gäller den testgrupp LTS använder sig av, men det har varit underförstått av mig. Det har ju handlat om LTS tester.

Det gäller alltså framförallt om samme person tidigare lyckats detektera samma typ av förgning tidigare, men sannolikheten för att man lyckas gissa i sådan omfattning på andra detektionsvariabler tidigare är så liten så att det skall anses kolosalt osannolikt att det vore slumpen.

LTS testgrupp är homogen och nya medarbetare har slussats in succesivt. Det har haft två positiva effekter som Ingvar skall ha all kredd för, och det är dels att personerna blir väldigt väl tränade på att höra små avvikelser, men rent statistiskt så förvandlas var och en av dem med tiden till det som kallas "säker person" inom statistiken. En "säker person" har genom flertal lyssningar påvisat att det är citat "helt uteslutet att resultatet beror på slumpen".

Har man alltså återkommande lyckats med detektioner är det åtminstonde enligt Göteborgs Universitet och de som sysslar med statistik lika osannolikt som att två grannar vinner på Lotto - och det anser de vara så osannolikt att det kan bortses från.

Att en godtycklig person kan gissa 7/7 kan visserliggen anses mycket osannolikt, men det är ju lika osannolikt att man kan vinna på lotto - och det händer. Det kan inte anses vara en detektion utan just mycket långa serier - och där kommer som sagt andra faktorer in.

Är det en godtycklig grupp på fem-sex personer krävs att minst två klarar testserien eftersom det tillsammans är så starkt att det inte kan vara slumprelaterat.

Kaffekoppen skrev:
Nattlorden skrev:kaffekoppen - det är är gott och väl med det. Hur man rent matematisk/statistiskt skulle ställa upp uträkningen för att ta men tidigare tester (av annat?) i resultatet för pågående test är inget som omedelbar uppenbarar sig för mig. (Skulle det vara någon form av viktning per individ då kanske? (X har visat sig 10ggr säkrare genom all lyssning som gjorts, så hans rätt är värda 10ggr mer" typ) )

Är det inte mer fråga om att säga... "detta är våra bedömningskriterier" istället för att åberopa en statistisk signifikansnivå som det uppenbarligen råder rätt så delade meningar om. (Även om jag inte tror det finns lika delade meningar om att det i praktiken räcker.)

Det ansågs att det är kolosalt starkt att en person tidigare klarat en serie, så starkt att det faktiskt inte kunde ifrågasättas att det handlade om detektion.

När deltagarna i gruppen under lång tid klarat ett stort antal detektioner ansåg de att man kunde frångå funderingarna om det var "Lottovinstdetektioner" utan beviset skulle anses mycket starkt...

Utöver att det ovanstående är fullt av idel luddigheter och en hel del dirkekta felaktigheter, vill jag med bestämdhet fastslå, att några överväganden i stil med det som KK antyder i varje fall ALDRIG UNDER NÅGRA omständigheter har gjorts under några LTS F/E-lyssningstester.

Jag råkar veta det, eftersom jag utan undantag har hållit i vartenda ett av dem som har gjorts sedan begynnelsen av F/E-lyssningar inom LTS för ungefär 16 år sedan - och många, många F/E-lyssningar som gjorts före det tillbaka till mer än 30 år sedan. Många hundra tester har det blivit, kanske över 1000 stycken (en i veckan under trettio år blir över 1500 stycken).

Vill även för dem som inte vet det, nämna att KK genom alla åren som först bara jag, och sedan även LTS (under min ledning) har F/E-lyssnat apparater, har varit med på ETT ENDA LTS-lyssningstest. Och då deltog han inte kreativt i några diskussioner avseende statistiken, ej heller avgav han några statistiskt signifikanta serier, även om han var med när vi lyssnade.

Vill till slut underrätta honom (och alla som eventuellt låtit sig luras av påstående om grannvinstodds) om, att oddsen att två grannar får alla rätt på Lotto, nog är ungefär samma (definitivt i samma dignitet*) som att en vilken i förväg utvald person som helst får det. Ändå spelar folk, och en och annan vinnar, så visst kan det hända.

I själva verket är det större chans att två grannar får alla rätt, än att t ex jag skulle få det, om alla som spelar skriver en rad, och om det normala är att fler än två i landet får alla rätt, vid varje dragning.

Vh, iö

- - - - -

*Att jag skriver "nog" beror på att frågan faktiskt inte är prediktivt beräkningsbar (dock retrospektivt), eftersom man måste veta hur många som spelar och hur spelstrategierna ser ut. Ja, det finns faktiskt fungerande spelstrategier på lotto också. :o Men det kräver lite tankekraft för att inse hur man kan manipulera oddsen på ett rent slumpspel... ;)).

Edit: Detta inläggs första fraser råkade hamna fel, men eftersom KK kommenterade de första raderna i inlägget efter detta så har jag låtit dem stå kvar (och lagt dem där de hörde hemma, i det tidigare inlägget) även efter det jag rättade detta inlägg så att det fick den text jag skrivit för det. Märkte att det blir helfel efter det att jag skrev att jag skulle sluta skriva för en tid. Därav skälet till att jag trots allt valde att korrigera det, såhär i efterhand. Men nu har jag skrivit färdigt! Adjö allihopa.
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-11 00:15, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-10 23:17

Alltid lika saklig :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-10 23:19

Kaffekoppen skrev:Alltid lika saklig :)

ja

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-10 23:23

Nåja, tack för mig.

It´s been a pleasure.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2008-07-11 00:45

Kaffekoppen skrev:

sebatlh skrev:Men det kan man ju inte göra om testpersonerna får prata med varandra.
Sant, man kan utväxla blickar, tåflirta och läsa kroppsspråk.

Men varför skulle man vilja det?

Omedvetet? Japp, den faktorn finns!

Ja, precis. Det är mycket man gör omedvetet.
Jag var på en föreläsning en gång om parapsykologi. Där fick vi lite exempel på varför det är så viktigt med dubbelblinda test. Det är tydligen så att ofta när folk påstår sig kunna bevisa något mystiskt fenomen så är det bristen på dubbelblindhet som är boven i dramat. Det eller rent fusk (var nog ännu vanligare tror jag) :)
Nu var det ju lite andra konfidensnivåer det rörde sig om och helt andra sorters test, men i alla fall!
Bättre att vara på den säkra sidan är allt jag vill ha sagt :)
Dvs, räkna med att svaren är korrelerade. Sååå mycket extra bök blir det ju ändå inte.

sebatlh skrev:Vad menar du här?
Helt rätt där med.

Nu har det ju inte genomförts i närheten av 1000 tester men det får ju följas upp så att man inte kommer ner på en nivå där slumpen blir en faktor igen.

Ok. Jag är med på vad du menar. Tyckte det var lite luddigt skrivet bara och jag är för lat för att själv räkna ut exakt vad som krävs för att man ska kunna räknas som en "säker person" eller vad det kallades ;)

Umm, ja. Äh strunt samma egentligen. Finns ju viktigare saker här i livet än att debattera statistik :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-11 03:19

sebatlh skrev:Jag var på en föreläsning en gång om parapsykologi. Där fick vi lite exempel på varför det är så viktigt med dubbelblinda test. Det är tydligen så att ofta när folk påstår sig kunna bevisa något mystiskt fenomen så är det bristen på dubbelblindhet som är boven i dramat.

Ja, parapsykologi är ett sånt där område som får statistikerna att gnugga händerna. Eftersom det är så ruskigt osannolikt att man ska hitta någon parapsykologisk förmåga så måste de slipa sina metoder till det yttersta. Man kan tycka vad man vill om parapsykologisk forskning, men vi andra har ganska mycket nytta av den i det att de experimentella metoderna görs friare från felkällor.

Dubbelblindheten är en sak, det finns också en massa statistiska kullerbyttor som kan ställa till det om man inte ser upp. Att göra som vi gör i LTS, där man får avbryta serierna om det går tillräckligt bra är en sådan kullerbytta som man måste ha koll på. Avbrottsmöjligheten skärper metoden såtillvida att man inte kramar ur lyssnarna mer än vad man precis behöver. Man optimerar i någon mening deras arbetsinsats så att man utnyttjar tiden då de är skärpta så bra som möjligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-11 14:26

Det är ingen kullerbytta, men visst är det något man måste ha koll på - så det inte blir en kullerbytta. ;)

Det har vi (jag) alltid haft.

Man behöver ta höjd för effekterna som den friheten drar med sig. Det har vi alltid gjort, och jag väntar fortfarande på att du skall hålla med om att du hade fel i ditt påstående att de inte går att studera med "öppet slut" på grund av att det skulle leda till att SS skulle gå ned till "noll" (som du sa).

Inte för att det är viktigt att du säger att du hade fel, men det kan vara viktigt för dem som inte förstår sig på statistik, att se de som förstår sig på statistik faktiskt är överens om sådana saker.*

Vh, iö

- - - - -

*Är de inte det så är det ju något som är fel. :? Antingen är inte statistik vetenskapligt (vilket det är) eller också är det någon som inte förstår sig på det hela så bra som man kan göra.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-11 14:41

Kaffekoppen skrev:Nåja, tack för mig.

It´s been a pleasure.

Rätt stor retorikvaring på det inlägget. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-11 17:34

IngOehman skrev:Man behöver ta höjd för effekterna som den friheten drar med sig. Det har vi alltid gjort, och jag väntar fortfarande på att du skall hålla med om att du hade fel i ditt påstående att de inte går att studera med "öppet slut" på grund av att det skulle leda till att SS skulle gå ned till "noll" (som du sa).

Det där trodde jag var avslutat.

Så här menar jag:

1. Man måste bestämma sig i förväg för vilka stoppunkter man tillåter. Det går lätt att visa att man inte kan garantera konfidensen annars (se min MoLT-artikel om du tvekar).

2. Man kan designa en serie med ändlig längd där konfidensen sjunker mot noll. Därmed kan man även göra en oändligt lång där det sker.

3. Man kan designa en serie som är tillräckligt lång för alla praktiska fall där konfidensen håller sig över tex 99%.

4. Förmodligen, och det är väl här jag lämnar öppet för att du har rätt, kan man designa en oändligt lång serie där konfidensen håller sig över 99%. Gissningsvis handlar det om att ställa upp ett villkor att stoppunkterna ska vara tillräckligt långt isär.

Punkt 1 och 3 är väl de viktiga. Och att man faktiskt räknar ut vilken konfidens ens test har, eller åtmiinstone en undre gräns.

Jag vet att vi är oense om punkt 1 och vill inte debattera den igen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-07-11 17:55

Svante,

Kan du berätta för mig hur detta kan diskuteras så länge? För en utomstående (OBS detta, jag har ingen åsikt eller kunskap i sakfrågan) känns det som om detta är akademiska standardkunskaper. Väldigt mycket forskning världen över använder ju testserier av det slag som F/E-lyssning innebär. Ämnet måste vara debatterat till döds vid det här laget, och en etablerad sanning borde vara dokumenterad i ett standardverk!

Eller sysslar vi med statistisk grundforskning här på Faktiskt? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-11 18:00

Jag undrar samma sak - hur fruktansvärt svårt kan det vara att ta reda på fakta. Finns det verkligen inga statistiker här på faktiskt?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-07-11 18:03

Magnuz skrev:Finns det verkligen inga statistiker här på faktiskt?

Statistiskt sett finns det tre.

:wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-11 18:52

Är impad av alla som skriver i MHB tråden. Att ni orkar att fortsätta trots att vissa försöker hitta alla möjliga vinklingar för att slippa erkänna att dom har fel (med tanke på att dom inte ens läst ett F/E test är ännu mer pinsamt), ska ni ha en eloge för. Bra jobbat :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-11 19:23

perstromgren skrev:Svante,

Kan du berätta för mig hur detta kan diskuteras så länge? För en utomstående (OBS detta, jag har ingen åsikt eller kunskap i sakfrågan) känns det som om detta är akademiska standardkunskaper. Väldigt mycket forskning världen över använder ju testserier av det slag som F/E-lyssning innebär. Ämnet måste vara debatterat till döds vid det här laget, och en etablerad sanning borde vara dokumenterad i ett standardverk!

Alltså, så här är det för mig:

Jag tycker mig ha koll på hur man ska göra. Jag har en metod som jag vet fungerar eftersom jag har verifierat den med en simulering. I stridens hetta sist det begav sig var det dessutom någon som hittade en metod som liknar det vi vill göra. Jag vet inte om jag blev riktigt klok på detaljerna i den, men eftersom jag vet att "min" metod funkar så är jag nöjd med det.

Metoden med avbrott i förtid är ovanlig och betraktas nog i allmänhet som lite suspekt av statistiker. Antagligen beror det på att det lätt blir en härva av kombinationer av villkor som är svåra att reda ut i efterhand. Jag anser mig ha koll på härvan genom att jag noga definierar i förväg vilka punkter som jag accepterar som stoppunkter. Jag anser också att det just därför inte går att bestämma i efterhand om en avbruten serie ger tillräcklig konfidens. Det går att göra en rimlighetsbedömneing, men det är ju inte det man vill.

Jag tror heller inte att vi är hjälpta av att någon av oss kontaktar en statistiker. Det kommer bara att bli andrahandsuppgifter som når hit då, som återberättas. Det vi behöver, om vi alls behöver nåt, är en statstiker som deltar i diskussionen, och som inte bara föreslår det man brukar göra.

Vi vill ju inte diskutera något annat, utan vi vill ha klarlagt att metoden med avbrott i förtid är ok, eller under vilka förutsättningar den är ok.

Och som sagt, jag har en metod där jag får koll på det, det räcker för mig.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-11 19:51

Jag läser om nu den underbara tråden, efter 2 timmar är jag redan på sidan 3 :wink: . Så långt så finns det ett underbart inlägg av Dahlqvist. På något sätt så sammanfattas i det allt som är väsentligt i frågan. Behöver jag läsa resten av tråden?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-11 20:40

dimitri skrev:Jag läser om nu den underbara tråden, efter 2 timmar är jag redan på sidan 3 :wink: . Så långt så finns det ett underbart inlägg av Dahlqvist. På något sätt så sammanfattas i det allt som är väsentligt i frågan. Behöver jag läsa resten av tråden?

:D

Det beror ju på vad du ser den som. Tycker du att det är underhållande så ska du väl fortsätta.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-07-12 10:42

Svante skrev:
perstromgren skrev:[...]. Ämnet måste vara debatterat till döds vid det här laget, och en etablerad sanning borde vara dokumenterad i ett standardverk!

[...]

Och hur var det med den etablerade sanningen, då, finns den? Måste man forska själv när det kommer till hur man ska räkna och dra slutsatser?

Som du märker har jag en, kanske naiv, förtroendefull syn på den etablerade forskningen på det här området. Jag har så svårt att tänka mig att man har gjort sådana här undersökningar i, säg, 50-100 år, utan att någon suttit på sin kammare och rät ut saken. Sedan kan givetvis resultatet vara oerhört komplext, och behöva beskrivas på 100 sidor i ett kompendium, men att det inte skulle vara beskrivet har jag som sagt svårt att tro.

Jag hyllar metoden att stå på på varandras axlar när man undersöker saker.

Om någon säger åt mig att jag bara babblar dumheter, lägger jag av, men inte förr.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2008-07-12 12:19

perstromgren skrev:
Svante skrev:
perstromgren skrev:[...]. Ämnet måste vara debatterat till döds vid det här laget, och en etablerad sanning borde vara dokumenterad i ett standardverk!

[...]

Och hur var det med den etablerade sanningen, då, finns den? Måste man forska själv när det kommer till hur man ska räkna och dra slutsatser?

Som du märker har jag en, kanske naiv, förtroendefull syn på den etablerade forskningen på det här området. Jag har så svårt att tänka mig att man har gjort sådana här undersökningar i, säg, 50-100 år, utan att någon suttit på sin kammare och rät ut saken. Sedan kan givetvis resultatet vara oerhört komplext, och behöva beskrivas på 100 sidor i ett kompendium, men att det inte skulle vara beskrivet har jag som sagt svårt att tro.

Jag hyllar metoden att stå på på varandras axlar när man undersöker saker.

Om någon säger åt mig att jag bara babblar dumheter, lägger jag av, men inte förr.

Att beräkna konfidensnivåer är enkel [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Binomialfördelning]kombinatorik[/url].
Designa testmetoder får man göra från fall till fall om man vill ha en effektiv (snabb) sådan.
Att publicera sin testmetod möjliggör för andra att verifiera ens resultat och är något man alltid gör i vetenskapliga artiklar. Det är ju lixom det som är grejjen med peer reviewed artiklar. Dvs alla artiklar i tidningar som science, nature etc.

edit: Alltså, matematiken är etablerad och kontrollmetoden av resultat är etablerad (även fast den har sina brister) i forskningsvärlden.

/sebastian
Senast redigerad av sebatlh 2008-07-12 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-12 13:19

Svante skrev:
perstromgren skrev:Svante,

Jag tycker mig ha koll på hur man ska göra. Jag har en metod som jag vet fungerar eftersom jag har verifierat den med en simulering. I stridens hetta sist det begav sig var det dessutom någon som hittade en metod som liknar det vi vill göra. Jag vet inte om jag blev riktigt klok på detaljerna i den, men eftersom jag vet att "min" metod funkar så är jag nöjd med det.

Metoden med avbrott i förtid är ovanlig och betraktas nog i allmänhet som lite suspekt av statistiker. Antagligen beror det på att det lätt blir en härva av kombinationer av villkor som är svåra att reda ut i efterhand. Jag anser mig ha koll på härvan genom att jag noga definierar i förväg vilka punkter som jag accepterar som stoppunkter. Jag anser också att det just därför inte går att bestämma i efterhand om en avbruten serie ger tillräcklig konfidens. Det går att göra en rimlighetsbedömneing, men det är ju inte det man vill.

Jag tror heller inte att vi är hjälpta av att någon av oss kontaktar en statistiker. Det kommer bara att bli andrahandsuppgifter som når hit då, som återberättas. Det vi behöver, om vi alls behöver nåt, är en statstiker som deltar i diskussionen, och som inte bara föreslår det man brukar göra.

Vi vill ju inte diskutera något annat, utan vi vill ha klarlagt att metoden med avbrott i förtid är ok, eller under vilka förutsättningar den är ok.

Och som sagt, jag har en metod där jag får koll på det, det räcker för mig.

Okej, det du skriver nu har jag inga invändningar emot, och har aldrig haft det heller. Det jag haft invändningar emot är de påståenden du startade med, och som jag invände emot då och som du då förfäktade.

Du påstod att om man tillåter sig att expandera en serie i det oändliga så skulle statistiska signifikansen sjunka till noll (fast jag tror du menade 50%, vilket dock är fel det också, eftersom början är fix, det vill säga det inte är öppet i båda ändarna).

Jag märker att du inte vill tala om detta, trots att det var det som var ursprunget till hela konflikten. Jag vet inte hur man skall tolka det, och jag tycker inte om att behöva tolka någonting som någon skriver överhuvudtaget. Jag föredrar klartext.

Följande fyra alternativ (minst) är möjliga:

1. Du anser fortfarande att det var som du påstod (att 8/8 ger noll (menade du 50%?) i SS om man hade tillåtit sig att fortsätta lyssna hur länge som helst om man inte lyckats uppnå de där 8/8).

2. Du inser att du hade fel, men du vill inte tala om det, eftersom det betyder att det faktiskt var du skapade konflikten och att de påhopp som undslapp dig under den är jobbiga att behöva stå för.

3. Du inser att du hade fel, och anser att du redan klargjort att du hade det (vilket jag dock har missat fullständigt, och jag tror inte jag är den ende) utan att dock behöva använda orden "det jag påstod var felaktigt". Därför tycker du inte behöver säga det en gång till. Det enda viktiga är att det du sagt senare är rätt (vilket det nog i det stora hela varit).

4. Du har förträngt alla funderingar på vem som sagt vad i frågan, men är trots allt med på att den tidigare mycket långa tråden om statistik innehöll inlägg från statistiskt kunniga människor som bekräftade det jag från början påstått - att man visst kan ta höjd även för oändligt långa serier.

Om du inte vill svara på det ovanstående så svara gärna på detta:

Finns det något du sett eller vet som gör att du tycker det finns skäl att tro att det finns någon enda lyssning som LTS under min ledning genomfört, som inte skulle ha uppvisat en säkerhet o minst 99%?

Och kom inte med svaret "skälet till att jag drog igång den här kritiken som slutade med söndring av LTS styrelse, är att jag inte kan utesluta att de KAN ha blivit fel någon gång", eller något liknande. Dör det kan man aldrig utesluta. Det går ju inte ens att veta att alla talar sanning när de redovisar hur saker gått till. Allting bygger därför på två saker:

1. Förtroende för dem som har ansvaret att se till så att allt blir rätt, och jag tror inte jag givit dig skäl att tro att jag inte har koll på detta in i minsta detalj. Snarare utmanar jag dig i att hitta ett enda exempel på att jag skrivit någon enda ord om statistik som inte varit 100% korrekt.)

2. Möjligheten för var och en som vill, att försöka falsifiera ett resultat. Falsifiera en detektion går dock inte (eftersom det strider mot första tesen) men man kan i ett falsifieringsförsök i varje fall påverka just den statistiska signifikansen genom att sambetrakta studierna. Dock måste man inse att det bara är relevant att göra så om förutsättningarna är tillräckligt identiska.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-12 13:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-12 13:28

perstromgren skrev:
Svante skrev:

[...]

Mjadå, jodå, den finns nog. Samtidigt så måste man själv förstå metoderna man använder, och innan den där metoden dök upp i förra tråden så hade jag inte hört talas om att det fanns nåt sånt. Jag har ändå drabbats en del av statistik in min dar (utan att vara expert, förstås) och tyckte väl att de normala metoderna hade sina nackdelar. Jag pratade dessutom med några statistiker om vad jag ville göra och de skakde på huvudet och sa att det där med för tidiga avbrott och återkoppling under försökets gång, det är knepigt.

Men man inser ju lätt att man kan prestera sämre om man tvingas lyssna 20 lyssningar i stället för 10. Därför hittade jag på en egen metod (som jag säkerligen inte är först om, det är ju som sagt ganska enkel kombinatorik, med en knorr).

...men om vi vänder på frågan, och om du läser den där artikeln som jag skrev, hittar du några svagheter eller felaktigheter i metoden? Så länge metoden finns redovisad så kan ju var och en hitta svagheterna i den.

http://user.faktiskt.io/svante/om_blindtester.htm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-12 13:56

IngOehman skrev:Följande fyra alternativ (minst) är möjliga:

1. Du anser fortfarande att det var som du påstod (att 8/8 ger noll (menade du 50%?) i SS om man hade tillåtit sig att fortsätta lyssna hur länge som helst om man inte lyckats uppnå de där 8/8).

2. Du inser att du hade fel, men du vill inte tala om det, eftersom det betyder att det faktiskt var du skapade konflikten och att de påhopp som undslapp dig under den är jobbiga att behöva stå för.

3. Du inser att du hade fel, och anser att du redan klargjort att du hade det (vilket jag dock har missat fullständigt, och jag tror inte jag är den ende) utan att dock behöva använda orden "det jag påstod var felaktigt". Därför tycker du inte behöver säga det en gång till. Det enda viktiga är att det du sagt senare är rätt (vilket det nog i det stora hela varit).

4. Du har förträngt alla funderingar på vem som sagt vad i frågan, men är trots allt med på att den tidigare mycket långa tråden om statistik innehöll inlägg från statistiskt kunniga människor som bekräftade det jag från början påstått - att man visst kan ta höjd även för oändligt långa serier.

Ja, 1 är ju rätt.

Om man inte vet någonting om försöksdesignen så ger inte 8 av 8 99% konfidens. Det KAN tom vara så att en försöksdesign som ger 0% konfidens resulterar i endast en serie med 8 av 8.

Exemplet är extremt, men iaf. Tag försöksdesignen 8 9 9 9 9 9 9 9 9 9 den ger 0 % konfidens. Det är en otroligt dum design, men konfidensen är 0%. Ta serien 8 10 12 14 16 18 20, den är lite smartare, men ger bara 92% konfidens. Designen 8 10 12 14 16 18 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 är också dum och den ger 0% konfidens.

Simulera dem om du vill, jag har ju lagt ut verktyget.

http://user.faktiskt.io/svante/AB_statistics.exe

Exemplen ovan visar att OM MAN INTE VET NÅGOT OM FÖRSÖKSDESIGNEN SÅ KAN 8 av 8 vara ett resultat av en försöksdesign med 0% konfidens. Man måste veta hur försöket var upplagt. Man måste veta vilka utfall som hade accepterats om utfallet hade blivit annorlunda.

Springande punkten i förra diskussionen var just att du INTE kunde redogöra för hur du designar dina försök.

Du klamrar dig desperat fast vid att jag har sagt att konfidensen går mot noll i oändligt långa serier. Jag sade nyss att jag nu håller det öppet att det inte nödvändigtvis är så, men eftersom jag inte ännu har förstått/sett bevis för att det är så, så vill jag heller inte påstå att det är så. Jag tycker dessutom att den diskussionen saknar värde i de praktiska försöken.

Men det där har vi sagt förut, och jag vill som sagt ogärna diskutera det igen. Spekulationerna i de övriga tre punkterna lämnar jag därhän, eftersom de inte för debatten framåt. Jag undrar ens om det här gör det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-12 14:15

IngOehman skrev:Finns det något du sett eller vet som gör att du tycker det finns skäl att tro att det finns någon enda lyssning som LTS under min ledning genomfört, som inte skulle ha uppvisat en säkerhet o minst 99%?

Nej.

Skälet till att jag inte kan det är att metoden inte finns redovisad.

Men om du lade pappren på bordet, dvs talar om hur din försöksdesign är, och dessutom redovisar resultaten i alla de tester som LTS har genomfört under din ledning, så skulle jag i alla fall kunna granska dem.

Har jag fel om jag säger att testserierna inte finns nerskrivna? Att pappren du har kladdat ner resultaten på för länge sedan har hamnat i soporna?

Hur ska jag då kunna hitta någon serie där inte 99% konfidens har uppnåtts?

DÄR ligger den stora bristen.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-12 14:46

IngOehman skrev:...Jag märker att du inte vill tala om detta, trots att det var det som var ursprunget till hela konflikten. Jag vet inte hur man skall tolka det, och jag tycker inte om att behöva tolka någonting som någon skriver överhuvudtaget. Jag föredrar klartext. ...
Vh, iö

Nej, det var ursprunget till den sekundära konflikten som hade sitt ursprung i själva tråden.
Den primära konflikten gav upphov till tråden.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi