IngOehman skrev:Oj!
Har du inte satt igen hålet genom polstycket.
Det måste du göra. Bäst är om du dessutom bygger upp med något hårt
material innanför bobinen framför polstycket, minst upp till den nivå där
konen börjar.
Då kommer det att se vettigare ut. Det du ser på den där mätningen är
inte vad man kanske man tro (en resonans i den genomsläppliga domen),
utan helt andra fenomen.
Vh, iö
Nu har jag korkat igen det lite provisoriskt - har inte tid med några större ombyggnader idag. Den gröna kurvan är öppen ventil och den röda är stängd.

Försökte finna någon slags mönster i toppar och dalar och så såg jag att du skrivit det här i en annan tråd.
PS. Som Naqref skriver är tonkurvan och impedansen tecken på membranuppbrytning, men skall man vara riktigt noga så är det den andra moden "halvvågsmoden", som ger den lilla toppen i impedanskurvan*. Den första moden ser man aldrig i impedansen (eftersom den ger rörelseminimum vid talspolen) men i bland i tonkurvan. Den ligger i regel någonstans mellan 50 och 80% av frekvensen för den andra. Att det inte blir exakt 50% alltid beror på att ljudhastigheten i membranet oftast uppvisar ett visst (ibland stort) frekvensberoende, vilket resulterar i vad som i musikinstrumentsammanhang ibland brukar kallas för töjd harmonik. Töjningen när det gäller högtalarmembranbeteenden är dock typiskt inverterad jämfört med musikinstrumenten.
*De första moderna är som antytts inte nödvändigtvis fördelade enligt harmoniska intervall, men de är ändå att betrakta som harminiska beteenden. De efterföljande resonansmoderna (eller i förekommande fall tidigare, noderna kan glida runt en hel del) är vanligtvis inte allihopa ens av harmonisk natur dock.
PPS. Det betyder dock inte att backventilationer inte kan ställa till med besvär. Det kan dom. Både med avseende på tonkurva och distorsion. Lösningar på problemen finns, men är av sådan art att de inte låter sig modifieras in på ett befintligt element. De behöver ju göras om från grunden.
Om det nu inte har med kalottens egenskaper (låg vikt och läck) att göra så ställer jag mig lite frågande till varför det då blev så påtagligt nu och inte innan. Var bussig och utveckla Ingvar!
/Jocke