i28 vs i56

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-12 18:40

hehe, detta är bara en tanke. Lååångt ifrån säkert att jag vill bo i hus, men det skadar ju aldrig att fråga. Har ju inte hört något som låter bättre än i32s så jag klarar mig nog ändå. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-07-13 00:24

Som Max headroom skrev, så du får med all säkerhet mer välljud för pengarna med ordentlig akustikreglering. Det är ju samma element, så förutom skillnaden i ljudtrycksförmåga så spridning så är det ju inget vunnet med dom större modellerna.
Jag gillar dock även möjligheten att kunna flytta fram lyssningsplatsen och få en bauta ljudbild med bibehållen precision via i56 och i64. Men då får man frångå dom traditionella lyssningsvinklarna, samt att sweetspot blir mera känsligt. Blir ungefär som att lyssna på stora panelhögtalare, fast på steroider. Dvs man kommer mer in i ljudbilden istället för att sitta och titta in genom ett fönster. Men jäklar vilken häftigt upplevelse det kan bli på liveskivor och elektronisk musik!
Har suttit och spisat psykadelisk musik nu på kvällen, och är fasen helt mör i både kropp och öron 8)
Men jag skulle nog inte vilja testa detta i lägenhet, och nog inte heller i villa med känsliga grannar. Redan i28 och i32 är ju overkill i dom flesta boendemiljöer, så sålänge du inte grillat något element i 32orna så har du nog så det räcker och blir över..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-13 00:43

Var försiktiga med hörseln hörni!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2008-07-13 00:47

Hej Subjektivisten ,(ta detta inte som kritik!) det kanske till och med är fel tråd att posta i, vad vet jag?

När det gäller all din spekulation angående alla tänkbara INO uppgraderingar som kan tänkas finnas så måste jag säga som någon annan redan sagt i en av alla trådar här på faktiskt "get a life".
Eller bygg ett nytt rum!!!
Jag har hört ditt högtalarsystem hemma hos Stefan Berglund (RIP) och det är nog det mest imponerande jag hört, även Iö´s demo inräknat. Så kan du inte istället ge oss andra intryck av tex vilka fonogram som du tycker klingar exceptionellt bra i det supersystem du lyssnar igenom.
Själv har bygget av mitt IÖ rum avstannat sedan jag fått minna små piP
ihopsatta och därmed "måste" lyssna igenom alla mina skivor flera gånger om. Det klingar ju fantastiskt!

/Jonas

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-13 01:05

Get a life? Alltså, jag förstår inte hur ofta jag behöver påpeka min fråga. :?

Jag undrar om i64s låter och beter sig exakt som i32s om man använder d-option. Anledningen är simpel, som jag även sagt flera gånger, att OM jag ska skaffa mig ett hus med dedikerat ljudrum i framtiden så är det ju smart att redan ha högtalaren innan man köper huset. Alltså behöver den funka som i32s i mitt lilla rum nu om det skulle vara intressant.

Men skit i detta, verkar vara helt omöjligt att folk tar sig tid att läsa vad man skriver. :evil:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-07-13 01:28

Jag har ett par i28 härhemma också, och det är ingen märkbar skillnad i ljudspridning mellan dom och 64orna kopplade med d-option som jag tänkt på.
Får bära ner dom igen och testa nogrannare vid tillfälle. Men inget som jag reflekterat över hitills.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-13 01:31

Tackar david, precis det jag undra över. :D

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-07-13 12:40

vad pengar ni måste ha, eller haft i varje fall....här sliter och släpar man för att få ihop till ett par Pi60.......utan att behöva göra för mycket avkall på fru, barn och hus.....

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-07-13 12:48

andershelin skrev:vad pengar ni måste ha, eller haft i varje fall....här sliter och släpar man för att få ihop till ett par Pi60.......utan att behöva göra för mycket avkall på fru, barn och hus.....

Anders

Prioritering.

Jag har inga barn, är +40 och min sambo är näst intill i samma sits (det skiljer ett par månader).

DINK - Double Income No Kids.

Du har familj med barn, hus och lite så - vi har inte hus, och inte barn.

Prioritering helt enkelt - vi har av olika skäl kommit att välja lite olika helt enkelt.

Jonas skrev:När det gäller all din spekulation angående alla tänkbara INO uppgraderingar som kan tänkas finnas så måste jag säga som någon annan redan sagt i en av alla trådar här på faktiskt "get a life".

För övrigt har jag ett liv - men det påminner inte om någon annans kanske, våga vägra vara som alla andra. Jag är en individ med egna värderingar och kan ta egna beslut - behöver inte alls följa efter alla andras "såhär skall livet se ut för att vara ett liv". Man kan vara sig själv helt enkelt ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-13 12:48

ingen fru, inga barn, ingen bil, lägenhet a la 1778kr i månaden, köpt beg. Ja, det går att fixa ihop saker då även fast man inte tjänar 600K per år.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-13 12:59

subjektivisten skrev:ingen fru, inga barn, ingen bil, lägenhet a la 1778kr i månaden, köpt beg. Ja, det går att fixa ihop saker då även fast man inte tjänar 600K per år.

600K per år är inget som nödvändigtvis räcker för en avancerad hifihobby; ifall man har villa, bil, sambo (med växelvis låg eller ingen inkomst) & två barn...

(menar före skatt alltså... vore det efter skatt hade det varit annorlunda... :lol: )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-13 13:07

andershelin skrev:vad pengar ni måste ha, eller haft i varje fall....här sliter och släpar man för att få ihop till ett par Pi60.......utan att behöva göra för mycket avkall på fru, barn och hus.....

Anders

Jag känner din smärta Anders :lol:

Försöker skrapa ihop till billig hemmabioreciever, billigt slutsteg och mycket billiga profundusX-2. Endast fanéret på vissas saker kostar mer än min kommande bautauppgradering (stor för mig). Jag behöver perspektiv från Faktiskts galenskaptrådar tror jag!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-07-13 13:10

shifts skrev:

Anders

Försöker skrapa ihop till billig hemmabioreciever, billigt slutsteg och mycket billiga profundusX-2. Endast fanéret på vissas saker kostar mer än min kommande bautauppgradering (stor för mig). Jag behöver perspektiv från Faktiskts galenskaptrådar tror jag!

Haha, skönt att höra att det inte bara är jag som lever som en fattig kyrkråtta..... :roll:

Men liiiite avundsjuk blir jag.....fru och hus går det ju att göra sig av med, men barnen........nej....
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-07-13 14:17

När d-optionen är på eller inte så ändras väl utnivån (känsligheten)?
Detta borde innebära att en tjustering av nivån (mellan bas - topp) borde göras. En tjustering av basnivån brukar innebära en förändring av ljudet som påverkar även annat än bara djupa bas toner, min erfarenhet.

Kanske ni har gjort / tänkt på. Ville bara upplysa om detta, så man inte lurar sig själv i testandet.

//Michael

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-07-13 15:06

Samma känslighet på systemen. Hos i28/32 är basarna parallellkopplade, medans dom blir parallell-serie hos i56/64.

Däremot så upplevs midbasen lite olika mellan i28/32 mot i56/64 hemma hos mig vid samma placering, vilket antagligen beror på spridningsegenskaperna och kanske ev. placeringen av dom övre basarna(gissning från mig)

Hos mig fungerade integrationen bättre med flera basar till i56/64, medans det var tvärtom med i28/32. Fast köper man i56/64 så ser man nog till att ha bra kapacitet i basen antar jag. Kan alltså vara läge för att justera lite beroende på placering och rum.
Vid dom mätningar som jag gjort med Tacten i mitt rum, så ser resultatet lite jämnare ut med i56/64 över delningen. Medans jag har en liten svacka strax över 100hz med i28/32.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-13 22:12

David_A skrev:Vid dom mätningar som jag gjort med Tacten i mitt rum, så ser resultatet lite jämnare ut med i56/64 över delningen. Medans jag har en liten svacka strax över 100hz med i28/32.

Stämmer den frekvensen med den första stående vågen mellan golv-tak?

/Peter

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-07-14 00:00

David_A skrev:Jag gillar dock även möjligheten att kunna flytta fram lyssningsplatsen och få en bauta ljudbild med bibehållen precision via i56 och i64. Men då får man frångå dom traditionella lyssningsvinklarna, samt att sweetspot blir mera känsligt. Blir ungefär som att lyssna på stora panelhögtalare, fast på steroider. Dvs man kommer mer in i ljudbilden istället för att sitta och titta in genom ett fönster. Men jäklar vilken häftigt upplevelse det kan bli på liveskivor och elektronisk musik!

Jag tror faktiskt jag vet vad du menar. När jag lyssnade hos Nicke på hans i56 så fick jag den här känslan i sweetspotten att de verkligen projecerade ljudet på en. Detta kan jag inte komma ihåg att i28 presterade. Men det här är säkert en effekt att lyssna på i56 runt undre gränsen i avstånd.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-07-14 00:54

Stämmer den frekvensen med den första stående vågen mellan golv-tak?

Vet dessvärre inte ens vad den ligger på. Rummet är 4.35*8.10*2.10 om jag inte minns fel

Vad det gäller sweetspot och att dom projecerar ljudet mer mot dig, så märkte jag detta då jag fick hem i56 för första gången. Då hamnade dom först på samma placering som i28 haft. Lyssningsavståndet var då ca 3m, och då blev lösningen att flytta isär dom bredare än vad i28 stått. Då försvann detta fenomen, och jag fick istället en stor ljudbild utan tendens att blåsa upp i mittfokus i ansiktet.
Nackdelen var att sweetspot blev smalare. Dvs flyttade man sig i soffan så tiltade snabbt ljudbilden. Inte så konstigt, eftersom det tänkta förhållandet mellan bredd och lyssnare blir rubbat.
Har skrivit det tidigare, men i56/64 klarar faktiskt t.o.m av att stå bredare än vad avståndet till lyssnaren är. Detta utan att tappa fokus i ljudbilden, vilket inte dom mindre systemen klarar lika bra. Nackdelen är som sagt att det blir känsligare hur man sitter i sidled.
Korrekt eller ej, så tycker jag att man gott kan testa detta om man sitter på korta avstånd med i56/64. Det blir en väldigt imponerande upplevelse!
Uppställda enligt rätt proportioner, så avtar detta fenomen snabbt på 3.5m och över i lyssningsavstånd.
Men personligen så kompromissar jag alltså hellre på avståndet till högtalarna, än på bredden mellan dom.
Sitter nu på cirkus 4m när allt är korrekt uppställt. Men jag drar fortfarande gärna fram soffan lite ibland, och myser i det storslagna och breda stereopanorama som dom då målar upp :)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-07-14 00:59

hmm... nu upprepade jag väl ungefär samma saker som i tidigare inlägg. Börjar bli dags att gå och sova :oops:

Användarvisningsbild
Razter
inaktiv

Inläggav Razter » 2008-08-06 18:51

Tänkte fråga lite om placeringen för i56/i64s vs i28/i32s.
Mitt rum är ca 6x4m(2.6högt)+några cm här och där och jag har soffan hyffsat nära väggen(möblerat på längden)

När jag läser flera av Davids inlägg får jag intrycket av att i56/i64s nästan behöver stå längre i sär än just sittavståndet, är detta ett måste? mitt rum är som sagt bara 4m brett...

Trots att jag bor i "villa" så spelar jag inte kräkhögt, kanske beror på min nuvarande kassa anläggning till viss del :D men att jag trots det även har grannar ;)
i56/i64s kanske är väldig overkill för min del, vem vet, men ack så stort vill-ha begär dom ger när man kollar på bilder :D
Jag ska till Ingvar och lyssna hos honom till att börja med iaf :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 19:42

Om du bor i närheten av karlstad så kan du få lyssna på i32s i ett rum med ung samma storlek.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-06 19:58

andershelin skrev:
shifts skrev:

Anders

Haha, skönt att höra att det inte bara är jag som lever som en fattig kyrkråtta..... :roll:

Men liiiite avundsjuk blir jag.....fru och hus går det ju att göra sig av med, men barnen........nej....

Jag kan glädja dig med att här är en till med knappa medel.

Jag byggde faktiskt för ungefär nio år sedan tror jag att det var, ett par i64s åt mig själv, men jag var tvungen att sälja dem för att ha råd att betala inkommande räkningar innan jag ens skruvat ihop dem och fått lyssna på dem därhemma. :?

För bara några år sedan var jag i ännu värre situation för då hade jag inte ens något sätt att betala de räkningar som var på ingående, och fick låna sisådär hundra tusen av en vänlig välgörare (som deltar på faktiskt) så jag klarade mig ur knipan. (Tack!)

Jag har dock ingen fru eller barn att skylla på, så den huvudskyldige är min franska bil som gör söner snabbare än man hinner laga den, och som kostar 10 000:- kronor varje gång något behöver lagas, nästan vad det än är, och det är inte många veckor mellan gångerna... :)

Eller rättare sagt :(

Fast :), för jag förstår mig ju ändå inte på pengar. Tycker det vore bäst om vi inte hade några. Bättre om alla som vill ha något helt enkelt får det. Man kan inte börja ett sådant system ensam dock.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-08-06 23:07, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Razter
inaktiv

Inläggav Razter » 2008-08-06 20:22

subjektivisten skrev:Om du bor i närheten av karlstad så kan du få lyssna på i32s i ett rum med ung samma storlek.

Det gör jag tyvärr inte :(
Men det är inte omöjligt att jag kanske kan komma förbi i framtiden :)

IngOehman skrev:min franska bil...

Får man fråga vad det är för bil? (mitt andra intresse är fordon)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 20:39

Razter, Desto bättre, ska börja med rummet så fort Ingvar får hem dom blåa ACO skivorna jag har beställt. Nu är det ekokammare. :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-06 23:13

Razter skrev:
subjektivisten skrev:Om du bor i närheten av karlstad så kan du få lyssna på i32s i ett rum med ung samma storlek.

Peugeot 206 GTI

Den kostade 144 000:- i inköp har jag för mig, och har kostat i runda tal 350 000:- i reparationer.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-06 23:25

IngOehman skrev:
Razter skrev:

Peugeot 206 GTI

Den kostade 144 000:- i inköp har jag för mig, och har kostat i runda tal 350 000:- i reparationer.

Vh, iö

Du behöver en Toyota. Den saken är klar.

Jag kör själv två franskor, en Citroen och en Renault, men har väl haft mer tur än du .... än så länge. Men nästa gång blir det japanskt. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-07 00:20

Var och kikade på en Toyota för några dagar sedan.

Ägde fyra Honda i rad före Peugeotten, och den sista av dem gick 28 000 mil UTAN EN ENDA reparation, frånsett byte av slitdelar (1 kamrem om en omgång bromsbelägg).

En viss skillnad. När jag skulle köpa en ny honda efter det (hade jag tänkt mig) var dock försäljaren jag träffade på ett sådant ***** att jag bestämde mig för att inte gynna ett företag med sådan person anställd. Så det blir nog inga fler Hondabilar för mig. Av företaget Honda MC (eller vad de heter) har jag inga dåliga erfarenheter dock.

Vh, iö

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-08-07 00:31

IngOehman skrev:
En viss skillnad. När jag skulle köpa en ny honda efter det (hade jag tänkt mig) var dock försäljaren jag träffade på ett sådant ***** att jag bestämde mig för att inte gynna ett företag med sådan person anställd. Så det blir nog inga fler Hondabilar för mig.

Hade en kompis som körde honda, och enligt honom så verkade det som, av alla japanska bilar, så har honda dyrast reservdelar. Om det stämmer så är det något positivt med att du inte handlar en sådan igen. Visserligen skrev du ju att du körde 28.000 mil utan en reparation. Den bilen måste ha varit lönsam :)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-08-07 03:04

När jag läser flera av Davids inlägg får jag intrycket av att i56/i64s nästan behöver stå längre i sär än just sittavståndet, är detta ett måste? mitt rum är som sagt bara 4m brett...

Detta är min personliga åsikt, och gäller främst i dom fall där man sitter på gränsen till det rekommenderade lyssningsavståndet. Blir som jag skrivit lite mera känsligt var man sitter i sidled med denna placering, men tendensen till att få för stora proportioner i mittfokus, eller ljudbilden för nära dig, minskar avsevärt.

4m bör räcka, mitt rum är ca 4.3. Men i64/i56 fick placeras närmare sidoväggarna jämfört med i28.
Jag sitter nu med korrekta lyssningsvinklar, och 64:orna står väl ganska exakt 4m isär. Det funkar fint!

Användarvisningsbild
Razter
inaktiv

Inläggav Razter » 2008-08-07 10:42

David_A skrev:4m bör räcka, mitt rum är ca 4.3. Men i64/i56 fick placeras närmare sidoväggarna jämfört med i28.
Jag sitter nu med korrekta lyssningsvinklar, och 64:orna står väl ganska exakt 4m isär. Det funkar fint!

Men då sitter du väl närmare än mig också? Har du testat att flyttat bak soffan lite? runt det som jag har kanske?
Att dom står nära sidoväggarna har jag inga problem med, ju närmare ju bättre från projektorduks perspektiv ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino