OA51LE

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

OA51LE

Inläggav Naqref » 2008-06-13 08:41

Nuså har gänget från Area 51 blivit klara med sina utvärderingar av det filter till OA51 som kallas LarsenEdition. :D

Så nu ska jag presentera vad som krävs för att få till det och så får lyssnarna komma med ljudmässiga omdömen senare.

Sakerna kan köpas från valfritt ställe.

Följande behövs för att få till en OA51LE:
2st Carlsson T11oa-diskanter (alternativt 2st Vifa D27TG-05-06 som man kompletterar med de diskantfrontar som användes på T11 i slutet och som går att köpas från Larsen Hifi.)
2st ScanSpeak 18W8545-00
2st filtkringlor (optional om man vill kunna justera klangen något)

Till filtret behövs:
2st 3.3uF plastfilmskonding
2st 6.8uF plastfilmskonding
4st 10uF plastfilmskonding
2st 2.7ohmsmotstånd 10W
2st 0.25mH spole (0.8mm tråd)
2st 1.4mH spole (1.4mm tråd)

Diskantfiltret ser ut som följer:
Bild
Notera att diskanten är fasvänd och att motståndet R1041 är den interna resistansen i spolen L1041 och inte en separat komponent.

Basfiltret ser ut som följer:
Bild
Notera att motståndet R2011 är den interna resistansen i spolen L2011 och inte en separat komponent.

Basreflexröret förlängs enligt tidigare rekommendationer med några A4-ark.

Plastkomponenter (distansring och plastkil) kan köpas från Larsen för de som väljer att bygga egna lådor. Pris är inte satt ännu. Även kompletta filter går att få tag på från John för de som inte vill göra mer än nödvändigt.

Ljudmässiga presentationer kommer senare liksom designavväganden även om en del av det senare står att läsa i tråden om OA50LE.
Senast redigerad av Naqref 2011-01-06 12:44, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-13 08:55

Jag tror att det vore bra om förlägningen av basröret beskrevs i den här tråden med. Och att det blev en sticky av den.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-13 09:00

Kaffekoppen skrev:Jag tror att det vore bra om förlägningen av basröret beskrevs i den här tråden med. Och att det blev en sticky av den.

Stickytråden om OA51 skrev:5.1. Basreflex
Förlängs med 5 cm vid användande av 8545

Tipset och måttet 5 cm kommer från Ingvar Öhman.
Orginalavstämmningen i OA51 är ju uträknad för SS 18W8542 och det nya 18W8545 skiljer sig lite från detta element.

Ett enkelt test för att lyssna hur det blir med längre port är att ta 4-5 A4 papper och klippa till längden på dessa till 29 cm...

lägg pappren lite förskjutna i sidled (alltså inte i en ordnad hög) och rulla ihop dem till en tub på ca 3 cm i diameter. Stoppa in detta "papprör" i basreflexröret, släpp ut och kolla så att det ligger snyggt längs orginalrörets insida.

Vips så har du för test förlängt röret med 5 cm.

Ljudet blir lite mindre bumligt, högtalaren går lite lägre ner i frekvens, ljudet blir överlag bättre och tydligare då "bumligheten" tidigare maskerat andra ljud. .(AVR)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-13 12:44

Finns ngt passande ror pa marknaden om man vill forlanga med 5 cm liter mer permanent sas?

Och ffa, varfor i hela friden "LE"? "EE" eller "NE" borde det val vara :?: :)
11010000

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-06-13 15:51

Så där har jag gjort med flera av mina högtalare! Man kan anpassa längden på "pappröret" så att man kan dra det teleskopsikt ut och in i befintligt basreflexrör och experimentera sig fram till "rätt" längd medelst lyssning. Kul pappslöjd, och billigt!

Densen

Inläggav Densen » 2008-06-13 23:00

Mr-Ekan, Larsen har original basreflexrör med längden 298mm till försäljning. Jag monterade in mina idag. :) Detta gjorde jag efter att jag lött ihop OA-51 LE filtret, vilket skall provlyssnas imorgon. Filtret monterade jag in i dämppanelerna, (sparade originalullen, och stoppade in fluffigare dito) för att ha det lätt åtkomligt. Jag använder en större absorbent bakom varje högtalare, så jag tror inte att detta påverkar ljudet negativt?
Spännande dag imorgon alltså.

Tillägg: den 15/6 -08
Har nu haft en första kortare lyssningssejour med OA-51 LE-filtret.
Mitt första intryck; vad fint det låter. Jag upplevde det som om det var bra balans på nivån över hela registret. Något som jag tyckte var den största förändringen, till det bättre, var att jag upplevde mellanregistret som så mycket bättre, varvid t.ex. kvinnoröster lät mer nyanserade.
Nu vill jag påpeka att ovanstående tyckande är mina högst subjektiva synpunkter, där jag inte kan referera till OA 51.3, då det var längesedan jag lyssnade till den konfigurationen. Men då jag snart lämnade denna, för en egen variant, så kan jag dock nämna, att som de nu låter känner jag mig fullständigt nöjd, med detta utförande.

Kan man köpa idolporträtt någonstans? :wink:

TACK Nagref FÖR DENNA FILTERKONFIGURATION, SNYGGT JOBBAT!
TACK ÄVEN TILL ÖVRIGA KONTRIBUTÖRER.

Kul att se att det fortfarande finns entusiaster som är villiga att lägga ned tid och kunnande, för SC's konstruktioners fortlevande.

Nu får man bara försöka skaffa en dekal med tillägget "LE" att klistra på högtalarna.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-18 09:24

Hoppas det goda intrycket håller i sig! :) Du har ju haft en del bryderier, vi får hoppas att du hittat hem nu.

/J

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-18 09:46

Oj. Jag missade tillägget men nu när jag läser det så blir jag väldigt glad och kan säga att det var värt alla ansträningar för att få till det nya filtret. :D

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-06-18 12:27

Jag har kört med a4-varianten, det funkar ju bra. Men om jag spelar mycket högt börjar papprena vandra, ut ur ena och in i andra högtalaren. Så något mer permanent är väl att rekomendera. Det blåser rejält.
Nu kopplar jag ju in ob51 och då försvinner väl problemen för mig.
Nya filtret ska jag löda ihopp så fort jag är klar med ob51, det blir säkert en häftig kombination.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-18 18:04

Det hade varit intressant att höra AVR7000:s omdöme - Stefan!

/J

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-18 18:38

Densen skrev:

Absolut! Det fixar supporterklubben.

Det här exklusiva idolporträttet visar att det inte går att slänga ihop ett filter hursomhelst.
Det tar verkligen på krafterna. :)

Bild

Härmed beställes ett porträtt av filtermannen för det facila priset av 51 riksdaler, inklusive porto och moms.
Porträttet levereras på halvhårt papper av lämplig kvalitet för att rulla ihop till 40mm basrörsförlängare.

[ ] Ett porträtt
[ ] Två porträtt (för stereo)
[ ] Många porträtt (för 5.1 eller 7.1)

.... jäklar, nu gäller det att huka sig .... 8O :) :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-06-19 00:03

Jag beställer härmed 6 st porträtt :wink:

Mina intryck av OA51.LE är:

Dels att de motsvarar de önskamål som var själva upprinnelsen till OA51.LE, de har likt Larsen 6 ett bättre fokus och renhet i ljudbilden...
OA51.3´s röriga och såsiga ljudbild är som bortblåst utan att OA51 kararaktären fått sig en törn.

Mellanregistret är mycket renare, speciellt om man pressar högtalarna en smula (brantare delning av 8545?).
Diskantregistret låter renare om man spelar starkt (brantare delning T11?)
Det är som sagt bättre ordning och reda i ljudbilden och det är lättare att placera ut olika instrument/komponenter i det musikaliska skeendet. det presenteras med djup, höjd och bredd i ljudbilden på ett fantastiskt trevligt sätt.

"Det" (ljudet) släpper ännu bättre i den mening att det är ännu svårare att höra att ljudet kommer från dessa så fantastiskt fina högtalare...
Det bara finns där snyggt och prydligt...

Det vetetusan om inte basen är bättre oxå men det beror väl i så fall på att den framträder tydligare när OA51'ans få negativa sidor skalats bort...

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-19 01:52

phon skrev: .... jäklar, nu gäller det att huka sig .... 8O :) :)

:evil: :twisted: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-19 08:44

avr7000 skrev:Det" (ljudet) släpper ännu bättre i den mening att det är ännu svårare att höra att ljudet kommer från dessa så fantastiskt fina högtalare...
Det bara finns där snyggt och prydligt...

Det vetetusan om inte basen är bättre oxå men det beror väl i så fall på att den framträder tydligare när OA51'ans få negativa sidor skalats bort...

Mvh

Stefan

Tänkte väl att du hade tillräckligt många 51-or för att kunna jämföra! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-19 09:52

phon skrev:
Densen skrev:

Härmed beställes ett porträtt av filtermannen för det facila priset av 51 riksdaler, inklusive porto och moms.
Porträttet levereras på halvhårt papper av lämplig kvalitet för att rulla ihop till 40mm basrörsförlängare.

[ ] Ett porträtt
[ ] Två porträtt (för stereo)
[ ] Många porträtt (för 5.1 eller 7.1)

Hmm, :idea: :D Eftersom det är jag som har © på denna bild så går det bra att sätta in alla pengar på mitt konto :)
Va bra, nu skall jag bli stenrik. Hmm, fast Naq får väl hälften :wink: för sin utomordentligt effektfulla insats :roll:

MvH
PS

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2008-06-19 14:05

Hej
Blir det nån LE-version till OA52??

/stefan 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-19 14:20

Stefan skrev:Hej

/stefan 8)

Inte helt omöjligt. Det är ju samma element, således samma problem med uppbrytningar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-19 14:24

Stefan skrev:Hej

Jepps men den dröjer något. Gissar tidigast om en månad eller så.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-19 14:25

Hur nära renheten i mellanregistret hos den slitsade elementet kommer man med med LE-uppgraderingen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-19 14:27

Det låter som en fråga för Stefan (avr7000).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-19 14:32

petersteindl skrev: Hmm, :idea: :D Eftersom det är jag som har © på denna bild så går det bra att sätta in alla pengar på mitt konto :)
Va bra, nu skall jag bli stenrik. Hmm, fast Naq får väl hälften :wink: för sin utomordentligt effektfulla insats :roll:

MvH
PS

Pengar?

Riksdaler, det är väl såna där kopparplåtar med stämplar å grejor på? I dagens sköra ekonomiska läge får det nog bli avbildade riksdaler, i färgtryck förstås ... :)

Annars går det nog lika bra med en runsten med lämplig text på.
Viking Bank eller nåt, bara det finns magnetremsa på stenen ..... :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-06-25 17:05

paa skrev:Hur nära renheten i mellanregistret hos den slitsade elementet kommer man med med LE-uppgraderingen?

Jag skall vid tillfälle försöka göra en riktigt seriös lyssning och svara på detta...
(jag borde ju vid detta tillfälle mecka i ett par T11 i mina revelatorlådor för att isolera lyssningen till mellanreg.)
Det är lite mycket annat just nu bara så det kan ta en stund.

Dock kan jag ur minnet säga att revelatorbasen är bättre än SS8545 då jag har kört båda aktivt (med filterbrantheter brantare än OA51.3 orginal, alltså åt LE-hållet) och jämfört.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-13 09:34

Fick frågan vilka plastfilmskondensatorer man kan välja.
Antingen väljer man polyesterkondensatorer eller mekaniskt stabila polypropylen. Det senare är viktigt för 51orna eftersom filtret sitter i lådan och utsätts därför för stora modulerande ljudtryck. För OA50 där filtret sitter utanför lådan är det mindre väsentligt.

Polyesterkondensatorer är generellt sett mycket mindre benägna att påverkas av ljudtrycket så det är en bra grund att stå på om man inte väljer rätt polypropylenkondensator.

Vill man ha en av de senare så är det SCR typ MKP som gäller. Artikelnummer hos Elfa är; 65-470-61, 65-471-03 samt 65-471-29.

När det gäller polyesterkondensatorer så är skillnaderna mindre mellan olika fabrikat och modeller. Det gäller bara att välja några med lagom höga toleranser. Det finns exempelvis hos Hifi-kit.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-13 12:42

Fick fler frågor från samme individ men för att fler ska få chansen att läsa och lära sig lägger jag ut svaren här. (Kan ju tillägga att gäller det inte extremt personliga saker är jag rätt ovillig att svar i pm - det är ju inte därför forumet finns till. Svaren ska kunna gynna alla).

vad rekomenderar du för internkablage ?
jag har supra pl2.0 men när jag nu testat köra med ply2.0 ändå från stärkaren, så känns det inte rätt.
den känns korekt men grå o tråkig.

påverkar dom 40 cm som jag har internt något ?
även om det är en kort sträcka, så är det ju ändå en bit.

Sträckan är så kort att den inte ska påverka så mycket så kör med orginalkablage internt om det går. Det är ju dessutom godkänt av Stig.

I mitt 51.3 filter har jag:

svarta audyn cap mkp-qs

motsånden är dom vita avlånga rektangulära effektmotstånden.

samt vanliga luftlindade spolar.

Allt från hifikit.
kanske inte highend kvalisort, men det funkar.

stripade fast allt på en liten masonit bit, som jag fäste bakpå terminalen, inuti högtalaren.
Och kopplade för biwiringsmöjlighet.

Verkar helt ok. Biwiring och audyn skulle jag dock valt bort men det är en smaksak.

[...]

då min nuvarande stereo ej spelat på min gamla (sålda) högtalare (snell kII) så kan jag ej jämföra, men jag tycker att ljupet i stereoinspelningar inte kommer till sin rätt.
man hör hur inspelningsrummet ser ut, men man står inte i det, man ser en välupplöst 2 dimensionell bild av det.

är detta kanske ett dilemma med carlsson, eller är det mina grejer som spökar ?

fin höjd och realism är det dock, och fin diskant med massa myller. men inget 3d djup.

Det är till en del inbyggt i konstruktionen. Med filtret till OA51LE så anser jag subjektivt själv att man får en betydligt tydligare ljudbildspresentation än med OA51.3. Även på djupet.

dämpöron, är det att rekomendera ? vad gör dom med ljudet ?, vad blir bättre ?

Kan bli lite gråare ljud men vanligen är att det ger bara bättre fokus och upplösning.

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2008-07-13 15:02

Ok.

Jag kryper till korset och bekänner mina Pm till Nagref :o)

givetvis är det bäst om alla kan läsa.

Angående internkablaget så har jag inget sådant.
mina är kloner och jag använde ply2.0 då jag trodde det var en bra kabel.

men om den inte "förstör" med sin närvaro och korthet så får den bli kvar.

den inre resitstansen i spolarna (på LE filtrer), stämmer rätt bra med hifikits luftlindade spolar, då är man inte fel ute med att använda dom ?
eller är kvaliten inte hög nog på dom ?

du nämner att biwiring inte skulle valts av dej, hur resonerar du då ?, jag själv vet inte hur jag tänkte, men jag tror jag kände att det blev mera "flexibelt" om man skulle göra någon slags tweak med kablar eller stärkare osv...

Jag vill passa på och tacka alla som inspirerat mej till att bygga ett par kloner, hade gärna visat bilder men klarar nog inte av att lägga in dom.

Mvh
janne

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-13 15:11

Välkommen till forumet! :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-14 00:36

Instämmer, välkommen!

MvH
PS

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-07-14 01:16

Människor med vurm för OA51 är naturligtvis alltid extra välkomna... I alla fall från min sida :D

Extra vänliga hälsningar
Stefan B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-14 11:56

flygarjanne skrev:
den inre resitstansen i spolarna (på LE filtrer), stämmer rätt bra med hifikits luftlindade spolar, då är man inte fel ute med att använda dom ?
eller är kvaliten inte hög nog på dom ?

Jag har utgått ifrån Hifi-kits spolar men man kan naturligtvis byta ut dom om man hittar något billigare så länge de inte avviker så mycket från specen.

du nämner att biwiring inte skulle valts av dej, hur resonerar du då ?, jag själv vet inte hur jag tänkte, men jag tror jag kände att det blev mera "flexibelt" om man skulle göra någon slags tweak med kablar eller stärkare osv...

Mmmm som ljudförbättrande åtgärd så är biwire rätt tveksamt men det är rätt bra att ha biwire-terminaler om man tänker sig att testa olika filter. Då är det smidigt att kunna koppla det externt.

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2008-07-14 13:27

Ok, tack för alla välkomnande samt tips.

nu ligger min sambos tolerans nivå utanför spec då jag snart behöver operera i min "nya" högtalare, bara för att byta ut massa "konstiga" grejer som enligt henne knappast kan bidraga med ljudförbättrande egenskaper :o)

dom spelar jättefint men annorlunda än annat jag haft.

man behöver inte sätta sej i "spoten" för att njuta.

å andra sidan kanske andra högtalare då ge lite mera av 3d och fysisk rumsinfo men då sitter man i ett skruvstäd och inte bör flytta huvudet så värst mycket åt sidan eller upp.

kommer att vårda dessa burka ömt...länge....

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati