matson skrev:petersteindl skrev:matson skrev:Hej Peter!
(Imponerande långt inlägg)
När du pratar om "metoden", menar du då f/e-lyssning eller blindtest? Eller bakar du ihop båda till en enhet?
Jag tror det är tredje eller fjärde gången jag uppmanar till att man håller isär dessa begrepp, men har hittils pratat/skrivit för döva/blinda(!) öron/ögon.
Vh
Hej matson
För att överhuvudtaget kunna utföra en meningsfull F/E-lyssningstest så är det ett ovillkorligt måste att göra den blint. Det är min syn. Statistik bygger på att ingen influens finns som kan styra resultatet. Således måste samtliga F/E-test ske blint. Det existerar ingen annan solution. Antingen är det ett statistiskt underlag som styr eller inte. Det existerar ingen gråzon. Således är det ovillkorligen omöjligt att hålla isär begreppen på det sätt som du vill eller tror.
Jag pratar F/E-test som sker blint. Något annat har jag inte fört på tal.
Ett icke-blint F/E-test existerar överhuvudtaget inte i min värld.
Statistik bygger på slumpvis fördelning. Känner man resultatet före test så existerar begreppet slumpvis överhuvudtaget inte.
Det är min syn på saken
MvH
PS
Hmm, då tycker vi olika. Öppen f/e-lyssning tycker jag definitivt har ett existensberättigande och har svårt att se varför man skulle "förbjuda" den, om man inte förbjuder all öppna tester på en gång. Vilket onekligen verkar en smula drastiskt.
Vilka problem skulle finnas med öppen f/e-lyssning som skiljer från övriga öppna tester?
Vh
Varför skall man överhuvudtaget testa något? Jo, om jag vill införskaffa en viss information så gör jag det som jag tycker är smidigast för att uppnå denna information. Då jag skriver angående detta så skriver jag ur min synvinkel. Andra får prioritera precis som de vill. För mig är det så att en öppen F/E-lyssning inte ger mig någon information som jag är intresserad av därför existerar den inte i min värld. Hur andra samlar information är ju inte min ensak, men jag ger min syn på vad jag tycker.
Jag har däremot väldigt svårt att förstå hur man kan införa statistik på något som man i förväg känner till. Då behövs inte statistiken. Jag ser statistiken som ett verktyg för att statistiskt komma fram till ett slutresultat där varje enskilt resultat inte påverkar varandra.
Finns det en möjlighet till placeboeffekt så faller statistiken enligt min uppfattning. Just vetskapen att man inte känner till vad som är F eller E är för mig den stora charmen med just ett sånt här test.
Normalt lyssnar jag på en apparat i en situation som den skall fungera i. Det sker helt öppet. Jag vet vad jag lyssnar på. Det är ok för mig. Det ger mig den information och glädje som jag vill ha på ett för mig smidigt sätt.
Om jag vill ha annan typ av information så insamlar jag den på ett för mig smidigast sätt.
Om jag är intresserad av att få information som är blint så är för mig F/E ett bra alternativ.
En gång i tiden någon gång på 80-talets slut så gjorde jag ett litet lyssningsexperiment. Då var RCA-kontakter på tapeten. Det kom den ena efter den andra och de lät olika enligt tidningar och broschyrer och hörsägen. Att jämföra kontakter sinsemellan verkade för mig helt meningslöst. Jag blev intresserad av att få veta hur det låter helt utan kontakter i avspelningskedjan. Då tog jag bort samtliga kontakter i min stereoanläggning och lödde samtliga kablar istället. Det var jobbigt men roligt. Så skaffade jag info om kontakters möjliga inverkan på ljudet.
Jag spelade så i några veckor. Sedan lödde jag tillbaks kontakterna. Är det en F/E-lyssning på kontakter? På sätt och vis ja, men egentligen inte riktigt.
Jag ser F/E-lyssning som ett namn på ett definierat begrepp. Denna definition blir således det som styr mitt ordval. Jag använder således inte F/E-lyssning för något annat än för ett definierat lyssningsförfarande som definieras som ett subjektivt lyssningstest som görs blint enligt vissa normer och där resultatet plockas fram med statistiken som verktyg och detta görs för att omforma det subjektiva till det objektiva.
Därför existerar det inte ett icke blint F/E-lyssningstest i min värld. Objektiviteten finns inte med och den är ju själva målet med testförfarandet.
Som sagt det gäller inte din eller andras värld. Om du får den information du vill ha och vill använda dig av en icke blind F/E-lyssning så be my guest, men vi har olika definition på F/E-lyssning. Jag säger inte att min definition är absolut rätt men jag vill använda begreppet F/E-lyssning strikt. Om andra lyssnar öppet och använder F/E-lyssning som ett begrepp för detta så bör det nog specificeras som öppen F/E-lyssning. Man kanske skulle införa B-F/E eller Ö-F/E

Vad vet jag?
Dock kan jag säga att resultatet av en Ö-F/E tar jag lite grann med en nypa salt. Inte för att den person som har gjort sådan lyssning skulle ha lyssnat fel utan för att vår hörsel dels är adaptiv, dels kognitiv. Det betyder att varje persons lyssningserfarenhet ger en egen plattform som inte kan jämföras med näste persons plattform.
Man skulle kunna säga att "ATT" man hör skillnad och lägga samtliga apparater i samma hög som inte är "transparanta" vid lyssningsögonblicket men då drar man alla apparater över en kam och det ger mig ingen ny information.
Den information jag vill ha är; hur låter denna apparat då jag spelar på den hemma? Då, om olika apparater låter på sitt sätt så bör det finnas en skala som man värderar apparaterna efter. Det är just denna skala som skiljer sig mellan olika människor eftersom de har olika lyssningserfarenhet och var och en har sin egen plattform att utgå ifrån.
Jag kan således inte använda mig av andras lyssningserfarenhet om jag inte hakar på och försöker lära mig den andres erfarenhet under en längre tid. Det kan man t.ex. göra genom att lära sig hur en hifi-skribent testlyssnar. Om man bara läser en recension så ger det inte mycket men om man följer denna skribents recensioner under flera år så kan man pejla in den subjektiva skala som recensenten har. Sedan kan man skala om till sin egen skala. Som mycket annat i världen bygger det på förtroende för en annan människa.
I F/E-lyssningstestets fall d v s blint B-F/E, så blir det statistiken som sätter prägeln på skalan. Man bestämmer sig för vilken signifikans man vill uppnå för att godkänna resultatet.
Man kan lyssna öppet eller blint med före/efter som metod där man säger att det räcker med t.ex. en lyssning. Resultatet kan bli; jag hör skillnad och basen blir jättemycket sämre och diskanten försvinner eller blir grusig eller vad vet jag. Nu är frågan vad som händer då man gör om lyssningen en andra gång då den görs öppet. Man har ju bevisligen redan hört differensen en gång. Den är alltså inpräntad. Hur blir det då nästa gång? Tja, det får ni själva avgöra vad ni tror. Jag personligen tror att de flesta i ett sådant läge redan har bestämt sig för resultatet redan innan nästa lyssning sker. Denna gång är lyssningen inte så mycket på apparaten utan man vill konfirmera att man hört rätt d v s man även testar ens egen hörsel. Statistik har då redan blivit överflödigt. Ok, nu har vi två lyssningar där den första lyssningen troligtvis satt sin prägel på den andra lyssningen. Inför den tredje lyssningen har vi två lyssningar som satt sin prägel. Tror vi nu att den tredje lyssningen ger någon ny information? Tja, det får ni själva bedöma
Om testen sker blint så är läget helt annorlunda eftersom det tidigare resultatet inte sätter sin prägel på nästa resultat men däremot kommer varje lyssning in i statistiken. Om man i ett sådant här fall hör en viss skillnad i t.ex. diskanten så lyssnar man i nästa blindlyssning också troligtvis efter diskanten men man vet inte vad som är vad. På så sätt spetsar man till hörseln vid varje lyssning. Om man vet resultatet innan nästa lyssning så tror jag snarast att man blir trubbigare inför nästa lyssning.
För mig är således Blind F/E-lyssning något helt annat och ej jämförbart med den öppna lyssningen, därför vill jag inte blanda ihop dem genom att kalla dem för samma sak.
Dock är det så att om resultatet av denna B-F/E-lyssning inte kan upprepas vid annat tillfälle så anser jag att resultatet är av temporär karaktär och metoden ger således temporär information och därför kan den likaväl skrotas. Sån är jag. Varför skall jag lägga ner tid på något som inte är hållbart och som i så fall kontinuerligt måste göras om?
Och du, jag förbjuder ingenting
Bananer är gott
Väl mött
Peter Steindl