hur bygger man ett riktigt jävla fetingsystem?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

hur bygger man ett riktigt jävla fetingsystem?

Inläggav housemicke » 2008-07-15 04:53

sitter och lyssnar i mina lurar nu, spelar på max volym ungefär, synd att det inte känns.

hur får man klubbnivå i ett par hemmaburkar (med låg dist såklart)?

inga pa-element får vara med.

hade tänkt mig 4 tolvor i sparat lådda, delade vid 100, 8 6.5tummare varav 4 spelar över 500 dáppolitto, sen 4 diskanter från cirkus 3k, vad tror ni om det, kanske budget på 20k. vad har ni för förslag. helst ska lådorna inte gå ner mer än till 40hz, nåt jävla brum och vibrationer är jag inte intresserad av.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-07-15 07:24

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=jbl

där har du beskrivning av ett system som spelar högre än vad både din och grannens hörsel pallar.. :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-07-15 23:16

det där verkar saftigt, speciellt "neriks" system. kostar väl lite över budget tippar jag på.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: hur bygger man ett riktigt jävla fetingsystem?

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-16 00:58

housemicke skrev:sitter och lyssnar i mina lurar nu, spelar på max volym ungefär, synd att det inte känns.

Synd. PA-element av bra kvalitet spöar vanligen skiten ur high end hifi.

housemicke skrev:hade tänkt mig 4 tolvor i sparat lådda, delade vid 100, 8 6.5tummare varav 4 spelar över 500 dáppolitto, sen 4 diskanter från cirkus 3k, vad tror ni om det, kanske budget på 20k. vad har ni för förslag. helst ska lådorna inte gå ner mer än till 40hz, nåt jävla brum och vibrationer är jag inte intresserad av.

Med den budget kan du spela starkare om du väljer färre, men dyrare och mer kompetenta element.
Jag struntar i att du inte vill ha PA-element och börjar med att rekomendera dessa i basen:

http://www.bcspeakers.com/index.php?sez ... one_prod=2

Sedan följer jag dina önskemål och väljer 8 st PX-17-LTS och kör 2,5 vägs i d'appolito eller vad det heter.
Diskant: http://www.hifikit.se/index.php?id=2438
Det har bra känslighet och med stöd av bafflen kanske det räcker?

En alternativ lösning är att gå på 12" bas/mellan (en per kanal) och sedan dela vid 5-600 hz till ett horn som sedan får gå hela vägen upp. Kan dock bli tufft att komma in på den budgeten då, men en sådan lösning kan kanske spala starkare?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-07-16 01:28

dom ser manliga ut dom där BCspeakers.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-07-16 18:49

PA element ska nog inte föraktas. Men jag tror att ett större antal billigare "vanliga" element slår ett fåtal dyra PA-element, om man har möjlighet till den konfigurationen.

DXT diskanten skulle inte hänga med långt där Max. Dess riktiga känslighet hamnar på typ 86 dB och den har ingen ferrofluid. Det skulle behövas ett stort band eller en kompressionsdriver.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-07-16 19:11

Nwalmaer skrev:PA element ska nog inte föraktas. Men jag tror att ett större antal billigare "vanliga" element slår ett fåtal dyra PA-element, om man har möjlighet till den konfigurationen.

DXT diskanten skulle inte hänga med långt där Max. Dess riktiga känslighet hamnar på typ 86 dB och den har ingen ferrofluid. Det skulle behövas ett stort band eller en kompressionsdriver.

Bredbands element (tex ett 4") borde väl fungera också då dom har mycket större konarea än tex en 1" dome diskant som måste jobba mycket hårdare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-16 19:20

Nwalmaer skrev:DXT diskanten skulle inte hänga med långt där Max. Dess riktiga känslighet hamnar på typ 86 dB och den har ingen ferrofluid. Det skulle behövas ett stort band eller en kompressionsdriver.

Hmm, HiFikit uppger ju känslighet på 92dB.Vilka skämtare.
Tja, då är det väl bara att använda horn på något sätt då.

En variant kan också vara att anävnda flera små diskantelement (finns ju 1"s diskanter som har riktigt små inbyggnadsmått) och montera dom på linje och dela så att dom två yttersta rulla av lite tidigare.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-07-16 19:29

Skulle vara kul med en DIY-version av nåt sånt här:

http://www.skytronic.co.uk/product/index.php?s=171.227

Typ mupps element och 2 Bremen basar.

mer info: http://www.skytronic.co.uk/rsc/man/100/171227.pdf
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

roren

Inläggav roren » 2008-07-16 21:54

Hej
Här är en handfast beskrivning av ett potent system.
Det är onekligen lockande att nån gång prova bygga ett sånt.
http://www.audioheritage.org/html/perspectives/drews-clues/system.htm

Rolf

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-16 22:20

roren skrev:Hej
Här är en handfast beskrivning av ett potent system.
Det är onekligen lockande att nån gång prova bygga ett sånt.
http://www.audioheritage.org/html/perspectives/drews-clues/system.htm

Rolf

Ser ut att vara samma som i länken Kraniet la in lite tidigare. Potent onekligen :D
2021 maj på Spotify

roren

Inläggav roren » 2008-07-16 22:33

shifts,
Helt riktigt.
Lite ouppmärksamt av mej :oops:
Det skulle liksom kännas tryggt att ha såna högtalare som med
kalla talspolar och lite ström, Bara levererar utan att pressas.
Dom är väl förstås lite stora som datorhögt. Men i ett större rum
skulle dom sitta fint.

Rolf

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2008-07-22 19:32

housemicke, min anläggning spelar på rätt bra.

Har fortfarande ej i denna stund hört någon högtalare med samma tryck som jag fick med mina när jag matade dom med lite Infected Mushroom.

Jo, det finns en, och det är Neriks rigg, den var sjuk. 8O

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-04 22:38

Jag får nog hålla med Max_Headroom ang valet av basar.
Har precis färdigställt ett par PA basar med lillebror till dem som han rekommenderar. 15PS76 heter modellen.
Byggde en låda på ca 115 liter och en ungefärlig avstämning på 40hz. Men jag måste säga att det känns verkligen som om de går lägre än så. Och jävlar vad de spelar, var på 30års kalas i helgen. Ställde upp systemet med subbarna i hörnena och drev dem med ett Crown slutsteg. Toppar i form av några halvbra Peavey högtalare som mest är för att hålla tal igenom. Delade runt 120hz aktivt, när vi började dra på så singlade det ner gammal skit från taket.
Självklart blir det väl inte riktigt konserttryck på grejerna, men de räcker ändå jäkligt långt till fest m m.
Nu måste jag bara snickra ihop ett par vettiga toppar utan att ruinera mig själv.

Element som jag helt klart kan rekommendera.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-08-04 22:42

hehehe det där låter gött.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-04 22:54

SlaitH skrev:Jag får nog hålla med Max_Headroom ang valet av basar.
Har precis färdigställt ett par PA basar med lillebror till dem som han rekommenderar. 15PS76 heter modellen.
Byggde en låda på ca 115 liter och en ungefärlig avstämning på 40hz. Men jag måste säga att det känns verkligen som om de går lägre än så. Och jävlar vad de spelar, var på 30års kalas i helgen. Ställde upp systemet med subbarna i hörnena och drev dem med ett Crown slutsteg. Toppar i form av några halvbra Peavey högtalare som mest är för att hålla tal igenom. Delade runt 120hz aktivt, när vi började dra på så singlade det ner gammal skit från taket.
Självklart blir det väl inte riktigt konserttryck på grejerna, men de räcker ändå jäkligt långt till fest m m.
Nu måste jag bara snickra ihop ett par vettiga toppar utan att ruinera mig själv.

Element som jag helt klart kan rekommendera.

Mvh
Patrik

Med 6 sådana lådor till så är det inga problem att få konserttryck, i alla fall inte inomhus i rimligt stora lokaler.

När man har hört var bra PA-grejjor förmår som framstår all s.k. High End som rena sopstationen.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-04 23:30

Jo micke det blev överförväntan bra faktiskt. Det ligger något i uttalandet att det måste till yta när man ska flytta luft. Det finns inga genvägar där, tyvärr kanske man ska säga.

Max
Jag funderar faktiskt just nu att bygga två till, man blir ju helt slut i pallet när man väl har hört/känt rejäla tryck.
Det skulle nog vara bra med ett par till för när vi skulle ge det där lilla sista så började konerna bryta upp 8O . Samtidtigt så började steget att klippa lite granna men då var det riktigt högt kan jag säga.
Tror nog att jag kan köra 4 basar på samma steg så länge. Det ger ändå 2x650 @ 4ohm. Det är för mycket pengar just att köpa ett Lab2002 eller nåt liknande.

Fast å andra sidan vad fan ska jag med dessa grejerna till egentligen, systemet som jag har satt ihop är för utlåning/uthyrning till folk som vill ha ett enklare PA till sina kräfskivor/fester m m. Så att de t om kan köra med sina egna hemma högtalare och inte belasta basarna så in i h******e , man blir ju lomhörd på kuppen.

Men suget blir säkert för stort, det kändes dessutom som att det var en ganska lämplig storlek att kånka runt.
Lådorna blev BxHxD 50x60x60cm, inte så illa alls.

Patrik

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: hur bygger man ett riktigt jävla fetingsystem?

Inläggav DQ-20 » 2008-08-05 09:46

housemicke skrev:sitter och lyssnar i mina lurar nu, spelar på max volym ungefär, synd att det inte känns.

hade tänkt mig 4 tolvor i sparat lådda, delade vid 100, 8 6.5tummare varav 4 spelar över 500 dáppolitto, sen 4 diskanter från cirkus 3k, vad tror ni om det, kanske budget på 20k. vad har ni för förslag. helst ska lådorna inte gå ner mer än till 40hz, nåt jävla brum och vibrationer är jag inte intresserad av.

I Musik & Ljudtekniks brevsidor dryftades ett system som byggde på LTS 3-vägare men i d'Appolitokonfiguration. En låda per kanal som innehöll: 1 diskant, två 6.5" delade vid ca 500 Hz och fyra 8" avstämda vid ca 60 Hz. Aktiv delning mellan 6.5-tummarna och 8-tummarna diskuterades för att kunna nå maximal känslighet i mellanregistret (ca 93 dB för en ensam 6.5"). (Fritt taget ur minnet.)

/D

Återgå till DIY-forum