Kraftiga slutsteg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-09-16 23:04

jonasp

Så här lät det i en annan tråd...

För övrigt kan man väl säga som så här: bara för man kan spela i 120 dB måste man inte. Man kan istället njuta av frånvaron av kompression och distorsion på mer normala nivåer. Det är mitt mål.

Kan inte det oxå ha gällt på demon som du refererar till.... :roll:

// Jonas P

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-17 08:06

Sanoj:
Några 120 dB med låg dist var inte högtalarna på demon kapabla till skulle jag tro. Men det finns väl fler växlar än "krypfart" och "full fart".

Jag tror att högtalarna ändå hade tålt att man drog på BRA mycket mer än man gjorde - utan att det blivit obehagligt högt.

Nog om demonstrationen. Jag jade givetvis kunnat be demonstratören spela högre också. Eftersom jag ändå inte var seriös spekulant på grejorna brydde jag mig inte så mycket.

/J.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-09-17 08:38

Får man fråga vilken mässa det var och vilka högtalare :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-17 09:30

Högtalare: QRS Neptunus och Tellus.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-09-17 11:53

Några 120 dB med låg dist var inte högtalarna på demon kapabla till skulle jag tro.

Hur vet du det :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-17 14:04

Sanoj skrev:
Några 120 dB med låg dist var inte högtalarna på demon kapabla till skulle jag tro.

Hur vet du det :?:

// Jonas

Det vet jag inte - det står 'skulle jag tro'.

Jag tror dock att de är tämligen ljudtryckskapabla. En sak är säkert - vid den omtalade visningen var de långt från att uppvisa sin kapacitet iallafall.

En annan sak: jag är medveten om att det kan vara så att mina preferenser är olämpliga att utgå från som mall för hur demonstrationer ska ske.

mvh
Jonas

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-17 14:13

Om ett par QRS ska nå 120 dB i rum krävs ca 250W, iallafall om den angivna känsligheten på 89 dB stämmer. Det är inte omöjligt att de hanterar den effekten rätt bra ändå.

Min bedömning var kanske förhastad (och ingen egentlig bedömning, utan en gissning)?

(Hur kom jag fram till 250? Jo såhär:

10^((120 - 6 - 1 - 89)/10) ~= 250

-6 dB för två högtalare, -1 dB för rumsbidrag, enligt känd högtalarkonstruktörs konvention)

/J.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-17 14:20

Det rör sig snarast om 3 kW peak för att nå 120 dB i soffan om den står cirka 3 meter från burkarna 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-17 14:31

Jo, fast ska man jämföra högtalare sinsemellan är det enklast att (standardiserat) räkna som par på en meter. Sedan kan man enkelt räkna om det till det verkliga avståndet.

Jag har inga som helst planer på att kunna uppnå 120 dB i soffan... och jag tror QRSerna mår rätt illa av det. Alla andra normala högtalare också förresten.

/J.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-09-17 16:17

Morello: "Håller med David A. Det är väl just att kunna återskapa vad man kan höra i tex. konserhuset som är själva ändamålet med en hifi-anläggning?"

Smaken är som baken. Min personliga syn på hur jag vill ha min hifi har inte alls några sådana ambitioner. Jag vill att det ska låta trevligt och inspirerande, så att man kan lyssna länge. Har jag "konsertvolym" blir jag snabbt trött, även om systemet är kapabelt till bra ljud vid extrema volymer. Om det på pappret är "neutralt" struntar jag också ganska mycket i, huvudsaken är att jag trivs med det jag hör. Sedan kan andra gärna få säga att "då är det inte hifi du pysslar med", kul för dom, jag kan väl kalla det "me-fi" då eller nåt (uppfunnet i tidigare tråd).

Tillbaks igen då: "Det är väl just att kunna återskapa vad man kan höra i tex. konserhuset som är själva ändamålet med en hifi-anläggning?". Jag tycker mycket sällan att det, rent ljudmässigt, låter särskilt trevligt när jag går på konsert. Överdriven bas, skrikigt i diskanten och ja... extremt hög volym är väl de typiska inslagen. Undantagen har jag upplevt på konserter av mer akustisk karaktär, då kan det ibland låta väldigt bra. Kan tänka mig att orkesterkonserter också kan vara fantastiska live, men jag är pinsamt ointresserad av all klassisk musik så det har inte blivit så mycket av den varan.

I princip tycker jag att hela idén om att hifi handlar om att "det ska låta så likt en livekonsert som möjligt" är EN möjlighet med hifi, som kan tilltala vissa, men som definitivt inte borde få gälla som någon universell sanning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-09-17 19:01

Blue,
jag delar din uppfattning som du ger uttryck för här ovan.
Ser ingen vits i att elda på så som görs idag på konserter med förstärkning. Dagen efter Gyllene Tiders uppträdande här i stan, kunde man beskåda mängder av öronproppar på publikplats (dvs. gräsmattan)... Där fick dammsugas före nästa utsällning. Varför inte sänka till mera rimliga nivåer?
Personligen har jag närmast slutat gå på "förstärkta" musiktillställningar. Det kan vara fantasiskt med levande musik och den får för min del helst vara helakustisk. Ett av de få tillfällen där man inte hade ringningar i öronen av PA:t, var Pink Floyds konsert i Göteborg för tio år sedan.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-09-17 19:14

Ahh, jag gillar att lyssna på slagverk, korta impulser av hårda slag
på skinn hårt hårt slå på trumman... :lol:

Rent, gör inte ont i öronen, mycket maffigt.

Eller ett stycke klassisk musik, dynamiskt, och ibland SKRÄMMANDE
starkt så man blir rädd för högtalarna.

Jag sa det för 2 år sedan på nått forum:

"man ska vara rädd för sina högtalare"

NN framför sina K2 = :D
NN´s K2 vid hög output = :P
NN´s grannar = :evil:
NN - payback = :twisted:

(nu har iof NN snälla grannar, som ALDRIG klagat på vare sig volym
eller musikval, kanske för NN är så duktig att anpassa sig efter tid
på dygnet, må vara det)

NN = :roll: :roll: :roll: