Vista och SP/DIF

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Vista och SP/DIF

Inläggav Svante » 2008-07-15 15:15

Ja, jag sitter här och provar digitalljud under Vista.

Jag har ett USB-ljudkort med SP/DIF ut (Alesis IO|2). Jag tager mig en triangelvåg, fullt utstyrd och med frekvensen 4410 Hz, samplingsfrekvens 44100 Hz. Spektrum för den ser ut så här:

Bild

Och det som kommer in på SP/DIF in ser ut så här:

Bild

Med samma sak under XP på laptoppen blir det så här:

Bild

Blir man inte trött. Alltså, hela vitsen med att ha digital in och ut är ju just att man ska slippa sånt här junk. Det ska ju bli bitidentiskt. Och det borde ju vara det absolut enklaste.

Det händer dessutom något konstigt, för signalen byter frekvens, från 4410 till 4800 Hz. Det skumma är att det är åt fel håll liksom.

Nå.

Jag vill ju inte såga systemet utan att ha kollat upp om det finns nån inställning som man ska pilla på.

Så vet någon om man kan ställa in nåt i Vista eller XP så att det funkar rätt? Har någon fått SPDIF att funka (utan ASIO) med detta eller något annat ljudkort?

(Säg inte ASIO, jag vet att det finns och att det löser problemet, men det är inte det jag är ute efter nu, jag kan inte använda ASIO)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-15 15:39

Windows mixer är crapp

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-07-15 15:58

Är det inte de gamla vanliga problemen att Windows samplar om till 48k istället för 44k1?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-15 16:04

jo..

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-15 16:47

Vilket j-la skräp... vilket skämt! Funderar skarpt på och hämta hammaren, slå sönder min laptop-pc och köpa en Macbook Pro.

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-15 17:02

Piotr skrev:Vilket j-la skräp... vilket skämt! Funderar skarpt på och hämta hammaren, slå sönder min laptop-pc och köpa en Macbook Pro.

/Peter

Det lär gå att köra OSX (heter det så) på PC nuförtiden!

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-15 17:07

Ja, men nu var det inte systembyte jag efterlyste, utan om någon känner till några inställningar som går att ändra. Det vore ju skandal om det inte gick att få ut en rippad CD oförstörd på SP/DIF.

Jag vet ju iofs inte om det är INGÅNGEN som beter sig illa. Det är UT som är viktigt just nu.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-15 17:18

Svante skrev:Ja, men nu var det inte systembyte jag efterlyste, utan om någon känner till några inställningar som går att ändra. Det vore ju skandal om det inte gick att få ut en rippad CD oförstörd på SP/DIF.

Jag vet ju iofs inte om det är INGÅNGEN som beter sig illa. Det är UT som är viktigt just nu.

Har du laddat hem ASIO-drivrutiner?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
UrSv

Re: Vista och SP/DIF

Inläggav UrSv » 2008-07-15 17:40

Svante skrev:(Säg inte ASIO, jag vet att det finns och att det löser problemet, men det är inte det jag är ute efter nu, jag kan inte använda ASIO)

KarlXII skrev:Har du laddat hem ASIO-drivrutiner?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-07-15 18:29

Jag använder LoudspeakerLab för mätningar under XP. I dess inställningar väljer jag t ex mitt externa usb-ljudkort som in och ut. Då går ljudet inte via windowsmixern och det blir ingen windowsmixerdist.
Jag använde LoudspeakerLab:s spektrumanalysator för distmätning för några år sedan och det funkade bra med både 44.1 och 48KHz.
Om jag kör en in/ut-loop och mäter frekvensgång med en MLS så blir kurvan spikrak upp till FS/2 i både 48KHz och 44.1KHz.
Jag vet inte vad program som LoudspeakerLab gör för att komma förbi mixern, men det finns inställningar för bufferstorlek och antal buffrar och ett val som heter WDM (Wave Engine), om det kan vara till någon ledning.
Det verkar som att det går att lösa utan ASIO, i alla fall under XP.

Jag är inte så himla haj på XP och ljud. Använder helst Mac OS X.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-15 18:38

KarlXII skrev:
Svante skrev:Ja, men nu var det inte systembyte jag efterlyste, utan om någon känner till några inställningar som går att ändra. Det vore ju skandal om det inte gick att få ut en rippad CD oförstörd på SP/DIF.

Har du laddat hem ASIO-drivrutiner?

:evil: :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-15 18:47

Skit också. :oops:

Men du kan ju alltid prova ASIO-drivrutiner! Bild

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-15 19:21

vilket operativsystem har bäst audioprestanda?

xp med servicepack 2 har jag hört från några ska fungera allra bäst, stämmer det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2008-07-15 20:26

Piotr skrev:Vilket j-la skräp... vilket skämt! Funderar skarpt på och hämta hammaren, slå sönder min laptop-pc och köpa en Macbook Pro.

/Peter

Löser det problemen?

-Nybliven MBP-ägare.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-15 20:35

Belker skrev:

/Peter

Löser det problemen?

-Nybliven MBP-ägare.

Ja det tror jag! :)

Utlopp för ilska och frustration samtidigt som jag till nöds blir tvungen att införskaffa en ny maskin. Mitt intryck från polare och andra i branschen är att MCP "is da shit" för audio.

Polarn varnade mig innan köpet av den PC'n jag har nu. "Du vet att det blir problem.. köp Mac.. "aldrig" några problem.

Mitt problem (ett av dom) är att jag har vissa program och hårdvara som bara finns för PC. Är osäker på om Mac OS fixar dessa.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-15 20:36

celef skrev:vilket operativsystem har bäst audioprestanda?

xp med servicepack 2 har jag hört från några ska fungera allra bäst, stämmer det?

1) Mac OS

2) XP

Min bild av det hela.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-15 21:44

Jag kan garantera att programvaran jag har nu fungerar bäst med windows utan ASIO. Den fungerar nämligen inte alls under nåt annat.

Så...

Vad betyder tex den här rutan?

Bild

Så här blev det då:

Bild

Det verkar ju lovande. Visserligen är det nog inte bitidentiskt, men nu är iaf frekvensen rätt och störningen bara ett svagt brus. Får man gissa så beror det på att det har lagts på ditherbrus i nåt skede.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-07-16 01:29

Piotr skrev:1) Mac OS

2) XP

Min bild av det hela.

/Peter

Vad kan MacOS som inte Linux och BSD kan? :?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-16 07:49

Ingen aning!

Men...är det inte så att Mac också har en kärna av Unix?

Klart att de här problemen med Windows kommer att fixas. Gör inte MS det så kommer någon annan att göra det. De har väl aldrig tackat nej till försäljning förr!

/Jocke

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-16 09:23

nolimitsoya skrev:

2) XP

Min bild av det hela.

/Peter

Jag vet inte vad BSD är men Linux är ju inget för vanliga dödliga.. vilket inte XP/Vista heller är. MacOS bara funkar, mer intuitivt, mycket mer stabilt än Microcrap.

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-07-16 10:06

Piotr skrev:
nolimitsoya skrev:

2) XP

Min bild av det hela.

/Peter

Jag vet inte vad BSD är men Linux är ju inget för vanliga dödliga.. vilket inte XP/Vista heller är. MacOS bara funkar, mer intuitivt, mycket mer stabilt än Microcrap.

/Peter

MacOS är byggt på BSD som är nutida efterföljare till The Real Unix.

Mitt intryck hittills är att MacOS har som enda problem att man bygger på en sitt-still-i-båten-filosofi: OSet och GUIet är INTE okänsliga, fungerar inte stabilare, men man har effektivare hinder för att stoppa in saker.

Och ett UNIX saknar de viktigaste funktionerna för att stoppa in riktiga virus.
Man infektera en UNIX-maskin med andra mekanismer som snarare likna mögel eller mask, men konsekvenserna begränsas eftersom OSet har en korrekt adressrymdshantering, och är mindre benäget att låta program starta bara för att...

KORT: Unix är ett OS, XP är en exec controller
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2008-07-16 15:00

n3mmr skrev:MacOS är byggt på BSD som är nutida efterföljare till The Real Unix.

Mitt intryck hittills är att MacOS har som enda problem att man bygger på en sitt-still-i-båten-filosofi: OSet och GUIet är INTE okänsliga, fungerar inte stabilare, men man har effektivare hinder för att stoppa in saker.

OS X har en mikrokärna och en jäkla massa tjänster som snurrar, hela det grafiska gränssnittet är t ex bara en tjänst. Kärnan är grymt stabil, om det grafiska hänger sig kan man oftast logga på via telnet eller ssh och ta upp det igen utan att behöva boota om. Gör det med MS!
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-16 17:31

Style skrev:
n3mmr skrev:MacOS är byggt på BSD som är nutida efterföljare till The Real Unix.

OS X har en mikrokärna och en jäkla massa tjänster som snurrar, hela det grafiska gränssnittet är t ex bara en tjänst. Kärnan är grymt stabil, om det grafiska hänger sig kan man oftast logga på via telnet eller ssh och ta upp det igen utan att behöva boota om. Gör det med MS!

:lol:

Bara idén att göra det är väl... Sådär?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-16 17:48

Svante skrev:

Det är en himla bra idé om det är en burk man helst inte vill stänga av.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-07-16 18:20

Tja, nutida - BSD (Berkeley Software Distribution) kom fram i början av 1979. Här finns ett "familjeträd" för Unix: http://www.levenez.com/unix/history.html#03

Själv sysslar jag en del med NetBSD: http://www.netbsd.org/
--

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-07-16 18:25

Magnuz skrev:
Svante skrev:

Det är en himla bra idé om det är en burk man helst inte vill stänga av.

Ja, eftersom man kan göra det, så har man ofta en massa tjänster rullande, som man inte vill stänga av i första taget. Jag har dock aldrig upplevt att något har hängt sig till den grad, att jag måste logga in "utifrån" för att fixa det.
--

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-16 18:43

MacBruce skrev:Ja, eftersom man kan göra det, så har man ofta en massa tjänster rullande, som man inte vill stänga av i första taget.

Nu förstår jag inte riktigt, skulle det faktum att man har tjänster man inte vill stänga av orsakas av att man kan logga in "utifrån" och starta om tjänster?

MacBruce skrev:Jag har dock aldrig upplevt att något har hängt sig till den grad, att jag måste logga in "utifrån" för att fixa det.

Det har jag, men det berodde nog mest på programtillverkaren. Bild

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-07-16 18:45

Ni kan sluta diskutera vilket OS som är bäst, Svante hade ju bara ställt in fel samplingsfrekvens. 8O

Ps. Vista regerar.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-07-16 18:49

Magnuz skrev:
MacBruce skrev:Ja, eftersom man kan göra det, så har man ofta en massa tjänster rullande, som man inte vill stänga av i första taget.

Nu förstår jag inte riktigt, skulle det faktum att man har tjänster man inte vill stänga av orsakas av att man kan logga in "utifrån" och starta om tjänster?

Jag avsåg snarare, att man kan ha en massa "viktiga" tjänster rullande i bakgrunden utan att det stör.
--

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-07-16 19:44

Nwalmaer skrev:Ni kan sluta diskutera vilket OS som är bäst, Svante hade ju bara ställt in fel samplingsfrekvens. 8O

Ps. Vista regerar.

:lol:

Ja, men precis. Tummen upp för Svante som frågar först innan han kastar skit över OS:et.

Ang. bit-perfekt ut, kan det inte ha att göra med volyminställningen? Tror den måste vara på 0 (noll) eller max. Har inte Vista tillgängligt nu så jag kan testa själv.

Nästa

Återgå till Teknikforum