frästeknik

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

frästeknik

Inläggav celef » 2008-07-17 11:50

jag gillar diskanter med ickerunda frontplattor, dom skall vara kvadratiska eller rektangulära, men dessa är jävulska att fräsa snyggt, hur gör ni?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-17 11:59

Har ett par Focal TDX120 liggande som väl ska i några lådor så småningom så det här intresserar mig.

Jag hade nog resonerat så här...

Frontplattan är kvadratisk/rektangulär mitt på sidorna medans hörnorna är del av en cirkel med samma centrum. Sidorna kör man väl då med anhåll till den punkt där kvadraten möter cirkeln. Sen kan man köra cirkeln i hörnen radiellt.

/J

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-07-17 12:16

Metod 1:
Fyrkantig styrning.

Metod 2:
Borra/såga ur för magneten. Fäst elementet med skruvar utanpåliggande. Ritsa längs kanten av frontplattan med (äckligt) vasst verktyg (många gånger). Tag bort elementet och fräs så nära ritsen som möjlgt. Hugg bort det sista med stämmjärn, man känner när de ligger rätt i ritsen.

Metod 2 är bra när fannerade bitar ska fräsas.

/Marc

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-17 12:27

Rektangulära försänkningar är inget problem. Använd ett parallellt anhåll, t.ex. en list som fixeras med tvingar parallellt med kanten på försänkningen. Använd först ett stål med samma radie som hörnet på diskantplattan, byt sedan till bredare stål och flytta anhållet så att försänkningen blir tillräckligt bred.

Andra former, ovala eller t.ex. sådana där oregelbundna bilhögtalarkorgar är väl däremot lite trixiga. Någon som har idéer eller erfarenhet?

Återgå till DIY-forum