INO Pi60 i Ljud & Bild alt Hifi & Musik

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2008-07-11 20:38

Mich skrev:
Nä men se där, vilken omslagskille Smile

nr 7-8 Juli 2008, ljud & bild i elektronikvärlden


Även jag såg att IÖ var med på omslagsbilden. Hann även flyktigt läsa igenom artikeln. Rätt trevlig, om jag minns rätt sa artikelförfattaren någonsting i stil med, efter att fått lyssna till egen favoritmusik, " den bästa bas jag hört......" typ.

:)

johanrohm
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 2007-12-18

Inläggav johanrohm » 2008-07-15 10:38

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 20:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2008-07-15 13:21

Sagan om Öhman sid52
Hifi-legenden Ingvar Gilbert Öhman har lyckats med något ytterst ovanligt: Att göra ett kvantsprång i högtalarnas universum.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-07-15 14:11

iö har väl figurerat i den tidningen förut, jag har för mig att han deltog i ett kabeltestande för ett gäng år sedan

satt på landet och läste din teknik och "mitt korta liv som ljudfascist - jakten på det perfekta ljudet har tagit mig till himlen och dödat min skivsamling."

Kikar lite på ”audiogeniet” Ingvar Öhmans byggsatser istället. För 4 000 kronor kan jag skruva ihop en högtalare som lätt skulle kosta över 10 000 i butik. Eventuellt. För hifi-världen är delad i två läger där ena halvan hyllar honom som en gud och andra halvan menar att det bara handlar om personkult.


http://dinteknik.se/blogs/nyheter/archi ... scist.aspx
Bikinitider

Användarvisningsbild
OliT
 
Inlägg: 732
Blev medlem: 2003-08-06
Ort: Luleå

Inläggav OliT » 2008-07-17 00:02

Jag läste precis artikeln, inte särskilt välskriven, men ändå kul att en tidning bryr sig om att göra något på Öhman. Förhoppningsvis leder det inte till att det blir ännu svårare att få tag i högtalarna :)

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad
 
Inlägg: 555
Blev medlem: 2008-01-29
Ort: GBG

Inläggav Trams » 2008-07-17 05:18

Snyltläste oxå artikeln igår - småkul...

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Inläggav RogerJoensson » 2008-07-17 18:23

IngOehman skrev:Jag läser nästan aldrig HiFi-pressen. Två av få undantag är Stereophile
och just Ljud & Bild som jag alltid upplevt har varit seriösa och därför
möjliga för läsarna att få pålitligt information från. Det kan dock finnas
flera, men det är svårt för mig att säga något om eftersom jag praktist
taget aldrig läser några.

Tycker du verkligen att ljud och bild fortfarande håller måttet? Har du läst den de sista åren?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-07-18 15:12

Ja.

Kanske inte så noga som jag borde? :?

Berätta - vad är det jag har missat?

Det jag sett har varit osedvanligt lite flum, och massor av hård och mjuk
information som gör det lätt att få ut något av artiklarna. Det tycker jag
har varit bra.


Vh, iö

- - - - -

PS. Mest har jag dock uppfattat tidskriften som en bild-tidskrift. Men så
har det ju varit nästan alltid, möjligen med undantag av åren runt 1980.

Musik och högklassig musikåtergivning verkar det som om rätt så få av
medarbeterna (som skrivit om just musikåtergivning) har haft en stor
passion för. Det är i varje fall det intryck som jag haft genom åren.

Men det kanske å andra sidan är huvudförklaringen till att den aldrig har
flummat iväg så illa tidskriften? Just ljud har ju en tendens att kunna bli
flummigt om de som arbetar med att analysera det inte förstår sig på
det väldigt, väldigt väl.

En stillbild är det lätt att titta noga på, men stillljudet är samma sak som
tystnad. :? Man ju inte kan pausa det för att "lyssna lite noggrannare på
det". ALLA ljudets dimensioner lever i tidsaxeln, men inte i tidsobereonde
förhållande till varandra utan alla ljudhändelser dör utan tiden tickande...

Detta med de oundvilkligen undflyende händelserna i kombination med
potentiella suggestioner och därtill de rätt stora svårigheterna att hålla
isär olika orsaker till föreliggande verkan, är nog huvudskälet till det flum
som nog många tycker sig uppleva från många hifi-journalister.


Många hifi-journalister skulle nog behöva lära sig väldigt mycket mera
innan de börjar skriva om HiFi, men ännu fler skulle behöva olära sig saker.

Det är i varje fall mitt intryck att rätt många har "lärt sig" yrket som hifi-
journalist från det de själva har läst i hifi-tidningar. :?


Hur det än är med den saker som tycker jag att det finns gott om mycket
bra HiFi-journalister både i Sverige (och det gäller inte minst hos just
Ljud & Bild) och utomlands.

Men jag tycker att det är viktgit att man som tillverkare och därmed del
av branschen med kanske djupare förståelse för mekanismerna som har
betydelse för musikåtergvningen, drar sitt strå till stacken och i varje fall
försöker hjälpa till att utbilda journalisterna, istället för att bara spela
med i branschspelet. Det förtjänar de.

Jag har hittills bara stött på ett mycket litet antal hifi-jounalister som inte
har reagerat postivt på att få höra om nya infallsvinklar och att få saker
ställda uppåner (eller om det var vända rätt de blev... 8)). Alltså att lära
sig saker.

Då har jag nästan uteslutande haft med amerikanska jounaliter att göra
skall jag tillägga, men jag tror inte de är så himla annorlunda.

Kort sagt - när HiFi-journalister sprider en massa flum så beror det nog
för det mesta på att de fått sina "sanningar" från en bransch som spritt
just flum. Journalisterna rapporterar saker som sanningar, som påståtts
vara det.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5919
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2008-07-18 16:22

Jag tycker elektronikvärlden är en bra tidning. Den är ju ingen HiFi-nörd tidning, vilket ger att den inte kan vara en bra sådan tidning. Jag ser den som en tidning som vänder sig till lite mer vanligt folk. En mer allmän teknik tidning som inte går in på djupet. Ett litet undantag är väl kanske stillbild/foto, där de har extremt bra och djup kunskap.

De har heller inte sådana dära jobbiga artiklar som verkar vara avskrivning av reklam blad från tillverkaren (vilket en svensk ljud tidning har). Utan de som skriver artiklarna verkar ha använt och satt sig in lite i apparaten de skriver om.

//Michael

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-07-18 18:09

Håller med om allt det där. In i minsta detalj.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Inläggav RogerJoensson » 2008-07-18 22:49

Ja, om man isolerar det till de områdena är den kanske OK.
/Bilderna i tidningen håller ofta mycket hög kvalite´, så det där med foto verkar de ju onekligen kunna./
Men när det gäller ljud och video, så brister det alltför ofta.
Reportagen är tyvärr ofta enkelriktad tillverkarmegafon, men de kan vara intressanta ändå. Men det hade varit ännu bättre om journalisterna hade haft en något lite kritisk hållning ibland, med intressanta följdfrågor till påståenden osv.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-07-22 16:43

verdad skrev:Mich skrev:
Nä men se där, vilken omslagskille Smile

nr 7-8 Juli 2008, ljud & bild i elektronikvärlden


Även jag såg att IÖ var med på omslagsbilden. Hann även flyktigt läsa igenom artikeln. Rätt trevlig, om jag minns rätt sa artikelförfattaren någonsting i stil med, efter att fått lyssna till egen favoritmusik, " den bästa bas jag hört......" typ.

:)

Jag har gjort en intressant notering (fortfarade utan att ha läst igenom artikeln, så jag menar inte att detta återfaller på artikelförfattaren, det vet jag ju ingenting om), nämligen att fokus tycks vara en erfarenhetsmässig fråga.

Både kort och lång med avseende påtidkonstanten. ;)

Första ögonblicket reflekterar de allra flesta (om det rör sig om en högklassig återgivning) över basområdets kvaliteter.

Kanske för att basen är det "mysigaste" registret? Kanske för att basregistret är det som hanteras sämst av de flesta anläggningar. Därefter reflekterar folk över kvaliteter i övriga register, och i andra dimensioner. Ju mera erfarna lyssnare det är, desto snabbare reflekterar de över andra saker än just basregistret.

Det var den korta tidskonstanten - utvecklingen under en enstaka lyssningssejour.

När det gäller den långa tidskonstanten - varje lyssnarens hela erfarenhet, hur många år det nu är, ser jag samma eller en liknande sak, fast i en väldigt utdragen version.

De som är yngst och/eller minst erfarna, lägger mera fokus på låga frekvenser, och vissa lyssnar inte efter något annat verkar det! :o Då känns det ibland som om man lagt en massa energi på saker som varit utan poäng för just dem. :?

Ju större erfarenhet lyssnarna har, desto större fokus läggs på sådana saker som ljudbild, luft mellan tonerna (i både tiden och rummet) renhet, och allskäns nyanser i alla olika dimensioner.


Det lustiga är, att basområdet är det allra enklaste att hantera! Det är ju enkel fysik och nästan allt (men inte riktigt) är bara att räkna fram så blir det bra och rätt! (Men man får förstås inte räkna tumregelmässigt, utan komplett och relevant där både fysik, miljö, stereosystemet och lyssnarna ingår i ekvationen.)

Jag tror inte att jag överdriver om jag säger att mina ansträngningar till 99% ligger på andra plan än just att åstadkomma en perfekt basåtergning, men ändå är det nästan alltid den som ger folk det första och omedelbara positiva intrycket.

Jag har dock gjort några intressanta experiment, således att jag har med avsikt fördärvat återgivningen i högra register (utan att påverka basregistret) och då funnit något mycket intressant: Nämligen att då imponerar inte basregistret på folk alls lika mycket längre! :o

Det är som om det som behövs av en högtalare för att imponera i basregistret är mycket mer än att just basregistret skall hanteras perfekt.

Det är som om fokus alltid hamnar på det som är inkorrekt återgivet (även när det inte uppfattas som just dåligt) och finns det förvrängningar (även om de låter trevlig) så tappar basåtergivningen lite fokus. Först när allt dåligt är bortkonstruerat hamnar fokus (initialt) på just basregistret. Som om det är det enda register som har förmågan att "imponera av egen kraft".

Alla andra register liksom bara "försvinner som saker att reflektera över" när de blir perfekta och man hör bara musiken och glömmer bort aläggningen. Det borde förstås gälla basregistret också*, men eftersom de flesta är vana att höra så förfärlig basåtergivning blir en artikluerad, slagkraftig och verklighetslik basåtergning liksom så förvånande att den alls går att skapa, att den blir en överraskning. :o


Vh, iö

- - - - -

*Kommer ihåg en grej från en festivalliknande begivenhet för ett antal år sedan, när jag och två kompisar (mindre musik-erfarna än undertecknad, även om de är musikälskare båda två och har lyssnat på mycket fonogram) satt i ett tält och åt något spännande etno-krunsch, och plötsligt drog ett PA-system några meter från tältet igång och åstergav några afrikanska trummor och lite olika razzel-instrument och flöjter.

Kompiserna var stumma av häpenhet över den fantastiska basen från PA-systemet (de reflekterade inte över några andra kvaliteter), varefter du återfick talföret och ytade hur mäkta imponerade de var över högtalarnas attack-förmåga.

Jag, som ju direkt hörde att det lät finfint i alla register, på alla tänkbara vis - tyckte ju att det vara roligt både att de pratade om basljudet, liksom att de alls trodde att det var ett PA-system på vilket de ville projicera en just basens "förmåga" som spelade.

För det var ju uppenbart att det var akustisk live! Vilket det förstås var. ;)

Kort sagt: När allt är perfekt tycks många ändå uppfatta att det är just basen som imponerar. Beror det på att bas är imponerande, eller beror det på att god basåtergivning är så ovanligt? Jag vet inte.

Jag har nästan aldrig hört någon säga "vilken just bas!" på konstrethuset, men två gånger har jag gjort det. Båd gångerna av människor som är svåra HiFi-nördar med märkvärdigt lite erfarenhet av levande musik.

En av dem hade jag dessförinnan (under många år) hört klaga på att inspelningar av klassisk musik väl återgiva, har för stark bastrumma (jämfört med vaddå? Hans minne av dem hörda genom kösradion som barn?#).

Efter det första konsertbesöket jag drog med honom på tyckte han det absoluta motsatta. De enda fonogram han tyckte hade en välfångad bas därefter var Telarc. Men det var ju några år sedan. Idag finns det ju t o m inspelningar från DG som har i varje fall lite dynamik och utsträckning nedåt.

- - - - -

#Det var vad han själv om fram till skall nämnas. Att han präglats av en extrem vrångbild av musiken via undermåliga återgivningar via radioapparater och kassettbandspelare, så till den milda grad att han uppfattade att det var det som var vad och hur musiken "var".
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-07-22 19:08

Det jag upplevde när jag var på demon var hur djup och ren basen gick. Tyvärr så är detta en ovanlig sak bland vanliga högtalare idag, något som jag beklagat mig över i åratal (och största anledningen att jag köpte mina Sony burkar som jag hade). Men en av dom viktigaste poängerna var den högupplösliga och njutbara diskantåtergivningen. Detta var verkligen något jag sökte efter, en diskant som inte var hissad, som kändes som den hade oändlig upplösning och spelade rent och inte pressad.

Mellanregistret är något som jag fastna för senare, när jag fick hem i32s och spelade mer på dom. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-07-22 19:29

Det första jag brukar reflektera över är om det låter som om det är
musikerna som spelar, eller en anläggning som spelar.

Märkligt nog fanns den där känslan av att det var musikerna som
spelade redan för mer än 40 år sedan - även i många även ganska
enkla anläggningar, och jag blir mer förvånad för varje år som jag
märker att det inte är en kvalitet som blir vanligare och vanligare.
Inte tvärtom heller kanske, utom under vissa tider. :?

Min klockradio är förvånansvärt bra på det :o , och det finns många
anläggningar i miljonklassen som jag hört som jag definitivt inte skulle
vilja byta den till. Dels har de inte klockradiofunktion, men framförallt
kommer jag inte lika nära musiken.

Men de kompromisser som klockradion uppvisar är ju inte alls nöd-
vändiga i en hifi-anlägningar för att kvaliteten skall kunna finnas där.
Man kan få alltihopa på en gång! ;)

[Men då är det ingen klockradio längre. Och jag vill ha både ock. Så
jag har kvar den. För sisådär 30 år sedan hade jag dock min vanliga
anläggning även som klockradio. Det fanns nämligen en apparat att
köpa i 19" rackbredd på on/off - en timer, och mitt dåvarande kas-
sett-däck hade faktiskt en s k timerfunktion - det vill säga man kunde
säga åt den att starta bandet när spänningen kom! (Både för av- och
för inspelning.]



Så vad är det jag säger egentligen?

Ja - att vissa fel är komplicerade och beror av många egenskapers
samverkan, och de går inte att presentera dem parametriskt*, utan
man måste komma ihåg att:

Lyssna!

(inte hur som helst, utan intelligent och med inre eller yttre referenser.)


Ty det är den ultimata konsekvensen av den första vetenskapliga
tesen - ingen enskildhet ensamt åskådad kan ju visa att fel saknas,
eftersom man med experiment bara kan påvisa fel, inte bevisa alla fels
frånvaro.

Men måste lyssna men först olära sig allt man lärt sig (om man haft
otur) om hur man "skall" lyssna på hifi-anläggningar.


Vh, iö

- - - - -

*Fast vissa apparater är förstås så okomplicerade att det kan räcka
med ett par enkla mätningar för att man skall kunna känna sig i varje
fall hyggligt säker på deras oantaslighet.

Ofta är sådana apparater sådana som är lätta att definiera uppgiften
för, men vissa av dem kan vara desto knepigare att konstruera. Ett
tyligt mål betyder ju inte alltid en lätt uppgift.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Greensleeves
 
Inlägg: 810
Blev medlem: 2004-11-01
Ort: Den nordliga geografin

Helheten främst...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-22 21:59

IngOehman skrev:... Jag har dock gjort några intressanta experiment, således att jag har med avsikt fördärvat återgivningen i högra register (utan att påverka basregistret) och då funnit något mycket intressant: Nämligen att då imponerar inte basregistret på folk alls lika mycket längre! :o

Det är som om det som behövs av en högtalare för att imponera i basregistret är mycket mer än att just basregistret skall hanteras perfekt...

En hifi- och musiknovis spontana kommentar blir följande: detaljer i all ära, men vi får aldrig glömma helheten..! :)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
SirAnselm
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2007-05-16

Inläggav SirAnselm » 2008-07-23 21:37

Köpte Ljud & Bild idag enbart för artikeln om Ino Audio! Men upptäckte att det överlag faktiskt verkar vara en väldigt trevlig tidning som verkar gå lite mer på djupet med de tekniska frågorna. Dock tycker jag att de avslutar sina artiklar lite bristfälligt. Satt och letade efter fortsättningen på artikeln om Ino, men den var visst slut. :)

Trevlig artikel annars, kul att se bilden på piM som var större än jag trodde.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster