prolinn skrev:Tack! Skönt att inte alla är lika pluma som MP.
Tack IÖ! Argumentera kan man göra men debatten tenderar att mynna ut i oändliga metadiskussioner och det är ju ändå slutreultatet det vill säga hur det låter i slutändan som är avgörande.
Kom och tänka på ytterligare ett landmärke där Linn på senare tid bidragit till att driva hifi-utvecklingen framåt och det gäller deras senaste generation slutsteg med Chakra teknologi. Saken var den att de ansåg det praktiskt taget (komersiellt) omöjligt att vidareutveckla den konventionella förstärkartekniken mycket längre än vad de gjort med sina Klimax monoslutsteg. Med Chakra-teknologin har de lyckats åstadkomma mycket kompetenta slutsteg till en i sammanhanget rimlig kostnad. Inte riktigt i samma klass som monostegen, men bra och betydligt billigare. Även det billigaste Chakra slutsteget står sig mycket bra jämfört med välrenomerade konkurrenter inklusive Linns bästa slutsteg av äldre modell. Man kan idag köpa sex kanaler med Chakra-teknologi för 6100 kr/kanal. Ett stereoslutsteg med Chakra-teknologi kostar 20300 kr. Jag vill påstå att det är mycket bra slutsteg för pengarna.
Vill bara för protokollet klargöra att jag inte sagt att jag håller med dig om något av det du skriver, men eftersom det är just åsikter och inte
något som gör anspråk på att vara objektiva fakta (eller?), det vill säga inte verkar vara några "påståenden om faktiska förhållanden", som du
framför - så försvarar jag självklart din rätt att framföra dem!
Varför skall någon annan ha synpunkter på vad du får tycka?
Åsikter har alla - och med det följer i en fri värld rätten att framföra dem, i varje fall om de inte gör någon illa*, och jag har inte sett att du
skrivit ett ont ord om någon, bara illustrerat din positiva inställning till Linn (om jag inte missat något av det du skrivit).
Jag kan dock fråga mig om det kan vara så att du har någon koppling till Linn?
(I synnerhet efter ditt senaste inlägg, som jag tyckte lät precis som säljtext - direkt från en broschyr. Därmed inte sagt att jag tycker att man inte får citera saker ur broschyrer och
göra dem till sina egna åsikter. Det får man ju självklart också göra, om man vill och tycker så!)
Det får man förstås också ha. Jag tycker till och med att det är lite extra trevligt att det finns representanter för olika märken närvarande på
ett diskussionsforum. Inte minst är det ju väldigt bra att de som har koppling till något specifikt HiFi-märke ju förhoppningsvis kan bidra med
bra svar på eventuella frågor om märkesspecifika saker.
Men - om så är fallet vill jag bara påminna dig (eller upplysa dig om det om du inte läst det i stadgarna) att reglerna på faktiskt föreskriver att
man isåfall måste redovisa det.
Vh, iö
- - - - -
*Rasistiska åsikters framförande försvarar jag t ex inte under några omständigheter, eftersom de gör människor illa. Detsamma gäller vad för
ovänligheter som helst, som någon vill framföra med avsikt att göra någon annan illa.
PS. Skall väl passa på att skriva att jag inte tycker att sista meningen i MP's första inlägg i den här tråden var något fel heller, bara en framförd
åsikt. Jag har heller inget emot om någon gör inlägg i stil med
"-Jag tycker att Ino är skit" (alltså utan att de tar till något osant påstående för
att validisera åsikten - utan bara ett rakt framförande av just den åsikten) för så kan man ju tycka (uppenbart om något skulle skriva det) och
gör man det så är det ju bara en ärligt redovisad uppfattning som inte rimligtvis kan ifrågasättas. Helt okej.
Skulle jag besvara något sådant så finge det bli något i stil med:
"-Jaha. +
". Eller om början med
"jag tycker..." skulle ha saknats kanske jag
skulle ha svarat:
"-Ja, så kan man tycka.". Fast det troligaste är nog att jag inte skulle ha kommenterat det alls om det inte innehållit något
som varit osant.
Men åter till det som MP skrev: Det han skrev dessförinnan i samma inlägg tycker jag var lite trist. Varför hoppa på folk på det viset?

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).