Ett par bilder av insidan.
Jag köpte den på Tradera. 150 kr betalade jag.
Kvasikomplementärt slutsteg: Bägge effekttransistorerna är av samma typ, oftast (alltid?) NPN. I denna sitter det alltså två stk 3055:or per kanal.
Andra förstärkare med kvasikomplementärt slutsteg är t ex HK 330C och HK 430. Det var inte helt ovanligt förr i tiden, då det tydligen var dyrt (svårt?) att framställa PNP effekttrissor.
Komplementära slutsteg, d v s en effekttrissa NPN och en PNP, började komma under 70-talets första hälft. I slutet av 70-talet hade "alla" förstärkare komplementärt effektsteg.
FM-tuner-delen syns i mitten av bilden. Den är inte original, utan tagen från en Luxor Dirigent, och det beror inte på att original-tunerdelen var defekt...
Till höger i bild syns power supply. Under detta kort sitter två elektrolyter på vardera 6800 uF.
Ovanför power supply sitter linje-ingångskortet och till vänster om detta sitter tonkontrollkortet.
Här är FM-tunerdelen uppvikt och man ser från höger till vänster: AM-kortet. Effektsteg höger kanal, RIAA-kort och längst till vänster Effektsteg vänster kanal.
Notera den mycket noggranna kabeldragningen.
Ljudet då? Ja, det är mjukt och trevligt, som jag skrev här ovan. Det går helt klart åt det mörka hållet. Jag gissar att de av er som är vana vid nyare förstärkare, skulle uppleva att denna saknar detaljupplösning, främst i diskanten.
Kringutrustning: Denon DCD 1800 (1983), Luxor 8071.