Flickvänssäkra akustikförbättringar för vardagsrum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
onni

Flickvänssäkra akustikförbättringar för vardagsrum

Inläggav onni » 2008-07-14 17:20

Är sugen på att dra igång lite projekt här hemma på sommarlovet, så vad passar bättre än att låta det ha med ljud att göra? :)

En första plan är att inhandla mattor (till golvet). Om någon har tips om var sådana är billiga och bra i stockholmsområdet får ni gärna tipsa.

Efter det har jag funderingar på om man kan göra/(köpa?) någon slags absorbenter att sätta på väggarna. Planlösningen för vardgasrummet ser ut såhär:

Bild

Där det röda är platser där absorbent skulle kunna vara aktuellt (alltså bakom matbordet och på väggsnutten till vänster på bild 4 nedan). Har ni tips på hur sådana skulle kunna göras estetiskt tilltalande? Jag har en idé om att man borde kunna snickra ihop en ram, fylla den med nån slags ull (typ http://hifikit.se/index.php?id=493) så att det bildar en konvex yta och sedan lägga på vågigt dämpmaterial (typ http://hifikit.se/index.php?id=1385) och till sist klä detta med något snyggt tyg. Kanske även en ekram på det, om det skulle behövas.

Vad tror ni om detta? Är det nån skillnad mellan olika dämpmaterial, isf vilket bör man satsa på?
Har sett att det finns på två ställen till:
Biltema:
- fluff: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78464
- våg: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87657
- våg2: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=93058

Ljudia
- fluff: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=
- våg: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

En annan sak som antagligen borde göras något åt är suben. Den står nämligen helt utan fötter direkt på golvet. Vad är bästa lösningen för den? Betongklump/stenblock och gummifötter?

Systemet är en Denon AVR-1907, Canton CD200 och en Sunfire D-8 om det skulle vara intressant.

Så här ser rummet ut:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Självklart är den obligatoriska hifi-katten med :P

Budgeten ligger på kanske 5k allt som allt.

Är det något annat som ni anser borde göras?

Tack på förhand!

//Anton

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-14 18:46

Huruvida det är bra att sätta dämppaneler där du tänkt hat jag ingen aning om :)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-07-14 19:14

Inte jag heller vill riktigt kommentera om det är bästa plats. Vanligen så är ju bakväggen där man vill ha en viss mängd diffusorer. Men har man ingen annan plats att dämpa på så är det kanske vettigt även där bak.

Du verkar vara inne på något som liknar de som jag byggde att ha bakom högtalarna. http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=396984#396984

De kan ju enkelt göras mer estetiska genom att bygga en tunnare ram och spänna ett tyg över den framför dämpmatrialet.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
nl1970

Re: Flickvänssäkra akustikförbättringar för vardagsrum

Inläggav nl1970 » 2008-07-14 19:43

onni skrev:En annan sak som antagligen borde göras något åt är suben.

Låt den stå "flytande"

onni skrev:Är det något annat som ni anser borde göras?

Jag tror att du har ganska stora problem hemma, ena högtalaren vid fönster/vägg medans andra har mycket mer till andra väggen. Om du inte kan få bättre symentri på uppställningen så blir det svårt att få till ett riktigt bra ljud, altså, du kanske skulle behöva hjälp av en kunnig person hemma men det kan kosta lite, men mattor är aldrig fel :)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2008-07-14 19:55

Kaffekoppen skrev:Huruvida det är bra att sätta dämppaneler där du tänkt hat jag ingen aning om :)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518

Tack för länken. Verkar relativt enkelt.

wayfarer skrev:Inte jag heller vill riktigt kommentera om det är bästa plats. Vanligen så är ju bakväggen där man vill ha en viss mängd diffusorer. Men har man ingen annan plats att dämpa på så är det kanske vettigt även där bak.

Du verkar vara inne på något som liknar de som jag byggde att ha bakom högtalarna. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 984#396984

De kan ju enkelt göras mer estetiska genom att bygga en tunnare ram och spänna ett tyg över den framför dämpmatrialet.

Just ja, det har jag inte tänkt på. Kanske borde göra en diffusor till den bakra väggen och sen göra absorbenter till sidoväggarna.

nl1970 skrev:Låt den stå "flytande"

Jag tror att du har ganska stora problem hemma, ena högtalaren vid fönster/vägg medans andra har mycket mer till andra väggen. Om du inte kan få bättre symentri på uppställningen så blir det svårt att få till ett riktigt bra ljud, altså, du kanske skulle behöva hjälp av en kunnig person hemma men det kan kosta lite, men mattor är aldrig fel

Vad menar du med flytande?

Jag är fullt medveten om att det borde gå att göra ganska mycket, tyvärr ser inte jag något annat sätt att göra möbleringen på. Gör du? Det är så förbannat små snuttar av vägg överallt.

Men som sagt tidigare kanske det är en bra idé att sätta absorbent på väggen närmast högtalaren (vid fönstret) så borde den få mindre hjälp av den.

Jag bor i studentlägenhet, så att lägga ner pengar på att ta hit någon verkar lite onödigt, får ändå bara bo här i två år till. Om jag däremot bygger diffusorer och absorbenter går ju dessa att ta med :)

Tack för alla snabba svar! Fortsätt för all del :P

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-07-14 20:05

onni skrev:
wayfarer skrev:Inte jag heller vill riktigt kommentera om det är bästa plats. Vanligen så är ju bakväggen där man vill ha en viss mängd diffusorer. Men har man ingen annan plats att dämpa på så är det kanske vettigt även där bak.

Du verkar vara inne på något som liknar de som jag byggde att ha bakom högtalarna. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 984#396984

Just ja, det har jag inte tänkt på. Kanske borde göra en diffusor till den bakra väggen och sen göra absorbenter till sidoväggarna.

Även kanske rakt bakom högtalarna. Testa dock lite innan hur dina högtalare beter sig vid en sådan behandling. När det gäller sidoväggen så kan det nog helt klart hjälpa med den här ossymetrin. Dämpar man vänstra sidoväggen så kommer den ju bli mindre påtaglig.

onni skrev:
nl1970 skrev:Låt den stå "flytande"

Vad menar du med flytande?

Tror han menar att ställa dem på SD-kuddar eller likande produkter som är avsedda att frikoppla högtalare helt från underlaget.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2008-07-14 20:12

wayfarer skrev:Även kanske rakt bakom högtalarna. Testa dock lite innan hur dina högtalare beter sig vid en sådan behandling. När det gäller sidoväggen så kan det nog helt klart hjälpa med den här ossymetrin. Dämpar man vänstra sidoväggen så kommer den ju bli mindre påtaglig.

Tror han menar att ställa dem på SD-kuddar eller likande produkter som är avsedda att frikoppla högtalare helt från underlaget.

Hehe, rakt bakom högtalarna kan bli svårt att få igenom, den väggen är ganska så fridlyst :P

Precis vad jag menade, det borde hjälpa.

Okej, nån slags gummi helt enkelt? Länk till nått som är bra och hyffsat billigt?

EDIT: Typ sånna här? http://hifikit.se/index.php?id=1391
Senast redigerad av onni 2008-07-14 20:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-07-14 20:14

onni skrev:Vad menar du med flytande?

Mjuka fötter

onni skrev:tyvärr ser inte jag något annat sätt att göra möbleringen på. Gör du? Det är så förbannat små snuttar av vägg överallt.

Där är problemet, jag har svårt att se lösningar åt dig men en kunnig persson kanske kan hjälpa dig, har du en budget på 5 så lägg gärna ut lite på en kunnig kille, allt är väl förhandlingsbart :) hoppas jag
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-14 20:17

absorbenter gör ju inte bara nytta vid musiklyssnandet utan gör hemmet totalt sett mer trivsam att vistas i, jag tror att hela väggen vid matplatsen är en bra startpunkt men det lär inte räcka med det. jag skulle satsa på hemmbyggda bad-paneler
Bikinitider

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2008-07-14 20:29

nl1970 skrev:Mjuka fötter

Där är problemet, jag har svårt att se lösningar åt dig men en kunnig persson kanske kan hjälpa dig, har du en budget på 5 så lägg gärna ut lite på en kunnig kille, allt är väl förhandlingsbart :) hoppas jag

Aha, okej.

Eftersom att den lägenheten vi bor i är en hyffsat temporär lösning så är förstås tanken att göra något som går att ta med. Och som student vill man såklart inte lägga så mycket mer pengar än vad som behövs :P
Kunnandet hade jag tänkt få hjälp med t.ex. här :wink:

celef skrev:absorbenter gör ju inte bara nytta vid musiklyssnandet utan gör hemmet totalt sett mer trivsam att vistas i, jag tror att hela väggen vid matplatsen är en bra startpunkt men det lär inte räcka med det. jag skulle satsa på hemmbyggda bad-paneler

Visst är det så. Har dock inte hört talas om bad-paneler, vad är det?
Det finns såklart en gräns för hur mycket absorbenter jag får peta in innan en viss person säger ifrån ;)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-07-15 21:52

Där rena absorbenter vanligen placeras är snett framför högtalarna, sett från lyssningsplats samt bakom högtalarna.

Sätt dig tillrätta och låt "personen som säger ifrån" trava runt med en spegel utefter sidoväggarna. Där högtalarna speglas är rätt plats för dämpa/släcka första-reflektioner. En luftspalt mellan absorbent och vägg höjer effektiviteten.

Glasskåpet på högersidan är ingen höjdare om det är där reflektionen hamnar, dörrhålet däremot kan man ju säga är en förträfflig absorbent om ljudet inte kommer tillbaksskramlande från köket. Om tavlan på vänstersidan sänktes en bit (och har tygfront) hamnar den nog rätt. Annars, som Celef skrev, får du hurosmhelst en trevligare och mindre "skramlig" ljudmiljö med absorbenter även om de inte hamnar optimalt. Med 5k har du mer än tillräckligt i budget för att det ska kunna bli något snyggt som funkar.

BAD-panel som jag spikat ihop: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=15375

Man låta den få helt andra utseenden givetvis, hålbilden på fronten är den viktiga biten. Tycker man det är fult med naket trä, kläs den med någon snygg ljudgenomsläpplig tygbit. Standardstorleken enligt RPGs orginal är knappa 600x600 mm med 12,7 mm hål och tjocklek 25 mm.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2008-07-16 13:10

Häng draperier av jättetjockt tyg i dörröppningarna ut ur rummet - det är både snyggt och gör att efterklangstiden blir kortare.

Sätt ett tjockt lager dämpmaterial (profilerat akustikskum, kanske) på undersidan av matbordet (som ser ut att vara perfekt konstruerat för sådant). Det är en "gratisyta" som man kan använda för ljudabsorption utan att det syns...

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2008-07-22 15:35

Tjo igen!

En gotlandsresa kom i mellan.

Adhoc skrev:Där rena absorbenter vanligen placeras är snett framför högtalarna, sett från lyssningsplats samt bakom högtalarna.

Sätt dig tillrätta och låt "personen som säger ifrån" trava runt med en spegel utefter sidoväggarna. Där högtalarna speglas är rätt plats för dämpa/släcka första-reflektioner. En luftspalt mellan absorbent och vägg höjer effektiviteten.

Glasskåpet på högersidan är ingen höjdare om det är där reflektionen hamnar, dörrhålet däremot kan man ju säga är en förträfflig absorbent om ljudet inte kommer tillbaksskramlande från köket. Om tavlan på vänstersidan sänktes en bit (och har tygfront) hamnar den nog rätt. Annars, som Celef skrev, får du hurosmhelst en trevligare och mindre "skramlig" ljudmiljö med absorbenter även om de inte hamnar optimalt. Med 5k har du mer än tillräckligt i budget för att det ska kunna bli något snyggt som funkar.

BAD-panel som jag spikat ihop: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=15375

Man låta den få helt andra utseenden givetvis, hålbilden på fronten är den viktiga biten. Tycker man det är fult med naket trä, kläs den med någon snygg ljudgenomsläpplig tygbit. Standardstorleken enligt RPGs orginal är knappa 600x600 mm med 12,7 mm hål och tjocklek 25 mm.

Förstareflexen för höger högtalare ligger mitt i gardinen, inte i glasskåpet, så det borde vara ganska bra. Jag har fått klartecken att bygga om tavlan på vänster vägg till en absorbent, om detta artar sig så kanske jag får utöka :P

Tack för länken till bygget! Det blir nästa steg om det blir något.

Morgan skrev:Häng draperier av jättetjockt tyg i dörröppningarna ut ur rummet - det är både snyggt och gör att efterklangstiden blir kortare.

Sätt ett tjockt lager dämpmaterial (profilerat akustikskum, kanske) på undersidan av matbordet (som ser ut att vara perfekt konstruerat för sådant). Det är en "gratisyta" som man kan använda för ljudabsorption utan att det syns...

Några draperier finns det inte plats för, och det är inte heller något som skulle gå igenom ;)

Däremot är tipset angående borde jättebra, precis sånna tips som jag vill ha. Ytan under bordet är 110*70, så en bit på 120*60 passar in fint.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-22 15:41

Går det inte att möblera om rummet så att tv:n hamnar precis i hörnet och en högtalare då på vardera vägg... alltså soffan på diagonalen i rummet?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-07-22 22:23

Vill dela med mig av absorbenter som jag såg på en mässa för hörselskadade här i Örebro: http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/dampning/

Funktionen känner jag inget om, men stil har dom. :)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2008-07-23 12:22

Nattlorden skrev:Går det inte att möblera om rummet så att tv:n hamnar precis i hörnet och en högtalare då på vardera vägg... alltså soffan på diagonalen i rummet?

Tyvärr är rummet för litet för det.

LypsylateX skrev:Vill dela med mig av absorbenter som jag såg på en mässa för hörselskadade här i Örebro: http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/dampning/

Funktionen känner jag inget om, men stil har dom. :)

Ser trevliga ut, ulltyg kanske kan vara något för framtida projekt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-23 12:34

onni skrev:
Nattlorden skrev:Går det inte att möblera om rummet så att tv:n hamnar precis i hörnet och en högtalare då på vardera vägg... alltså soffan på diagonalen i rummet?

Helt säker?
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2008-07-23 18:40

Nattlorden skrev:
onni skrev:

Helt säker?
Bild

Hehe, rent teoretiskt går det nog. Tyvärr finns det vissa problem:
- Det finns ett väggfast skåp ovanför tv:n som kommer se rejält malplacerat ut om man vrider på tv-bänken.
- Tv:n hamnar då framför ett fönster, känns mindre bra.
- Glasskåpet kan förstås inte stå kvar där det står, om det flyttas så måste det stå nära ett eluttag (pga belysning i skåpet) och det finns inte så många andra ställen.
- För att ta sig till balkongen kommer man behöva gå runt soffan och klättra över soffbord, inte populärt.

För övrigt så har jag höftat alla mått i bilden förutom måtten på rummet, så soffan kan vara större än jag har ritat...

Bra förslag, men kommer ej genomföras :)

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2008-07-24 01:32

Adhoc skrev:Där rena absorbenter vanligen placeras är snett framför högtalarna, sett från lyssningsplats samt bakom högtalarna.

Ska göra ett försök med en egen version av en BAD-panel. Antagligen något som är ca 150*50cm. Har tyvärr svårt att hitta hur jag ska ta fram hålmönstret för detta, läste i din tråd att du har använt det riktiga mönstret och inte det som RPG använder, hur fick du tag i det?
Kan jag bara ta detta: http://www.rpginc.com/products/badarc/b ... igital.gif
och lägga tre likadana efter varandra? Känns inte helt rätt... Läste att du har knåpat ihop ett excelprog för detta (om jag förstod det hela rätt), är detta något som man skulle kunna få ta del av?

Om någon har mer information om hur det hela fungerar så är jag intresserad. (Har viss kunskap om ljud och signaler för att kunna tillgodogöra mig information :))

Sitter och leker lite med ett MATLAB-prog som gör MLS-sekvenser, dock blir ju detta just sekvenser och inte något 2D-mönster. Självklart kan jag banka ihop det till ett sådant, kör jag på en 1023 bitars lång sekvens får jag resultatet:
31x33
Bild

33x31
Bild

Hoppsan, klockan är halv två, matlababstinensen spelar mig spratt :P Fortsätter imorrn.

EDIT: kan få till två till, men ingen av dessa liknar heller det mönster du eller RPG har använt.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-07-28 01:36

Morgan skrev:Sätt ett tjockt lager dämpmaterial (profilerat akustikskum, kanske) på undersidan av matbordet (som ser ut att vara perfekt konstruerat för sådant). Det är en "gratisyta" som man kan använda för ljudabsorption utan att det syns...

Blir det inte kognitiv dissonans då? Att stoppade möbler ger ett dämpat
rum är ju lättförståeligt, men att (till synes) ostoppade åstadkommer
samma sak kanske blir förvirrande ...?

Nej, jag tar nog tillbaka det där. Hur undersidan på bordet ser ut kan man
ju inte veta. Och i vilket fall som helst så är det nog småpotatis i
sammanhanget. Det såg väldigt kalt ut, det där rummet.

Mvh E*(som just dödade en stackars insekt när fingret slog på pekplattan ...)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
onni

En absorbent ihopsnickrad

Inläggav onni » 2008-07-29 13:13

Nu har det hänt lite saker iaf. Har köpt profilerat skum och satt på undersidan av bordsskivan (Flickvännen tittade lite underligt på mig men sa inte emot :)). Har köpt SD-fötter till subben och måste säga att basen känns lite mer artikulerad. Men framförallt har jag spikat ihop en första absorbent :D

Gjorde helt enkelt om den tavlan med tygfront som satt på väggen närmast tv:n till en absorbent. Byggde en träram i planhyvlat 15 x 95mm (1230 x 630mm stor)

Bild

och petade i en 50mm markskiva i stenull och fick således ca 45mm luftspalt till väggen.

Bild

Klädde framsidan med tyg och baksidan med en gammal handduk för att undvika att markskivan skulle damma och fick följande resultat:

Bild

Den sitter nu på samma skruv som tavlan satt på tidigare, har planer på att försöka få ner den någon decimeter, men vill helst slippa borra fler hål i väggen...

Ligger dock fortfarande på planeringsstadiet med BAD-panelen. Sitter och funderar på om man kan ta en MLS-sekvens och göra om det till 2D som jag sa tidigare. Har fått tag på Excelprogrammet som adhoc pratade om, dock var detta endast för att göra mönster med storlek på 31 x 33 längdenheter. Jag gissar fortfarande på att det är en dålig idé att sätta tre sådana mönster efter varandra, eftersom att poängen med MLS är att det inte ska finnas någon periodicitet...

Jag undrar även varför RPGs mönster är symmetriskt, det måste finnas någon poäng med det med...

PS. Ledsen för de stora bilderna, fixar det ikväll. DS.

EDIT: bilderna fixade

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-07-31 13:55

Excel-programmet jag skrev är bara för att spara tid vid måttsättning, hålplacering och bedömning om lämplig storlek på panelen och dess omkringliggande ”ram” utan hålbild, när man vet vilka ytor man har att leka med hemmavid. Vill man ändra till någon annan MLS-sekvens än 31x33 längdenheter, är det egentligen bara att kopiera vidare formlerna ”x” antal rader/kolumner/rutor (plus markera vilka rutor som ska vara hål / ickehål…)

RPG visar i en nyhetsbullentin på sin hemsida (pdf-fil dec 2007 ?) en annan MLS-/radsekvens Har för mig den var med cirkus 1500 hål. Burr (!) för att borra de hålen …

Simpelt sätt att undvika periodicitet, om man oroar sig för det, borde vara att kurva, vrida 90 gr eller vinkla panelerna något sinsemellan. MLS-tanken har lånats från elektronik/optik (typ ”on-off för 1-dimensionell sträng”) men överförd till en reflekterande/absorberande 2-dimensionell yta. Ytan som reflekterar/absorberar förändras med infallsvinkeln, rimligen man får också en viss fasförskjutning av frekvensen beroende på panelens lutning, utöver amplitudförändringar av frekvensen som BAD-panelen ger över ytan.

Din absorbent har bra mått för att kränga in RPGs original-panel som ju är något mindre än 2x2 fot (605x605 mm), då de ”krängt in” sekvensen om 31x33 längdenheter på en kvadratisk yta för att kunna använda byggindustrins standarddimensioner på bakomliggande glasfiberskiva.

Edit: la till radsekvens
Senast redigerad av Adhoc 2008-07-31 16:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2008-07-31 14:39

Adhoc skrev:Excel-programmet jag skrev är bara för att spara tid vid måttsättning, hålplacering och bedömning om lämplig storlek på panelen och dess omkringliggande ”ram” utan hålbild, när man vet vilka ytor man har att leka med hemmavid. Vill man ändra till någon annan MLS-sekvens än 31x33 längdenheter, är det egentligen bara att kopiera vidare formlerna ”x” antal rader/kolumner/rutor (plus markera vilka rutor som ska vara hål / ickehål…)

RPG visar i en nyhetsbullentin på sin hemsida (pdf-fil dec 2007 ?) en annan MLS-sekvens Har för mig den var med cirkus 1500 hål. Burr (!) för att borra de hålen …

Simpelt sätt att undvika periodicitet, om man oroar sig för det, borde vara att kurva, vrida 90 gr eller vinkla panelerna något sinsemellan. MLS-tanken har lånats från elektronik/optik (typ ”on-off för 1-dimensionell sträng”) men överförd till en reflekterande/absorberande 2-dimensionell yta. Ytan som reflekterar/absorberar förändras med infallsvinkeln, rimligen man får också en viss fasförskjutning av frekvensen beroende på panelens lutning, utöver amplitudförändringar av frekvensen som BAD-panelen ger över ytan.

Din absorbent har bra mått för att kränga in RPGs original-panel som ju är något mindre än 2x2 fot (605x605 mm), då de ”krängt in” sekvensen om 31x33 längdenheter på en kvadratisk yta för att kunna använda byggindustrins standarddimensioner på bakomliggande glasfiberskiva.

Jag förstod det om excelprogrammet när jag såg det :) Menar du att om man vill ha en panel med format 150 x 50 cm så tar jag och flyttar första delen av andra raden till första raden och så vidare tills jag har ett mönster i rätt format? Typ:

Göra om
1 101011001001000101000100100110101
2 111001100010110101011010001100111
3 100110111010010000010010111011001
4 101100000010011000110010000001101
5 110001011101011000110101110100011

till
1 1010110010010001010001001001101011110011000
2 1011010101101000110011110011011101001000001
3 0010111011001101100000010011000110010000001
4 101110001011101011000110101110100011

eller menar du att jag ska ta och fortsätta mönstret genom att kopiera de första kolumnerna och lägga till de sist. Typ:
1 1010110010010001010001001001101011010110010
2 1110011000101101010110100011001111110011000
3 1001101110100100000100101110110011001101110
4 1011000000100110001100100000011011011000000
5 1100010111010110001101011101000111100010111

Som jag har förstått det är poängen i det här fallet att få ett så rakt effekttäthetsspektrum som möjligt (dock inom ett visst frekvensområde såklart). Detta genom att inte ha någon periodicitet samt passande hålstorlek. Både de förslag du ger skapar tyvärr någon slags periodicitet, om den spelar någon eg. roll har jag svårt att tro, men om man ska borra ~1000 hål så är det ju skönt att veta att man gör något vettigt ;)

Du pratar om att vinkla panelerna sinsemellan, tyvärr ska jag endast göra en panel, som ska ha en storlek på 153 x 53cm.

Som du ser i tidigare inlägg så kan jag generera egna MLSer, så jag kan ju utan problem göra en så lång MLS jag behöver och fylla en skiva med mönstret. Det jag undrar är helt enkelt om det är något sådant jag borde göra eller om det helt enkelt räcker att bara ta det mönster som finns och repetera (med vridning kanske).

Förresten: Har du skaffat uppkoppling nu? Vart har ni flyttat? Första villan?

Tack för all hjälp.

MVH Anton

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-07-31 16:29

Citat: ”Menar du att om man vill ha en panel med format 150 x 50 cm så tar jag och flyttar första delen av andra raden till första raden och så vidare tills jag har ett mönster i rätt format? ”.

Nej, det finns tydligen en ”klar poäng” med att schackbrädet med hålbilden ska vara just 31x33 rader för BAD-panelen, originalutförandet då. Någonstans i BBCs offentliga tekniska White Papers (Rogers som författare???) har jag läst en förklaring till varför men kommer inte ihåg den. Säkert finns det andra radförhållanden som är bra också men 31x33-varianten har passat bra för min del, så jag har inte brytt mig att leta efter någon annan att ”copy-catta”. Det visas några andra på RPGs hemsida men om de är ”ideala” eller om RPG fuskat lite låter jag vara osagt.

Med 50 cm bredd blir det nog lite marigt att få till hålbilden och en intakt panelskiva utan att gå ned i hålstorlek

Uppkoppling – nej = fusk på jobbet. Mölndal, kåk 2.

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2008-08-01 07:09

Adhoc skrev:Citat: ”Menar du att om man vill ha en panel med format 150 x 50 cm så tar jag och flyttar första delen av andra raden till första raden och så vidare tills jag har ett mönster i rätt format? ”.

Nej, det finns tydligen en ”klar poäng” med att schackbrädet med hålbilden ska vara just 31x33 rader för BAD-panelen, originalutförandet då. Någonstans i BBCs offentliga tekniska White Papers (Rogers som författare???) har jag läst en förklaring till varför men kommer inte ihåg den. Säkert finns det andra radförhållanden som är bra också men 31x33-varianten har passat bra för min del, så jag har inte brytt mig att leta efter någon annan att ”copy-catta”. Det visas några andra på RPGs hemsida men om de är ”ideala” eller om RPG fuskat lite låter jag vara osagt.

Med 50 cm bredd blir det nog lite marigt att få till hålbilden och en intakt panelskiva utan att gå ned i hålstorlek

Uppkoppling – nej = fusk på jobbet. Mölndal, kåk 2.

Min gissning är att poängen med att ha 31 x 33 rader är att detta bildar 1023 hål+ickehål. Detta eftersom att man får sekvenser på 2^k - 1 (..., 511, 1023, 2047, ...). http://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_length_sequence
http://cfn.upenn.edu/aguirre/wiki/doku. ... _sequences

Jag tror helt enkelt att jag ger mig på att ta mönstret som finns och sätta det tre gånger på skivan (med vridning) eller möjligtvis att generera något eget :) Jag hör av mig när jag sätter igång.

Fusk på jobbet var det :) Grattis till kåken.

Återgå till DIY-forum