Ino högtalare och projektorduk?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme

Ino högtalare och projektorduk?

Inläggav Tumme » 2008-07-23 19:27

Eftersom jag inte hittar någon platt TV med bra bild även när man tittar på digital TV (Ej HD) så krånglar det till mitt mål att även köpa en projektor och kunna dra ner duken framför.

Så jag kanske skulle behålla tjock Teven och skaffa projektor ändå men då så kommer duken ca 70-80 cm från väggen och hamnar ca 40 cm framför högtalarna. Från min sittplats så kommer jag att se hela högtalaren precis om duken blir 180 cm bred.

Vad händer när mycket av det reflekterande ljudet mellan högtalarna bromsas av en duk?

Anledningen är att om jag förstått det rätt att det skall vara en reflekterande yta mellan just ino högtalarna.

Kommer det att funka eller vad är det som inte blir bra?

Kan väl tillägga att även om jag skulle hitta en platt TV så skulle duken troligtvis hamna exakt i liv med framkant högtalarna.

Thomas

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-07-23 19:55

Hej tumme

Ingvar tyckte jag skulle justera duken/högtalarna så att diskanten hamnade i vågrät linje med duken, sedan kan man dämpa taket med ytabsorbenter (för min del blev det cirka 180cm från fronthögtalarväggen) topparna hamnade cirka 55cm från dämpade väggen. Bäst är att fråga Ingvar vad han anser, om han kan anse något utan att ha sett rummet :oops: .

Vh Christer
Senast redigerad av Tengil 2008-07-24 00:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-07-23 21:58

Tengil skrev:Hej tumme

Ingvar tyckte jag skulle justera duken/högtalarna så att diskanten hamnade i vågrät linje med duken, sedan kan man dämpa taket med ytabsorbenter (för min del blev det cirka 180cm från fronthögtalarväggen) topparna hamnade cirka 55cm från dämpade väggen. Bäst är att fråga honom vad han anser, om han kan anse något utan att ha sett rummet.

Vh Christer

Menar du att den nedre delen på duken/bilden skall vara i höjd med diskanten?. Kommer inte bilden lite högt då?

Thomas

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-23 22:13

Nja, tror han menar att duken ska komma ner precis vågrätt mellan dom båda diskanterna :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-07-23 22:36

_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-07-24 00:06

höjden på duken har ingen betydelse i det resonemanget som jag hade med Ingvar, utan det rörde sig om linjen med diskanterna som utpost.

Vh Christer

Användarvisningsbild
E

Re: Ino högtalare och projektorduk?

Inläggav E » 2008-07-24 04:40

Tumme skrev:Anledningen är att om jag förstått det rätt att det skall vara en reflekterande yta mellan just ino högtalarna.

Den här frågan måste väl gälla oavsett vilka (normala) högtalare man har?

Reflekterande yta mellan högtalarna tror jag är något som hjälper själva
stereosystemet att fungera så bra som möjligt.

Tycker att din intressanta fråga gott kunde platsa i Generellt om HiFi.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-07-24 07:18

EA_73 skrev:Kolla här så ser du hur det ser ut hos Tengil

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22405&list=full

Det är så som det ser ut hos Tengil som det skulle bli om jag hittate en platt TV men eftersom jag kommer ha kvar Tjockteven så kommer duken fram 40 cm.

Tänk er att duken flyttas fram 40 cm i Tengils rum. Det är det jag undrar vad för problem det kan bli?.

Thomas

Edit stavfel
Senast redigerad av Tumme 2008-07-24 08:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-07-24 07:38

Tumme skrev:

Det är så som det ser ut hos Tengil som det skulle bli om jag hittate en platt TV men eftersom jag kommer ha kvar Tjockteven så kommer duken fram 40 cm.

Tänk er att duken flyttas fram 40 cm i Tengils rum. Det är det jag undrar vad för broblem det kan bli?.

Thomas

Jag tror att det blir reflexer i duken som studsar mellan duk och vägg, om du har möjlighet så bör du flytta fram högtalarna motsvarnande 40cm, så att de hamnar i linje. Eller så köper du en ljudtransparent duk (Dyrt om den skall vara bra).

Vh Christer

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-07-24 09:05

Tengil skrev:
Tumme skrev:

Tänk er att duken flyttas fram 40 cm i Tengils rum. Det är det jag undrar vad för broblem det kan bli?.

Thomas

Jag tror att det blir reflexer i duken som studsar mellan duk och vägg, om du har möjlighet så bör du flytta fram högtalarna motsvarnande 40cm, så att de hamnar i linje. Eller så köper du en ljudtransparent duk (Dyrt om den skall vara bra).

Vh Christer

Kan tyvär inte flytta högtalarna och ljudtransparant duk känns inte som ett allternativ för att inte hela högtalaren skulle kunna placeras bakom duken.

Thomas

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-24 10:16

Om du ändå kommer använda duken till film, så kan du kanske flytta tjockisen till en annan plats? Det är så jag själv tänkt lösa det om jag skaffar projektor... Det är sällan jag använder piP när jag tittar på nyheter eller tv över huvud taget. Visserligen kommer det ju filmer och tv-serier där jag använder dem, men hade jag en projektor + duk skulle jag se de sakerna på dem istället. Alltså, flytta tv:n :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-07-24 10:29

du har ingen möjlighet att bygga en liten skärmvägg eller så? En falsk vägg bakom som gör att du får ljudet att reflekteras där du vill, men behålla tjocktvn lite bakom, inbyggd i skärmväggen, då slipper du kablaget med som kan gömmas lite snyggt. kanske ett lite jobbigt projekt iof.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-07-24 18:18

shifts skrev:Om du ändå kommer använda duken till film, så kan du kanske flytta tjockisen till en annan plats? Det är så jag själv tänkt lösa det om jag skaffar projektor... Det är sällan jag använder piP när jag tittar på nyheter eller tv över huvud taget. Visserligen kommer det ju filmer och tv-serier där jag använder dem, men hade jag en projektor + duk skulle jag se de sakerna på dem istället. Alltså, flytta tv:n :)

Kan inte flytta tjockteven till en annan plats (Liten lägenhet) och även om jag skulle hitta en bra platt TV så hamnar den på samma plats bara att den skulle hamna 40 cm längre bak och då är det inga problem att rulla ner en duk framför. Skulle det däremot komma en projektor som är extremt tyst och med nya ljuskällor (LED) så att dom inte utvecklar så mycket värme då skulle jag inte ha någon TV alls.

Men som sagt kärnfrågan var vad som händer med ljudet om duken hamnar som den gör med tjockteven.

Jag är väldigt sugen på projektor men jag skaffar ingen om det blir knas med ljudet då väntar jag. Tjockteven (Backprojektion) är ju ändå på 42" så jag har ganska stor bild.

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-01-17 10:54

Projektorn är på plats med en gammal duk som skall bytas och jag undrar om det är någon fördel att tex. duken lämnar ett mellanrum mellan högtalare på ca 20cm på varje sida eller är det bättre att duken går nästan ända fram till högtalarna?

Alltså om jag väljer en 215cm bred duk så blir det bara ca 5cm mellan högtalare och duk eller 175cm med ca 20cm mellan högtalarna och duk.

Eftersom jag sitter ganska nära så skulle det passa bättre med den mindre duken men om det blir ljudmässigt bättre med den större väljer jag den.

Thomas

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-17 15:32

Så nära som möjligt

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-01-17 18:23

Kaffekoppen skrev:Så nära som möjligt

Varför så nära som möjligt?. Om man inte har duk så ska väl man inte ha så stor reflekterad yta som möjligt mellan högtalarna eller ska man?

Thomas

Återgå till Wänner af Ino