Moderator: Redaktörer
norman skrev:Om du orkar kan du kanske testa om det blir mindre om du rör potten en massa fram och tillbaka runt det läget där du mätte.
Piotr skrev:Finns mycket kul att testa men f-n vad tid det tar när man inte har en labb-bänk med allsköns sladdar och kopplingsdoningar.
IngOehman skrev:Bästa sättet att undvika dist är att använda Cermet potar eller att köra dem helt olastade (in i J-fet-ingång t ex).
Svante skrev:Hur mycket dist handlar det om?
Piotr skrev:Jag tittade bara på andraton då den var dominerande och låg runt -100dB ungefär vid denna gain.
Svante skrev:Piotr skrev:Jag tittade bara på andraton då den var dominerande och låg runt -100dB ungefär vid denna gain.
Ah, det är ett "akademiskt" problem mao...100 dB <=> 0.001%
IngOehman skrev:Hur mycket distorsion man får från en potentiometer brukar bero på både typen av pot och dess inkoppling i signalvägen.
Bästa sättet att undvika dist är att använda Cermet potar eller att köra dem helt olastade (in i J-fet-ingång t ex).
Tyvärr är det sällsynt med log-potar med cermet-bana. Logatimisk funktion (eller liknande) kan man dock åstadkomma med andra metoder.
Vh, iö
MrQaffe skrev:Finns det ännu ingen bra ic krets som har fasta motstånd som kan stegas in o ersätta en potentiometer?
MrQaffe skrev:Finns det ännu ingen bra ic krets som har fasta motstånd som kan stegas in o ersätta en potentiometer?
IngOehman skrev:Min erfarenhet är att cermet-potarna är de som man i stort sett aldrig
sliter ut, medan kolbanepotarna är de sämsta.
En olastad pot som glappar brukar heller inte ge minsta problem med
drivande av J-fet op-ingång, eftersom det inte finns något som får noden
att börja driva. Händer det något så är det ett lite brustillskott man får stå
ut med, och det är dessutom kanske ändå lindrigare än att ha motstånd
mot backen och få signalbortfall?
Då är de värre med bipolära op-ampar, men även det brukar vara helt
problemfritt.
Vill man ha log-liknande funktion från en lin-pot så finns det andra och
finurligare sätt att skaffa sig det, som inte renderar slädström.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster