Gillar alla LTS:re samma saker?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-09-18 14:39

Thomas A
Edit: Dimitri, jag kanske missförstod din post, så ovanstående inlägg kanske inte har med ditt inlägg att göra alls....jag vet inte, men i så fall sorry om det blir förvirrat.

JAg menade att mitt inlägg blev i princip bara en upprepning av ditt.
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-18 20:02

Svante skrev:
nl1970 skrev:Svante
Kan du peka på ett test där det yttre har varit mer relevant än ljudet :?:

Eh, där det påverkat resultatet mer än ljudet? Frågar du om min åsikt, så gäller det nog majoriteten av öppna kabeltester, men det är förstås min åsikt.

Max säger: I princip alla öppna test, utom då skilnader/påverkan är mycket stor. Högtalare t.ex. men intrycken av ljudet försträks enormt av andra faktorer. Det är min uppfattning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-18 20:05

Max har kommit på en sak där LTS uppfattning (i alla fall dom som tetsade hörlurar) och hans egen, högst förträffliga, idéer skiljer sig åt.

Det gäller Koss hörlur Porta Pro, som inte föll testarna i smaken.
Själv är jag mycket nöjd, bortsett från att dom gått sönder och f.d. importören betedde sig stöddigt när jag vill beställa reservdelar. Nu är det nu importör, och jag kanske får nya på garantin!

Koss Porta Pro - En lur med bra ljud som är smidig att ta med.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-18 20:25

Hej!

Dom andra lurarna var även dem lika små (som Koss´s Porta Pro) ty annars ju
jämförelsen rätt så orättvis blifva! Koss Porta Pro - mkt bra! (för o vara så små!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-18 21:18

Max_Headroom skrev:Koss Porta Pro - En lur med bra ljud som är smidig att ta med.

Instämmer. För seriös lyssning hemma använder jag ett par Sennheiser HD650, men så fort jag är mobil blir det Koss´en. De ger bra tryck även med lite billigare grejor även om de saknar lite öppenhet och detaljer. Men det låter... najs :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-18 21:20

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Koss Porta Pro - En lur med bra ljud som är smidig att ta med.

Instämmer. För seriös lyssning hemma använder jag ett par Sennheiser HD650, men så fort jag är mobil blir det Koss´en. De ger bra tryck även med lite billigare grejor även om de saknar lite öppenhet och detaljer. Men det låter... najs :-)

/ B

Använder du inte högtalare för seriös lyssning?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-18 22:32

Morello skrev:Använder du inte högtalare för seriös lyssning?

Joo, men inte sent på natten.... har grannar :-)
Ibland när jag mixar cd´s är det enklare att höra via lurarna....

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-18 23:35

Även jag har PortaPro hemma. Kvalitetsmässigt har de bashöjning och distar en del i basen. Men för priset är de ok och är mobila. Betyget i MoLT var väl inte helt negativt men naturligtvis inte i topp. De kan fås för en relativt låg penning jämfört med testets topplurar, vilket man också bör väga in om man vill ha en budgetlur.

T

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-09-18 23:41

Max_Headroom skrev:Annat var den mad NAD 208, ett föredömme designmässigt.

Kul att det finns fler som tycker som jag. Design handlar inte om att vara pråligast inte 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-09-18 23:50

Okej: alla tycker olika.

En sak förvånar mig mycket: om nu Hotspur är så förbannat övertygad om det han kommit fram till i detta test, går han då med på att blindtesta detta? För, om han kommer fram till exakt samma sak med statistisk signifikans i blindtestet, har han inte då bevisat...att han hade faktiskt hade rätt? Så, vad är det då som hindrar honom från att knäppa oss på nästippen?

För övrigt må Koss Porta Pro vara en aning basfärgande, men smidiga och hållbara är dem! Bra med reservdelar dessutom. Någon som jämfört dessa med Sennheisers nya smidiga variant?
Common sense is not that common.

matson

Inläggav matson » 2004-09-19 00:10

dawen skrev:Okej: alla tycker olika.

En sak förvånar mig mycket: om nu Hotspur är så förbannat övertygad om det han kommit fram till i detta test, går han då med på att blindtesta detta? För, om han kommer fram till exakt samma sak med statistisk signifikans i blindtestet, har han inte då bevisat...att han hade faktiskt hade rätt? Så, vad är det då som hindrar honom från att knäppa oss på nästippen?

För övrigt må Koss Porta Pro vara en aning basfärgande, men smidiga och hållbara är dem! Bra med reservdelar dessutom. Någon som jämfört dessa med Sennheisers nya smidiga variant?

Exakt vad är det som då skulle vara bevisat?

Att cdspelare låter olika?(Det är ju redan bevisat)
Att folk har olika smak?(behöver det testas?)
Att 668 skulle vara en "icke korrekt återgivare"?(Det bevisas inte av att man kan skilja på Harmony och 668)

Nej, jag har svårt att se vitsen med ett BT här.....annat än att det kan vara kul att testa sina sinnen.

Mvh

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-09-19 10:08

Harryup skrev:
Markih:
"rörisar, hornhögtalare, Men de flesta förstår naturligtvis att det inte är god återgivning i ordets bemärkelse"

Var inte det lite fördomsfullt? Rörförstärkare, eller hornhögtalare betyder inte att det låter illa med automatik.

Samma gamla tankevurpa 8O

det har nämnts tidigare, men kan behöva nämnas igen.

God återgivning och subjektivt bra ljud är inte nödvändigtvis samma sak :!:

Är det något som är oklart :?:

På grund av att "God återgivning och subjektivt bra ljud är inte nödvändigtvis samma sak :!: " tycker sannolikt LTSare olika om "bra" ljud, prixis som alla andra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-19 10:52

Laselite:

Javisst, håller med.
Men, det är nog få här som tror att ett horn kan rätt konstruerat, vara en god återgivare av musik. Vad jag uppfattade Markih menade är att horn är alltid färgande. Så dom som vill ha horn strävar inte efter ett neutralt ljud.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-19 11:48

ALLA högtalare är mer eller mindre färgande...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-19 12:09

Hatoil skrev:Tycker du en kvinna är olika vacker, beroende på om hon är gift eller ogift? Inte släkt eller din mor?

Spelar inga andra saker in i din bedömning, än ögat? För hur du upplever hennes skönhet?

Och ändras inte ditt intryck för evigt, om förutsättningarna sedan visar sig vara några andra (tex att hon är man)?

Så länge man inte spelar sin stereoanläggning blint, utan att veta vad som ingår i kedjan, är det för mig (läs för mig) ingen mening med blindtest. Då den verkliga lyssningssituationen skiljer sig från testsituationen.

Denna argumentation är klassisk i audiosammanhang. Själv såg jag den redan för 10 år sedan på Usenet. I ett vetenskapsteoretiskt perspektiv handlar det om att helt underkänna den externa validiteten hos ett experiment (dvs. att på alla punkter underkänna de experimentella resultatens relevans för "naturliga" eller "verkliga" situationer.) Detta är en klassisk fråga inom vetenskapen men det är sällan att man tar till med så stora ord som att det "inte är någon mening" med kontrollerade experiment.

En intressant tolkning blir nämligen att ljudet från anläggningen endast har ringa betydelse för vår upplevelse av det. Faktiskt så ringa att vår upplevelse anses vara så svagt kopplad till ljudkvalitetet att det inte är relevant att testa den. Den bygger också på att information från ett blindtest inte påverkar vår tolkning och upplevelse av ljudet, medans märke, rykte och utseende skulle göra det. Information som man sätter tilltro till tenderar att "blockera" vår mottaglighet annan information. Tror man på vetenskapliga resultat tenderar man att vara mer skeptisk till andra metoder (och vice versa). Accepterar man relevansen hos ett blindtest så kan det alltså ha stor betydelse på inflytandet av andra faktorer. Tilltro är alltså viktigt för vår bedöming av information.

Hatoil skrev:Om jag får bra resultat på ett högskoleprov, hjälper det mig föga till vardags. Jag är bara kung för en stund. Överskatta inte det enskilda testets betydelse. Underskatta inte ditt dagliga umgänge med anläggningen. Var vill du helst har alla rätt; på ett prov, eller i verkliga livet?

Högskoleprovet har till uppgift att ge möjlighet att läsa på högskola även om betyget från grundutbildningen är otillräckligt. Högskoleprovet är alltså bara ett av flera olika sätt att skaffa sig de nödvändiga kvalifikationerna för högskolestudier. Anledningen till att det finns flera sätt är att alla utsållningsmetoder har sina brister, även om de har en vetenskaplig grund. Där är det klokt att det inte bara är högskoleprovet som gäller. Det är också klokt att man kan ta det flera gånger eftersom resultaten kan variera med faktorer som de inte avser mäta: nervositet, sömnbrist, mental blockering. Detta vet de som designat antagningsreglerna om.

Högskoleprovet avser inte att mäta hur mycket pengar man kommer att tjäna, hur empatisk man är, hur populär man är bland vänner och bekanta eller hur man kommer att lyckas som förälder. Det handlar om chanser att klara en högskoleutbildning: det är det som är "verkliga livet" i detta fall. För detta ändamål finns det en koppling, även om den inte täcker in alla möjligheter. Alltså: man skall inte peka på brister hos testmetoder för faktorer som dessa metoder aldrig varit avsedda att mäta.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-19 12:17

Harryup skrev:Laselite:

Javisst, håller med.
Men, det är nog få här som tror att ett horn kan rätt konstruerat, vara en god återgivare av musik. Vad jag uppfattade Markih menade är att horn är alltid färgande. Så dom som vill ha horn strävar inte efter ett neutralt ljud.

Gränsen mellan horn och direktstrålande högtalare är flytande: En rundstrålande högtalare på en stor baffel kan man ju kalla ett 180 graders horn med konstant direktivitet om man är road av det. Om man använder horn främst för att ge högtalaren bestämda riktningsegenskaper ser jag ingen ofrånkomlig kollision med "god återgivning". Om man däremot främst är ute efter att höja verkningsgraden sätter fysikens lagar till slut vissa gränser, bland annat pga. luftens assymetriska egenskaper vid kompression/förtunning.

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-19 12:27

Dahlqvist skrev: Om man använder horn främst för att ge högtalaren bestämda riktningsegenskaper ser jag ingen ofrånkomlig kollision med "god återgivning".
/D

Riktning i ett vardagsrum har aldrig varit nåt ändamål med mina horn.
Däremot att få ett musikåtergivning med riktiga transienter och "god återgivning"tillsammans. Dvs minimal färgning gentemot orkesterframförandet.
Vanliga 2-vägs högtalare kan låta vackert men god återgivning om nu det är nya termen på transparent ljud har dom inte.
Dock så låter väldigt många (typ nästan alla) hornhögtalare dåligt och det är utifrån dom som man bedömmer principen.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-19 12:44

Harryup skrev:
Dahlqvist skrev: Om man använder horn främst för att ge högtalaren bestämda riktningsegenskaper ser jag ingen ofrånkomlig kollision med "god återgivning".
/D

Riktning i ett vardagsrum har aldrig varit nåt ändamål med mina horn.
Däremot att få ett musikåtergivning med riktiga transienter och "god återgivning"tillsammans. Dvs minimal färgning gentemot orkesterframförandet.
Vanliga 2-vägs högtalare kan låta vackert men god återgivning om nu det är nya termen på transparent ljud har dom inte.
Dock så låter väldigt många (typ nästan alla) hornhögtalare dåligt och det är utifrån dom som man bedömmer principen.

Det är svårt att göra högtalare med hög ljudtryckspotential och ofärgat ljud oavsett metod. Vad jag skrev om ovan är principella invändningar man kan ha och betyder inte nödvändigtvis att alla högkompressionshorn är sämre än alla direktstrålare. Om man tittar på Ingvar Öhmans högtalare så är det potentialen för att spela högt med bibehållen låg förvräning som tycks vara den största (enda?) kostnadsdrivaren*.

/Dahlqvist

*) Jag tog IÖ som exempel eftersom hans högtalare är mycket lika varandra på de flesta parametrar utom just dynamisk potential (och i vissa fall (vertikala) spridningsegenskaper).
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-19 16:17

...
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-19 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-19 17:20

Dahlqvist:
"Vad jag skrev om ovan är principella invändningar man kan ha och betyder inte nödvändigtvis att alla högkompressionshorn är sämre än alla direktstrålare."

Nä, men massor med direktstrålande är sämre än riktigt bra horn.
Så jag tycker att även din mening andas lite förutfattade negativism.
Eller?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-19 17:35

Harryup skrev:Dahlqvist:
"Vad jag skrev om ovan är principella invändningar man kan ha och betyder inte nödvändigtvis att alla högkompressionshorn är sämre än alla direktstrålare."

Nä, men massor med direktstrålande är sämre än riktigt bra horn.
Så jag tycker att även din mening andas lite förutfattade negativism.
Eller?

Jag tror inte jag har någon särskild uppfattning om horn. Jag har en del associationer som "70-talet", "JBL", "PA", "Japan", "Utrymmeskrävande", "A7" men inget vad man skulle kunna kalla "åsikt". (Jag kan alltså helt instämma i din formulering av "överlappet" i kvalitet mellan de olika konstruktionssätten, med brasklappen att övergången sker gradvis. ) Däremot kan man konstatera att fysiken sätter gränser för förhållandet mellan distortion och verkningsgrad i ett horn. Men det ser jag inte som någon negativism utan snarare ett naturligt faktum som man måste handskas med i konstruktionen av horn.

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-19 17:54

Audiomanikern skrev:Hej D!
Dahlqvist skrev:Alltså: man skall inte peka på brister hos testmetoder för faktorer som dessa metoder
aldrig varit avsedda att mäta.

- :) :D!!

Men då faller ju hela EsoteriskaHifi (kabel (näringsidkar)-Argumentationen ihop 8O!
SKall du ta ifrån oss det enda vi har va, är inte det - inte det taskigt va?(8)!)
Såsom storm sabbar strandens sagolika sandslott!

Mvh A*

Du är nog ganska ensam om att tycka att detta var det slutgiltiga argumentet mot öppna tester. ;)

Allvarligt tala så väcker Hatoils inlägg och Bernts och Bill50x kommentar frågor kring ljudkvalitetens relevans för en hel del personer som måste betecknas som "hifi-intresserade". Att man subjektivt måste bestämma om man vill köpa något eller inte måste vara helt okontroversiellt. Men när man uttalar sig om apparaternas egenskaper så handlar det inte om subjektiva egenskaper längre. I den något märkliga tråden om Pioneer 668 eventuella kvaliteter uttalas det om apparatens egenskaper som är framkomna med metoder som är uppenbart undermåliga för just detta ändamål. Samtidigt kan man ju inte på fullt allvar mena att ett test i MoLT bör ligga till ensam grund för någons inköpsbeslut. Man måste få "tycka" helt enkelt. Men för att dra logiskt giltiga slutsatser om de lyssningintryck man har krävs lite ordning och reda i metoden. Jag vill understryka att jag normalt sett aldrig betvivlar lyssningsintryck som redovisas på detta forum, oavsett lyssningsmetod. Vad jag dock ofta betvivlar är de faktorer som lanseras som orsaker till de uppkomna intrycken när lyssningssituationen inte medgivit kontrollerade förhållanden.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-19 18:06

Hej D!
Dahlqvist skrev:Alltså: man skall inte peka på brister hos testmetoder för faktorer som dessa metoder
aldrig varit avsedda att mäta.

- :) :D!!

(Påhittat citA*t):
Är fri att peka ut precis de brister som behagas pekas ut efter eget tycke o preferens och
det ska inga Dahlqvist komma här o försöka ändra på! Ty annars så faller ju faktiskt.se hela
EsoteriskaHifi (kabel (näringsidkar)-Argumentationen ihop 8O! SKall du ta ifrån oss det enda vi har
va? Är inte det - inte det taskigt va? (8)) Såsom storm sabbar strandens sagolika sandslott!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-19 18:18

Dahlqvist skrev:Vad jag dock ofta betvivlar är de faktorer som lanseras som orsaker till de uppkomna intrycken när lyssningssituationen inte medgivit kontrollerade förhållanden.

Huvudet på spiken, Dq!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-19 18:19

Audiomanikern skrev:Såsom storm sabbar strandens sagolika sandslott![/i]

Äh, stormar??? Det är väl normalt sett den där grabben i 5A (eller var det 5B) som brukar vara taskig och sparka ned sandslotten. Han har nog gått om en klass för han är verkligen stor för sin ålder. Jäkla mört, det är vad han är.

/D

(Som inser att han måste bjuda A* på lite sparring eftersom det annars Torde finnas risk för att A* drabb*s av A*bstinens innan faktiskt.se trafiken tar fart igen.)
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-19 18:23

Dahlqvist skrev:Jag vill understryka att jag normalt sett aldrig betvivlar lyssningsintryck som redovisas
på detta forum, oavsett lyssningsmetod. Vad jag dock ofta betvivlar är de faktorer som
lanseras som orsaker till de uppkomna intrycken när lyssningssituationen inte medgivit
kontrollerade förhållanden.

- A*nser du har helt o hållet rätt :)!
Det "tråkiga" är när man blivit förförd av någons lyssningsupplevelse och denne nu hävdar
att ex med denna ljuda det ljuvligt:
Bild

men med denna låta det förskräckligt:
Bild

- eller ex att om man löda ljuda det ljuvligt men med dessa låta det förskräckligt:
Bild

- Då det då blifva konstigt o så!

Mvh A*

:) :D!! (Som inser att han måste bjuda A* på lite sparring eftersom det annars Tord(e, Fredrik
& Lawrence) finnas risk för att A* drabb*s av A*bstinens innan faktiskt.se trafiken tar fart igen.
)
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-19 18:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-09-19 18:32

Hotspur skrev:Okej, den LTS:are som inte gillar t.ex. Pioneer 668 får gärna träda fram... :wink:

Tja Hotspur!

Har testat denna "fantastiska" cd-spelare, tycker den låter alldeles för ljust! I min anläggning passar den således ej.
Är medlem i LTS, har dock inte skådat allt ljus där än. :wink:
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-09-19 18:33

majjen04 skrev:
Hotspur skrev:Okej, den LTS:are som inte gillar t.ex. Pioneer 668 får gärna träda fram... :wink:

Tja Hotspur!

Har testat denna "fantastiska" cd-spelare, tycker den låter alldeles för ljust! I min anläggning passar den således ej.
Är medlem i LTS, har dock inte skådat allt ljus där än. :wink:
Mvh
Kenth

Då är det fel på din anläggning :wink: !

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-09-20 08:51

Då är det fel på din anläggning :wink: ![/quote]

Hej Patrkf!

Misstänkte att det kunde vara min anläggning som det är fel på :cry: :cry: :cry: :cry: :wink:
Mvh
Kenth

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-20 09:00

Hej Majjen04! Vi har alla anläggningar behäftade med fel,
större eller mindre... :wink: Ang. 668: Där ser man! :twisted:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi