Mupp-lådor?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-06-28 18:29

Alexi skrev:...jag pratat ihop mig med Naqref nu om att han skulle kunna mäta upp även dessa lådor. Så inom ett par veckor har vi massa spännande nyheter att invänta :)

Mätningar gäller då sluten micro-51 och mini-51.
Tyvärr för att detta ska bli av gäller det att jag ska hinna ordna med transporten i morgon och just nu ser det lite körigt ut :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-06-28 18:31

Alexi skrev:
Alexi skrev:...jag pratat ihop mig med Naqref nu om att han skulle kunna mäta upp även dessa lådor. Så inom ett par veckor har vi massa spännande nyheter att invänta :)

Mätningar gäller då sluten micro-51 och mini-51.
Tyvärr för att detta ska bli av gäller det att jag ska hinna ordna med transporten i morgon och just nu ser det lite körigt ut :(

Alexi, jag kan åka in med dom till söder, om det behövs

/Marc

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-06-28 18:44

Stenberg, du har PM
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-06-29 23:12

Nu börjar lådorna ta slut. Det finns några par BOSSO (basreflexen) kvar. Om man vill köpa fler så är det bra om man säger vilken modell och antal. Finns tillräkligt intresse kan jag kanske tillverka fler senare.

De förbokade:

[s]AlexFranzen! Hör av dig om sateliterna [/s]

[s]Alexi 1 par oa51-mini 2 par sateliter. 1 par oa-mini ok. Vilka sateliter? [/s]

Amit 2 par OA51 2 par sateliter 2 par oa-mini ok. Vilka sateliter? Avhämtas eller skickas med till Hammenhög

[s]kaffekoppen 3 par oa51-mini 1? oa-mini på plats , muppen ok. [/s]

karneolen 2 par oa51-mini . Transportlösning?

[s]KarlXII 2 par oa51-mini. klart! [/s]

landa 1par Bosso Mupp. ok, men fixas färdigt senare.

n3mmr [s]1par Bosso Mupp 1 par sateliter. . Klart![/s] 1 par sateliter, hämtas.

Rookie 1 par oa51-mini. finns för avhämtning

Rullake 1par BOSSO 4par sateliter ok.

Rundberg 2 par BOSSO 1 par sateliter, 2 Par BOSSO ok, blir klara senare.

Sanny_X 4 par? 4 par sateliter ok. skickas.

schmutziger 3 par oa51. Avhämtas eller skickas med till Hammenhög

Xor [s]4 par sateliter[/s]. ok. ev intresse oa-mini

Överstrukna = har fått lådorna.

Den som ser något fel (har förekommit) meddela mig

/Marc
Senast redigerad av Stenberg 2008-06-29 23:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-06-29 23:31

Blir det mer tillverkat är ett par (2st) BOSSO och 4par (8st) sateliter av den breda varianten önskat.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-06-29 23:43

nolimitsoya skrev:Blir det mer tillverkat är ett par (2st) BOSSO och 4par (8st) sateliter av den breda varianten önskat.

Ok!
Jag PM:ar om det blir aktuellt. Ska ju lösas innan gruppköpet blir klart, det är ju inte så kul att vänta på lådor när man väl fått elementen.

/Marc

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-07-25 00:31

Jag har åtagit mig att göra några fler lådor. De som är intresserade får gärna säga säga till så passar jag på att göra fler lådor.

/Marc

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-07-25 08:11

Jag tar 2st till av samma surrar jag redan fått. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-07-25 09:08

Stenberg: Finns det någon prislista färdig på de olika alternativen?
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-25 10:44

Ja, det finns i den här tråden!

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2008-07-25 17:31

Enligt tråden:

Provlådor tillverkades i 16mm MDF övriga i 12mm MDF.

BOSSO basreflex enl. Naqrefs ritning, tillverkningskostn. 225kr/st eller 400kr/paret, inklusive terminaler och frakt ca 640kr/paret

Surroundvariant, slutna lådor med mått enligt basreflex ovan fast mindre djupa, invinkling 30 eller 60 grader

Små slutna satelit enligt Niclas skiss, 300kr/paret i tillverkningskostnad

TUPPS med tvärsnittsyta mot vägg istf mot baffel

OA-51 mini, 258x180x150mm el. godtycklig skala, 300kr/st

Känns som om det saknas en del information i tråden.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-07-25 22:47

n-puh skrev:

Det beror på tidspress och småförändringar längs vägen. BOSSO högtalaren var ju färdig med ritning och allt men sateliterna var det svajigare (har fortfarande inte gjort ritning :oops: ).

IAF följande gäller

Sateliter. Sluten låda ca 1,6 liter. Samma baffelvinkel som BOSSO.Två varianter Bild
150 kr styck

BOSSO högtalarna enligt Naqrefs ritning. 225 kr styck. (Har ingen bra bild på dem)

OA51-mini. En rejäl missräkning tidsåtgångsmässigt, en massa småstruliga moment som tog för lång tid. Kommer inte tillverka flera.

/Marc

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-26 00:14

Stenberg skrev:OA51-mini. En rejäl missräkning tidsåtgångsmässigt, en massa småstruliga moment som tog för lång tid. Kommer inte tillverka flera.

/Marc

Men uj va fina de blev. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-26 00:17

KarlXII skrev:
Stenberg skrev:OA51-mini. En rejäl missräkning tidsåtgångsmässigt, en massa småstruliga moment som tog för lång tid. Kommer inte tillverka flera.

/Marc

Men uj va fina de blev. :)

Ja, det blev de verkligen :)

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-07-26 00:56

Jag vet att formen för OA51 inte är trevial, men jag är glad över mina 2 par
mini-51or 8)

Jag har hållit på i 2 dagar med färg och sprutspackel och är inte i mål
ännu. . .
Färgen har tagit slut och jag vet inte när jag kan få tag på mer :(
Det är ju inte lätt när man sitter på en holme . . .
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-07-26 01:52

Stenberg skrev:Jag har åtagit mig att göra några fler lådor. De som är intresserade får gärna säga säga till så passar jag på att göra fler lådor.

/Marc

Till!

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2008-07-26 03:29

Stenberg skrev:
n-puh skrev:

Det beror på tidspress och småförändringar längs vägen. BOSSO högtalaren var ju färdig med ritning och allt men sateliterna var det svajigare (har fortfarande inte gjort ritning :oops: ).

IAF följande gäller

Sateliter. Sluten låda ca 1,6 liter. Samma baffelvinkel som BOSSO.Två varianter Bild
150 kr styck

BOSSO högtalarna enligt Naqrefs ritning. 225 kr styck. (Har ingen bra bild på dem)

OA51-mini. En rejäl missräkning tidsåtgångsmässigt, en massa småstruliga moment som tog för lång tid. Kommer inte tillverka flera.

/Marc

I såna fall skulle jag vilja beställa 4 par (8st) satelitlådor av varianten till vänster på bilden.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-07-27 01:10

Erik_Johansson skrev:Kan ju förresten visa ritning på de lådor som jag ritat och som är de jag själv ska bygga till mig och min familj och vänner.

Designen är inspirerad av Guru QM10 när det gäller formen (proportionerna mellan bredd/höjd/djup) och detta verkar enligt simuleringarna fungera fantastiskt bra vad gäller baffelstödet för detta lilla element. Port och volym är som snarlikt som i BOSSO.

Inte måttsatt ännu, men det kan jag fixa om någon är intresserad av att bygga dem (yttermåtten är dock 208*164*174mm bredd*djup*höjd). De streckade linjerna är de avrundningar jag kommer att fräsa. R=12,7mm längst baffelns vertikala kanter och R=3,2mm (eller dylikt) längs alla andra kanter.

Bild

Om man tänker efter en stund så får man ut material till 15 lådor av en 12mm MDF-skiva.

:)

/Erik

Jag är mkt intresserad av måttsatt ritning. Har du möjliget att pm:a detta tror du eller kanske publicera i tråden. Har du även ett filter klart till denna?

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-07-28 01:17

Det blir lite tillverkning så småningom, då semestrar är slut och jag kan få tag i ngn lämplig lokal. De som hört av sig (via tråden eller på annat sätt) ska få sina lådor, men jag avvaktar en aning så jag kan göra allt i ett svep (om nu någon tillkommer eller ändrar sig).

Marc

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-07-28 21:55

EA_73 skrev:
Erik_Johansson skrev:Kan ju förresten visa ritning på de lådor som jag ritat och som är de jag själv ska bygga till mig och min familj och vänner.

Designen är inspirerad av Guru QM10 när det gäller formen (proportionerna mellan bredd/höjd/djup) och detta verkar enligt simuleringarna fungera fantastiskt bra vad gäller baffelstödet för detta lilla element. Port och volym är som snarlikt som i BOSSO.

Inte måttsatt ännu, men det kan jag fixa om någon är intresserad av att bygga dem (yttermåtten är dock 208*164*174mm bredd*djup*höjd). De streckade linjerna är de avrundningar jag kommer att fräsa. R=12,7mm längst baffelns vertikala kanter och R=3,2mm (eller dylikt) längs alla andra kanter.

Bild

Om man tänker efter en stund så får man ut material till 15 lådor av en 12mm MDF-skiva.

/Erik

Jag är mkt intresserad av måttsatt ritning. Har du möjliget att pm:a detta tror du eller kanske publicera i tråden. Har du även ett filter klart till denna?

Väntar som alla andra på element innan jag kan fixa filter. Men det kommer fixas. Ritning kan jag nog lösa i veckan.

/Erik

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-07-29 00:15

Erik_Johansson skrev:
EA_73 skrev:

Bild

/Erik

Väntar som alla andra på element innan jag kan fixa filter. Men det kommer fixas. Ritning kan jag nog lösa i veckan.

/Erik

Kanon. Det kommer bli en riktigt fin liten högtalare. Några tankar på att göra den med en slitsad port i nederkant?

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-02 15:11

Erik_Johansson har du fått klart ngn ritning ännu eller klurar du på utformningen med slitsad port :?:

kjez

Center?

Inläggav kjez » 2008-08-03 18:10

Hej hopp!

Har suttit och kikat litre i tråden....det finns mer än jag som är intresserad av en center?

Jag hade tänkt mig något i stil med 2 element på en lutande baffel och en sluten låda.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-03 18:31

Det vore väl trevligt. :) Men personligen så skulle jag valt en av varianterna men med enbart ett element.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

kjez

Inläggav kjez » 2008-08-03 18:34

Får man fråga varför du anser att man ska bara köra på ett element? *nyfiken*

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-03 18:39

Kör man medc bd bara ett element så får man identiska prestanda (ljudtrycksmässigt) för alla frontarna. Kör man med dubbla element så tenderar man att ha en överkapacitet på centern.

kjez

Inläggav kjez » 2008-08-03 18:42

*hehe* okej fast jag vill nog ha överkapacitet på centern för idag så har jag ingen center utan kör ut den kanalen på mina frontar som är ett par Carlsson OA52:or och ibland så känns det som att man knappt hör vad de säger vilket få till resultat att man höjer och sen så när det kommer någon explosion eller dylikt så blir man döv :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-03 18:44

Ah då behövs överkapaciteten. :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-03 19:20

Erik_Johansson skrev:
EA_73 skrev:

Bild

/Erik

/Erik

Jag tänker göra ngt liknande med slitsport nere. Är också intresserad av ritningar, åtminstone för interna mått.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-08-03 20:39

Yttermåtten står ju och materialtjockleken är 12mm. Dra av 24mm på respektive mått så har du innermåtten.

Det enda som inte står är ju placering av element och port i vertikalled. Men det spelar ju ingen roll om du ska göra en slitsport. :)

Jag funderade på slitsport men har ännu inte riktigt kommit på ett bra sätt att göra den så snygg som jag vill ha den (med fräst radie längs kanterna). Eftersom höjden på slitsen bara blir 5-6mm max så får man ju inte ner kullagret från ett vanligt frässtål.

/Erik

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum