Moderator: Redaktörer
Tycker du att egenskapen "att låta stort" går fram även om man spelar svagt på en stor högtalare? Gör det det, så är det inte luftpumparförmågan som är avgörande.
Sen är det nog så att en liten högtalare har ett annat spridningsmönster än en stor pga baffelstorleken. Eftersom man kan tänka sig att det evolutionistiskt har varit en viktig förmåga att kunna skilja stora från små källor så är det inte orimligt att man faktiskt kan det via skillnaden på direktljud och diffust ljud.
Utsräckning i basen samt ordentlig baffelstegskorrektion är bra att börja med. Sedan rätt spridningsegenskaper och akustiska åtgärder*. Då kan en liten högtalare låta stort i mitt tycke.
Alltså, när jag byggde mina förra högtalare spelade jag tillfälligt på mina datorhögtalare. Dom har en 4" seas bas (mycket fin enligt mig) och en 21mm dynaudiodiskant. Alltså, bra element i sig att utgå ifrån. Detta är då inklämt i en 7 liters låda med slitsport på framsidan. Högtalarna är avsedda att placeras nära (dikt mot) bakvägg. Och placerade så låter dom helt enorma. Mycket större än mitt nuvarande system med i28. Dom lät väl kanske rent av FÖR stort. Uppblåst, maffigt...
Bred/stor baffel? Fast då kanske dom inte räknas som små längre. Men ett ordentligt baffelstöd gör mycket för små element. Likadant att konstruera för att placeras på eller nära vägg. Du får stöd långt ned i frekvens vilket ger "större" omfång och minskar bakåtstrålande ljud och dess reflektioner vilket mening ger "större" ljudbild, likt dipoler.
Det kan det nog vara en möjlig förklaring. Att man ser en stor högtalare istället för en liten.
celef skrev:Det kan det nog vara en möjlig förklaring. Att man ser en stor högtalare istället för en liten.
nej jag tror inte det, det är ju bara att blunda och intrycken blir än större, man kan oxå prova att bara lyssna på en högtalare, om du snurrar på ditt huvud likt ugglan eller den besatta flickan i excorcisten så hör hör man hur det nästan slår lock i örat som är vänd bort från högtalaren när man lyssnar på små högtalare men inte på stora
celef skrev:Det kan det nog vara en möjlig förklaring. Att man ser en stor högtalare istället för en liten.
nej jag tror inte det, det är ju bara att blunda och intrycken blir än större, man kan oxå prova att bara lyssna på en högtalare, om du snurrar på ditt huvud likt ugglan eller den besatta flickan i excorcisten så hör hör man hur det nästan slår lock i örat som är vänd bort från högtalaren när man lyssnar på små högtalare men inte på stora
Låter som "fantasy-land".
Var går gränsen mellan små och stora och finns det några mittemellan?
(Verkar aningen svårt att testa detta och bara variera storleken, men låta alla andra parametrar vara oförändrade)
Det är inte nödvändigtvis så placebo funkar. När du stänger ögonen stannar synintrycket kvar, du VET att det är en liten högtalare som spelar.
Det får mig osökt att tänka på Ingvars demo av piP. Han brukar ha piP och pi60 uppställda bredvid varandra och först spela på piP. Fler än jag har nog trott att han börjar spela på pi60.
Det vore intressant att veta om man skulle ha hört ett lika "stort" ljud utan att pi60 hade stått där bredvid.
Nja, tror ändå så är fallet. Det är ju precis det Ingvar brukar göra på demos, "lura" folk att det är pi60s som spelar när det är piP som spelar. Till och med JAG som visste om detta innan trodde han hade basmodulerna inkopplade, för det lät som "en stor högtalare".
celef skrev:Det får mig osökt att tänka på Ingvars demo av piP. Han brukar ha piP och pi60 uppställda bredvid varandra och först spela på piP. Fler än jag har nog trott att han börjar spela på pi60.
Det vore intressant att veta om man skulle ha hört ett lika "stort" ljud utan att pi60 hade stått där bredvid.
hur upplevde du ljudet från den lilla högtalaren efter att ha hört den stora?
Frågan är väl om det hänger på om du ser en stor högtalare eller inte. För mig låter det fortfarande så att det är en möjlighet.
Knappast, men det verkar finnas en massa åsikter om det.
celef skrev:Frågan är väl om det hänger på om du ser en stor högtalare eller inte. För mig låter det fortfarande så att det är en möjlighet.
ok, men för att komma vidare, om vi ponerar att det inte är så, vad kan orsaken vara då?Knappast, men det verkar finnas en massa åsikter om det.
jag kan inte hålla med, jag söker en annan orsak än det visuella eller bandbredden, så gåtans lösning ligger ju långt bort
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster