Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Jag gör det inte, men om den som gör det vill att jag hjälper till med lokal så är det inga problem.
Bamsefar skrev:Mitt personliga mål är: OM jag en dag bygger mig ett hus, så kommer ljudrummet - som jag behagar kalla det - att vara en synnerligen central punkt i det projektet. Skall jag således ta höjd för flytande delat golv med flera väggar osv - frågorna är många, men kraven perfekta
Bamsefar skrev:Temat skulle kunna vara: "Hur man konstruerar det perfekta rummet, från grunden." Och så räknar jag med att man även täcker in dubbla eller trippla väggar, väggar i betong/lättbetong/trä, [...], ventilation och dämpning av sådan osv.....
Morgan skrev:IngOehman skrev:Jag skulle på skoj kunna utgå ifrån den föreslagna rubriken:
Hur man konstruerar det perfekta rummet, från grunden
Det där låter ju alldeles jätteintressant! Vilket datum blir det? Jag anmäler mig!
Skulle du kunna tänka dig att bli videoinspelad denna gång? Det vore en schysst föreläsning att lägga upp på faktiskts ftp och på lts hemsida! Dessutom lär det ju inte vara så mycket "företagshemligheter" du diskuterar i en sådan föreläsning, så din tidigare ursäkt håller ju inte längre
E skrev:Bamsefar skrev:Mitt personliga mål är: OM jag en dag bygger mig ett hus, så kommer ljudrummet - som jag behagar kalla det - att vara en synnerligen central punkt i det projektet. Skall jag således ta höjd för flytande delat golv med flera väggar osv - frågorna är många, men kraven perfekta
Menar du att du redan har spikat att huset kommer att stå på land?
Jag vill veta vilka egenskaper ett rum bör ha. Sedan får väggar, golv
och annat byggas av makaroner eller vad som är mest lämpligt.
Tycker alltid att det är trist när det liksom utgås ifrån vad som är vanligt,
trots att man oftast kan göra på så många sätt.
Åstadkommande av en effektiv (icke hörbar) ventilation behöver ju till
exempel inte alls inbegripa nyttjande av bullriga fläktar. Den kan ju vara
passiv också, använda sig av solen och/eller vinden och så vidare.
Tycker att det också kan vara intressant att höra om hur man gör det
bästa möjliga av det sämsta – typ ett något för litet betongrum.
Det där med åstadkommande av goda holografiska egenskaper låter
mycket intressant.
Vad som helst är nog värt ett deltagande. Var inte heller rädd för att snöa
in på samhällsfrågor.
Mvh E*
Bamsefar skrev:Du verkar inte direkt klara av att läsa vad det står högre upp...
Kaffekoppen skrev:Vi får väl se om det blir av
IngOehman skrev:...
det som denna föreläsning kommer att handla om ...
Vh, iö
Bamsefar skrev:Kaffekoppen skrev:Du borde besöka källaren på Kungsholmen igen
Sist lät det skrikigt och man vart lyssningstrött redan efter 3 minuter - har det blivit bättre således ?
Johan_Lindroos skrev:Bamsefar skrev:Kaffekoppen skrev:Du borde besöka källaren på Kungsholmen igen
Sist lät det skrikigt och man vart lyssningstrött redan efter 3 minuter - har det blivit bättre således ?
Det berodde på TEAC:en. Den verkar skicka ut osunt höga nivåer av vikningsdistorsion (låter det ungefär som i alla fall).
IngOehman skrev:Det är egentligen inget skämt för så är det ju, men det är lite roligt att överhuvudtaget koppla en integrerad CD+Radio+Förförstärkare+Förstärkare för några tusen kronor, till ett par i56.![]()
Vh, iö
Bamsefar skrev:IngOehman skrev:Det är egentligen inget skämt för så är det ju, men det är lite roligt att överhuvudtaget koppla en integrerad CD+Radio+Förförstärkare+Förstärkare för några tusen kronor, till ett par i56.![]()
Vh, iö
Blir det roligare om man kopplar en TEAC DRH-300 (en sådan som både Wolfie och jag äger) till ett par i34es då ?
Nej, men den skriker i alla fall inte - och för att svara på Wolfies indirekta påstående: Låt bli loudnes och superbass på DRH-300, det blir om möjligt än värre med den inkopplad - riktigt illa till och med.
Jag längtar verkligen till den dagen då jag kopplar upp Meridian pryttlarna igen till 34orna...
steveo1234 skrev:Och kommer det att finnas möjlighet att ta del av detta eventet i efterhand, förslagsvis som mp3?
paa skrev:I vilket fall blir det ju föredrag nu på lördag i Uppsala!
subjektivisten skrev:paa skrev:I vilket fall blir det ju föredrag nu på lördag i Uppsala!
Va? Vart? När? Hur? varför?
Föreläsare
Ingvar Öhman 13:00
Kommer att prata om rumakustik; närfält, fjärrfält, efterklang,
olika typer av absorption, diffusion osv kommer det talas om.
Ingvar Öhman och Svante Granqvist 15:00
Ingvar kommer även tillsammans med Svante att tala om
högtalarkonstruktion samt mätningar och simuleringar av högtalare
och delningsfilter. De olika lådprinciperna, sluet, basreflex,
öppet, oändlig baffel, pipa och horn. Baffelns utseende och
funktion samt för och nackdelar med olika elementplaceringar
kommer tas upp.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster