Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jo, det är sådär +10 dB vid 40 Hz, med början vid 100 Hz ungefär, mätt med sinussvep. Och visst vänjer man sig vid en krokig tonkurva, men samtidigt hör jag akustiska instrument live titt och tätt, och inte tycker jag det skiljer så hemskt mycket i basnivå inte.
Bill50x skrev:Svante skrev:Jo, det är sådär +10 dB vid 40 Hz, med början vid 100 Hz ungefär, mätt med sinussvep. Och visst vänjer man sig vid en krokig tonkurva, men samtidigt hör jag akustiska instrument live titt och tätt, och inte tycker jag det skiljer så hemskt mycket i basnivå inte.
Men kan det inte bero på att du live hör instrumenten med en annan nivå än hemma och att ditt "room-gain" fungerar lite som en loudness?
Bill50x skrev:Eller att "room-gain" ersätter de förlorade "du-är-där"-intrycket?
Bill50x skrev:+10 dB vid 40 Hz, är det uppmätt/beräknad "room-gain" eller uppmätt basrespons med högtalare?
Svante skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:Jo, det är sådär +10 dB vid 40 Hz, med början vid 100 Hz ungefär, mätt med sinussvep. Och visst vänjer man sig vid en krokig tonkurva, men samtidigt hör jag akustiska instrument live titt och tätt, och inte tycker jag det skiljer så hemskt mycket i basnivå inte.
Men kan det inte bero på att du live hör instrumenten med en annan nivå än hemma och att ditt "room-gain" fungerar lite som en loudness?
Jo, det är förstås tänkbart, nivån är ju knappast kalibrerad.Var i Berwaldhallen i fredags och de filade stundtals på rätt starkt. Har fö saknat loudnessfunktionen på min receiver, gör de inte sånt längre? Inte för finlyssning på hög styrka, förstås, men när man har ljud på i bakgrunden.
Bill50x skrev:Eller att "room-gain" ersätter de förlorade "du-är-där"-intrycket?
Intressant tanke... Att man käkar godis i stället för middag, liksom?Bill50x skrev:+10 dB vid 40 Hz, är det uppmätt/beräknad "room-gain" eller uppmätt basrespons med högtalare?
Uppmätt med sinussvep via anläggningen jag lyssnar på.
Isidor: Det betyder alltså att det, under rådande kaos, är dumt att kompensera för room gain? Speciellt som studior väl rätt ofta är små och slutna rum och alltså borde ge mycket teknikerskruvande.
En annan sak jag tänkt på som stödjer Isidors idé är väl att DVD-filmer av nyarefilmer ofta låter basrikare. De har ju en biosal som "target" med mindre room gain eftersom de som regel är större än vardagsrummet. Eller görs ljudet olika på DVD-skivor och vad-nu-biograferna-får?
Svante skrev:Isidor: Det betyder alltså att det, under rådande kaos, är dumt att kompensera för room gain? Speciellt som studior väl rätt ofta är små och slutna rum och alltså borde ge mycket teknikerskruvande.
Dahlqvist skrev:Dessutom ligger det väl en del "etik" i resonemanget: skall man verkligen dimensionera efter en felaktig pseudostandard? Vart leder det i längden? Inte bort från pseudostandarder iallafall.
Nu struntar den här teorin i rumsmoderna, eller snarare, den använder sig bara av rumsmoden 0,0,0, i vilken rummet pumpas upp till ett mer eller mindre statiskt (=i sammanhanget lågfrekvent)tryck. Detta gör att det kanske inte passar fullt så snyggt som det verkar.
Lyx skrev:tar här upp en mycket gammal tråd men den rör ett ämne jag inte greppat, nämligen room gain. (svensk term? )
har inte lyckats hitta nån vettig förklaring och börjar tröttna på att dimensionera högtalare efter ett fenomen jag inte ens förstår mig på....
Då det är låga frekvenser antar jag att det handlar om stående vågor. Ändå hör man att desto mindre rum desto kraffullare effekt. Det verkar ju en aning märkligt då stående vågor inte riktigt har detta beteende
Nu läste jag även att det är av intresse att ha ett tätt rum. Blir bara mer förvirrad
var inte rädda att svara med matte. ser hellre det så att det inte blir en massa humhum, vilket i högtalarkretsar verkar var ganska vanligt (som ni märkt på onoff kanske ...)
Lyx skrev:tar här upp en mycket gammal tråd men den rör ett ämne jag inte greppat, nämligen room gain. (svensk term? )
har inte lyckats hitta nån vettig förklaring och börjar tröttna på att dimensionera högtalare efter ett fenomen jag inte ens förstår mig på....
Då det är låga frekvenser antar jag att det handlar om stående vågor. Ändå hör man att desto mindre rum desto kraffullare effekt. Det verkar ju en aning märkligt då stående vågor inte riktigt har detta beteende
Nu läste jag även att det är av intresse att ha ett tätt rum. Blir bara mer förvirrad
var inte rädda att svara med matte. ser hellre det så att det inte blir en massa humhum, vilket i högtalarkretsar verkar var ganska vanligt (som ni märkt på onoff kanske ...)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst