Basportsustering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Basportsustering

Inläggav Slartibartfast » 2004-09-20 08:53

Alltså.. jag har funderat på en liten sak bara....

Eftersom man ofta vill öka massa/minska lufthastighete (appropå de problem som var tillförda med en viss 8") borde det väl finnas en billig lsning, dock mer eller mindre exakt (som att dämpa en låda med ull, man får höfta och mäta/lyssna).

Alla har väl kanske stoppat en strumpa i basporten på ett par högtalare för att erhålla "en sluten låda". Men det enda man gör är ju ökar densiteten på "det" i porten som ska resonera... ;)
Kan man då inte använda just en liknande sak till att ändra storleken på reflexport, genom att man fyller på med mer/mindre mängd av något fiber som ska sänka lufthastigheten, eller om man så vill... öka den totala massa i porten och därmed sänka hastigheten.

Någon som har klurat på dylika tingestar tidigare? (förutom en viss Carlsson med hans Q förändrande inslutningar...)

Mvh Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-20 09:50

Mja, det strumpan gör, är att införa en resistans. Du tvingar den stackars luften att åka mellan fibrerna i strumpan, och eftersom luften är lite "seg", eller viskös, ger detta en gnutta värmeutveckling.

Om du vill ändra avstämmningen, ska man ändra de reaktiva komponenterna, tex den akustiska massan (MA=L*rho0/S) och detta kan göras genom att ändra antingen längden L eller ytan S. Så stoppa dit en kloss i stället, så krymper S och resonansfrekvensen sjunker.

Vad en resistans i porten åstadkommer, kommer du att få lära dig på kursen i elektroakustik... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-20 10:59

Svante skrev:Vad en resistans i porten åstadkommer, kommer du att få lära dig på kursen i elektroakustik... :lol:

Trevligt! Tyvärr jobbar jag så jag har inte tid att gå kursen. Har ni någon dokumentation som man kan köpa så gör jag gärna det och läser den.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-20 11:02

Förstår inte riktigt vad problemet är. Varför vill man stoppa in strumpor i porten? För att minska Helmholtzresonansens godhetstal? :?

Justerade för övrigt mina porat igår :lol: Fimpade 40 mm för att höja resonansfrekvensen till 24 Hz 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-20 11:12

Jag har hållt på och provat olika portlängder på mina burkar. Jag tycker den hörbara skillnaden är liten, även om portlängden ändras så mycket som 30%. Däremot ändras konutslaget kraftigt, åtminstone vad man kan se, jag har inte möjlighet att fysiskt mäta.
Dom observervationer som gjorts stämmer hyggligt med simuleringar i LSPcad, men skillnderna ser ut att vara större i verkligheten. Däreomt är intrycket att dom ljudliga skillnaderna är mindre i verkligheten än i simuleringen.

Slutsats: Lita inte helt på simuleringar, prova också.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-20 13:37

"Slutsats: Lita inte helt på simuleringar, prova också."

framför allt så bör man ju mäta

i många byggsjälvartiklar så presenteras byggen med simuleringar och lyssningsintrycken går stick i stäv med simuleringarna, då kan man misstänka stort slarv och/eller okunskap i simuleringsarbetet

slutsats: mät mer, simulera mindre
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-20 19:27

Max_Headroom skrev:
Svante skrev:Vad en resistans i porten åstadkommer, kommer du att få lära dig på kursen i elektroakustik... :lol:

Trevligt! Tyvärr jobbar jag så jag har inte tid att gå kursen. Har ni någon dokumentation som man kan köpa så gör jag gärna det och läser den.

Ja, jag kanske lät lite taskig när jag skrev det där... :oops: Nåja, om man inför resistans i porten, så kommer nivån vid fh att sjunka trots att konamplituden där ökar (!). Alternativt så får man göra en större låda och använda mer dämpmaterial om man vill bibehålla tonkurvan. Vill du läsa om det finns ju elakkompendiet att köpa för 300 pix via http://www.speech.kth.se/courses/1400 och lite kan man ju titta i labpeket som finns att ladda ner gratis på samma ställe.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-20 19:48

Svante skrev:
Ja, jag kanske lät lite taskig när jag skrev det där... :oops: Nåja, om man inför resistans i porten, så kommer nivån vid fh att sjunka trots att konamplituden där ökar (!).

Jo, det har jag sett när jag provat att hålla för basporten. Mebranet falddrar som fan, och basljudet försvinner nästan helt, i alla fall på mina burkar.

Alternativt så får man göra en större låda och använda mer dämpmaterial om man vill bibehålla tonkurvan. Vill du läsa om det finns ju elakkompendiet att köpa för 300 pix via http://www.speech.kth.se/courses/1400 och lite kan man ju titta i labpeket som finns att ladda ner gratis på samma ställe.

Tack! Nu har jag beställt kompendium. Här ska läsas! Programen får jag kolla senare, när jag får så där tid som alla pratar om att dom har. Eller var det brist på den dom hade?[/quote]

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-20 19:56

Efter att ha läst det ELAKa kompendiet så tycker jag nog (bortsett från vissa vinyldelar (oj nu kommer jag bli mobbad )) att det är bland det vettigaste jag har läst. Ingen nybörjarbok men har man lite j-omega i bagaget så kan man nog förstå en hel del. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-20 20:14

Naqref skrev:Efter att ha läst det ELAKa kompendiet så tycker jag nog (bortsett från vissa vinyldelar (oj nu kommer jag bli mobbad )) att det är bland det vettigaste jag har läst. Ingen nybörjarbok men har man lite j-omega i bagaget så kan man nog förstå en hel del. :)

Nä inte ska du mobbas inte, men du får gärna ge input om det du tycker är knasigt, så kanske det kan ändras till en senare utgåva. Det är skrivet av JoLi och jag har ganska få egna synpunkter på vinyl, så jag är öppen för input.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-20 21:12

Max_Headroom skrev:Jag tycker den hörbara skillnaden är liten, även om portlängden ändras så mycket som 30%. Däremot ändras konutslaget kraftigt, åtminstone vad man kan se, jag har inte möjlighet att fysiskt mäta.

I detta fallet skulle jag välja en portlängd som gav minimalt konutslag. Om jag inte direkt hör någon skillnad i bas (vilket jag antar var vad du menade), borde mindre konutslag ge lägre dist och högre effekttålighet. Eller?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-20 21:14

Naqref skrev:Efter att ha läst det ELAKa kompendiet så tycker jag nog (bortsett från vissa vinyldelar (oj nu kommer jag bli mobbad )) att det är bland det vettigaste jag har läst. Ingen nybörjarbok men har man lite j-omega i bagaget så kan man nog förstå en hel del. :)

Finns detta kompendium på nätet? Var i så fall?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-20 21:17

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Jag tycker den hörbara skillnaden är liten, även om portlängden ändras så mycket som 30%. Däremot ändras konutslaget kraftigt, åtminstone vad man kan se, jag har inte möjlighet att fysiskt mäta.

I detta fallet skulle jag välja en portlängd som gav minimalt konutslag. Om jag inte direkt hör någon skillnad i bas (vilket jag antar var vad du menade), borde mindre konutslag ge lägre dist och högre effekttålighet. Eller?

/ B

Jag räknar med att mindre konutslag => mindre dist, så jag kör på det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-20 21:21

Bill50x skrev:

Finns detta kompendium på nätet? Var i så fall?

/ B

http://www.speech.kth.se/courses/1400/kurslitt.htm

Bara i bokform, sorry.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-20 21:28

Max_Headroom skrev:Jag har hållt på och provat olika portlängder på mina burkar. Jag tycker den hörbara skillnaden är liten, även om portlängden ändras så mycket som 30%. Däremot ändras konutslaget kraftigt, åtminstone vad man kan se, jag har inte möjlighet att fysiskt mäta.
Dom observervationer som gjorts stämmer hyggligt med simuleringar i LSPcad, men skillnderna ser ut att vara större i verkligheten. Däreomt är intrycket att dom ljudliga skillnaderna är mindre i verkligheten än i simuleringen.

Slutsats: Lita inte helt på simuleringar, prova också.

Minskar du portlängden med en faktor 1.3 så ökar portfrekvensen med sqrt(1.3)=1.14. Inte hemskt mycket. Sen är det lätt att stirra sig blind på enskilda dB i simuleringar som inte inkluderar hela sanningen, som tex rummet. De där dBna som det blir en ... i rymden jämfört med det rumsmoder etc ger. Kanske?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-20 21:57

Svante skrev:Minskar du portlängden med en faktor 1.3 så ökar portfrekvensen med sqrt(1.3)=1.14. Inte hemskt mycket. Sen är det lätt att stirra sig blind på enskilda dB i simuleringar som inte inkluderar hela sanningen, som tex rummet. De där dBna som det blir en ... i rymden jämfört med det rumsmoder etc ger. Kanske?

Inte undra på att det inte hörs så mycket då... Och jodå, jag tar med rummet i simuleringarna, men bara ibland.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-20 22:04

Max_Headroom skrev:Och jodå, jag tar med rummet i simuleringarna, men bara ibland.

Mhmm, men då är det ju rätt viktigt vilken modell av rummet programmet använder. Jag har en känsla av att den rumsmodellering som finns som regel är rätt rudimentär.

Återgå till Teknikforum