Dags att uppgradera - steg 3 - moddning klar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Dags att uppgradera - steg 3 - moddning klar!

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-29 18:46

Den här tråden ingår som steg 3 i en uppgradering av mitt högtalarsystem. Alla steg omfattar följande trådar:

Steg 1 - två små subbasar med LT
Steg 2 - diffusa bakkanaler infällda i hylla bakom soffan
Steg 3 - ambitiöst 2,5-vägs Scanspeak-projekt
Steg 4 - surroundkanaler som inte liknar något annat
Steg 5 - fronthögtalare typ dipol med LT-bas
Steg 6 - centerhögtalare med slutna basar och dipolmellan- och diskantregister

Edit 2012-06-06: Moddning påbörjad för att integrera en XLS-10 subbas i botten på lådan. Mer info på sidan 3.
Edit 2016-08-13: Moddning påbörjad för att öka volymen på subbarna till ca 33 liter. Mer info på sidan 8.

Nu har vi alltså kommit till steg 3 i uppgraderingen av ljudanläggningen i mitt vardagsrum. Här handlar det om ett par 2,5-vägs golvare som dels ska fungera som huvudsystem för finlyssning i 2-kanals stereo, dels som två bakkanaler (tillsammans med bakkanalerna i hyllan bakom soffan - se steg 2 ovan) vid filmvisning.

Vårt vardagsrum medger nämligen lyssning åt två håll, beroende var man sitter och hur man riktar fåtöljerna. "Framåt" för biosittning med projektorbild respektive "bakåt", mot soffgruppen för audiosittning. Mer om uppställning och drivning senare, nu koncentrerar vi oss på nämnda golvare...

För att ge lite bakgrund så handlar det om att omsätta några Revelator-element från Scanspeak i bästa möjliga högtalarkonstruktion. Elementen som jag köpt på REA vid olika tillfällen och lagt på garagehyllan som bra-att-ha-prylar är följande:

Diskant D2905
Midbas 15W/8530-K00
Bas 18W/8531

Idéerna kring detta projekt har snurrat i skallen under ett drygt år och det har gått åt två hela kollegieblock av skisser och uträkningar längs vägen - en del spejsiga kreationer har sannerligen passerat revy.

Under tiden har jag försökt ta reda på ALLT vad andra DIY:are och serietillverkare gjort med dessa element, för att på så sätt ta lärdom av andras erfarenheter. Här följer en liten lista på inspirationskällor som påverkat den slutliga konstruktionen:

Troels Gravesen, projekt Ekta (men även SP38/SP95):
http://www.troelsgravesen.dk/Ekta.htm

En särskild eloge till Björn Jägerstedt's otroligt fina Ekta:
http://www.troelsgravesen.dk/ekta_bjoern.htm

Audio Components välbyggda system, särskilt A4 Monitor och Vertigo:
http://audiocomponents.nl/speakers/scan ... ce_eng.htm

Den kanske främsta förebilden är nog Phonar Credo S100, som faktiskt är bestyckad med exakt samma element:
http://www.stereotimes.com/speak091305.shtml

Ok, nog om bakgrund, nu börjar vi bygga!

Konstruktionen bygger på 19mm MDF med baffel och sidor i 18mm stavlimmad furu (s.k. hobbyskiva). Jag köpte färdiga hyllplan att utgå ifrån och då är det bäst att börja kontrollera alla måtten...

Bild

...och mycket riktigt höll MDF-planen endast 199 mm (ej 200) så det blev till att anpassa bredden på övriga mått. Förste man till rakning blev frontskivorna som behövde smalnas av 5mm, vilket gick utmärkt med nya fräsen:

Bild

Därefter följde två dagar av fräsande och borrande för att få till alla hål i baffeln och i de invändiga stagskivorna (för att underlätta håltagningen kapar jag skivorna efter fräsning/borrning):

Dosborr till alla invändiga stag (totalt 36 hål):

Bild

Dosborret gick varmt kan jag intyga:

Bild

Försänkning av elementen. Revelator-elementen har lyxig tätningsgummi infällt på undersidan av korgen - alltså är det lätt att få till rätt försänkningsdjup, 7 mm:

Bild

Nä nu brakar åskan loss ordentligt, så jag får stoppa bloggandet ett tag. Och egentligen så har jag inte kommit så värst mycket längre än - detta projekt kommer att ta tid - jag har lovat mig själv att inte fuska med något moment och det lär bli lite pilligt...

Edit: Lagt in länkar till övriga steg i min uppgradering.
Senast redigerad av Kalejdokom 2022-09-08 22:59, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-07-29 19:48

intressant bygge... :)

A4 Monitor SE och Vertigo har jag haft nöjet att lyssna på i verkligheten ( I Haarlem och i Rotterdam, www.speakerenco.nl, ägaren i Rotterdam är mycket trevlig:) och speciellt Monitor SE lät väldigt bra.

Vertigo (med ring radiator diskant) lät lite skir i toppen. Men det är givetvis filterberoende också, det är svårt att dra några slutsatser då jag inte har mätdata.

tips:
zaphaudio.com har också ett bygge numera med Scan-speak revelatorelement.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-07-29 23:18

Håll ihop, och igång. Det här är mycket intressant.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-30 00:05

Tack för tips och glada tillrop - det ger lite energi att kämpa vidare. Jag brukar lova mig själv att aldrig mer bygga högtalare när man väl avslutat ett projekt, men ni vet ju hur det är. DIY är en kronisk åkomma!

För att om möjligt slippa bygga nya under överskådlig framtid har jag dock tänkt att utmana gränserna och få till det så bra det går med dessa element. Och läser man Zaphaudio's omdöme så är ju detta "the best performing speakers at any price"... Tack för länken!

Lite mer byggbilder innan vi släcker för i kväll. Efter försänkning och håltagning är det dags för det magiska testet - är håltagningen korrekt och stämmer försänkningsdjupet??

Bild

Med familjens och svärföräldrarnas nyfikna blickar över axeln var det lite svettigt - men jag kunde snart andas ut, försänkning och håltagning stämde på halva millimetern:

Bild

Detta var i lördags, då kvicksilvret stod på 32 grader, så svettig var man ändå. Men efter en rejäl uppvätskning gick det bra att köra vidare några timmar under tallens skugga.

För att ge ordentlig stadga åt baffeln dubblerar jag med en 19mm MDF innanför furuskivan så att hela fronten får en tjocklek om 37mm. Det innebar att sex nya hål skulle fräsas, EXAKT på samma ställe som i furuskivan - det gäller att sikta rätt med centerborret! För att inte få tunneleffekt bakom elementen väljer jag att fasa av insidan av MDF:en för de båda baselementen. Och eftersom detta är min första fräserfarenhet väljer jag att prova två olika avfasningar.

Midbasens öppning in i lådan rundas av med en radie på 10mm...

Bild

...medans den större basöppningen avfasas med en rak 45 graders vinkel:

Bild

Nu tror jag i och för sig inte att inre avfasning har så stor betydelse vid så här stora hål (5,25"/6,5") men det har tydligen visat sig ha stor betydelse vid användning av Scanspeak's 12M som väl är 4".

Nog för nu - nästa avsnitt handlar om montering. Men först måste jag bygga klart altanstaketet och uterummet för bibehållen hög WAF!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-30 08:31

Ambitiöst och intressant! :) 2,5-vägs? Är det meningen att båda basarna ska få gå hela vägen ner i basen? Separata kaviteter?

/Jocke

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-30 12:23

Jag hade inte tänkt att gå händelserna i förväg, men visst kan jag redovisa lite av mina tankar. Ja, det handlar om en 2,5-vägare, med två separata kammare på 12 resp 26 liter netto (exkl stag, basrör, blymattor etc). Lite förenklat kan man säga att det rör sig om en A4 Monitor upptill med ett basstöd under. Båda basarna spelar alltså utan högpassfilter.

Bild

Konceptet bygger på Phonar Credo S100 och förklaras bäst med Phonar's egna ord:

"This attractive floor standing model is constructed utilizing two separate chambers, with the top third working as a full range 2 way speaker and the bottom two thirds carrying on the role of bass module with a gentle slope at 630Hz. The design is of a bass reflex system, allowing for a most musical, yet well defined presentation of the music. Credo has deep, well defined bass, great dynamics and literally disappears, allowing the music to cascade over the listener."

Som kuriosa kan nämnas att jag tänker driva dessa högtalare som två separata system där "topparna" drivs av surround back/multi room slutstegskanalerna i min Denon AVR3802 och där basarna drivs via lågnivåutgången från samma kanaler via aktivt filter och separat stereoslutsteg. På så vis kan jag mycket enkelt växla mellan audioläge (multi room) för musiklyssning eller bioläge (surround back) direkt via fjärrkontrollen utan att koppla om några sladdar!

Mer om detta när altanstaketet är klart!

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-07-30 13:04

Snyggt bygge ser det ut att bli!

Blir lite avis med folk och deras gröna trädgårdar dom kan stå och DIY:a i på sommaren, lägenheten ger inte riktigt dom möjligheterna, gräs mellan tårna och fräsen i händerna.. ser skönt ut ;)

8530K00 är ett riktigt trevligt element, använder det också i mitt nya bygge som så smått börjar ta form..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-30 13:24

I det här fallet handlar det om svärföräldrarnas landställe, i princip utan grannar och med havsutsikt! Vi bor i och för sig i villa, men att fräsa utanför garaget på "lugna gatan" är lite stressigt - det finns ju en del grannar som faktiskt har semester för att koppla av (har jag aldrig förstått mig på!).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-10-31 22:07

Jag bumpar min egen tråd - för att härmed bekänna att altanen nu är färdigbyggd - staket, tak, rännor, stuprör, vindskivor, plåtar - allt är nu på plats!

Bild

Därmed finns det inte längre några ursäkter för att inte fortsätta med uppgraderingen, steg 3. Familjen har gett accept på en DIY-kväll i veckan, preliminärt tisdagar. Så nu hoppas vi på lite tätare uppdatering i den här tråden framöver.

Målet är att ha hela uppgraderingen klar till DVD-releasen av Quantum of Solace, någon gång i mars kanske?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-31 22:32

Smart lösning med infästningen av taket!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-10-31 22:46

Visst, så länge man inte använder för långa franskskruv - som går emot spikförbanden i takstolarna. Tar man då i för hårt med spärrskaftet går dom av!

...lite grann som att spackla baslådor med påföljande sprickbildning. Det är bara att börja om från början...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-31 23:26

:lol:

Fast där är ju skillnaden att sprickbildningen är färväntad ;)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-11-01 10:42

Man kan väl säga att med min erfarenhet från tidigare DIY-projekt inom hus och trädgård, var det väl mer eller mindre förväntat att skruvarna skulle gå av på samma sätt som det var förväntat att reglar skulle kapas för korta, vinklar sågas åt fel håll, fräsning av hål på fel plats i räcke, plasttak skulle spricka vid sågning etc, etc.

Ibland undrar man varför man envisas med att göra allt själv? Fast, det är ju rätt så tillfredsställande när men väl blir klar - då glömmer man snart resans alla vedermödor.

...nog om altanen - nu dammar vi av högtalarritningarna!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-01 12:40

Ja!

//Mannen som inte osannolikt inte hade förväntat sig att göra stagen 2mm för långa och pressa isär limmkanterna men lyckades med det iallafall :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-04 19:58

Tänk att det hann bli nytt år innan jag fick gjort något åt det här projektet - var alla mina DIY-tisdagskvällar blev av under hösten har jag ingen aaaaning om!

Nu har jag i alla fall haft två dagar för mig själv under altanen och i garaget - och det räckte visst ganska långt...

I somras var det skönt att kunna bre ut sig i svärföräldrarnas sommarträdgård, men så här års är det inte lika lockande att släpa ut alla maskiner i den bistra vinterfrosten. Vår kanin Douglas, som tidigare bodde under vår altan, har flyttat till sällare jaktmarker och nu bestämde jag att vi sörjt färdigt - sagt och gjort, nu är det snickarverkstad:

Bild

Det första momentet som fixades under gårdagen var att fräsa ner neodymium-magneter i baffeln för eventuella framtida fronter. Endast 10mm men varje magnet håller nästan 1kg tyngd! 59 kr för 10 st hos Clas Ohlson. Jag fräser 15 mm ner i skivan - ändå fäster magneterna med otrolig kraft genom resterande 3 mm träskiva:

Bild

Efter lite kompletterande håltagning och kapning av stag och bakstycken flyttade jag in i garaget och påbörjade arbetet med gavlarna. Högtalarna ska ju "luta" bakåt 5 grader och gavlarna måste därför snedsågas upptill och nedtill. Sågning brukar inte bli så bra om man ska göra det själv så jag använder fräsen istället och kapar skivorna med exakt precision:

Bild

Återkommer strax med fortsättningen...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-04 20:38

Ok, fyra gavlar - åtta kanter att fräsa. Jag lägger upp resterande tre sidor parallellt och fräser av alla på en gång - funkar utmärkt och alla sidor blir exakt lika:

Bild

Snart är det dags att börja montera, men det är lätt att bli otålig över alla små moment som tar en evig tid, när man bara trånar efter att plugga in och rocka loss! Bl.a. ska alla (större) invändiga ytor kläs med 4mm bitumen. Att skära dessa i rätt storlek är inget direkt roligt moment; knöligt och kladdigt - kniven får göras rent med T-sprit efteråt! Men nu är det i alla fall klart:

Bild

Äntligen kan man börja montera - sanningens ögonblick, har jag tänkt rätt? Stämmer ritningen? Är vinklar och mått som de ska?

Efter att ha monterat "skelettet" med botten, stag och inre front monteras även den yttre baffeln - limmas och skruvas från insidan:

Bild

Än så länge ser det bra ut - tanke och handling är ett!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-04 21:03

Vi kör vidare. På med bakstycket inför en första posering för pressen:

Bild

Lite naken utan fyllning och gavlar, men nu går det undan!

Ett orosmoment ligger framför. Konstruktionen medger ingen invändig skruvinfästning av gavlarna - de förväntas sitta på plats med endast limning. Jag har aldrig tidigare byggt högtalare utan att både limma och skruva samtliga sidor, inifrån eller från baksidan. Återstår alltså att se.

Innan jag monterar gavlarna drar jag kablage och placerar dämpmateriel i lådorna. Jag vet att det kan verka lite chansartat att fylla lådorna och sedan slå igen dom utan återvändo, men jag har studerat en del andra byggen med dessa element och tror mig veta att det blir bra med ganska mycket dämpning - 70 mm Isover längs alla invändiga sidor. Skulle det skita sig så går det att ta ut det mesta bakom låg- och midbasarna senare.

Bild

En sista koll och på med resten av dämpningen innan vi stänger för idag:

Bild

Slutligen, på med ordentligt med lim och dra åt tvingarna - för att undvika att gavlarna glider i sidled drar jag åt tvingarna diagonalt och lite i taget så att kraften fördelar sig lika över sidan:

Bild

...och så är det bara att vänta. Eftersom jag bara har dessa tvingar får jag vänta över natten innan nästa låda kan limmas. Slut för idag - tack för idag!
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-01-06 00:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-01-05 11:47

:D mer, MER!!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 11:57

Hmm.. du fyller upp med isoleringsmaterial där luften skall flöda fritt genom porten. Vad är din tanke med det?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-05 12:04

Här var det ju ännu en tjusig byggasjälv-tråd som jag missat.

Dom lutar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-05 12:30

Kaffekoppen skrev:Hmm.. du fyller upp med isoleringsmaterial där luften skall flöda fritt genom porten. Vad är din tanke med det?

Ja, nu är ju lådorna ganska smala, endast 200 mm invändigt. Med 2x70mm Isover blir det "bara" 60 mm tomrum kvar. Jag har medvetet försökt att hålla luftvägarna fria från basrören till kammaren bakom elementen. Mot stagen har jag ingen isolering utan där är det öppet genom hålen. På väggarna mot de invändiga öppningarna på basrören har jag tagit bort isolering och fäst ett tunnare lager med häftpistol för maximalt luftflöde från lådan och ut genom röret. Inget isoleringsmaterial sitter alltså för de inre basportarna.

Tyvärr blir rören ganska långa för att fixa önskad avstämning. Jag funderar en del på det nu i väntan på nästa monteringssteg - kantlisterna!

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-01-05 12:34

Kaffekoppen skrev:Hmm.. du fyller upp med isoleringsmaterial där luften skall flöda fritt genom porten. Vad är din tanke med det?

Säg inte så han har ju limmat igen dem ! :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 12:41

Om så skulle behövas kan han ju ta ut isoleringsmaterial genom portöppningen ;)

Jag tror du skall ha så lite isoleringsmaterial som möjligt i den kaviteten, iallafall om det inte finns någon annan tanke med det...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-05 16:30

Idag har det inte varit samma fokus på byggandet men lite kantlister har jag fått på. Jag använder 20x20 kantlist som limmas längs gavlarnas främre och övre kant:

Bild

Gavlarna verkar sitta bra efter nattens press med skruvtvingar. Vi får väl se på lite längre sikt om det kommer att hålla.

I och med detta är det halvlek, innan bearbetning, slipning och ytbehandling tar vid. Något ljud lär det inte bli på länge, eftersom jag bygger efter devisen "finish first" - min ambition är att ljud, form och finish ska gå hand i hand.

Innan jag tar timeout inför nästa moment bjuder jag på en pose i finrummet; som en yrvaken, orakad och vilsen ny familjemedlem - välkommen!

Bild

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-01-05 17:33

Kalejdokom skrev:
Bild

Det där är ingen vanlig likkista.

Lite sneda vinklar ökar svårighetsgraden avsevärt.

Snyggt :!: Bra jobbat :!:
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-01-05 21:11

Imponerande.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 21:58

Medhåll!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2009-01-05 22:33

Det här kommer att bli riktigt tjusigt när det blir klart.
Imponerad, jag med !!!

Hepp/Johan

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-01-05 22:43

blir nog väldigt trevliga högtalare det där. Riktigt fina element. Snyggt jobbat. Men du borde överväga en inre tratt på basröret också. Att bara ha en tratt gör väl i princip inget för funktionen. Men det beror ju på om du har plats för en tratt förstås.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-06 00:07

Tack för alla glada tillrop - det värmer när man som oftast undrar vad man håller på med, när det finns färdiga grejer att köpa för pengar... Det är väl tillfredsställelsen att se något växa fram och att kunna konstatera att det här har jag gjort alldeles själv. Förresten kostar ju färdiga högtalare en del också. Phonar Credo S100 (som jag ju i det närmaste kopierar) kostar väl ca 55.000 kr. Då finns det ju en rejäl utmaning i att försöka lyckas till en bråkdel av kostnaden (arbetstiden oaktad).

Betr portar till basrören så har jag faktiskt inte tänkt tanken att porten tillför något särskilt - ser det mest som en designsak och praktisk infästning av röret. Med denna dimension ser jag heller inga problem med eventuella blåsljud så vad en inre port skulle tillföra vet jag inte.

Nästa

Återgå till DIY-forum