johanrohm skrev:Badar varje dag nu...![]()
Mätte själv upp 26 grader i Vänern idag.
Med en temperatur på ca 30 grader om dagarna så är det skuggan som gäller mitt på dagen, med regelbundna dopp...
Inte maraton..? Eller triathlon..?

Moderator: Redaktörer
johanrohm skrev:Badar varje dag nu...![]()
Mätte själv upp 26 grader i Vänern idag.
Med en temperatur på ca 30 grader om dagarna så är det skuggan som gäller mitt på dagen, med regelbundna dopp...
johanrohm skrev:Greensleeves skrevVänta lite nu…?!Inte maraton..? Eller triathlon..?![]()
Vad har du fått för bild av mig egentligen?Av vare sig det ena eller det andra gör jag ingetdera.
avr7000 skrev:
Detta att högtalaren släpper fram ljudens karaktär med ett minimum av förvanskande tar i stort sett bort den "sameness" som faktiskt konventionella högtalare ofta dras med...
paa skrev:Väntar tålmodigt på mer om ”Di tidiga reflexerna”, samt om det någonsin kommer någon förklaring till det dramatiska andrainlägget från Peter i denna tråden, om ”anda och ande”.
avr7000 skrev:Så har man lyssnat på äggen för andra gången... Det jag denna andra gång direkt kände igen från lyssningen hemma hos mig var klarheten i ljudet! ... Denna klarhet består inte bara av en generell "klarhet" i ljudet, klarheten består inte minst i att högtalaren släpper fram karaktären i olika typer av ljud... Detta att högtalaren släpper fram ljudens karaktär med ett minimum av förvanskande tar i stort sett bort den "sameness" som faktiskt konventionella högtalare ofta dras med...
avr7000 skrev:Det jag menade just denna gång när jag använde ordet sameness var att konventionella högtalare har en karaktär på hur den strålar ut ljudet och att denna karaktär kanske inte alltid stämmer överens med hur det verkliga ljudet/instrumentet beter sig i verkligheten. Denna "icke överensstämmelse" gör sig då mer eller mindre tydlig på olika typer av ljud men när den framträder blir ju felet ungefär lika (sameness), felet är ju högtalaren och hur den inte gör "rätt" när den återger ljudet. Alla de typer av ljud som högtalaren har svårast att återge naturtroget p g a sin konstruktion får ju högtalarens karaktär pålagt sig och de låter då mer lika varandra än vad de egentligen skall göra (sameness).
avr7000 skrev:
Ett speciellt tack till Kalledussin med familj för den fantastiskt trevliga grillkvällen och efterföljande lyssningsstund i det vackra huset....
Stefan
Jag tänker inte tacka. Jag fick inte vara medKarlXII skrev:avr7000 skrev:
Ett speciellt tack till Kalledussin med familj för den fantastiskt trevliga grillkvällen och efterföljande lyssningsstund i det vackra huset....
Stefan
Tack själv!
Det var kul att träffas, och ha dig här en stund.
Ja, och Peter också förstås.
Kaffekoppen skrev:Jag tänker inte tacka. Jag fick inte vara med
Tänkte grilla med Peter och Donald idag, men det crappiga vädret ändrade planerna.
Blir det någon trevlig lördag inom det snaraste med kanonväder fixar jag en Faktiskt-grillning på gården hemma!
petersteindl skrev:Tillbaks till Precision: Varför köpte inte Stig försteget Spatial Coherence? Det var ju min plan att dema Spatial för Stig efter att jag kom hem från semester. Den lät ju bättre än Precision fidelity tyckte jag. Göran Rudling passade på en sommar, under min semester, att ta med ett Precision försteg till Stig. Att spela skjortan av Luxman C-1000 var ju egentligen ingen svår bedrift. Stig var dock förtjust i tonkontroller och då var det inte många försteg kvar som kunde utmana men Spatial Coherence hade tonkontroller. Tonkontroller i all ära, C-1000 fick ge sig. Den dög till 78-varvare om jag inte missminner mig.]
petersteindl skrev:1980 fick jag ett erbjudande av Erik ”Perka” Andersson att överta och driva vidare den stockholmsbutik som han drev. Jag kände Erik sen 1976 då han hade en fantastisk mässa i Smedjebacken i Dalarna. Hans hifibutik var känd under namnet Dalaljud.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:1980 fick jag ett erbjudande av Erik ”Perka” Andersson att överta och driva vidare den stockholmsbutik som han drev. Jag kände Erik sen 1976 då han hade en fantastisk mässa i Smedjebacken i Dalarna. Hans hifibutik var känd under namnet Dalaljud.
Var länge sedan vi hade en fråga...![]()
1/ Perka har inte bara haft butik i Smedjebacken o Stockholm, vilken stad?
2/ Perka hade en anställd i Smedjebacken som var enastående på att snacka (och svära), vad kallades han av en del kunder?
3/Vem bodde på granntomten till Dalaljud i Smedjebacken?
Räcker för nu...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster