Det piPer i lägenheten

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Det piPer i lägenheten

Inläggav agent_cooper79 » 2008-07-31 13:24

Hej

Jag har snokat runt och läst mycket, men postat lite här på faktiskt. Självklart har ino-högtalarna kommit till min kännedom, men jag har inte velat köpa dem för... ja, jag vet inte riktigt längre om jag skall var ärlig.
Kanske hade jag kunnat ge er ett svar på den frågan igår innan tiotiden på kvällen, för då kopplade jag nämligen in mina nyinköpta beggade piPar i svartask. Kort sagt kan man väl säga att världen som jag kände den inte är världen som jag idag känner den. Ett lite utförligare händelseförlopp och viss personlig hifihistoria följer för den intresserade nedan. Varning dock för lätt nördig svada och viss förekomst av generisk HiFiterminologi. Om ni vet med er att ni inte kan/vill överse med detta bör ni sluta läsa nu.

Jag har elektronik från Naim, jag har alltid gillat presentationen från deras elektronik och lådorna från olive-serien har en avskalad nästan totalitär design jag älskar. Dessutom går de att få till hyffsade priser begagnat, och när man är en pulare/fipplare som gillar att själv restaurera och uppgradera komponenter är deras ofta helt diskreta uppbyggnad perfekt.
Till Naimelektroniken har jag kört ett par stativhögtalare från Epos, ES11, som är voicade på Naimelektronik. Det har fungerat väldigt bra tillsammans även om jag ofta saknat basen de inte klarar att återge. Ett in-room svep on axis av dem gjort av en kompis på ett annat forum finns här:

http://img.photobucket.com/albums/v637/ ... OnAxis.jpg

Hur som haver så väcktes min vilja att testa något från ino igen när jag hörde om Guru högtalarnas framfart internationellt, att de i England demas med just Naim, och att när jag ringde Ingvar för en provlyssning (inbokad 18e Aug) fick höra att han tyckte demon med Naim hade låtit mycket bra.

Igår köpte jag dem och herrejävlar... Vilken fullständigt underbart komplett [s]liten[/s] högtalare. Renhet och klarhet som jag inte hört tidigare. Mellanregistret fullständigt smekte och kittlade varje liten HiFinörds cell i hela kroppen. Basen hade jag höga förväntningar på, men blev ändå överväldigad, allt var helt plötsligt med i återgivningen. Diskanten så utsträckt och ren utan att vara söt eller rosatintad.

Jag har aldrig upplevt att jag blivit förmedlad en så kött och blod-riktig, komplett musikalisk presentation tidigare.

Det som dock verkligen fick mig att dra på smilbanden hände först i morse när jag kunde höja volymen lite... Det hade jag aldrig hört förut. Det blev ju bara högre! Ingen hårdhet. Jag hade faktiskt en väldigt begränsad förståelse för många inoisters fixering vid höga ljudtryck tidigare, men de har kommit på skam nu när jag har hört vad som kan hända när man vrider upp volymen. Då har jag ändå hört en hel del kompetenta högtalare, såsom Naims imponatorhögtalare DBL och tex Totem Mani2. Ingen av de högtalarna har i de uppställningar jag hört dem lyckats göra volymtricket lika bra som piP.

Oj oj oj...

Många tack till Ingvar för att han gör dessa skapelser tillgängliga!

Hälsningar en sjukt nöjd piPägare

/Magnus G.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-31 14:15

:D Kul! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2008-07-31 15:03

Tack Lorden

Skönt att få ett välkomnande även om man inte har samma HiFibakgrund som många här.

Såg just den andra nya piPtråden om att piP endast skulle vara njutbara med extremt kompetenta inspelningar/elektronik. Det håller jag inte med om. Med mitt system upplever jag att dåliga inspelningar, tex med hög sibilans etc. är lättare att lyssna på utan att störas av bristerna på piP än mina gamla högtalare. Självklart hörs bristerna mycket väl, men de accentueras inte på det sätt som jag nu hör de förra högtalarna gjorde. Det är en enorm fördel för mig som lyssnar på mycket indiepop som väldigt sällan är speciellt välproducerad.

Bra inspelningar blir givetvis fantastiska, Kraftwerks liveskiva Minimum Maximum är väldigt välproducerad och gav gåshud och kraftig försening till jobbet i morse.

Jag är förundrad över renheten i presentationen (speciellt i diskanten som var ett problem för mig tidigare). När man får en sådan oerhört ren, obesvärad återgivning är det svårt att få nog.

/Magnus

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-07-31 15:50

Hej Magnus, vad kul att ännu en nöjd Inoit hittat hit. (det rimmar ju :o )

Sedan är det ju dags för att lyssna på pi60, men vänta med det tills du har råd...

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2008-07-31 16:06

Hej och tack Philip,

Jo, klart man är lite nyfiken på pi60. Jag skall på provlyssning den 18e Augusti, så då får man väl se vad skapelsens krona egentligen är. Dock hoppas jag att jag kan hålla mig i schack, då pi60 är en stor investering för mig, samt att jag mitt intryck av trådar här på faktiskt.se är att de kräver mer omfattande rumskorrigeringar än piP för att komma till sin rätt.
Jag undrar också om mervärdet för mig med en sådan högtalare då jag varken är någon basnarkoman och sällan spelar högre än i morse vilket gick utmärkt med piP.

Men, men... man har ju lite svårt för lagom och vet väl hur det brukar sluta förr eller senare..... :oops:

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2008-07-31 16:06

Hej och tack Philip,

Jo, klart man är lite nyfiken på pi60. Jag skall på provlyssning den 18e Augusti, så då får man väl se vad skapelsens krona egentligen är. Dock hoppas jag att jag kan hålla mig i schack, då pi60 är en stor investering för mig, samt att jag mitt intryck av trådar här på faktiskt.se är att de kräver mer omfattande rumskorrigeringar än piP för att komma till sin rätt.
Jag undrar också om mervärdet för mig med en sådan högtalare då jag varken är någon basnarkoman och sällan spelar högre än i morse vilket gick utmärkt med piP.

Men, men... man har ju lite svårt för lagom och vet väl hur det brukar sluta förr eller senare..... :oops:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-07-31 16:13

Alltså, Ino-högtalare behöver inte mer korrigering av rummet än någon annan högtalare.

Men det blir bättre, för alla högtalare om rummet är bra.

Det är en bonus att Ingvar kan så mycket och har riktlinjer på hur man ska göra för att få det så bra som möjligt :)

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-07-31 18:16

En bra dag. Har lärt mig mycket. Får allt mejla ingenjör Öhman.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-31 19:41

Otroligt roligt att läsa om din upplevelse! Jag tänker lägga till en fråga också: har du dämpat bakom högtalarna? Om inte så har du ännu fler kul aha-upplevelser att vänta dig.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2008-07-31 21:33

Inga dämpade väggar ännu, tvivlar även på att det kommer ske pga att min sambo inte verkar så sugen på det.

Hon har nog sett för många råa acoskivor på hemma hos bilder då jag visade henne bilder på de kommande högtalarna...

På vilka sätt förändras ljudet med dämpning?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-31 22:15

Inte råa aco-skivor, nej..nej...de skall vara klädda i ett för lyssnaren och sambo (eller whatever hon är) fint tyg och kanske ramade för att hålla sig bra.

Kan bli riktigt fint faktiskt! :)

Grattis och välkommen i (trilla ned poletten) klubben! 8)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-31 22:15

Betydligt fler detaljer visar sig. Den blir liksom mer av den goda varan som de från början ger ifrån sig. Även om skivorna ska dämpa från 300Hz och upp så tyckte jag anslag på trummor och bas blev mer resoluta och tydligare.

De minsta skivorna (80x100cm (BxH)) borde förhoppningsvis gå att få in i de flesta hem. De går ju att klä med ett fint bomullstyg för att bättre passa in i hemmet. Jag har precis skaffat masonitskivor akustikplattorna ska limmas mot och sedan kläs i klädsamt tyg. Förhoppningsvis blir jag av med studiokänslan de oklädda ger ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2008-07-31 22:18

Beroende på inredningsstilen i rummet kanske något liknande det här skulle kunna funka utanpå dämpskivan? Tror det är inköpt på Åhlens, finns längst ner på den här sidan.

agent_cooper79 skrev:Inga dämpade väggar ännu, tvivlar även på att det kommer ske pga att min sambo inte verkar så sugen på det.

Hon har nog sett för många råa acoskivor på hemma hos bilder då jag visade henne bilder på de kommande högtalarna...

På vilka sätt förändras ljudet med dämpning?

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2008-08-01 00:12

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=229954.jpg

min väggbelkädnad, sanarare en inredningsdetalj än ful i min mening iaf. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-01 05:57

endallas skrev:http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=229954.jpg

Riktigt snyggt! Gäller även färgvalet på piP:n.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2008-08-01 11:34

Nattlorden skrev:
endallas skrev:http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=229954.jpg

Riktigt snyggt! Gäller även färgvalet på piP:n.

Håller med, det där var riktigt stiligt. Tack för bilden, nu har man lite nya dämpbilder att visa.

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2008-08-01 15:04

tack!

det är faktisk riktigt, riktigt snyggt nu när stativen också är svarta :)

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-08-03 13:01

Välkommen till "den nya hifivärlden"!
Otroliga högtalare han gör.....har arbetat mig upp från piP---piPs och har nu ett par pi60 inne på lackering...... Ser fram emot att få börja plocka ihop dem!!!!

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2008-08-03 15:52

Gött!

När du fått ihop pi60 får du gärna skriva lite om dina intryck piP/piPs/pi60. Speciellt är jag nyfiken på hur piP skiljer sig mot de övriga vid moderata lyssningsnivåer.

/Magnus

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-08-03 16:23

Dags för bilder tycker jag allt...
/J

Cygnus resurectum

Återgå till Wänner af Ino