piP - så bra att de är dåliga?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Teabinge

piP - så bra att de är dåliga?

Inläggav Teabinge » 2008-07-31 14:21

Hej och hav misskund med den tillspetsade formuleringen i rubriken.
Jag har läst massor av foruminlägg nu om Ino Audios produkter, men en sak har jag inte kläm på ännu.

Mitt intresse gäller piP.

De beskrivs som oerhört bra. MEN, om inte elektroniken är tillräckligt bra, om inte rummet är dämpat med tunga sidendraperier som hemma hos Fanny & Alexander, om inte skivorna är väldigt bra producerade - ja, då låter det enligt somliga "kasst" eller "inget vidare."

Högtalaren är så neutral och ärlig nämligen. Skit in, skit ut.

OK, men vad jag inte förstått om detta på något sätt är speciellt just för piP eller om alla bra högtalare är lika mycket Prinsessan på ärten i dessa avseenden?

Om inte rummet, elektroniken, skivorna är tiptop för andra bättre högtalare, låter andra "bra" högtalare också kasst? :?

Eller finns det kvalitetshögtalare som på något vis är mindre ärliga och mer färgade och på så sätt "förskönar" mer än vad piP:en gör? :roll:

Detta att IÖ (som verkar vara en både skicklig och trevlig person) vill att man lyssnar hemma hos honom känns ju lite kluvet också, tycker jag, på några sätt, men det är delvis ett annat ämne. Det som hör till det här ämnet är det att det känns som om högtalaren är så speciell i sin karaktär att han inte vill att folk köper dom i blindo (i dövo? 8O ). Det känns lite som 98% mörk choklad eller något annat speciellt då. Man måste liksom vänja sig länge innan man börjar tycka om det...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: piP - så bra att de är dåliga?

Inläggav Nattlorden » 2008-07-31 14:33

Tja... till att börja med så är det ju en klar skillnad mot att flytta runt en högtalare gjord för fri placering till en annan fri placering än att ta en som är designad för väggstöd och väggdämpning och flytta ut...

Det är kanske som att ta en högtalare som verkligen är gjord för att stå fritt och slänga in i hörn... det blir säkert inte bra heller.

piP tappar i basen när den inte har väggstöd och då kantrar självklart frekvensgången och det är aldrig bra... men jag tror inte den i princip blir mycket sämre än någon annan riktigt liten högtalare ändå.

Eftersom piP är gjorda speciellt för sin placering så krävs det ju att den som köper den verkligen fattar det... det vore inte speciellt bra reklam om en massa människor hade dem felaktigt placerade lite här och där... och framför allt vore det ju synd om köparen...

Tror inte det finns många andra högtalare där placeringen är lika hårt specad som på piP... men det är ju tack vara att IÖ slipper kompromissa dem för att kunna hantera många olika placeringsmöjligheter som de kan få den vässade prestandan också.
Så... kan man inte placera dem rätt, så bör man köpa något annat istället.

Sen är det ju ingen som säger att andra högtalare mår bra av rumsåtgärder... det gör de definitivt... men deras tillverkare verkar inte vara lika "på" att påpeka/säkerställa det.

Njae... det är väl kanske snarare att jämföra med att chokladtillverkaren tog hem dig till sig... lät dig provsmaka på hur den skall smaka och berättade och visade vad som händer ifall du förvarar den för kallt eller varmt och gav en lektion i hur du skall förvara den och hur länge den håller. (Och om det var uppenbart att du inte skulle klara av det, kanske skulle vägra att sälja... trots allt har han begränsad produktion och många i kö...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-31 14:48

Carlssonhögtalare och likanande i ortoakustisk anda är noggrannt specificerade att dom ska stå mot vägg. Detta brukar inte gnällas över eller ifrågasättas. Vad är skillnaden?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-07-31 14:49

Tack för responsen!

Ja, just det med att piP kanske har ovaligt höga krav på rumsförhållandena, det är väl det jag undrar över.

Sedan detta med dämpad bakvägg..

Hemma hos oss:

Vardagsrum ca 4x7 meter. "Normal´möblering (mycket växter pga hustrun vilket väl är bra).

Soffan+fåtöljer (tyg, ej läder) mot väggen på ena långsidan, men inte mitt på långsidan utan rel nära ena kortsidan, där det finns ett fönster.

Mittemot soffan, mot väggen står TV, och all annan elektronik, så även mina nuvarande JPW-högtalare (glömt beteckningen) rel nära väggen på golvställ som vinklar dom lite upp mot lyssnare i soffan.

Väggmaterial, något slags 70-tals-skivmaterial, rel mjuka, inte som spånskiva, smular om man tar en bit. Innanför det skivmaterialet brädor.

Lite inklämt mellan ena högtalaren och sub.en+ TV/stereobänken en braskamin av järn med skorsten uppåt (säkert alldeles för reflekterande).

Verkar inte vara så bra förutsättningar va? :(

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-07-31 14:52

Alla högtalare har väl "rätt" att vara anpassade för vilka förhållanden tillverkaren vill, jag ifrågasätter absolut ingenting rörande sådant, och hemma hos oss är väggnära högtalare att föredra rent estetiskt, möjligen en halv meter ut från väggen.

Problemet är väl behovet av just dämpning och vad som menas med "dämpad bakvägg"

Rockwool på hela bakväggen?
Tunga siden draperier?

Ta bort braskaminen?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-07-31 14:57

Alltså gör så att du bokar in dig på en Demo eller provlyssnar hemma hos någon. Hearing is beliving eller vad är det man säger.

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-07-31 14:58

Man KAN ställa piP lite hur som helst, faktiskt, de låter oerhört bra ändå!
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-07-31 15:04

Ja, så är det väl. Man måste beställa tid för provlyssning och diskussion.

Kriterierna för "dämpad bakvägg" är jag fortfarande nyfiken på. :roll:

Tack för responser hursomhelst!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-31 15:08

Tja... jag har bara ställt en dyna från utomhusmöblerna sidanom mina piP... funkar säkert inte alls så bra som det skall... fast för jäkla bra låter det ändå!

Gammal bild, men så här:
Bild

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-07-31 15:15

De låter bra även om de står odämpat mot en vägg
Det går absolut att njuta av musik iaf. :lol:
IÖ har ju en uttalad ovilja med kompromisser

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-07-31 15:33

Tack, men..utemöbeldynor mot vardagsrumsväggen har låg WAF, är jag rädd... :oops:

Jag har sett de där fantastiska bilderna på den enoorma gröna och den lille gröne piPen vid sidan av.

Vad gör lille piP för nytta bredvid den store, kan man undra..??
Senast redigerad av Teabinge 2008-07-31 15:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Hej Teabinge

Inläggav agent_cooper79 » 2008-07-31 15:34

Jag är en sprillans ny piPägare.

Jag har följt placeringsråden så mycket jag har kunnat, för mig innebär det:
-> Att ha dem på korrekt höjd över golvet, i mitt fall ca 55 cm på stativ.
-> De står på SD fötter.
-> Korrekt orientering, invinkling så att axis skär strax framför lyssningsposition.

Däremot har jag inte och kommer inte heller att skaffa dämpning bakom, det skulle helt enkelt inte fungera estetiskt i vårat rum. Det står även en ca 80 cm hög och 50 cm djup skänk mellan högtalarna. Framför den på en uppochnedvänd dansk ölback är en 28 tums gammal tjockteve placerad. Alltså långt ifrån optimala geometriska förutsättningar. Ändå är jag stormförtjust.

Dock är en LCDTV på ingång, samt en långbänk som skall ersätta skänk och högtalarstativ, vilket förhoppningsvis skall ge ytterligare ljudmässiga förbättringar.

Som andra nämnt innan; alla högtalare presterar bäst vid en viss placering/förutsättning såsom dämpning etc. Däremot tror jag att många andra högtalare utformas mindre kompromisslöst för att dessa förutsättningar inte skall bli för omfattande och skrämma bort kunder. Att konstruera en högtalare mer specifikt är ingen nackdel, så läng du kan/vill följa specen någorlunda kommer det låta fantastiskt. Dessutom har du själv möjligheten att välja vilka kompromisser som skall göras istället för konstruktören, och du kan själv testa dem direkt i din hemmamiljö.

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-07-31 15:37

Intressant, intressant. Tack å tack :) :)

Det var/är f.ö. ett par beggade piP i Stockholm till salu häromdagen för 5000 inkl stativ och fötter. Dock kanske det finns en viss risk att köpa begagnat. Någon kan ha tillverkat dem själv, och ej följt byggansvisningarna korrekt, roterat på elementen och annat..

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-07-31 15:44

Teabinge skrev:Jag har sett de där fantastiska bilderna på den enoorma gröna och den lille gröne piPen vid sidan av.

Tja, de spelar diskant och mellanregister. Utan dem är det nog inte så kul att lyssna på musik. :)

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2008-07-31 15:46

Ehum.... :oops:

De där fanerade piparna med stativ är så att säga inte till salu längre.

De finns hemma hos mig nu och kommer inte att säljas under en överskådlig framtid. :mrgreen:

/Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-31 15:58

Teabinge skrev:Tack, men..utemöbeldynor mot vardagsrumsväggen har låg WAF, är jag rädd... :oops:

Jag har sett de där fantastiska bilderna på den enoorma gröna och den lille gröne piPen vid sidan av.

Det var bara ett exempel och ingen rekommendation. Tycker inte det ser snyggt ut på bild själv heller, men jag stör mig inte på det hemma. Jag skulle säkert kunna ta bort dem på fläcken. Nu är det ganska nära i tiden till att jag skaffar riktiga mojänger till dämpning däremot.

Jodå... de gör fantastisk nytta. Så kul låter det inte om man bara spelar baslådorna. (Även om det är ett kul experiment att stänga slutstegen till piP:arna och bara höra på hur mycket musik man faktiskt hör från basar som är avskurna vid 80Hz...)

Det roliga i sammanhanget är att om jag inte spelar något extremt eller extremt högt... så hör jag ingen direkt skillnad om jag rattat ned delningsfrekvensen på basarna en bit. :)

Jag har förresten ett högt stereorack med en tjocktv ovanpå stående mitt emellan också... för att förvärra situationen. Inga problem.

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-07-31 16:11

Eeh.. :oops: t.o.m jag ser ju att det bara är basar i den stora...

Vad gäller dämpning - det kan alltså göra nytta om man dämpar en begränsad del av väggen nära högtalaren? Man behöver alltså inte ha sammetsdraperier eller skumgummi eller rockwool på hela bakväggen för att den ska räknas som dämpad?

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2008-07-31 16:22

Teabinge skrev:Eeh.. :oops: t.o.m jag ser ju att det bara är basar i den stora...

Vad gäller dämpning - det kan alltså göra nytta om man dämpar en begränsad del av väggen nära högtalaren? Man behöver alltså inte ha sammetsdraperier eller skumgummi eller rockwool på hela bakväggen för att den ska räknas som dämpad?

Har för mej att Ingvar rekomenderar 100*80cm bakom högtalaren... eller om det var 100*100 kanske..
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-07-31 16:36

Det här är vad Ingvar rekommenderar, helst lite större ändå:
Bild

Den här absorbenten är till för att reducera den bakomvarande väggens destruktiva reflektion vid frekvenser över ca 300Hz. Under ca 300 Hz avtar absorbtionen och där får högtalaren stöd av väggen.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2008-07-31 16:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-07-31 16:40

Tack!
Undras om något slags ej alltför ljuskrävande växtlighet på väggen funkar som dämpning? Det får vara ludna blad då, kanske.
Snyggare än dämpmatta, men man får se upp när man vattnar :D

Något slags tjusig väv borde funka och vara mer realistisk.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-07-31 16:44

Växter är nog mera diffuserande än absorberande. En alltför lång efterklang är minst sagt störande inte bara vid ljudåtergivning. Det är mysigare med ett fullt möblerat rum än ett kallt storkök.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-07-31 17:23

Teabinge skrev:Det får vara ludna blad då, kanske.

Jävligt ludna.

Men visst vore det trevligt med en levande absorbent. Renare luft är till
exempel knappast någon negativ bieffekt.

Vilka emissioner har förresten de där aco-skivorna? Är det några ämnen
i mängder som är potentiellt skadliga?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-07-31 19:36

Nattlorden skrev:Gammal bild, men så här:

Bör inte piParna flyttas ut från väggen när dom delas mot basar? Har för mig att en viss IÖ sa något om en meter.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-31 20:12

Nattlorden skrev:Tja... jag har bara ställt en dyna från utomhusmöblerna sidanom mina piP... funkar säkert inte alls så bra som det skall... fast för jäkla bra låter det ändå!

Gammal bild, men så här:
Bild

Om du skulle ta bort den där dynan...skulle det låta så mycket annorlunda då?
Har du provat?
Vad var skillnaden?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-07-31 22:04

Även om dynan inte ser så tjock ut och inte heller är profilerad så måste
den ju vad jag förstår göra en hel del nytta jämfört med en alldeles kal yta.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-31 22:27

E skrev:Även om dynan inte ser så tjock ut och inte heller är profilerad så måste
den ju vad jag förstår göra en hel del nytta jämfört med en alldeles kal yta.

Mvh E*

Mjo, och den här killen borde ju kunna flyga bättre än en helt naken kille men...

Bild

Det kunde ju vara kul att få en rapport på före/efter-resultat. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-31 22:45

Det kan bli hur snyggt som helt med dämpning bakom pip. Kolla
Bild
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-08-01 08:49

Har också fått ett värdefullt mejl från Richard. Tack för det!

Summa summarum så verkar uppfattningen vara att piP:arna visserligen behöver vissa förutsättningar för att helt komma till sin rätt men att unikt och speciellt kinkiga är de inte jämfört med andra kvalitetshögtalare. :)

Har nu tagit reda på att vardagsrummet är klätt med tretex-material under tapeterna och det anses vara akustiskt bra mycket bättre än gipsskivor, absorberar betydligt mer. Så det var ju bra! :D

Ska nu söka rätt på ingenjörns epostadress..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-01 09:15

"pip - så bra att de är dåliga?", skriver du som rubrik.

Jag har inte ens hört burken men rent generellt är det nog så att vår lyssning normeras efter vad vi vänjer oss vid att höra på. Även om hörseln till viss del är förlåtande (vi tolererar avvikelser) så har jag svårt att acceptera tanken om att en sämre högtalare skulle låta bättre än en bra med dåligt programmaterial. Tänk tanken att komprimerad musik skulle lira bättre på en komprimerande högtalare så blir det lite absurt.

Att dåligt material låter sämre än bra material genom en högtalare är väl snarare ett tecken på att högtalaren förmår att återge skillnaden - alltså ett tecken på kvalitet. Normeringen (ovan) leder ju till att vi uppfattar det sämre materialet som just relativt sämre.

Jag är dock helt övertygad om att den bättre högtalaren låter bättre även med "dåligt" material.

/Jocke

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: piP - så bra att de är dåliga?

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-01 10:24

Teabinge skrev:Eller finns det kvalitetshögtalare som på något vis är mindre ärliga och mer färgade och på så sätt "förskönar" mer än vad piP:en gör? :roll:

Just egenskapen att vara ärliga och avslöja vad som finns är just det som utmärker en kvalitetshögtalare.

I övrigt så är detta ett klassikt audiofilproblem: Man lyssnar för mycket på ljudet och alla fel. Orsaken är att man har köpt fel skivor, kanske köpt mer för påstådd ljudkvalitet än själva musiken. Musiken håller helt enkelt inte tillräckligt hög konstnärlig kvalitet.

Lösning: Köp bättre plattor. Se avdelningen för skivtips och musikstugan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nästa

Återgå till Wänner af Ino