Modifiera denon avr 3808. Separerar föstegsdel och slutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pergel

Modifiera denon avr 3808. Separerar föstegsdel och slutsteg?

Inläggav pergel » 2008-07-05 13:45

Jag har funderat på att modifiera en denon 3808 på det sätt att jag vill separera förstegsdel och processordel från slutstegsdelen.

Jag har sett någonstans på nätet (kanhända i annat forum) där någon har gjort detta med en 2105. Resultatet blev att han med hjälp av "byglar"/signalkabel mellan pre-out och 7.1-in kunde koppla fritt och därmed t.ex kunna koppla in egna filter (t.ex öhmans) samt använda dubbla slutsteg till frontarna (2 till vanliga frontar och 2 till basar).

Som ni kanske redan förstått så är jag alltså ute efter EN "kompakt" maskin med massor med ingångar och bildväxel som med inbyggda slutestegen kan driva mina pi60 med Ino's profundus X utan extra externa slutsteg.

Tänker jag helt galet eller skulle detta kunna vara möjligt eller rentav en bra idé ? Tar tacksamt emot synpunkter och gärna om någon har, också länken till den modifierade 2105:an.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-07-07 10:12

Hej,
Det är Henrik här på forumet som gjort det.
Här är länken.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... light=2105

Hälsningar
Jonas

Användarvisningsbild
pergel

Inläggav pergel » 2008-08-01 23:00

Tack för länken. Det var precis vad jag hade sett tidigare. Ingen som har någon åsikt eller tanke om idéen som sådan?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-08-02 00:23

pergel skrev:Tack för länken. Det var precis vad jag hade sett tidigare. Ingen som har någon åsikt eller tanke om idéen som sådan?

Jodå, jag tycker det är en jättebra idé om man vet vad man håller på med. Fattar inte varför delbart för- och slutsteg inte är vanligare.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-08-09 20:26

niklas skrev:Jodå, jag tycker det är en jättebra idé om man vet vad man håller på med.

OK, nu låter denästan som att du tror att jag vet vad jag håller på med 8O ... :)

Ganska lustigt att någon frågar om den här moddningen just nu, för jag har precis varit och rotat i kablehärvan i min 2105:a för första gången sedan jag moddade och seriöst funderat på vad jag egentligen gjorde och hur allt hänger ihop...nåja, det var på den tiden då jag fortfarande inte hade slips på jobbet (den stryper ju som alla vet blodtillförseln till hjärnan).

Av en slump har jag uppgraderat lite grejor 8) så jag åkte förbi Öhman och hämtade lite dämpning (i går). Väl där stötte jag på Peter (Steindl) och eftersom Öhman hade ytterligare ett bilhaveri så blev det lite snicksnackande om vad jag hade för utrustning och helt plötsligt sa han -"jahaja, just det, det är du som slängt upp bilder på faktiskt.se om hur man moddar en 2105?!?.

WTF? Tänkte jag - är killen Savant och har memorerat alla inlägg sedan 2003, eller?

Men, innan jag han tänka klart (antagligen eftersom jag antagligen såg rätt frågande ut hur i h-ete han kunde veta det) så påpekade han att det hade dykt upp lite suspekta referenser för någon vecka sedan...

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Återgå till Teknikforum