Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Transparent ljudande stereo samt ett gott lyssningsrum..

Inläggav phloam » 2008-08-04 19:55

IngOehman skrev:
phloam skrev:
Greensleeves skrev:
Alltså. Gott lyssningsrum, och transparent ljudande stereo. Är det verkligen så enkelt..? Nja, kanske till hälften.

Jag tycker det fattas nåt i den ekvationen...! Bra rum och ljud? ok. Men - jag vill ha med själva apparaten och dess karaktär som en viktig del av upplevelsen.

Det kanske är det som är din eller din utvecklings värsta fiende? (Utveckling mot att få större glädje av musik genom att fundera mindre på apparaterna som medskapande.)

Varför vill du det? Vet du det? Det kanske är en fix idé bara, som du inte kan befria dig ifrån? Det skulle kunna förklara mycket.

Jag får göra som du och svara med en massa frågor :)

Utveckling? Befria mig? Varför skulle jag det, när jag anser att dessa dimensioner är berikande för mig? Jag skriver ju "Jag tycker...", inte att alla måste se det på detta sättet. Däremot kan det kanske vara intressant för andra att höra hur jag ser på det? Eller?

Ett missförstånd uppstår kanske i och med att jag med ordet upplevelse (se citatet ovan; "...en viktig del av upplevelsen", kanske avser en "helhetsupplevelse" (inte specifikt musikupplevelsen), att jag ser musikupplevelsen som situerad i en miljö, ett sammanhang osv osv. Dvs att nostalgi, apparater osv kan _bidra_ till en stark upplevelse, baserad på en musikupplevelse.

Edit: Jag tänkte mer på helheten, men skrev senare "musikupplevelsen", vilket blir fel. Ersätt med "upplevelse".

Vilket kanske var lite "besides the point", fast ända inte, hoppas jag.

Exempel: Jag kan hålla med om att för att få en så bra musikupplevelse av discomusik så bör man i princip ha en transparent anläggning i ett akustikreglerat rum. Men det kanske inte betyder att man bör exkludera rökmaskin, ljus, folk som dansar, alkohol, DJ etc för att få en bra Discoupplevelse? ;) ;) ;)

Det där med upplevelser går i vartannat, kanske man kan säga :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-04 23:50

prolinn skrev:Somliga här tycks vara övertygade om att Linnister och andra som väljer apparater baserat på hur vi uppfattar apparaterna inbillar oss vad vi hör? Kanske ett öppnare sinne inför varandras infallsvinklar skulle kunna göra diskussionen mer givande?

Gäller detta öppnare sinne även dig själv? Skulle du till exempel testa dessa påstoda egenskaper linn har i blindtest?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-08-05 00:22

Karl XII skrev:
Nej, det är fullt möjligt att mycket av det känslomässiga innehållet förmedlas av bild & bakgrundsinfo. Det är möjligt.
Och det är också möjligt att det är en betingad reflex som knuffar på så här efteråt...

Men ändå. Det vore kul att se teorin ledd i bevis, att man tappar "känslan" med komprimering, t.ex.
Dessvärre har jag ingen koll på hur man gör eller hur mycket som är lagom osv.

Kan nog vara svårt med bevis. Tänkte bara nämna att jag själv kan få en enorm "gåshud" (= bli känslomässigt berörd) genom att jag hör en låt som jag tycker mycket om via en dålig radio, och dessutom behöver inte låten var särskilt bra inspelad heller, men ändå upplever jag det som bra. Då tappar jag inte "känslan" utan snarare tvärtom.
Spelar jag sedan skivan själv med den låten, blir det samma upplevelse än om med något bättre ljud.
Så visst spelar känslor in i bilden en hel del tror ju jag i alla fall.

Intressant frågeställning, detta kan man resonera mer om, inväntar mer kommentarer i ämnet.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Jascha Heifetz, musikhögskolans elever & Sherlock Holmes

Inläggav Greensleeves » 2008-08-05 00:53

IngOehman skrev:Den jag skullle vilja ha spelandes i mitt vardagsrum är tyvärr omöjligare, för han lever inte längre - Jascha Heifetz...

Det är å ena sidan tråkigt, och andra sidan är det kul att du gav läsare av ditt inlägg ett mycket fint tips på en världsviolinist som vi kan försöka hitta goda inspelningar av. Något speciellt skivbolags utgivningar med Heifetz att spana efter..?

IngOehman skrev:... Jag har hört världsstjärnor prestera ointressanta saker, men också nästan fullständiga okändisar prestera underverk. (Inklusive elever på musikhögskolan.)

Intessant iakttagelse från en gammal lyssnarräv..! Något att tänka på för alla oss noviser som måhända inbillar oss att vi alltid kommer att få uppleva god musikkvalitet enbart därför att programbladet innehåller kända namn.

IngOehman skrev:... En av de största musikupplevelser jag har haft var en stråkkvartett bestående av fyra unga och förhållandevis nybakade musiker som dessutom bara haft några dagar på sig att studera in verket! (Ravel.) Få saker jag hört ångrar jag mer att jag inte spelade in, eller att det inte spelade in...

Går det inte att med en slags Sherlock Holmes-aktig ansats söka reda ut vilka hjältarna var..? Om du vet vilket år det var, kanske du kan få tag i vilka som tog examen det året, vilka av dessa som kan ha deltagit i denna stråkkvartett, vad det kan ha blivit av dem, och om de har medverkat i några minnesvärda inspelningar efter denna magiska afton... (jag vet att du kan tänka självständigt, men det är alltid roligt att försöka uppmuntra och att hjälpa till...:))
Senast redigerad av Greensleeves 2008-08-05 01:57, redigerad totalt 1 gång.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Jascha Heifetz, musikhögskolans elever & Sherlock Ho

Inläggav IngOehman » 2008-08-05 01:49

Greensleeves skrev:
IngOehman skrev:Den jag skullle vilja ha spelandes i mitt vardagsrum är tyvärr omöjligare, för han lever inte längre - Jascha Heifetz...

Det är å ena sidan tråkigt, och andra sidan är det kul att du gav läsare av ditt inlägg ett mycket fint tips på en världsviolinist som vi kan försöka hitta goda inspelningar av. Något speciellt skivbolags utgivningar med Heifetz att spana efter..?

RCA.

Greensleeves skrev:
IngOehman skrev:... Jag har hört världsstjärnor prestera ointressanta saker, men också nästan fullständiga okändisar prestera underverk. (Inklusive elever på musikhögskolan.)

Intessant iakttagelse från en gammal lyssnarräv..! Något att tänka på för alla oss noviser som måhända inbillar oss att vi alltid kommer att för uppleva god musikkvalitet enbart därför att programbladet innehåller kända namn.

Kända namn är en lika meningsfull uppgift som en hifi-apparats prislapp. Det är inte en prestandaparameter. ;)

Det hindrar dock inte att väldigt bra apparater kan vara dyra, och att väldgt bra musiker kan vara kända. ;)

Greensleeves skrev:
IngOehman skrev:... En av de största musikupplevelser jag har haft var en stråkkvartett bestående av fyra unga och förhållandevis nybakade musiker som dessutom bara haft några dagar på sig att studera in verket! (Ravel.) Få saker jag hört ångrar jag mer att jag inte spelade in, eller att det inte spelade in...

Går det inte att med en slags Sherlock Holmes-aktig ansats söka reda ut vilka hjältarna var..? Om du vet vilket år det var, kanske du kan få tag i vilka som tog examen det året, vilka av dessa som kan ha deltagit i denna stråkkvartett, vad det kan ha blivit av dem, och om de har medverkat i några minnesvärda inspelningar efter denna magiska afton... (jag vet att du kan tänka självständigt, men det är alltid roligt att försöka uppmuntra och att hjälpa till...:))

Ibland är detektivarbete alldeles för jobbigt helt enkelt, och även om det går att hitta dem (får försöka minnas vilket år det var först...) så betyder det inte att händelsen är upprepbar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Greensleeves

Re: Jascha Heifetz, musikhögskolans elever & Sherlock Ho

Inläggav Greensleeves » 2008-08-05 02:14

Greensleeves skrev:Går det inte att med en slags Sherlock Holmes-aktig ansats söka reda ut vilka hjältarna var..? Om du vet vilket år det var, kanske du kan få tag i vilka som tog examen det året, vilka av dessa som kan ha deltagit i denna stråkkvartett, vad det kan ha blivit av dem, och om de har medverkat i några minnesvärda inspelningar efter denna magiska afton... (jag vet att du kan tänka självständigt, men det är alltid roligt att försöka uppmuntra och att hjälpa till...:))

IngOehman skrev:Ibland är detektivarbete alldeles för jobbigt helt enkelt, och även om det går att hitta dem (får försöka minnas vilket år det var först...) så betyder det inte att händelsen är upprepbar.

Okay. Att a) detektivarbete är alldeles för jobbigt låter rimligt, vem kan inte plågas av att det är svårt att sparka igång olika projekt..?, och att b) den magiska musikhändelsen inte är upprepbar... är i sin tur en mer tänkvärd och... sorglig omständighet..!
Tänk vad få riktigt magiska saker vi får vara med om, och att dessa dessutom aldrig upprepas... :cry: ...

Detta föranleder följande tankegång från min sida. Eftersom det är guld värt att hitta goda/lysande inspelningar, är det ju tacksamt med allehanda sammanställningar av sådana. Jag känner till tidskriften The Grammophone, och givetsvis Molt, men finns det möjligen fler ställen, kanske på Internet, där det ges (rikligt med) tips på fina skivinspelningar av klassiskt, jazz, äldre (farligt nära ett normativt uttalande..! :)) populärmusik, och folkmusik..?
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-05 15:29

Håller med om det mesta av det där.

Listor på "ba musik" är knepiga grejjor dock, eftersom det i så hög grad är en fråga om preferenser. Det är mycket lättare att göra en lista på goda återgivare - men till och med det tycker jag är lite tveksamt eftersom listor blir en sorts tumregel. Man bör inte reducera något så komplext som en hifi-apparat till ett "bra" eller "dålig". Det samma gäller i ännu högra grad musik.

Har man turen att i väldigt hög grad dela listgörarens smak kan man fynda brutalt dock! :)

Men hur gör man då?

Svaret för mig när det gäller musik är rätt enkelt: Inget som någon kan skriva om musik kan säga mig mera än att höra musiken. Jo, partiellt förstås. En recension kan ju innehålla en massa intressant kuriosa, men vad jag vill komma till är att man om man vill hitta en massa bra musik bör leta efter musiken - och inte efter de texter som handlar om den.

Det är bättre att fråga dem man känner om de har lust att spela några av deras favoristycken, än att be dem rekommendera lite bra musik. Och det är bättre att lyssna på radio där musik spelas, eller att gå på konserter, än att läsa recensionerna om dem.

Tyvärr används inte RDS till att ALLTID visa skivnumret på det som spelas. Det tycker jag är mycket trist. Vet inte hur många tusen fonogram jag missat att köpa på grund av det.

prolinn skrev:Somliga här tycks vara övertygade om att Linnister och andra som väljer apparater baserat på hur vi uppfattar apparaterna inbillar oss vad vi hör? Kanske ett öppnare sinne inför varandras infallsvinklar skulle kunna göra diskussionen mer givande?

Så din definition på "öppet sinne" är att bortse ifrån möjligheter? :o

Jag tycker att ett öppet sinne är att inte döma och påstå saker om något man inte vet, utan att hålla saker just öppna. Men - att tro något bra om sanningshalten i någons gissning utan att det finns något skäl för det, är inte ett dugg mera öppet än att tro dåligt om sanningshanlten i någons gissning.

Att vara öppen är att tänka sig alla möjligheter som ännu inte fastslagits genom bevis. Det bör inkludera att suggestion finns.

Just att det gör det är ju för övrigt påvisat i ett överväldigande antal studier. Men - det betyder ju inte att det är en faktor i varje enskilt fall. Det betyder dock att man kan ha öppet sinne nog för att inte utesluta det. Det har jag.

Har du det? ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-08-05 17:02

Greensleeves skrev:

Har ett antal olika inspelningar med Heifetz på living stereo, remastrade sacd skivor. Rätt hyffsad kvalitet faktiskt, tycker jag, och dessutom är de ganska billiga i inköp.

Användarvisningsbild
vetgirignyborjare

Inläggav vetgirignyborjare » 2008-08-05 18:16

Hej Verdad,

jag skulle vilja säga att Living Stereo-återutgivningarna på SACD-hybrider till och med är alldeles lysande. Det är enda skivmärket/serien som jag samlar på oberoende av innehåll...de är alltid bra och nästan alltid helt fantastiska (finns ett par undantag men de är intressanta ändå).

Apropå Heifetz: Det finns nåt som gör att jag inte riktigt håller honom för den största - nämligen det faktum att han liksom går på absolut maximal känsla hela tiden. Det är ofta en rent ut sagt utmattande upplevelse att lyssna på ett helt verk spelat av honom.

Där är t ex Rostropovitch en bra kontrast. IMHO.

Vänliga hälsningar

S

Användarvisningsbild
majjen04

Att ni orkar tjafsa jämt på detta forum!

Inläggav majjen04 » 2008-08-05 19:22

Hej Prolinn!

Starkt av dig att ge dig in i denna diskussion bara för att bli "häcklad"
Jag köpte en ny LP12:a 2007 därför att den lät bäst av alla som jag lånat hem/lyssnat på/ tidigare ägt!

Inte ens NAD:S skivspelare matchade den på långa vägar. 8O

Att sådana som MP häcklar skivspelaren kan jag förstå han argumenterar ungefär så här. Jag gillar ej Ferrari därför köpte jag min Skoda, den rullar ju lika bra och man får ju ändå bara köra max 110 i Sverige.
Att han inte har råd att lägga ut flera miljoner på Ferrarin har givetvis inget med hans åsikter att göra eller hur! Månadskostnaden för Skodan blir max 1500/månad om han köper nytt, men han köper helst en gammal för de är ju lika bra samt billigare.

Jag hade råd att köpa LP12:an så jag valde helt enkelt det bästa jag kunde få tag på. Hade jag inte haft mer än en tusenlapp hade jag nog också köpt en beg Nad och inbillat mig att den var minst lika bra som LP12:an

Åter till Topic! Linn har tyvärr satsat mer på High End "dyr prylar" än tidigare vilket lätt till att instegsmodellerna kostar som andra märkens toppmodeller.
Detta har tyvärr lätt till att studenter m fa tvingas köpa något annat
t ex Denon, Nad istället.

Linn borde återgå till "billigare" anläggningar så att "vanliga" dödliga kommer in i märket.

Tror annars att Linn dör ut, då de flesta väljer en Krell, Audio Researth eller något annat "häftigt" för pengarna.

Mvh
Majjen

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-08-05 20:49

Conan skrev:
prolinn skrev:Jag har förstått att det är många här, kanske en majoritet, som aldrig noterat hifi-apparaternas bristande förmåga att återge det musikaliska innehållet (alltså hur man uppfattar musiken, takten och melodin) i ljudsignalen och det är säkert därför diskussionen går som den gör.

En liten fråga bara: Hur vet man som linnist att den känsla av musikalitet hos en apparat (som vi för diskussionens skull nu förutsätter inte är "inbillad") inte är en färgning som på ett annat fonogram skulle göra att musiken upplevs som mindre musikalisk? Vill man att all musik ska upplevas maximalt musikalisk, även i de fall (med musikstudenter t.ex.) inte denna taktfasthet och "svängnighet" finns inspelad?

Apparater är ju inte musikaliska men de kan förstöra musiksignalen så att den musikalitet den innehåller suddas ut! Om ursprungsmaterialet inte innehåller något musikaliskt meningsfullt så blir det givetvis inte det om man spelar det med en Linn-apparat heller. Det borde väl vara självklart!?

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-08-05 20:51

subjektivisten skrev:

Gäller detta öppnare sinne även dig själv? Skulle du till exempel testa dessa påstoda egenskaper linn har i blindtest?

Det har jag gjort åtskilliga gånger.

Användarvisningsbild
prolinn

Re: Att ni orkar tjafsa jämt på detta forum!

Inläggav prolinn » 2008-08-05 21:01

majjen04 skrev:Hej Prolinn!

Starkt av dig att ge dig in i denna diskussion bara för att bli "häcklad"
Jag köpte en ny LP12:a 2007 därför att den lät bäst av alla som jag lånat hem/lyssnat på/ tidigare ägt!

:)

Häckande säger mer om häcklaren än om mig. Så ser jag det och dessutom tyckte jag att det var läge att presentera, för forumet, alternativa ideer som omväxling.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-08-05 21:22

IngOehman skrev:

Så din definition på "öppet sinne" är att bortse ifrån möjligheter? :o

Jag tycker att ett öppet sinne är att inte döma och påstå saker om något man inte vet, utan att hålla saker just öppna. Men - att tro något bra om sanningshalten i någons gissning utan att det finns något skäl för det, är inte ett dugg mera öppet än att tro dåligt om sanningshanlten i någons gissning.

Att vara öppen är att tänka sig alla möjligheter som ännu inte fastslagits genom bevis. Det bör inkludera att suggestion finns.

Just att det gör det är ju för övrigt påvisat i ett överväldigande antal studier. Men - det betyder ju inte att det är en faktor i varje enskilt fall. Det betyder dock att man kan ha öppet sinne nog för att inte utesluta det. Det har jag.

Har du det? ;)

Vh, iö

Notera att jag inte direkt skriver att du har fel. Mina invändningar går ut på att det du skriver inte räcker som trovärdig förklaringsmodell för vad jag påstår. Om det beror på ointresse eller okunskap vet jag inte. Jag tror att du har väl på fötterna när det gäller hifi-teknik, men det verkar som att det fattas en del när det gäller hur de tekniska parametrarna påverkar hur vi uppfattar den återgivna musiken? Du har förvisso skrivit mycket bra även om detta, men det räcker inte för att förklara mina iakttagelser. Du verkar dock väldigt säker på att din förklaringsmodell är heltäckande. I varje fall får jag det intrycket.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-05 22:39

prolinn skrev:Det har jag gjort åtskilliga gånger.

Jaså? Finns det någon oberoende källa för det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-05 22:54

subjektivisten skrev:
prolinn skrev:Det har jag gjort åtskilliga gånger.

Jaså? Finns det någon oberoende källa för det?

Vet inte helt säkert, men kanske Börje Salming ! ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-05 23:03

Eftersom internet är en massiv ljugarbänk så tar jag inte helt motstridiga uppgifter från okända personer som fakta hur som helst. Visst, jag säger inte han ljuger alls, han kan ha gjort det. Fråga är hur, vart och vilka finns det att bekräfta detta.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-05 23:11

Kanske Börje......... ?

Blev du arger ? :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-05 23:13

Nej då, inte arg alls. Dock bara en reflektion av 13 års surfande. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-05 23:24

subjektivisten skrev:Nej då, inte arg alls. Dock bara en reflektion av 13 års surfande. 8)

Du har nog surfat för mycket ;-)

Om någon säger sig ha blindtestat, lita på det tills motsatsen är bevisad.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-05 23:27

Bill50x skrev:Om någon säger sig ha blindtestat, lita på det tills motsatsen är bevisad.

/ B

Nej, varför det? Om någon har sett Elvis på ICA så behöver jag inte lita på det till någon kan verkligen fysiskt bevisa för mig att han är död.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-05 23:29

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Om någon säger sig ha blindtestat, lita på det tills motsatsen är bevisad.

/ B

Nej, varför det? Om någon har sett Elvis på ICA så behöver jag inte lita på det till någon kan verkligen fysiskt bevisa för mig att han är död.

Så du menar att jag ska kräva handfasta bevis på allt som du påstår?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-05 23:33

subjektivisten skrev:Nej då, inte arg alls. Dock bara en reflektion av 13 års surfande. 8)

Gôtt ! :D

Gissar att det delvis kan bero på den däringa semantiken (o dess
olika (ut)/tolk(are)ningar). Kanske ? :oops: :)

Edit: lade till delvis för semantikens skull.
Senast redigerad av Laila 2008-08-05 23:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-05 23:44

subjektivisten skrev:

/ B

Så du litar inte på att Elvis är död, med mindre än, att du har, avlivat honom själv ? 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-05 23:45

Bill50x skrev:Så du menar att jag ska kräva handfasta bevis på allt som du påstår?

/ B

Ja, om jag hävdar något som är helt emot vad tidigare tester visat. Säger jag att något är testat öppet eller dyl så finns det ju inga sådana beviskrav. Detta är ju faktiskt rätt basic Bill, trodde du förstod sånt?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-06 00:10

Detta är ett diskussionsforum, inte ett bevisforum. Har argumentationen kommit så långt att det krävs obestridliga bevis så har diskussionen misslyckats kapitalt. Det som finns kvar då är endast sandlådefasoner.

Gör om, gör rätt. Ni borde, även av misstag, kunnat göra bättre än såhär.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-06 00:20

Har sagt det förut o ......,

Denne häringe semantiken, vart ska dä slute ! ? :roll:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 02:06

Vee-Eight skrev:Detta är ett diskussionsforum, inte ett bevisforum. Har argumentationen kommit så långt att det krävs obestridliga bevis så har diskussionen misslyckats kapitalt. Det som finns kvar då är endast sandlådefasoner.

Att du skiter fullständigt i vad som skrivs är inget nytt. Har du inget annat att komma med så kanske du borde skippa att skriva det?
Påstår man något så bör man kunna bli ifrågasatt annars så behöver man inte skriva.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-06 02:47

subjektivisten skrev:
Vee-Eight skrev:Detta är ett diskussionsforum, inte ett bevisforum. Har argumentationen kommit så långt att det krävs obestridliga bevis så har diskussionen misslyckats kapitalt. Det som finns kvar då är endast sandlådefasoner.

Att du skiter fullständigt i vad som skrivs är inget nytt. Har du inget annat att komma med så kanske du borde skippa att skriva det?
Påstår man något så bör man kunna bli ifrågasatt annars så behöver man inte skriva.

Hmmm, påstår du att Vee-Eight gör det?
Kan du bevisa det?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-08-06 08:12

prolinn skrev:Apparater är ju inte musikaliska men de kan förstöra musiksignalen så att den musikalitet den innehåller suddas ut! Om ursprungsmaterialet inte innehåller något musikaliskt meningsfullt så blir det givetvis inte det om man spelar det med en Linn-apparat heller. Det borde väl vara självklart!?

Det där var ju intressant!

1. Hur vet du hur "musikaliskt" artisten på skivan spelar? Du var ju inte där vid inspelningstillfället. Vad är din referens m.a.p. musikalitet när du bedömer en apparats prestation?

2. Hur vet du att det inte är din dagsform vad gäller upplevd musikalitet som avspeglas i din bedömning av en apparat? Jag menar, det är ju inte alltid samma apparat med samma fonogram upplevs lika från dag till dag.

3. Har du varit med om att en apparat låtit "övermusikalisk" och hur har du i så fall tolkat detta?

4. Du skriver att dina upplevelser är bekräftade med blindtestning och det är ju strålande bra! Linnister i allmänhet är väl annars inte berömda för att använda blindtestning i sina utvärderingar av apparater & annat (Tiefenbaum själv var väl inne på armbandsur å annat hokus pokus ett tag, men fick käka upp detta i kontrollerade blindtester..?). Har du lust att berätta lite om dina blindlyssningar?

5. Annars låter det ju som om du fördrog en så lite färgande apparat som möjligt. I så fall är det ju bara att gratulera och rekommendera dig till dina kommande investeringar i apparater från Pioneer & Denon :lol: !

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi