Förslag på kul saker man kan göra med ett litet element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-07-25 23:15

Kaffekoppen skrev:Man håller sig lämpligen till avsedd konstruktion.

Man kan ha vilken form man vill på basreflexröret om man tillser att avstämningen blir lika. Låter jobbigt att ersätta en så billig lösning med en krångligare dock...

Tänkte mest på den där lösningen som Erik_Johansson hade skissat på som föll mig väldigt i smaken, dock skulle jag vilja göra den ännu mer lik QM10 med slitsliknande port.

Jag sväljer gärna en krångligare/dyrare lösning för utseendets skull. Detta kommer att bli en övning i snickeri först och främst för mig.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-26 00:09

Men kör på.. gör designen som Erik gör och släng dit en slitsport. Erik har nog ett filter för att fixa till frekvensgången med.

Låter som det kan bli snyggt!

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-07-26 22:52

Kaffekoppen skrev:Men kör på.. gör designen som Erik gör och släng dit en slitsport. Erik har nog ett filter för att fixa till frekvensgången med.

Låter som det kan bli snyggt!

Det ska jag fixa (filter alltså) så fort jag har element att leka med. Dvs det lär dröja lika länge som för alla andra. :wink:

/Erik

Bohman

Inläggav Bohman » 2008-07-27 14:23

http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-newpipe.html

Det där tycker jag ser kul ut=]

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-07-29 22:08

Mich skrev:Hur är de som surround/bak-kanals högtalare i lite finare hemmabio system, där det skall gå att spela rätt så högt (villa)?
Jag tänker mig då att det används 4+4 eller 4+4+4+4 styckna.

Kanske funkar för vanliga människor, men vi lite ljudtokiga. Är det något att ens försöka med eller blir det hel fel?

//Michael

Kaffekoppen skrev:De körs i ett system med pi60 frontar och 4 NHT 1259 som basstöd.... och ägaren är nöjd..

Maarten skrev:Det är några till som jag vet har hört dem, t ex Niklas och Tomas på detta forum som jag byggde ihop med, samt Audix, Amit + några andra (givetvis Naqref). De har inte skrivit något (kanske kommer att göra?)

Ja, jag borde kanske skrivit lite mer hur det låter. :)

Jag kör alltså med 6 st (2+1+1+2) MUPPS-w (eller vad kallas surround-varianten?) som bakhögtalare i min lilla hemmabio där pi60 agerar frontar som delas vid 80 Hz mot 4 st NHT 1259-basmoduler (inte basstöd, Kaffekoppen, det är ju något annat det :wink: ).

Hur bra är dom då som surroundhögtalare? Jag har egentligen inte så mycket att jämföra med, inget alls i mitt nuvarande lyssningsrum faktiskt. Tidigare (i min gamla lägenhet) hade jag EPS-w och min känsla är att de var bättre än MUPPS-w, både spridnings- och ljudtryckskapacitetsmässigt. Vore kanske konstigt annars. Har också hört Ino a2 och dessa är såklart överlägsna på allt, men till ett helt annat pris. Jag tycker ändå att MUPPS-w är tillräckligt bra. De har inte alls gjort bort sig i sällskapet. De är dessutom mindre och MYCKET billigare. Jag gissar att de är bättre än de flesta system med endast två bakhögtalare.

Jag brukar spela ganska starkt, en bra bit under vad pi60 klarar förvisso, men det är ändå så att det vibrerar i soffan (och en hel del annat också, tyvärr) emellanåt. Akilleshälen hos MUPPS-w tycker jag inte är ljudtryckskapaciteten (med 6 st) utan snarare den begränsade spridningen. Det borde man kunna kompensera med fler i antal (om man inte får utslag av tanken på seriekoppling) och genomtänkta invinklingar. Minst 6 st, helst fler, så tror jag att det problemet är löst, men hur många man behöver beror också på hur rummet ser ut.

Klangmässigt är det inga konstigheter. De integrerar fint med frontarna när filmljudet håller hög klass. Flerkanalsmusik spelar jag aldrig, som en konsekvens av det pinsamma utbudet.

Sen har jag ett par fullregister MUPPS också! :P
Dom sitter för närvarande på väggen uppe vid taket i sovrummet och drivs av min gamla receiver (Denon 1802). Om man bortser från att den placeringen är helt fel och att de akustiska förutsättningarna i ett sovrum inte är direkt optimala (dämpning bakom/runt huvudet istället för bakom/runt högtalarna) så funkar det faktiskt riktigt bra! De spelar rent och fint upp till ganska starka nivåer. Det som förbluffar mest är nog hur djupt de spelar. Har inte kört nåt svep, men skulle gissa på att de återger toner ner till 50 Hz i mitt sovrum. Fast vid så låga frekvenser fladdrar elementet rätt rejält så man får vara lite försiktig med volymkontrollen.

Allra bäst lät de hemma hos Audix som har ett väldämpat rum med kontrollerad efterklang. Det paret MUPPS vi lyssnade på där var Maartens som han hade monterat filter i. Tror det var med 3,3 Ohms dämpning. Tyvärr hade vi inte möjlighet att placera dom nära odämpad vägg, vilket är rekommenderat. Där lät det så bra att jag hade kunnat leva med dom som frontar under nån månad eller så, innan abstinensen efter mina pi60 hade blivit för svår. Enligt Maarten så är inte skillnaden med och utan filter jättestor, men planerar man att använda dem som frontar för seriös lyssning tycker jag man kan kosta på sig filter också. Skall man däremot ha dem som datorhögtalare, eller i sovrummet, tycker jag man kan skita i det. Jag har inga filter i någon av mina.

Hoppas mina intryck av MUPPS och MUPPS-w är av intresse för någon annan! :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-07-30 12:35

Tack niklas, för informationen.

Jag funderar på att sätta fyra styck i en trekantig lång låda och montera den mot tak och sidovägg (och även tak - bakvägg). Igentligen borde man väl ha flera lådor som placeras ut på sidoväggarna. För att slippa massa lådor på väggarna och att det i vissa rum kan vara svårt att sätta de på bra ställen. Så funderar jag på denna variant med en tak-vägg-låda istället. Blir mer diskret.

Kan detta bli bra, eller finns det någon uppenbar nackdel med att montera så?

//Michael

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-30 12:43

Vad kul att höra lite lyssningstryck! Tack Niklas!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-07-30 13:02

Mich skrev:Tack niklas, för informationen.

Jag funderar på att sätta fyra styck i en trekantig lång låda och montera den mot tak och sidovägg (och även tak - bakvägg). Igentligen borde man väl ha flera lådor som placeras ut på sidoväggarna. För att slippa massa lådor på väggarna och att det i vissa rum kan vara svårt att sätta de på bra ställen. Så funderar jag på denna variant med en tak-vägg-låda istället. Blir mer diskret.

Kan detta bli bra, eller finns det någon uppenbar nackdel med att montera så?

//Michael

Hej Mich,

Bakhögtalarnas syfte är att täcka in hela det bakre ljudfältet, ca 300 grader. Normalt sett brukar man placera det första paret 18 grader fram och 18 grader upp från lyssningspositionen. Resten sprids ut symmetriskt. Du vill sätta alla på samma höjd, och dessutom "bara" 4 stycken. Om det blir bra eller inte för dig beror kanske på vilka preferenser och krav du har. Jag tror inte jag skulle blivit helt nöjd. Fast det hade varit kul om du testade. Det värsta som kan hända är att du får snickra några lådor till och komplettera... :wink:

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-08-02 19:29

Maarten skrev:Jag har provat filter med R=3,4 ohm. Tycker att en del av tidigare beskrivna betoningen, som iofs ger lite extra detaljer men även kan ge lite vasshet, minskar. Totalt sett blir klangbalansen något bättre.

Om det är värt ca 250 :-/par tycker jag beror på användningsområde för högtalarna.

Jag planerar för att serie-/parallell- koppla 4st(eller fler) av dessa högtalare.

Kan jag då knåpa ihop ett filter per kanal i en extern låda, och koppla in det i signalvägen innan alla högtalare, så att jag slipper ha ett filter för varje högtalare?

Är det en bra idé, eller finns det en hake?

/TygelBy

Edit: Då skulle det bara bli 62,50 per par! :D

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2008-08-04 22:00

Samma element som jag använt...
Låter faktiskt helt ok, 3.5" bredbandiga "Trius", poppis bland billjudsnördarna, 8" Monacor bilbas i portad låda, 7" skärm, DVD-spelare och en hyfsad EQ. Inuti ligger ett litet 4-kanals slutsteg och en trafo. Har tillgång till batteridrift också.
Perfekt till grillkvällarna.

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=239745.jpg
Inte så dum som du tror

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-08-04 23:07

TygelBy skrev:Jag planerar för att serie-/parallell- koppla 4st(eller fler) av dessa högtalare.

Kan jag då knåpa ihop ett filter per kanal i en extern låda, och koppla in det i signalvägen innan alla högtalare, så att jag slipper ha ett filter för varje högtalare?

/TygelBy

Det funkar, förutsatt att du kopplar så att impedans blir densamma som för ett enkelt element, dvs att filtret 'ser' samma impedans.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-04 23:17

Maarten skrev:
TygelBy skrev:Jag planerar för att serie-/parallell- koppla 4st(eller fler) av dessa högtalare.

/TygelBy

Det funkar, förutsatt att du kopplar så att impedans blir densamma som för ett enkelt element, dvs att filtret 'ser' samma impedans.

Nu har jag missat hur det här filtret ser ut, men innehåller det motstånd så måste de tåla 4 ggr så mycket effekt. Annars blir det samma.

Man kan klara sig med ett filter för två lådor också, men då måste komponentvärdena fördubblas/halveras. Och effekttåligheten hos motstånden fördubblas.

...och på liknande sätt för tre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2008-08-20 15:37

Låter klart intressant att använda fler högtalare för att nå så optimal rundspridning som möjligt.
Jag har köpt 12 st element pga detta.
Min tanke är att placera 6 st framtill, dvs två per kanal. En på varje sida samt 4 bakom soffan.

Är det någon här som kan tänka sig att ge mig en ritning på hur jag skall koppla dem samt hur filtren skall byggas?

Eventuellt kan jag tänka mig att byta filterbygge mot lådor då det inte är mycket mer jobb att tillverka fler när jag ändå gör 12 st. Bor I Göteborg om någon är intresserad av detta alternativ.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-17 20:37

Jag kom och tänka på en skiss från en gammal Klang&Ton där man lagt en spalt i bakstycket istf basreflexrör. Det skulle se lite småfint ut med ett BR-rör som mynnar på framsidan men jag vill ha lådor med räta hörn och så funderar jag på den där spalten. Så här:

Bild

Skulle det kunna funka?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-17 21:02

soundbrigade skrev:Bild
Skulle det kunna funka?

Skissen ser ju ut som en sån där synvillsfigur som liksom inte går ihop. :)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-17 21:13

Den är tvådimensionell. Heldragna linjer är ytterkonturerna och streckade innerkonturer (skivmaterialets tjocklek). Lådan är "rumphuggen" baktill/nedtill. Om du kan se en halt häst längst ner till höger är du schizofreniskt disponerad.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2008-10-03 16:29

Hittade denna roliga variant, kanske kan inspirera någon.
http://www.mx-spk.com/cb150.htm

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-03 19:10

robertzimmerman skrev:Hittade denna roliga variant, kanske kan inspirera någon.

Bild

Kul högtalare!

Nästan lika roligt som den den här översättningen av sidan. :lol:

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2008-10-03 19:59

Hahaha, skön översättning! :D

"utseende av avancerade flygplan minskas"

Detta är ju annars ett vanligt problem, hur hemskt är det inte med alla hembyggen som ser ut som avancerade flygplan. 8O

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2008-10-04 18:57

Föresten, är det någon som byggt med två element i samma låda, eller typ simulerat eller nåt? :)
Tänkte nämligen köpa 4st element för att nån gång i framtiden använda som bakhögtalare, fast nu har jag inte några vettiga stereohögtalare, så jag tänkte eventuellt använda elementen till ett par sån till att börja med. vad tros om detta?

Användarvisningsbild
Matrixen

Inläggav Matrixen » 2008-10-05 00:35

Jag planerar att göra just så, dvs. att bygga låda med två element i varje låda och använda dem som surroundhögtalare. Min plan är att sätta dem i bafflar med 90 grader eller mer mellan för att få en diffus effekt. Jag har fått råden att försöka utgå från de ritningar för baffelform och volym som finns och jag har fått råd, delvis att bygga dem i separata lådor och delvis att låta dem dela volym. Fördelen med det första är att de inte störs av varann och att den interna avgränsningen stadgar upp lådan. Fördelen med den andra varianten är att volymen blir större då ingen intern vägg äter kubik, plus att man kan stämma av lådan med en port. Med andra ord, så gjorde dessa tips att jag är tillbaka på ruta ett.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-05 01:11

robertzimmerman skrev:Hittade denna roliga variant, kanske kan inspirera någon.

Bild

Urk... Mitt på en rund baffel ger ett baffelsteg med mycket rippel. Så här ungefär:

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-10-10 09:17

Istället för att hålla på med smålådor, Här kommer ett bakladdat exponentialhorn som går på full volym ner till 40 Hz. Gäller bara att anpassa baffeln mått så hornets bidrag minskar när baffelsteget sätter in.

Bild

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-10-31 12:12

Hur bra låter egentligen dessa? Är det någon som har jämfört dom med några köpehögtalare?

Vore lite kul o köpa ett par element och bygga något kul att ha istället för mina Monitor Audio Bronze BR2, men frågan är hur BOSSO står sig mot dom? Kompletteras med basmoduler givetvis, aktivdelning.

Hjälp en nybörjare :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-10-31 23:00

Jag har jämfört dem mot flera olika högtalare, inte sådär jätteseriöst men lyssnat och växlat vid några olika tillfällen, också ihop med medlyssnare.

De är ju inga ersättare för stora och högpresterande (= mkt dyrare) högtalare för den inbitne audiofilen. Mupps är för detta ändamål alldeles för små, för begränsade i ljudtrycksförmåga, med lite begränsad spridning i diskant och även tendens till lite vasshet ibland på vissa inspelningar (som kan mildras med filtret).
Men för sitt pris och storlek låter de förvånansvärt bra, med klangriktighet och förvånande djup bas för att vara så små. Om man letar efter ett par små högtalare, är dessa att rekommendera.
En arbetskamrat (med lindrig audiofil läggning) tyckte i söndags att han lätt kunde betala 2000 spänn för ett par. Ett spontant yttrande efter en stund lyssning som givetvis skall tas med en nypa salt, men nog säger det en del ändå. Jag skulle säga att de är mycket väl värda sitt pris (ca 500:-/par) och betydligt mer än så, även om parallellen med prisjämförelse haltar då pris och prestande inte alltid följer varandra.

Kollade upp dina högtalare http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=129704 och eftersom Muppsen är så billiga kan du ju alltid prova att bygga ett par. Om du dessutom delar av dem vid 80Hz och kompletterar med en subbas, kan de både spela högre och renare.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-10-31 23:46

Alltid kul med fler projekt, pengar ramlar det väl in med tiden, det löser sig alltid :)

De enda högtalare jag äger/har ägt som är värda att nämna är:
Monitor Audio Bronze BR2
Proson 8255 MK2 (Kopia på Dynavoice M85)
Logitech Z-2300 :)

Iom att jag ska dela aktivt, så behöver jag väl bara element+låda? Då blir det ju riktigt billigt.. Har dessutom en del MDF här hemma som vart över från basmodulsbygget (som inte är klart ännu).

Man kanske ska hoppa på gruppköpet..

Användarvisningsbild
muddywaters

Inläggav muddywaters » 2008-11-13 11:37

Kaffekoppen hänvisade mig vänligt men bestämt hit med denna fråga:

Kommer det "nya" elementet i gruppköpet vara på 4 ohm?

Jag har läst och läst men blir inte klokare.

Tack på förhand! :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-11-13 11:54

Naqref svarade i den andra tråden:
Naqref™ skrev:
muddywaters skrev:Kommer impedansen 4 ohm att behållas?

Jepps.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-13 12:06

Vore det inte listigt att ändra rubriken på denna tråden så att den heter t.ex "Förslag på kul saker man kan göra med Mupps-elementen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-13 12:18

muddywaters skrev:Kaffekoppen hänvisade mig vänligt men bestämt hit med denna fråga:

Kommer det "nya" elementet i gruppköpet vara på 4 ohm?

Jag har läst och läst men blir inte klokare.

Tack på förhand! :)
Hoppas det var den svaret du ville ha :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum