Giganterna får nytt liv.. Audio Nirvana Super 12" Död

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Giganterna får nytt liv.. Audio Nirvana Super 12" Död

Inläggav peetwa » 2008-08-04 21:51

Just nu står högtalarna från tråden nedan för lyssning. Några mindre förändringar filtret har gjorts och dom är nog mycket nära sitt fulla potential och kommer att bli permanenta i TV-rummet. Dom sköter sig bra men det finns vissa begränsningar som är förknippade med elementet.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=24173

Därför har jaf tänkt blåsa nytt liv i mina monster Audio Nirvana super 12" cast frame. I nuläget sitter dom i ett par slutna lådor på 137 liter. Det enklaste skulle nog vara att peta in ett par baffelstegsfilter men konsktruktören till elementen envisas med att dessa spelar bäst i en portad konstruktion.

Bild

Därför behöver jag er kunskap om portade konstruktioner.

Hur skulle ni bygga kabinett till dessa?
Senast redigerad av peetwa 2008-08-08 19:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-04 21:52

Bild

Här finns datan.
Senast redigerad av peetwa 2008-08-05 11:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-04 23:13

Jävla orginellt element. Qts ligger på nästan 0,5. Vilket normalt är för högt för portat. Xmax = 1mm (!) vilket är åt h-e för lite för sluten låda.

Jag vet inte men någon from av kvartvågspipa? Transmissionline, kanske.
Hur mycket tid har du? Har du verkstad?

Utan att vara någon expert på något sätt, skulle jag själv med dessa element försökt mig på en transmissionline. Snacka med BB på forumet, han är Kung på sådana konstruktioner. Kanske en av dom som vet mest om typen på hela planeten? Han har i alla fall byggt många, komersiellt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-04 23:29

Max_Headroom skrev:Jävla orginellt element. Qts ligger på nästan 0,5. Vilket normalt är för högt för portat. Xmax = 1mm (!) vilket är åt h-e för lite för sluten låda.

Är detta med hänsyn tagen till att det är ett 12-tumselement? Jag har antagit att behovet av Xmax borde varakopplat till konarean? Jag funderade på det lite tidigare idag och kom fram till att det kanske var ett fantasifoster från min sida.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-04 23:31

Max_Headroom skrev:Utan att vara någon expert på något sätt, skulle jag själv med dessa element försökt mig på en transmissionline. Snacka med BB på forumet, han är Kung på sådana konstruktioner. Kanske en av dom som vet mest om typen på hela planeten? Han har i alla fall byggt många, komersiellt.

Tackar!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-04 23:35

Vad är dom elementen konstruerade till egentligen, halvöppen elgitarr-låda eller vad?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-04 23:41

paa skrev:Vad är dom elementen konstruerade till egentligen, halvöppen elgitarr-låda eller vad?

Jag har faktiskt funderat på den typen av konstruktion. Skulle kunna bli riktigt snyggt med tweed och allt. Jag har snackat en del av konstruktören och han bygger basreflexer utan rör. En låda med ett sågat hål i.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-05 00:03

peetwa skrev:
paa skrev:Vad är dom elementen konstruerade till egentligen, halvöppen elgitarr-låda eller vad?

Jag har faktiskt funderat på den typen av konstruktion. Skulle kunna bli riktigt snyggt med tweed och allt.

Skulle detta funka?

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-08-05 09:06

Testade att slänga in elementet i Basta! och provade olika avstämmningar..

Om sifforna på databladet stämmer går det nog att göra basreflex men det kommer krävas en rätt stor låda beroende på vilken avstämmning du är ute efter..

Du ska inte testa med dom lådorna du redan har då?
Om du inte är rädd om dom kan du ju borra ett hål och trycka i ett 3" rör som är en decimenter långt som du kan kapa/byta lätt..
Men måste ju börja nånstans :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-05 09:29

det där elementet ser verkligen svårjobbad ut, varför välja ett element som bjuder på ett sånt motstånd?

om man simulerar lite med ljudias leksaksprogram så verkar det krävas jättelådor, minimum = vas och avstämt till ~30hz
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-05 09:59

Känns som ett element som kan jobba från 2-300hz uppåt

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-05 11:48

Kaffekoppen skrev:Känns som ett element som kan jobba från 2-300hz uppåt

Jag har haft en tanke på att sätta den i en öppen baffel där man stämmer av baffelns bredd så att man inte begöver något högpassfilter eller baffelstegsfilter. Bakom denna baffel sitter en 20 liters sluten sub som tar hand om basen.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-05 11:54

peetwa skrev:Är detta med hänsyn tagen till att det är ett 12-tumselement? Jag har antagit att behovet av Xmax borde varakopplat till konarean? Jag funderade på det lite tidigare idag och kom fram till att det kanske var ett fantasifoster från min sida.

Tja... linjär slaglängd på mina 12"are är 25mm.... Och det behövs till mina slutna lådor...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-05 12:03

celef skrev:det där elementet ser verkligen svårjobbad ut, varför välja ett element som bjuder på ett sånt motstånd?

om man simulerar lite med ljudias leksaksprogram så verkar det krävas jättelådor, minimum = vas och avstämt till ~30hz

Efter att ha läst på diverse full-rangeforum beslutade jag mig för att ersätta min P.Audio HP-12T monterad i en öppen baffel enligt bilden nedan då jag tyckte att denna spelade lite väl lite diskant (10000 Hz är övre gränsfrekvens). I övrigt var denna rigg riktigt rolig och billig.

Bild

Men resultatet var inte helt övertygande med Audio Nirvana förlågt Qts antog jag, även detta hade förmodligen gått att lösa med placering och baffelstegskorrigering dock.
Senast redigerad av peetwa 2008-08-05 12:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-05 12:06

Nattlorden skrev:
peetwa skrev:Är detta med hänsyn tagen till att det är ett 12-tumselement? Jag har antagit att behovet av Xmax borde varakopplat till konarean? Jag funderade på det lite tidigare idag och kom fram till att det kanske var ett fantasifoster från min sida.

Tja... linjär slaglängd på mina 12"are är 25mm.... Och det behövs till mina slutna lådor...

Om man skulle vilja lära sig mer om grunderna i högtalarkonstruktion är det "loudspeaker design cookbook" som gäller eller kan man sätta sig med basta och bara pröva sig fram?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-05 12:39

peetwa skrev:Om man skulle vilja lära sig mer om grunderna i högtalarkonstruktion är det "loudspeaker design cookbook" som gäller eller kan man sätta sig med basta och bara pröva sig fram?

Varför inte båda? Och läsa alla poster som IÖ gjort här på forumet dessutom ( och andras också, finns fler som skrivit bra saker under åren ).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-05 13:03

[quote="bupp"]Testade att slänga in elementet i Basta! och provade olika avstämmningar..

Om sifforna på databladet stämmer går det nog att göra basreflex men det kommer krävas en rätt stor låda beroende på vilken avstämmning du är ute efter..[quote]

Jag tycker att det är viktigare med torr bas än avgrundsdjup och svulstig. Så jag skulle nog kunna tänka mig en rätt hög avstämning.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-05 16:13

Oki, nu har jag fixat "Loudspeker design cookbook" och läst mig till att Xmax inte bara bestämmer hur mycket luft som skall flyttas utan även vid vilken spänning/ljudtryck som tredjegradsdistortion "uppstår".

Frågan lyder. Är ett lågt Xmax endast begränsande vid höga stark volym. Dvs 1 mm Xmax kan duga utmärkt vid normal lyssning (i en sluten låda) men om man krämar på så kommer det att börja dista. Är detta ett korekt antagande?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-05 16:38

peetwa skrev:Frågan lyder. Är ett lågt Xmax endast begränsande vid höga stark volym. Dvs 1 mm Xmax kan duga utmärkt vid normal lyssning (i en sluten låda) men om man krämar på så kommer det att börja dista. Är detta ett korekt antagande?

Helt korrekt.
Men en 12" behöver stor låda men ett mindre element med större slaglängd har samma maxoutput men kräver mindre låda. Det mindre ger då lägre verkningsgrad dock.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-05 16:40

peetwa skrev:
bupp skrev:Testade att slänga in elementet i Basta! och provade olika avstämmningar..

Om sifforna på databladet stämmer går det nog att göra basreflex men det kommer krävas en rätt stor låda beroende på vilken avstämmning du är ute efter..

Jag tycker att det är viktigare med torr bas än avgrundsdjup och svulstig. Så jag skulle nog kunna tänka mig en rätt hög avstämning.

Högt Q-värde harmonierar inte riktigt med torr bas, och för liten låda med högre avstämning kan ge större grupplöptid och odistinkt, eftersläpande bas.
I basta finns väl rumsanpassade börvärdeskurvor för basområdet, hur ser det ut med ditt element?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-05 16:51

paa skrev:
peetwa skrev:Frågan lyder. Är ett lågt Xmax endast begränsande vid höga stark volym. Dvs 1 mm Xmax kan duga utmärkt vid normal lyssning (i en sluten låda) men om man krämar på så kommer det att börja dista. Är detta ett korekt antagande?

Helt korrekt.
Men en 12" behöver stor låda men ett mindre element med större slaglängd har samma maxoutput men kräver mindre låda. Det mindre ger då lägre verkningsgrad dock.

Gäller det samma med en portad låda?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-05 16:56

paa skrev:
peetwa skrev:
bupp skrev:Testade att slänga in elementet i Basta! och provade olika avstämmningar..

Högt Q-värde harmonierar inte riktigt med torr bas, och för liten låda med högre avstämning kan ge större grupplöptid och odistinkt, eftersläpande bas.
I basta finns väl rumsanpassade börvärdeskurvor för basområdet, hur ser det ut med ditt element?

Jag tänkte börja med att plöjja kokboken, innan jag startar med basta!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-05 17:28

peetwa skrev:Efter att ha läst på diverse full-rangeforum beslutade jag mig för att ersätta min P.Audio HP-12T monterad i en öppen baffel enligt bilden nedan då jag tyckte att denna spelade lite väl lite diskant (10000 Hz är övre gränsfrekvens). I övrigt var denna rigg riktigt rolig och billig.

Men resultatet var inte helt övertygande med Audio Nirvana förlågt Qts antog jag, även detta hade förmodligen gått att lösa med placering och baffelstegskorrigering dock.

jag förmodar att du redan har läst:

http://members.myactv.net/~je2a3/open.htm
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-05 17:34

celef skrev:
peetwa skrev:Efter att ha läst på diverse full-rangeforum beslutade jag mig för att ersätta min P.Audio HP-12T monterad i en öppen baffel enligt bilden nedan då jag tyckte att denna spelade lite väl lite diskant (10000 Hz är övre gränsfrekvens). I övrigt var denna rigg riktigt rolig och billig.

jag förmodar att du redan har läst:

http://members.myactv.net/~je2a3/open.htm

Ja det var den som startade mitt DIY:ande plus att billebro hade utrensning av massa exotiska element (dock endast singlar som passade i öppen baffel). Så det fick bli P.Audio

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-05 20:36

du lär ju vilja lägga in en sugkrets runt 5khz (eller vad det nu är) för att det ska låta bra för musik.. kanske kan du hitta en baffelbredd som ger utsläckning vid den frekvensen?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-05 21:07

peetwa skrev:
paa skrev:

Helt korrekt.

Gäller det samma med en portad låda?

Ja
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-05 21:14

Kraniet skrev:du lär ju vilja lägga in en sugkrets runt 5khz (eller vad det nu är) för att det ska låta bra för musik.. kanske kan du hitta en baffelbredd som ger utsläckning vid den frekvensen?

Någon form av dämpning vid 5 kHz?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-05 21:54

jag gissar kraniet syftar på den lilla peak runt 3khz man kan se på databladet, eller menar kraniet en psykoakustisk dipp, hmm...
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-05 22:26

jo jag menar den "lilla" peaken på 5db (?) centrerad runt 3khz (är det det? ser ju inte på den lågupplösta bilden). såna peakar är högst obehagliga upplever jag iaf..

en sk sug-krets eller notch-filter får du använda för att få bort det om det inte går att lösa med baffeln.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-06 09:30

Jag läste just att rogers ls35a har ett Qtc på 1.2 och det är en högtalare som jag anser hanterar den bas den spelar bra i de flesta lyssningsrum.

Hypotes
Med hjälp av bas reflexportar kan man få ut en extra oktav bas säg ner till 40 Hz för en given högtalare. Dock ökar sanolikheten för att lyssningsrummets bidrag till basen (20 - 80 Hz) gör att den kan upplevas som mycket ojämn och brumlig.

Så när jag ovan sa torr bas skulle det kanske varit som nedan.

-Inte så stark och djup bas, för att den skall upplevas som kontrollerad och stram som tex rogers ls35a.

Nästa

Återgå till DIY-forum