Moderator: Redaktörer
Edit: Vet att jag gav ett felaktigt svar. Så här tänker jag. När man byggt sin låda, om man lyssnar utan att lägga örat mot högtalaren säg en dm ifrån sidorna, kan man då inte kan höra ngt "lådljud" (jämför hur lådljudet låter genom att lägga örat mot lådan) så är man nog hemma....
celef skrev:Edit: Vet att jag gav ett felaktigt svar. Så här tänker jag. När man byggt sin låda, om man lyssnar utan att lägga örat mot högtalaren säg en dm ifrån sidorna, kan man då inte kan höra ngt "lådljud" (jämför hur lådljudet låter genom att lägga örat mot lådan) så är man nog hemma....
är det klokt det, att lyssna så nära då man normalt lyssnar från ett par meters håll?
skrutten skrev:Nu förstår jag inte riktigt....
Om man inte hör färgningen av lådan på 1 dm så hörs den inte heller på 2-4 meter eller gör den?
emil_fh skrev:RÄTT resonansfrekvens
Given den utfomning lådan får så får den en bestämd resonansfrekvens, materialet bestämmer delvis denna .
Med rätt material hamnar den utanför det hörbara området (?)
Naqref™ skrev:emil_fh skrev:RÄTT resonansfrekvens
Given den utfomning lådan får så får den en bestämd resonansfrekvens, materialet bestämmer delvis denna .
Mja antingen får man ha ett tungt och mjukt material för att få första resonansmoden under det hörbara området men detta är svårt. Eller så kör man med ett lätt och styvt material med en geometrisk form som styvar upp bra för att få resonansen över 20kHz. Svårt det oxå. T o m en domediskant i alu som uppfyller det mesta av detta har sin grundmod runt 15kHz...
Laila skrev:Naqref™ skrev:emil_fh skrev:RÄTT resonansfrekvens
Mja antingen får man ha ett tungt och mjukt material för att få första resonansmoden under det hörbara området men detta är svårt. Eller så kör man med ett lätt och styvt material med en geometrisk form som styvar upp bra för att få resonansen över 20kHz. Svårt det oxå. T o m en domediskant i alu som uppfyller det mesta av detta har sin grundmod runt 15kHz...
Hur tusan gör man för att "få till det" då ? Eller är det en "hemlis" ?
Undrar "Föreningen för tumreglernas berättigandes bevarande".
http://www.sonicdesign.se/oeint16.htmlskrutten skrev:2. Vilka mekanismer orsakar lådljud (finns nog mer än en mao).
Wilke skrev:Viktigast är materialets resonans. Det vara så lågt eller högt så att det är utanför örats frekvensband.
Wilke skrev:Om jag har förstått saker rätt skall materialet var styvt men ändå med låg resonans. Finns det någon tumregel, typ max en cm svikt per meter?
Q=sqrt(m)*sqrt(k)/R
Där m är massan, k är styvheten och R är dämpningen.
Wilke skrev:Q=sqrt(m)*sqrt(k)/R
Hur definieras R och K?
Naqref™ skrev:Wilke skrev:Q=sqrt(m)*sqrt(k)/R
Hur definieras R och K?
R kan definieras som Ns/m
K kan definieras som N/m och anger hur mycket kraft man behöver för en viss deformation.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster